Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden en melding financiele belangen van ambtenaren bij de gemeente Bunschoten

Geldend van 15-09-2011 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden en melding financiele belangen van ambtenaren bij de gemeente Bunschoten

Uitgangspunt: Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Bunschoten

Grondslag:

artikel 15:1e, 15:1f CAR/UWO

Aan artikel 15:1e (huidig artikel 15:1:6) wordt het volgende 4e lid toegevoegd:

  • 1.

    Het college regelt de openbaarmaking van de in het eerste lid bedoelde nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris en directeuren van gemeentelijke diensten en bedrijven, alsmede van andere ambtenaren aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.

Er wordt een nieuw artikel 15:1f toegevoegd dat luidt als volgt:

  • 1.

    Het college wijst ambtenaren aan die zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie verbonden is.

  • 2.

    De ambtenaar bedoeld in het eerste lid meldt aan het college, op een door dit orgaan te bepalen wijze, zijn financiële belangen respectievelijk bezit van en transacties in effecten, die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken.

  • 3.

    Er wordt een registratie gevoerd van de meldingen bedoeld in het tweede lid.

  • 4.

    Het is de ambtenaar verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voorzover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Omtrent dit verbod kunnen nadere regels worden gesteld.

Artikel 1

Deze regeling is van toepassing op de volgende functies:

  • 1)

    secretaris/directeur

  • 2)

    afdelingsmanager

  • 3)

    concern- en afdelingscontroller(s)

  • 4)

    griffier

Artikel 2

Deze regeling heeft ten doel te regelen op welke wijze nevenwerkzaamheden openbaar worden gemaakt die de belangen van de dienst, voorzover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken en die verricht worden door de ambtenaar die een functie als bedoeld in artikel 1 van deze regeling vervult. Daarnaast wordt hierin geregeld op welke wijze financiële belangen worden gemeld.

Openbaarmaking nevenwerkzaamheden

Artikel 3

Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden geschiedt door een actuele opgave van nevenwerkzaam-heden via de eigen website te publiceren.

Hiervoor kan het formulier “nevenactiviteiten / financiële belangen worden gebruikt.

Artikel 4

De opgave vermeldt:

  • a)

    de hoofdfunctie (bijvoorbeeld: secretaris)

  • b)

    de nevenwerkzaamheden en de instanties waarbij deze verricht worden (bijvoorbeeld: 1e : voorzitter bestuur Stichting X; 2e : adviseur bij de Raad voor Y ) c) de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden

  • d)

    de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen (bijvoorbeeld: de functionaris dient zich in zijn nevenfunctie als adviseur bij de Raad voor Y te onthouden van adviezen met betrekking tot projecten in de gemeente).

Melding financiële belangen

Artikel 5

Financiële belangen (bijvoorbeeld bezit effecten, onroerend goed, bouwgrond, financiële deelneming in ondernemingen, dan wel negatieve financiële belangen/schulden), die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken moeten worden gemeld.

Artikel 6

Er zijn geen ambtenaren aan te wijzen waarvoor de melding financiële belangen geldt.

Artikel 7

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.