Regeling vervallen per 01-01-2020

Gedragscode gemeente Bunschoten

Geldend van 15-09-2011 t/m 24-01-2013

VOORWOORD

“Samen sterk in normen, waarden en regels’’

Samen sterk in normen, waarden en regels. De titel van deze gedragscode is geen simpele slagzin, er zit een gedachte achter. Als projectgroep ontwierpen we een plan van aanpak, dat gericht is op preventie en op het waarborgen van integriteit binnen onze gemeentelijke organisatie.

We hebben gekozen voor een positieve benadering.

Deze gedragscode geeft de normen weer die wij als gezamenlijke organisatie hebben.

De normen gaan zowel over de verhoudingen binnen onze organisatie, als over onze relatie met klanten, leveranciers en de samenleving.

Met deze gedragscode sluiten we aan op “de spelregels voor integer gedrag’’.

Deze spelregels vormen de minimale basis van onze gedragscode.

Zijn we nu klaar? Nee, want aan integriteit besteden wij niet eenmalig aandacht.

Wij blijven integriteit ook in de toekomst in ons dagelijks handelen tonen en blijven elkaar aanspreken op gedrag. De gedragscode biedt daarvoor handvatten.

Ook vraagt de gedragscode zelf om onderhoud in de toekomst, normen en waarden zijn immers geen statische begrippen.

De gedragscode beschouw ik als een document geschreven voor alle medewerkers van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Bunschoten.

Namens de projectgroep dank ik alle medewerkers, dankzij ieders positieve inbreng en openhartigheid kon deze gedragscode tot stand komen.

Vanaf nu spreek ik dan ook over “onze” gedragscode en de normen die “wij” met elkaar delen.

Hans van Velden

Gemeentesecretaris

1. Gedragscode gemeente Bunschoten

1.1 INLEIDING

WAT IS DE AANLEIDING VOOR EEN GEDRAGSCODE?

De gedragscode past bij de stappen die wij hebben gezet om onze organisatie te professionaliseren

en de integriteit van onze organisatie te waarborgen.

De gedragscode is een uiting van ons gehele integriteitbeleid en beschouwen wij als een belangrijk instrument om het integriteitbeleid nu en in de toekomst vorm te geven.

1.2 INTEGRITEIT

Wat verstaan we onder integriteit, mag ik dat cadeau aannemen of niet? Mag ik die graafmachine een weekendje lenen of gaat dat te ver. Kan ik de pers dat vertellen, of schaad ik daarmee de organisatie?

De essentie is dat integriteit veel meer is dan de naleving van wet- en regelgeving. Kaders van dwingende en opgelegde regels zijn noodzakelijk om ongewenst, soms zelfs strafbaar, gedrag te voorkomen. Wetten en regels geven de strikte grenzen aan van ons handelen, wat mag wel en wat mag niet? Soms schiet de letter van de wet tekort of is er geen wet waarin is voorgeschreven hoe wij moeten handelen. Wij zoeken

het antwoord dan in de achterliggende bedoeling van de wet of in de identiteit van onze organisatie.

Dat zijn normen en waarden. Bij integriteit gaat het niet slechts om juridisch verantwoord, maar ook normen en waarde gedrag. Lastige dilemma’s waar elke medewerk(st)er wel eens mee te maken krijgt.

In deze gedragscode staan regels die aangeven wat kan en wat niet kan.

1.3 “GLAZEN HUIS’’

Je ontvangt in de kerstperiode een relatiegeschenk van een bedrijf of een burger. Een collega gebruikt de kopieermachine van de gemeente Bunschoten om het twintig bladzijden tellende werkstuk van een

familielid in zevenvoud te kopiëren. Een machine van de gemeente Bunschoten wordt een uurtje in het weekend gebruikt om werkzaamheden in de eigen tuin of bij een familielid uit te voeren. Op zich geen wereldschokkende zaken, in het bedrijfsleven worden dit soort ‘’voordelen” voor werknemers als

gebruikelijk en normaal ervaren.

Het verschil met de gemeente Bunschoten waar wij werken is echter dat wij een overheidsinstantie zijn, betaald door en werkend voor de burgers. Van de ambtenaren van de gemeente Bunschoten mag

worden verwacht dat zij bij de uitvoering van haar overheidstaak verantwoordt omgaat met de belastinggelden. Onpartijdigheid is daarbij vanzelfsprekend.

Aan de integriteit van de overheid worden terecht zware eisen gesteld. De medewerkers van de gemeente Bunschoten werken in een “glazen huis”. Openheid en transparantie voorkomen openbare discussies over het handelen van de gemeente Bunschoten, met alle gevolgen voor de organisatie en de medewerkers

van dien. Het moet binnen de gemeente Bunschoten normaal worden en zijn, dat er over dit onderwerp binnen alle onderdelen van de organisatie breed en concreet wordt gediscussieerd. Deze gedragscode

biedt de medewerkers van de gemeente regels voor een aantal concrete situaties. Onvermijdelijk ontstaan er in de praktijk steeds weer nieuwe, concrete discussiepunten. Dat is niet erg, zolang de discussies maar tijdig worden gevoerd. Bespreekbaarheid van integriteitvraagstukken en een open en eerlijke communicatie tussen collega’s en met de leidinggevende is een must. De belangrijkste regel is, bij twijfel, altijd overleggen met je leidinggevende en je collega’s en dat je fout zit als je het niet meer aan je collega’s durft te vertellen.

1.4 SAMEN STERK IN NORMEN EN WAARDEN

We hebben kernwaarden bij de gemeente Bunschoten. De gedragscode geeft ons handvatten om onze eigen verantwoordelijkheid te nemen en biedt mogelijkheden om elkaar aan te spreken op gedrag. Wij weten wat wij van elkaar kunnen verwachten en waar de grenzen liggen die binnen de organisatie van belang zijn. Ook toont de gedragscode dat wij ons nu en in de toekomst verantwoordelijk voelen voor onze gedragingen en dat wij rekening houden met de belangen van derden. Integriteit is niet slechts een simpel setje regels waaraan de medewerkers zich moeten houden. Integriteit ligt besloten in de houding en het gedrag van mensen. Het gaat om normen en waarden, “een beetje integer bestaat niet”.

Deze gedragscode geldt voor alle medewerkers die in dienst, gedetacheerd of via een uitzendbureau in dienst van de gemeente Bunschoten zijn.

1.5 EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID BINNEN DE ORGANISATIE, DOELSTELLING EN HET UITGEZETTE BELEID

Er is geprobeerd een balans te vinden tussen regels en de zogenoemde grijze gebieden die niet goed in regels zijn te vangen. Er zijn immers altijd situaties te bedenken die niet volledig volgens vaststaande

regels zijn op te lossen. Maar, of er nu regels voor zijn of niet, iedere medewerker heeft als het om integriteit gaat zijn eigen verantwoordelijkheid. Met andere woorden, de integriteit van de organisatie wordt bepaald door de integriteit van haar medewerkers. En van leidinggevenden wordt verwacht dat zij het goede voorbeeld geven. Dat hoort bij hun verantwoordelijkheden.

2. GEDRAGSCODE

2.1 OMGAAN MET INFORMATIE

In de dagelijkse praktijk worden we regelmatig geconfronteerd met dilemma’s. Binnen de gemeente Bunschoten circuleert veel vertrouwelijke informatie. Van verslagen, functioneringsgesprekken tot vastgoeddossiers enz. Informatie die niet voor alle ogen geschikt is. Daarom moet daar voorzichtig en zorgvuldig mee worden omgegaan. Ingaan op een uitdagende vraag van een journalist, een pikant

stuk op je bureau laten slingeren, met de beste bedoelingen een nieuwtje verklappen aan een extern bureau. Tijdens een inspraakavond over nieuwbouwplannen hoor je een collega citeren uit een nog niet openbaar stuk. Vertrouwelijke informatie kan zomaar op straat waaien. Dit is ook een persoonlijke verantwoordelijkheid, elke dag weer. Daarom is het goed om ons voortdurend af te vragen: is de informatie waarmee ik werk geheim, gevoelig of vertrouwelijk.

Daarnaast is het van belang om ons, bij de dingen die we zeggen, af te vragen of dit de gemeente kan schaden of anderen kan kwetsen.

Een ambtenaar van de gemeente Bunschoten:

  • -

    Moet informatie, geheimhouden en beveiligen.

  • -

    Beoordeelt zelf of informatie gevoelig is.

  • -

    Neemt zelf maatregelen om informatie te beveiligen en af te schermen.

  • -

    Maakt met externen die hij inhuurt afspraken over geheimhouding.

  • -

    Doet geen openbare uitspraken die de organisatie kunnen schaden.

  • -

    Verwijst journalisten eerst door naar de afdeling communicatie.

  • -

    Draagt voorgesteld of vastgesteld beleid uit.

  • -

    Zoekt werkoverleg op en niet de pers.

  • -

    Doet geen uitspraken die tegengesteld zijn aan wat het bestuur of de organisatie wil.

  • -

    Doet geen ongewenste uitingen die de gemeente kunnen schaden of die anderen kunnen kwetsen.

2.2 NEVENFUNCTIES EN NEVENWERKZAAMHEDEN

Nevenfuncties vervul je uit hoofde van je functie, dus in opdracht van de gemeente. Er is een verschil met nevenwerkzaamheden. Dat zijn alle betaalde of onbetaalde werkzaamheden waarvoor je zelf hebt gekozen, naast je baan bij de gemeente. Van het bestuur van een sportclub tot parttime baan bij een andere baas.

Maatschappelijke betrokkenheid is prima. Belangenvermenging en belangenverstrengeling niet. Dat treedt

op wanneer het eigenbelang of het belang van een andere organisatie strijdig is met het belang van de gemeente. Waar de grens precies ligt, hangt van zoveel factoren en variabelen af dat er geen waterdichte spelregels zijn te geven. Zelfs de schijn van belangenvermenging en belangenverstrengeling moet worden vermeden. Wij scheiden zakelijk en privé-werkzaamheden.

Wij gaan open en eerlijk om met de tijd en de middelen van de werkgever. Dit betekent ook dat de

werkgever onze privé-tijd respecteert. Onder werktijd besteden wij de tijd aan zaken die in het dienstbelang

zijn van de gemeente Bunschoten.

Nevenfuncties:

  • -

    Verdiensten zijn voor de gemeente.

  • -

    Gemeentesecretaris registreert de functies.

Nevenwerkzaamheden:

  • -

    Geen werk doen dat je eigen functie negatief beïnvloedt of het imago van de gemeente Bunschoten kan schaden.

  • -

    Kies bij voorkeur voor nevenwerkzaamheden buiten de gemeentegrens.

  • -

    Vooraf melden bij het gemeentesecretaris, als er kans is op belangenvermenging of belangenverstrengeling.

  • -

    Sollicitanten en nieuwe medewerkers wordt er naar gevraagd.

  • -

    Aandachtspunt in functioneringsgesprekken.

  • -

    Gemeentesecretaris registreert meldingen in een register bij POC.

  • -

    Gemeentesecretaris bepaalt of het toelaatbaar is.

  • -

    Niet adviseren over zaken waar je als ambtenaar bij betrokken bent bij een instelling.

2.3 GESCHENKEN EN UITNODIGINGEN

Een balpen of een bloementje, niks mis mee. Maar een leverancier van drukwerk neemt je mee naar een restaurant voor een gezellige lunch. Hij biedt aan om de rekening ter waarde van 75 euro te voldoen.

Grotere geschenken en uitnodigingen doen een beroep op de integriteit. Aanbieders willen doorgaans iets bewerkstelligen. Lekker lunchen om een opdracht te verwerven. Een reisje maken en ondertussen druk uitoefenen. Een kistje wijn voor de goede sfeer. Weer prikkelt de vraag waar ligt de grens?

Onderstaande richtlijnen maken het beroemde grijze gebied een beetje minder grijs. In ieder geval is dan niet mistig wie wat krijgt en wat hij er daarmee doet. Het ontvangen van geschenken en uitnodigingen wordt door deze richtlijnen bovendien per definitie bespreekbaar. De vraag of je in moet gaan op de avances van gulle gevers en andere verleidingen, krijgt een gedeeld antwoord. De leidinggevende is op de hoogte en krijgt de kans om vooraf een knoop door te hakken.

Een geschenk:

  • -

    Mag je als ambtenaar niet aannemen.

  • -

    Dat is de hoofdregel, echter:

  • -

    Tot een waarde van 35 euro aannemen is acceptabel.

  • -

    Moet je melden aan je leidinggevende.

  • -

    Neem je niet aan in ruil voor een tegenprestatie.

  • -

    Lok je niet uit, net zomin als fooien en andere beloningen.

  • -

    Ontvang je niet op je huisadres, stuur het dan terug.

Een uitnodiging:

  • -

    Moet je melden aan je leidinggevende.

  • -

    Moet redelijk en functioneel zijn.

  • -

    Moet een relatie hebben met het werk.

  • -

    Neem je niet aan in ruil voor een tegenprestatie.

  • -

    Neem je aan na overleg met je leidinggevende.

2.4 GEMEENTE-EIGENDOMMEN

Een enkel kopietje voor de belastingdienst kan. Het complete clubblad van de voetbalvereniging drukken niet. Dat snapt iedereen. Maar meestal ligt de waarheid ergens in het midden.

Wanneer wordt privé-gebruik van gemeente-eigendommen onredelijk? Vijf minuten op een gemeente-PC chatten met je vriend, een kwartier, een half uur?

Het antwoord zit vaak in jezelf. Luister naar je eigen gevoel. Dat zegt vaak feilloos wat redelijk, billijk en fatsoenlijk is. Behalve met jezelf, bespreek je privé-gebruik met de leidinggevende. Deze geeft toestemming, of niet.

Richtlijnen voor het omgaan met gemeente-eigendommen:

  • -

    Faciliteiten, zoals de kopieermachine en telefoons, zijn bedoeld voor zakelijk gebruik.

  • -

    Leidinggevende beslist. Deze geeft toestemming, of niet.

  • -

    Privé-gebruik is niet toegestaan.

  • -

    Privé-gebruik kan worden verrekend.

  • -

    Kaart twijfel over mate van privé-gebruik aan bij leidinggevende en collega's.

  • -

    Gemeentesecretaris kan steekproeven verrichten naar privé-gebruik.

  • -

    Opzettelijk, zonder toestemming meenemen van gemeente-eigendommen, is verduistering.

  • -

    Gemeente screent op gezette tijden telefoonrekeningen en internetgebruik.

  • -

    Misbruik wordt gestraft met een disciplinaire straf en het verhalen van de kosten.

2.5 INTERNET, INTRANET, E-MAIL

Een medewerker bezoekt dubieuze websites, via een computer van de gemeente. Bij een routinecontrole loopt hij tegen de lamp. Waar staat letterlijk dat zijn surftochtjes verboden zijn? Nergens. Weliswaar verbiedt artikel 15:1:3 het privé-gebruik van gemeente-eigendommen. Maar 'beperkt privé-gebruik' is geoorloofd, 'zolang het de functievervulling niet schaadt'. Je zoon komt aan het einde van de dag langs om je op te halen. Terwijl jij nog even doorwerkt, kruipt hij achter de computer van een collega die al naar huis

is en speelt via internet wat spelletjes. Iedereen weet dat deze medewerker fout bezig is.

Ambtenaren bepalen in eerste instantie zelf wat beperkt en onschadelijk is. Bij twijfel is het goed om met je leidinggevende en andere collega's de dialoog aan te gaan. Dat bespreken van dilemma's en aanverwante ethische kwesties kan bovendien een boeiende bezigheid zijn.

Gebruikersprotocol automatiseringsmiddelen:

  • -

    Internet- en e-mail-faciliteiten zijn bedoeld voor zakelijk gebruik.

  • -

    Gebruik een privé-computer om privé te internetten en te e-mailen.

  • -

    Beperkt gebruik is toegestaan, in overleg met leidinggevende.

  • -

    Gemeentesecretaris mag steekproefsgewijs bestanden controleren.

  • -

    Een verdenking kan nader worden onderzocht.

  • -

    Onderzoek is gebonden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

  • -

    Downloaden van illegale software is verboden.

  • -

    Verspreiden van racistische, seksistische en pornografische teksten en beelden is verboden, evenals het bezoeken van websites met die strekking.

2.6 INHUREN EXTERNEN EN DRAAIDEURCONSTRUCTIES

Het inhuren van externen vraagt om integer handelen. Daarbij werken we zodanig dat collega's onze acties kunnen controleren. Het is verplicht om afspraken met externen schriftelijk vast te leggen. Bijvoorbeeld afspraken over geheimhouding. In de nota Aankoop- en Aanbestedingsbeleid is omschreven hoe te handelen indien producten en of diensten moeten woorden ingekocht. Het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid is gebaseerd op de EG-richtlijnen en de WTO-overeenkomst.

De volgende aanbestedingsprocedures worden in de Europese richtlijnen genoemd:

  • -

    de openbare procedure

  • -

    de aanbesteding met voorafgaande selectie

  • -

    de onderhandelingsprocedure (deze mag alleen bij uitzondering toegepast worden).

Criteria:

  • -

    geschiktheid- of selectiecriteria: dit zijn alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan een inschrijver op zowel de dag van aanbesteding als opdrachtverlening moet voldoen.

  • -

    Gunningcriteria: in het algemeen wordt als enig gunningcriterium de laagste prijs gebruikt, maar ook andere gunningcriteria zijn mogelijk (bijvoorbeeld gebruikskosten, rentabiliteit, uitvoeringstermijn, kwaliteitswaarborgen en technische waarde).

Het moment waarop de criteria bekend moeten zijn, wordt in hoofdzaak bepaald door de van toepassing zijnde aanbestedingsvorm.

Doorgaans zal het zo zijn dat gekozen wordt voor:

  • -

    de enkelvoudige uitnodiging, bij werken met een omvang tot 10.000, - en bij specialistische werken.

De onderhandse aanbesteding:

  • -

    bij werken waarvan de raming hoger is dan de hiervoor gestelde grens en lager dan de hierna genoemde

  • -

    bij specialistische werken.

De openbare aanbesteding, dan wel aanbesteding met voorafgaande selectie:

  • -

    bij werken waarvan de raming meer is dan ca. 500.000, -

Deze aanbestedingsvormen vinden plaats bij het traditionele contract. Dat wil zeggen dat het bestek wordt uitgewerkt door de gemeente of een daarvoor ingehuurd adviesbureau, waarna de opdrachtgever op basis van het bestek het werk uitvoert.

De nota aankoop- en aanbestedingsbeleid geeft duidelijkheid over de te volgen procedures. Integer handelen is één van de doelstellingen binnen de nota.

Ten aanzien van draaideurconstructies:

  • -

    Tot twee jaar na hun vertrek geen ex-collega's inhuren.

  • -

    Uitzonderingen zijn mogelijk; college moet dan toestemming geven.

2.7 WERVING EN SELECTIE

De werving en selectie van nieuw personeel vraagt om zorgvuldigheid. We willen de juiste man of vrouw

op de juiste plek selecteren. Die nieuwe collega moet aan tal van voorwaarden voldoen. Dat gaat verder

dan diploma's en ervaring. Hij of zij moet bijvoorbeeld de Nederlandse nationaliteit bezitten, of een verblijfsvergunning en een tewerkstellingsvergunning kunnen laten zien. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om dat te controleren.

In het café komt je ter ore dat een nieuwe collega, die drs. voor zijn naam heeft staan, waarschijnlijk nooit is afgestudeerd, hoe ga jij daar mee om, wat doe jij?

Solliciteren

  • -

    Sollicitant toont originele diploma's en getuigschriften.

  • -

    Met toestemming sollicitant wordt diens arbeidsverleden nagetrokken.

  • -

    Referenties vragen kan na toestemming van de sollicitant.

  • -

    Sollicitant neemt op verzoek getuigschriften en ontslagbrieven mee.

Indiensttreding

  • -

    Nieuwe collega moet Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) tonen.

  • -

    Nieuwe collega moet geldig paspoort of identiteitskaart tonen.

  • -

    Werkgever neemt kopie van identiteitsbewijs op in administratie.

  • -

    Rijbewijs niet geldig als identificatie, omdat nationaliteit ontbreekt.

  • -

    Niet-Nederlander moet verblijf- en tewerkstellingsvergunning tonen.

  • -

    Getoonde papieren moeten origineel zijn, een kopie is onvoldoende.

3. REGELING MELDING VERMOEDEN MISSTANDEN

Diefstal van bedrijfseigendommen. Fraude of omkoping van collega's, bestuurders of raadsleden.

Gevaarlijk gedrag, onveilig handelen. Kortom, vuile was. Het komt in elke familie voor. Dus ook bij de gemeente Bunschoten kun je dat nooit helemaal uitsluiten. De geschiedenis leert dat een zuivere procedure geen overbodige luxe is. Klokkenluiders hoeven dan niet naar de pers te stappen of bang te zijn voor represailles, nachtkaarsen en doofpotten.

Een Regeling Melding Vermoeden Misstanden is tegenwoordig verplicht voor overheidsinstanties. De geest van de wet is dat de organisatie een open klimaat schept. Daarin wordt vrijuit over normen en waarden gesproken.

Wie een misstand meldt, weet zich bovendien beschermd door de Regeling Melding Vermoeden Misstanden. Deze maakt ieders rol helder, waarborgt anonimiteit en verplicht de organisatie om een onderzoek in te stellen en daarover tijdig te rapporteren. Zonodig toetst een externe commissie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de uitvoering van de regeling.

De dienstleiding lijkt bepaalde bedrijven voor te trekken bij het uitbesteden van opdrachten en negeert aanbestedingsregels, hoe ga je daar mee om, wat doe jij?

Misstanden zijn onder meer:

  • -

    Strafbaar feit.

  • -

    Schending regelgeving of beleidsregels.

  • -

    Misleiden van justitie.

  • -

    Gevaar voor volksgezondheid of milieu.

  • -

    Bewust achterhouden van informatie.

De Regeling Melding Vermoeden Misstanden op hoofdlijnen

  • -

    Misdrijf: aangifte wettelijk verplicht, door het gemeentesecretaris.

  • -

    Misstand: melden bij leidinggevende of vertrouwenspersoon.

  • -

    Ook in lichte gevallen, zoals diefstal kantoorartikelen.

  • -

    Vertrouwenspersoon waarborgt anonimiteit, indien de melder dit wenst.

  • -

    Leidinggevende of de vertrouwenspersoon meldt misstand direct aan gemeentesecretaris.

  • -

    Gemeentesecretaris stelt direct onderzoek in.

  • -

    Onderzoek kan worden verricht door accountant of extern expert.

  • -

    Standpunt gemeentesecretaris is binnen zes weken bekend.

  • -

    Klokkenluider wordt geïnformeerd over standpunt gemeentesecretaris.

  • -

    Klokkenluider ontevreden: beroep mogelijk bij externe commissie.

  • -

    Uitzonderlijke gevallen: misstand rechtstreeks melden bij commissie.

  • -

    Wie klakkeloos naar de pers stapt, riskeert rechtspositionele maatregelen.

  • -

    De melding moet te goeder trouw zijn.

  • -

    Een melder die zelf betrokken is bij de misstand gaat niet vrijuit.

4. VERTROUWENSPERSOON INTEGRITEIT

Misstanden in de organisatie, schendingen van integriteit. Die kun je bij een leidinggevende melden, of rechtstreeks aan het College van Burgemeester en Wethouders. Soms is dat een lastige stap. Je twijfelt wellicht aan je eigen oordeel. Je hebt al bij je leidinggevende aan de bel getrokken, maar je vindt diens reactie onbevredigend.

Uit betrouwbare bron verneem je dat jouw leidinggevende zijn vakantie laat betalen door een grote bouwonderneming, hoe ga je daarmee om, wat doe jij?

Dan kun je met het verhaal naar een vertrouwenspersoon stappen. De gemeente Bunschoten kent sinds kort een vertrouwenspersoon integriteit.

De vertrouwenspersoon

  • -

    Waarborgt anonimiteit, indien gewenst.

  • -

    Is praatpaal voor vermoedens, wegwijzer voor meldingen.

  • -

    Is onpartijdig meldpunt.

  • -

    Rapporteert jaarlijks aan college, registratiepunt integriteit en OR.

5. VERTROUWENSPERSOON SEXUELE INTIMIDATIE EN DISCRIMINATIE

Op grond van de Arbo-wet beschermt de werkgever haar werknemers tegen seksuele intimidatie en discriminatie. Seksuele intimidatie betreft bijvoorbeeld handtastelijkheden en seksistische grappen en opmerkingen. Bij discriminatie gaat het om beledigende uitlatingen over huidskleur, geloof, geslacht en seksuele voorkeur. Discriminatie is ook het in gelijke situaties ongelijk behandelen van collega's en klanten, op grond van genoemde persoonlijke kenmerken.

Een pijnlijk onderwerp, soms pijnlijk om aan te kaarten. De gemeente kent een vertrouwenspersoon.

Dit is een medewerker voor wie deze functie onderdeel is van het takenpakket.

Daar kun je meldingen en klachten kwijt. Je kunt trachten een probleem op dit vlak informeel op te lossen, in gesprek met betrokkenen, de vertrouwenspersoon en de leidinggevende. Zonodig volgt een formeel traject: behandeling door de speciale Klachtencommissie. Het is uiteraard ook mogelijk om direct of na overleg met de vertrouwenspersoon naar de politie te stappen en aangifte te doen van een ernstig feit.

Terwijl jij achter de computer zit, hangt een collega soms wel erg amicaal over je schouder. Je hebt er wat van gezegd, maar dat lijkt hij eerder als aanmoediging te zien, hoe ga je daar mee om, wat doe jij?

De vertrouwenspersoon

  • -

    Waarborgt anonimiteit, indien gewenst.

  • -

    Is onpartijdig meldpunt.

  • -

    Is klankbord voor vermoedens, wegwijzer voor meldingen.

De klachtencommissie is onafhankelijk, heeft dus geen binding met klager of aangeklaagde.

  • -

    Onderzoekt de klacht.

  • -

    Houdt besloten zittingen.

  • -

    Hoort klager en aangeklaagde.

  • -

    Geeft het gemeentesecretaris advies over afhandeling van de zaak.

  • -

    Het gemeentesecretaris neemt een besluit.

6. SANCTIES

Wie niet integer werkt, pleegt plichtsverzuim. Dat kan een disciplinaire straf tot gevolg hebben.

De zwaarte van de straffen varieert. Van een schriftelijke berisping tot schorsing en strafontslag.

Een misdrijf wordt aangegeven bij de politie.