Commissie naamgeving openbare ruimte Culemborg

Geldend van 18-01-2007 t/m heden

Intitulé

Commissie naamgeving openbare ruimte Culemborg

Het college van de gemeente Culemborg;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het:

Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte Culemborg

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, indachtig de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zonodig aangevuld met nummers, letters of na­men;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelij­ke bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De Commissie bestaat ten minste uit:

  • a.

    de burgemeester (voorzitter)

  • b.

    Twee personen met veel kennis van de Culemborgse historie, interesse of ervaring met betrekking tot naamgeving;

  • c.

    Een lid van de brandweer

  • d.

    Een medewerker van de sector Ruimte

  • 2.

    Het college kan tevens plaatsvervangende leden aanwijzen

  • 3.

    De leden en plaatsvervangend leden worden door het college benoemd.

  • 4.

    Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de Commis­sie is, treedt op dat moment af als commissie­lid.

  • 5.

    De leden genoemd in lid 1b worden benoemd voor twee jaren en zijn herbenoembaar

  • 6.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk medede­ling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De portefeuillehouder is voorzitter van de commissie

  • 2.

    De Commissie benoemt uit haar midden een plaats­vervangend voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    Het college wijst de ambtelijk secre­taris en de plaats­vervangend ambtelijk secretaris van de Commissie aan.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3.

    De secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 7 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundi­gen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Com­mis­sie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen:

  • a.

    Tenminste eenmaal per jaar.

  • b.

    wanneer de voorzitter dit nodig acht

  • c.

    op verzoek van het college.

  • 2.

    De secretaris roept namen de voorzitter de leden schriftelijk op voor de vergade­ring, onder opgaaf van de punten die zullen worden behan­deld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de verga­dering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als ten minste 3 leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voor­zitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzit­ter zo spoedig mogelijk een nieu­we vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten wor­den genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzit­ter. De secretaris heeft een adviseren­de stem.

  • 5.

    De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6.

    Het advies van de Commissie aan het college bevat voorzover relevant de zienswijzen van de leden van de Commis­sie.

Artikel 9 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzit­ter van de Commissie.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 5 december 2006

De secretaris, De burgemeester,