Regeling vervallen per 01-01-2020

Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018

Geldend van 10-10-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;

Gelezen het voorstel van de afdeling publieksservice, team KCC, burgerzaken & belastingen d.d. 10 september 2018;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 16, 16a en 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand;

BESLUIT:

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de Wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het Besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het Reglement: Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Coevorden of een andere gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • f.

    verantwoordelijk leidinggevende: de teamleider van het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice (KBB), belast met de leiding van de burgerlijke stand;

  • g.

    gemeentehuis: elk gebouw of locatie dat als zodanig is aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;

  • h.

    rechthebbende: een ieder die krachtens eigendom of een beperkt zakelijk recht of een persoonlijk recht zodanig beschikking heeft over een onroerende zaak dat hij naar burgerlijk recht bevoegd is om in die zaak te handelen zoals in de verordening is voorgeschreven, alsmede de beheerder.

  • i.

    bruidspaar: de aanstaande echtgenoten zoals bedoeld in artikel 1-44 en volgende van het Burgerlijk Wetboek;

  • j.

    het bureau van de burgerlijke stand: de kantoren van het gemeentehuis waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan ambtenaren, werkzaam binnen de afdeling Publieksservice, team KCC, Burgerzaken en belastingen van de gemeente Coevorden, benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Coevorden, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Coevorden, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk;

  • 4. De in artikel 2, lid 3 sub a bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente vermeld.

  • 5. Het bruidspaar dient een verzoek tot benoeming van de in artikel 2, derde lid onderdeel b bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in ten minste 3 maanden voor het te voltrekken huwelijk.

  • 6. Het college kan in bijzondere omstandigheden afwijken van de in het vijfde lid genoemde termijn.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. Het college benoemt een ambtenaar van de burgerlijke stand voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Coevorden en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling Publieksservice, team KCC, Burgerzaken en belastingen.

  • 2. Het college benoemt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem op de afdeling Publieksservice geldende werktijden, anders dan in opdracht van de verantwoordelijke teamleider.

  • 2. De in artikel 2 derde lid bedoelde ambtenaren houden zich aan de aanwijzingen of instructie gegeven door de verantwoordelijk leidinggevende.

  • 3. De in artikel 2 derde lid bedoelde ambtenaren verklaren voor hun benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen.

  • 4. De in artikel 2 derde lid bedoelde ambtenaren dragen bij de huwelijksvoltrekking gebruikelijk, met uitzondering van de kosteloze en administratieve huwelijken, een door de gemeente ter beschikbaar gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst.

  • 5. Het college kan aanwijzingen geven met betrekking tot de in lid 4 genoemde kleding.

  • 6. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verplicht de in lid 5 genoemde aanwijzingen op te volgen.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, derde lid onderdeel a ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden.

Artikel 6 Locatie

  • 1. Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, verrichten de in artikel 2 derde lid bedoelde ambtenaren hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. Als vaste locaties voor het voltrekken van huwelijksvoltrekkingen zijn aangewezen:

    • a.

      Hof van Coevorden, Kasteel 1, Coevorden,

    • b.

      Multifunctioneel centrum “de Brink”, Brink 1 te Sleen.

  • 3. Het college kan een locatie tot gemeentehuis aanwijzen voor incidenteel gebruik als locatie voor een huwelijksvoltrekking.

  • 4. Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht.

  • 5. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik treedt in werking na bekendmaking aan het bruidspaar en de rechthebbende van de locatie.

  • 6. De huwelijksvoltrekkingen zonder ceremonie vinden plaats in het gemeentehuis te Coevorden, Kasteel 1 te Coevorden.

  • 7. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Coevorden, onder voorwaarde dat:

    • a.

      de rechthebbende van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • b.

      de plaats gedurende de huwelijksvoltrekking openbaar toegankelijk is;

    • c.

      de eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en nadien plaatsvindt;

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1. Het college wijst een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik pas aan nadat het beoogde bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. Het beoogt bruidspaar maakt de dag, het tijdstip en de locatie uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar.

  • 2. Het college kan een verzoek tot aanwijzing van een incidentele locatie afwijzen wegens strijd met:

    • a.

      de openbare orde;

    • b.

      de goede zeden;

    • c.

      niet voldoen aan wettelijke voorschriften, waaronder de brandveiligheidsvoorschriften.

    • d.

      de vrije toegankelijkheid van de locatie.

  • 3. De rechthebbende van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. Het college bepaalt de wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 4. De tot gemeentehuis aangewezen locatie is voor de duur van de huwelijkssluiting openbaar en voor een ieder bereikbaar en toegankelijk.

  • 5. In de tot trouwzaal bestemde locatie mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 6. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door rechthebbende.

  • 7. Indien de rechthebbende een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 8. Het bruidspaar respectievelijk de rechthebbende zijn verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de locatie. Voor de huwelijksvoltrekking dienen in ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn.

  • 9. De rechthebbende draagt er voor zorg dat de veiligheid van de aanwezigen wordt gewaarborgd in overeenstemming met de daarvoor geldende wettelijke voorschriften.

  • 10. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor het college reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1. Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week, op maandag om 9.00 uur en om 9.30 uur gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking. Indien de maandag valt op een algemeen erkende feestdag wordt dit verplaatst naar de eerstvolgende maandag niet zijnde een algemeen erkende feestdag.

  • 2. Van het bruidspaar staat ten tijde van de melding voorgenomen huwelijk en van de sluiting van het huwelijk tenminste één van beide partners als ingezetene ingeschreven in de Basisregistratie personen van de gemeente Coevorden.

  • 3. Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats in een spreekkamer van het gemeentehuis, Kasteel 1 te Coevorden.

  • 4. Behalve het bruidspaar zijn maximaal vier aanwezige personen toegestaan, waaronder de getuigen.

  • 5. De voorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekkingen zijn:

    • a.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • b.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    • c.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden.

Artikel 9 Reservering huwelijk

Het bruidspaar kan maximaal 1 jaar vooraf een beoogde huwelijksdatum reserveren nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 10 Leiding van de burgerlijke stand

  • 1. De verantwoordelijke leidinggevende is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

  • 2. De verantwoordelijke leidinggevende is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de in artikel 2 derde lid bedoelde ambtenaren.

Artikel 11 Openstelling

  • 1. Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de werkopeningstijden van het bureau van de burgerlijke stand dezelfde als welke voor de afdeling Publieksservice, team KCC, Burgerzaken en belastingen gelden.

  • 2. Het college wijst tijdstippen en locaties aan als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand .

  • 3. Het college kan op verzoek van een belanghebbende het bureau voor de burgerlijke stand openen op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4. Het college kan in bijzondere gevallen besluiten tot afwijking van de in het eerste lid bedoelde uren.

Artikel 12 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over het huwelijk en de huwelijksvoltrekking zijn van overeenkomstige toepassing op:

    • a.

      het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap;

    • b.

      de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018.

  • 2. Het reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3. Met ingang van het in lid 2 bedoelde tijdstip vervallen het Reglement op de burgerlijke stand, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 7 december 1999 en de Richtlijnen kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerregistratie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op <datum>.

de secretaris, de burgemeester,

B.M. de Vries B.J. Bouwmeester

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018

Algemeen

De Wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr.). Via een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De teamleider van het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten.

Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:

  • 1.

    de terminologie in het nieuwe Reglement burgerlijke stand is aangepast aan de termen in de huidige organisatie;

  • 2.

    wijziging van beleid ten aanzien van de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

  • 3.

    kleine wijzigingen en aanpassingen.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is benoembaar in de gemeente Coevorden. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Emmen om praktische redenen door het college benoemd kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Coevorden. Omgekeerd is dat ook mogelijk.

  • 2.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand moet aangesteld zijn bij het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice.

  • 3.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 58 t/m 68 van de Wet).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

Artikel 3 Benoeming

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice.

Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken is die periode vijf jaar.

Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan de verantwoordelijke leidinggevende van het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice.

Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Coevorden zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Coevorden ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Coevorden: de Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.

Op <datum> heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Coevorden mogelijk is op in principe alle locaties.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de rechthebbende/beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking

In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Coevorden geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid.

Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de administratieve voltrekking. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan worden gekozen voor een sobere plechtigheid van maximaal 15 minuten in een spreekkamer van het Hof van Coevorden, Kasteel 1.

Artikel 10 Leiding van de burgerlijke stand

Ingevolge artikel 2 van het Besluit wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als de burgerlijke stand. De teamleider van de team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice belast met de leiding en als zodanig aangewezen.

Artikel 11 Openstelling

De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor de het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de burgerlijke stand niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.