Regeling vervallen per 01-01-2021

Beleidsregel evenementenbeleid

Geldend van 01-10-2004 t/m 31-12-2020

Intitulé

Beleidsregel evenementenbeleid

Inleiding

Alweer enige tijd geleden is door de commissie ABEZ de notitie evenementenbeleid besproken. Deze notitie vormde de basis voor het inspraaktraject dat hieraan gekoppeld was. In dit kader zijn in het voorjaar twee inspraakavonden gehouden. Het moment is nu aangebroken het evenementenbeleid definitief vast te stellen. De basis van de notitie werd gevormd door het zogeheten maximumstelsel en een aanscherping van de geluidsvoorschriften.

Evenementen bieden kansen

Voorop staat dat evenementen een aanwinst voor onze gemeente zijn. Het houden van evenementen is vanuit economisch, cultureel en toeristisch-recreatief oogpunt van belang. Om in moderne termen te spreken: het houden van evenementen biedt kansen op economisch, cultureel en toeristisch gebied. Dat is een andere benadering dan wanneer wordt gezegd dat het evenementenbeleid in hoofdzaak gericht moet zijn op beheersing van de overlast. Aan de overlast als gevolg van evenementen moet natuurlijk aandacht worden besteed, maar vormt niet de hoofdmoot.

Enkele voorbeelden kunnen illustreren dat het organiseren van evenementen daadwerkelijk kansen biedt: de jaarlijkse Visserijdagen zijn vanuit cultureel oogpunt bij uitstek voorbeelden waarbij onze gemeente zich op cultureel gebied kan presenteren, denk alleen maar aan de uitstraling van de haven, de scheepswerf en de visafslag. De Boeren- en Beestenboel is ook een voorbeeld van een evenement waarbij we de cultuur van onze gemeente kunnen presenteren. Maar ook ‘niet-culturele’ evenementen bieden volop kansen. Wat te denken van de Spakenburgse Dagen, daarvan profiteren –economisch gezien- middenstanders, marktkooplieden, horecaondernemers, enz. Duidelijk is wel dat van de diverse evenementen verschillende partijen, al dan niet commercieel, profiteren.

Wij menen er goed aan te doen deze context te benoemen, voordat we hieronder verder ingaan op de aanleiding van deze notitie.

Aanleiding voor de notitie

Bij evenementen denken we al snel aan de overlast die ze veroorzaken. Het gemeentelijk beleid is er natuurlijk op gericht de overlast te minimaliseren. De overheid heeft als taak voorwaarden te stellen om de overlast op een aanvaardbaar niveau te brengen.

Het is ook zo dat wij signalen kregen dat het draagvlak onder onze inwoners van met name het centrum, daar waar het gaat om het aantal evenementen, aan het afnemen is. Dit bleek ondermeer uit de klachten die binnenkwamen over het rugbyfeest, het evenement Te Land, Ter Zee en in De Lucht en het voornemen om de feesttent van de Zuidwal op het Peter Dorleijnplein te plaatsen. Tegen dit laatste dienden 100 burgers bezwaar in.

Inspraakavonden

Vandaar dat wij in onze vorige voorstel richting uw commissie hebben voorgesteld om in het inspraaktraject een maximumstelsel naar voren te brengen, waarbij het aantal evenementen op een maximum van 14 wordt bepaald. Vervolgens zijn in februari jl. twee inspraakavonden gehouden. De opkomst tijdens deze avonden viel behoorlijk tegen. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat mensen pas klagen op het moment dat de evenementen daadwerkelijk worden gehouden. Een voorbeeld uit de praktijk kan illustreren dat dit klopt: afgelopen juli heeft een horecaondernemer zijn 1-jarig bestaan gevierd met live-optredens op het Spuiplein. De muziek was zo hard dat meer dan 10 mensen hierover hebben geklaagd. De klachten waren overigens terecht want de muziek stond onvoorstelbaar hard en bovendien ging de ondernemer in kwestie langer door dan de aan hem opgelegde eindtijd van 23.00 uur. Deze ondernemer is hierover inmiddels aangesproken.

Overigens bleek tijdens de inspraakavonden wel dat de aanwezigen begrip konden opbrengen voor het al genoemde maximumstelsel. Dat gold ook voor de voorzitter van de horecavereniging die op één van de inspraakavonden aanwezig was. Deze benadrukte dat er een grens is aan wat de buurtbewoners kunnen verdragen. Deze grens moet niet worden overschreden, zo betoogde hij. De vertegenwoordigers van de VVV stemden in met dit standpunt van de horecavoorzitter. Enkele andere aanwezigen waren ook voorstander van een maximumstelsel. Maar zij pleiten ervoor dit maximumstelsel te beperken tot het centrum, omdat daar het overgrote deel van het aantal evenementen wordt gehouden.

Wat zijn evenementen?

Voor een goed begrip moet op deze plaats eerst worden bepaald wat precies onder evenementen moet worden verstaan. Daarvoor hanteren wij de volgende definitie: evenementen zijn publiek toegankelijke, speciaal georganiseerde gebeurtenissen, gericht op vermaak van tijdelijke aard, die van lokale, regionale of nationale betekenis zijn en die georganiseerd worden voor een relatief groot aantal bezoekers. Op basis van deze definitie worden jaarlijks in onze gemeente de volgende evenementen georganiseerd:

  • Spakenburgse Dagen (4)

  • Standwerkersconcours

  • Palingrookwedstrijd

  • Zuidwalfestiviteiten, inclusief de tent bij watersportvereniging De Eendracht

  • Visserijdag

  • Koninginnedag

  • Rugbyfeest voorafgaand aan Koninginnedag

  • Bunschoter Boeren- en Beestenboel

  • Lunapark

In de oude terminologie werd gesproken van belastende evenementen. Dat impliceert dat er ook niet-belastende evenementen zijn. Daarbij moeten we denken aan fancyfairs, rommelmarkten, e.d. Over deze evenementen gaat deze notitie niet.

Situatie 2004

Het afgelopen jaar zijn nog twee extra evenementen toegestaan: het al genoemde feest van een horecaondernemer die zijn 1-jarig bestaan vierde en de drive-in-show van Radio 538. Over beide evenementen zijn klachten binnengekomen. Burgers klaagden over de geluidsoverlast van deze evenementen. Over de andere activiteiten op het Spuiplein is geen enkele klacht binnengekomen.

Na afloop van het Standwerkersconcours en de Palingrookwedstrijd speelt ook nog altijd een band live-muziek. Deze zijn keurig om 23.00 uur gestopt en het geluidsniveau was redelijk. Over het rugbyfeest is voor het eerst nauwelijks geklaagd.

Maximumstelsel

De vraag is of we in onze gemeente ook voor een maximumstelsel moeten kiezen. Als we de situatie concreet toepassen op onze gemeente, kunnen we constateren dat de klachten zich toespitsen op geluids- en parkeeroverlast. Qua geluidsoverlast lijkt het rugbyfeest de meeste overlast te veroorzaken, qua parkeergelegenheid leggen de Spakenburgse Dagen het meeste beslag op de parkeercapaciteit.

Hoewel de indruk bestaat dat het draagvlak voor het aantal evenementen aan het afnemen is, is het niet zo dat onze (centrum)bewoners massaal tegen de evenementen zijn. Maar het lijkt er wel op dat de grens is bereikt. Om te voorkomen dat het draagvlak verder afneemt is het zinvol het aantal evenementen aan een maximum te verbinden. In de huidige situatie zijn het er 12. Om ook ruimte te laten voor nieuwe evenementen stellen wij voor het maximum op een aantal van 14 te bepalen.

Het maximumstelsel moet naar onze mening gelden voor de noordkant van onze gemeente, waaronder het centrum valt. Dit gebied wordt begrensd door de Groen van Prinsterersingel, Talmastraat, Zuidwenk en de Oostsingel. Buiten dit gebied geldt vooralsnog geen maximum aantal evenementen.

Voorschriften

Zoals al aangegeven vormt (geluids)overlast een belangrijk aspect bij de verschillende evenementen. Het is van belang dat voorschriften aan de evenementenvergunningen worden verbonden die de overlast zoveel mogelijk beperken. Belangrijke voorschriften zijn in dit kader de tijden waarop de evenementen moeten stoppen. Dit in relatie tot de geluidsoverlast. Vooral als het gaat om (live)muziek. Als we kijken naar bijvoorbeeld het rugbyfeest dan wordt het tot op heden toegestaan dit evenement tot 02.00 uur te organiseren, waarbij tot 02.00 uur muziek mag worden gespeeld. Dit geldt ook voor het Zuidwalfeest in de Stormvogel. De Zuidwal heeft de afgelopen paar jaar ook een feesttent bij het clubgebouw van De Eendracht staan. Daarbij is bepaald dat de muziek om 00.00 uur moet zijn afgelopen en dat de tent uiterlijk 01.00 uur leeg moet zijn. De evenementen in het centrum hebben altijd vergunning om tot 23.00 uur door te gaan.

De vraag is natuurlijk of deze tijdstippen moeten worden aangepast. Wij pleiten ervoor de tijden voor wat betreft de evenementen niet aan te passen. Het probleem spitst zich toe op de overlast als gevolg van de muziek. Daarom is het logischer alleen de tijden van de muziek aan te passen. Dat is de reden dat wij van mening zijn aan evenementen waarbij muziek wordt gespeeld/gedraaid, de verplichting op te leggen na 00.00 uur de geluidsversterking uit te schakelen. Op deze wijze wordt een belangrijke vorm van overlast weggenomen. Ook deze beperking moet naar onze mening alleen gelden voor het gebied waarvoor het aantal evenementen wordt gelimiteerd. Daarbuiten vooralsnog niet. Dit betekent dat op het rugbyfeest tot 02.00 uur muziek mag worden gespeeld.

Voor de evenementen op het Spuiplein, waarvoor een eindtijd van 23.00 uur geldt, is aanpassing van het geluidsniveau van de muziek na 00.00 uur niet van toepassing omdat deze evenementen tot uiterlijk 23.00 uur mogen duren, dat geldt dan uiteraard ook voor de muziek. Het is niet nodig deze tijd aan te passen, omdat de eindtijd van 23.00 uur nooit een punt van discussie is geweest.

De organisatoren zelf vinden een eindtijd van 23.00 uur ook prima en de buurtbewoners zijn hierop ingesteld. Toen in juli het al genoemde evenement van een horecaondernemer tot na 23.00 uur doorging kwamen er direct klachten binnen.

Klachtenregistratie

Om inzicht de krijgen in het draagvlak voor de evenementen onder onze inwoners is het ondermeer van belang dat het aantal klachten over de evenementen wordt bijgehouden. De stafafdeling Veiligheid & Brandweer registreert de klachten inmiddels. Daarbij wordt uiteraard bijgehouden wie heeft gebeld en waaruit de klacht bestaat. Dit is een simpel systeem maar geeft heel duidelijk inzicht in het aantal klachten.

Argumenten

1.1. Draagvlak

Om het draagvlak voor het aantal evenementen niet (verder) af te laten nemen is het te verdedigen dat wordt gekozen voor een maximumstelsel voor een deel van onze gemeente. Op deze wijze wordt gehoor gegeven aan de signalen dat maximum voor het aantal evenementen zo langzamerhand is bereikt.

Dit is belangrijk omdat we in het begin van deze notitie al hebben geconstateerd dat evenementen vooral een aanwinst voor onze gemeente zijn. Dat moet zo blijven.

Uitvoering

Als uw commissie instemt met dit voorstel moet de APV worden aangepast waarin het maximumstelsel wordt opgenomen. Er staan binnenkort nog enkele wijzigingen van de APV op stapel. Deze worden volgende maand aan de raad voorgelegd. De wijziging van de APV die met het nu aan de orde zijnde voorstel gepaard gaat wordt tegelijkertijd met de andere wijzigingen meegenomen.

Communicatie

Uiteraard zullen alle betrokkenen op de hoogte worden gesteld. We hebben het dan over de organisatoren van de diverse evenementen, waaronder de VVV en de CMV, maar uiteraard ook de aanwezigen op de twee hoorzittingen van afgelopen februari.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
J.P van Velden L.C. Groen