Regeling vervallen per 01-01-2019

Rechtspositieregeling buitengewoon amtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden

Geldend van 15-11-2012 t/m 31-12-2018

Intitulé

Rechtspositieregeling buitengewoon amtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames van de gemeente Coevorden.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden.,

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘ het Reglement op de burgerlijke stand’ genoemd, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d.7 december 1999,

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg, d.d. 2 februari 2012,

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende regeling:

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en

gastdames van de gemeente Coevorden

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.

  • b.

    Gastdame: de bezoldigd ambtenaar die de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand assissteert bij het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap die in dienst is op 1 januari 2011 en die verplicht is aan een oproep gehoor te geven. Een gastdame kan ook een gastheer zijn.

  • c.

    CAR/UWO: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Coevorden.

Artikel 2 Aanstelling

  • 1. Aanstelling geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2. Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging buitengewone ambtenaren burgerlijke stand.

  • 1. De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan vier maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 7, bijlage IIa van de CAR/UWO indien er sprake is van een zogenaamd stijlvol huwelijk.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan anderhalfmaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 7, bijlage IIa van de CAR/UWO indien er sprake is van een zogenaamd kosteloos huwelijk.

  • 3. De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid, wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR/UWO.

  • 3. De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO.

  • 4. De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

  • 5. De vergoeding als bedoeld in het eerste lid wordt op zaterdag verhoogd met 50% en op zondag met 100%.

  • 6. De reiskosten worden vergoed overeenkomstig de vrijgesteld vergoeding voor de werkelijke kosten van het heen en weer reizen per auto ingevolge de handleiding loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen

Artikel 3a Bezoldiging gastdames die in dienst zijn op 1 januari 2011 .

  • 1. De gastdame ontvangt een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 2. De vergoeding is gelijk aan twee maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 3, van bijlage IIa van de CAR/UWO.

  • 3. De vergoeding als bedoeld in het tweede lid wordt op zaterdag verhoogd met 50% en op zondag met 100%.

  • 4. De vergoeding in het tweede lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering conform artikel 3:6 alsmede het percentage van de vakantietoelage conform artikel 6:3, tweede lid, van de CAR/UWO.

  • 5. Ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof als bedoeld in artikel 6:2 van de CAR/UWO, wordt een extra vergoeding toegekend ter hoogte van 8,6% van het totaal van de vergoedingen op basis van de voorgaande leden.

  • 6. De reiskosten worden vergoed overeenkomstig de vrijgesteld vergoeding voor de werkelijke kosten van het heen en weer reizen per auto ingevolge de handleiding loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

  • 1. Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar of gastdame jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

  • 2. Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

  • 1. Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (na ouderdomspensioen), 8:4 (wegens reorganisatie), 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijdse ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.

  • 2. Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

Artikel 6 Overige rechten en verplichtingen

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar of gastdame die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR/UWO.

Artikel 7a Overgangsrecht.

De buitengewoon ambtenaar die is aangesteld voor 1 januari 2011 ontvangt:

  • 1.

    Een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan vijfenhalf maal

    het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 5, bijlage Iia van de CAR/UWO.

  • 2.

    Voor het voltrekken van een kosteloos huwelijk een vergoeding van gelijk anderhalf maal het

    uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 5, bijlage Iia van de CAR/UWO.

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011 en voor wat betreft de bepalingen in artikel 3 lid 2 en artikel 7a lid 2 op de dag op de eerste dag na bekendmaking .

Artikel 9

Deze regeling kan worden aangehaald als de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames van de gemeente Coevorden.

Coevorden,

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

de secretaris, M.N.J. Broers

de burgemeester, B.J.Bouwmeester

Toelichting

Toelichting op de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames.

Toelichting artikel 1 Begripsomschrijving

De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke

benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.

De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.

De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CARUWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

De babs wordt tijdens de huwelijksvoltrekking geassisteerd door een gastdame. De gastdame is zoal belast met het begeleiden van het bruidspaar en hun gasten naar en van de trouwzaal, bediening geluidsapparatuur en halen en brengen van de trouwakten.

Omdat de aard van deze werkzaamheden zo nauw verbonden zijn met de huwelijksvoltrekking word ook deze rechtspositie meegenomen in deze regeling voor gastdames die op 1 januari 2011 in dienst zijn van de gemeente. Vanaf 1 januari 2011 zal de salarisbetaling voor nieuw aan te stellen gastdames plaats vinden door de BANpersoneelsdienst via een P-roll constructie.

Toelichting artikel 2 Aanstelling

In het lokale Reglement burgerlijke stand kan een benoemingstermijn geregeld zijn, vaak is dat 5 of 10 jaar. Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg van een kortere aanstellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens de ambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling bezoldiging, reïntegratie) eerder ophouden te bestaan, namelijk bij einde van het dienstverband. Bovendien geldt voor de duur van het nog resterende dienstverband dat van de werkgever geen onredelijke inspanningen gevergd worden door het UWV. Op de toepasselijkheid van de arbeidsongeschiktheidswetgeving op de babs wordt verder ingegaan bij de toelichting op artikel 4.

De aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CARUWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.

Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager) tot babs is het raadzaam de benoeming te beperken tot de periode waarin het (politieke) ambt wordt vervuld.

Toelichting artikel 3 Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de CAR/UWO, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op de bezoldiging en de eindejaarsuitkering op het salaris.

Voorbeeld salarisberekening salarispeil 1 januari 2011:

Ambtenaar burgerlijke stand in dienst vanaf 1 januari 2011

Ambtenaar burgerlijke stand in dienst op 1 januari 2011

Gastdame

Salaris per verrichting

Vakantietoelage

Eindejaarsuitkering

Compensatie vakantie-uren

68,85 (4 maal 1/156e

deel van 2685)

5,51 (8% van 68,85)

4,13 (6% van 68.85)

5,92 (8,60% van

68,85)

82,18 (5,5 maal 1/156e

deel van 2331)

6,57 (8% van 82,18)

4,13 (6% van 82,18)

7,06 (8,6% van 82,18)

26,87 (2 maal1/56e deel van

2096)

2,14 (8% van 26,87)

1,21 (6% van 26,87)

2,31 (8,6% van 26,87)

Totaal

84,41

100,76

32,93

Kosteloos huwelijk *)

1,5 uur

31,65

27,48

n.v.t.

*) Aangezien de vergoeding voor de nieuw aan te stellen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand hoger is dan de vergoeding voor zittende, wordt er voor gekozen de €. 31,65 zowel aan zittende als nieuw aan te stellen ambtenaren van de burgerlijke stand te betalen.

Afkopen niet genoten vakantie

In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.

Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaan sedert de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze rechtspositieregeling babs en gastdames is de afkoop van vakantie desalniettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babs en de gastdames in verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijk minimum aan vakantie. In de praktijk zijn babsen en de gastdames bovendien veelal vrij om huwelijken in te plannen. Daarom op basis van het bovenstaande is gekozen voor handhaven van de afkoop. De uitspraak van het Hof brengt echter wel met zich mee dat een babs en gastdames formeel niet het recht ontzegd kan worden om de in zijn nevenfunctie opgebouwde vakantie daadwerkelijk op te nemen, ondanks het feit dat deze reeds is afgekocht. Per verrichting (gelijkgesteld aan 4,5 uur voor de babs en 2 uur voor de gastdame) wordt 0,38 uur (158,4/1836 x 4,5 uur) vakantie opgebouwd door de babs en 0,17 uur (158,4/1836 x 2 uur) voor de de gastdame.

Bij een huwelijk op een zgn. keuzelocatie heeft een gastdame meer dan 2 uur nodig. Deze extra uren kunnen gemotiveerd op gedeclareerd worden.

Toelichting artikel 4 Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs en gastdame jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs en gastdame direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

In de praktijk van de babs of gastdame zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eerste ziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling bezoldiging ingaat, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de babsen of gastdame zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in dat geval een vaste termijn van 14 dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de babs werkzaamheden verricht. Nadere regels zullen op de lokale situatie toegesneden moeten worden.

Ook het tijdstip van uitbetalen van de doorbetaling bezoldiging dient lokaal nader bepaald worden (bijvoorbeeld per maand, per jaar, na herstel).

De babs en gastdame is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de babs.

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Toelichting artikel 5 Ontslag en schorsing

De babs en gastdame wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO.

Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Toelichting artikel 6 Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs en gastdames/gastheren van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:

De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.

Ambtenaren burgerlijke stand en gastdames zijn verplicht tijdens de huwelijksvoltrekking de beschikbaar gestelde kleding te dragen.

De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.

De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.

Geen toelichting opgenomen bij de artikelen 7, 8 en 9