Regeling vervallen per 17-12-2022

Verordening op de Auditcommissie

Geldend van 27-05-2015 t/m 16-12-2022

Intitulé

Verordening op de Auditcommissie

De raad van de gemeente Castricum;

Gehoord het advies van de auditcommissie d.d. 23 april 2015 en de

carrousel d.d. 30 april 2015;

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening op de Auditcommissie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De commissie: de auditcommissie, zijnde een raadscommissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet die is belast met taken genoemd in artikel 3;

  • b.

    De raad: de gemeenteraad;

  • c.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    De accountant: de in de Controleverordening gemeente Castricum bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

Artikel 2 Doel

De commissie heeft tot doel een coördinerende, informerende en adviserende rol te vullen voor de gemeenteraad op het gebied van het (financiële) bestuur van de gemeente.

Artikel 3 Taken

De taken van de commissie zijn:

  • a.

    Het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad over de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

  • b.

    Het adviseren van de gemeenteraad over (de vaststelling van) de jaarrekening en jaarverslag mede met in achtneming van de uitkomsten van de door de accountant gevoerde controles;

  • c.

    Het aandragen van onderzoeksonderwerpen en eventuele aanwijzingen t.b.v. de interim controle door de accountant;

  • d.

    De voorbereiding van procedures tot selectie en benoeming van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en het doen van een voordracht voor de keuze;

  • e.

    Het adviseren van de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a Gemeentewet;

  • f.

    Het bespreken van concept-raadsvoorstellen die gebaseerd zijn op de verordeningen artikelen 212, 212 en 213a Gemeentewet en het formuleren van een advies daarover aan de raad;

  • g.

    Jaarlijks bespreken en het geven van een advies aan de raad, na toetsing door de griffie, over de door de fracties aangeleverde fractieverantwoordingen van het voorgaande kalenderjaar;

  • h.

    Het zijn van aanspreekpunt en overlegplatform tv de rekenkamercommissie Castricum inclusief het adviseren van de raad over de inrichting van de rekenkamercommissie en benoemingen van de leden.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie kan uit maximaal evenveel leden bestaan als er fracties in de raad zijn. De raad benoemt de leden van de commissie. Er kan maximaal één lid per raadsfractie worden benoemd. Zowel een raadslid als carrousellid kan tot lid worden benoemd.

  • 2. Voor elke lid kan door de raad een plaatsvervangend lid worden benoemd. Indien een lid is verhinderd om aanwezig te zijn bij een vergadering, kan hij zich laten vervangen door het plaatsvervangend lid. Het plaatsvervangend lid kan een raadslid of carrousellid zijn. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 3. Indien de commissie niet uit het maximale aantal leden bestaat wordt de commissie als het gaat over bespreking van (de vaststelling van) de jaarrekening en jaarverslag en het formuleren van een advies daarover aan de raad aangevuld met vertegenwoordigers van de fracties die geen zitting hebben in de commissie.

  • 4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag van het lid als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds om zwaarwegende redenen ontslaan. Ontslag is alleen mogelijk nadat advies is gevraagd aan de commissie.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen als lid van de commissie.

Artikel 6 Voorzitter

De voorzitter draagt zorgt voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de doel zoals genoemd in artikel 2 en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris.

Artikel 7 Vergaderingen en werkwijze

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht of indien ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De vergaderingen van de commissie vinden in openbaarheid plaats tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 3. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. De besluitenlijst wordt vastgesteld in een volgende vergadering van de commissie.

  • 5. De commissie is bevoegd om leden van het college, de accountant, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen bij haar vergaderingen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2. De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. In afwijking hiervan kan tevens beraadslaagd en besloten worden indien één of meer van de aanwezige leden volmacht hebben gekregen van de niet aanwezige leden om hen te vertegenwoordigen.

  • 3. Indien één van de leden van de commissie dit wenst wordt zijn standpunt bij een advies ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

  • 4. Indien er over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd is het aangenomen.

Artikel 9 Bevoegdheden

  • 1. De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 3 genoemde taken voorstellen uit te brengen.

  • 2. De commissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige aan te wijzen om de commissie van advies te dienen.

Artikel 10 Informeren raad

Besluitenlijsten van vergaderingen en adviezen van de commissie worden ter inzage gelegd voor de raad en het college. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Auditcommissie gemeente Castricum.

  • 2. De Verordening Auditcommissie gemeente Castricum gewijzigd vastgesteld door de raad op 23 juni 2011 wordt ingetrokken.

  • 3. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Castricum

in zijn vergadering van

30 april 2015,

de griffier, mr V.H. Hornstra
de voorzitter, Drs. A. Mans