Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Geldend van 05-01-2001 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelet op het bepaalde in artikel 52 Gemeentewet;

besluit vast te stellen het volgende:

“Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders”

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één van de wethouders.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee wethouders het nodig achten.

  • 2. Indien twee of meer wethouders een vergadering nodig achten verzoeken zij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 De agenda

  • 1. Uiterlijk aan het begin van elke vergadering wordt door de secretaris aan de leden van het college van burgemeester en wethouders een agenda uitgereikt.

  • 2. Alle collegeleden dienen in de gelegenheid te zijn gesteld vooraf van de te bespreken stukken kennis te nemen.

Artikel 4 Verslaglegging

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het verslag van de vergadering.

  • 2. Het verslag bevat tenminste:

    • a.

      De namen van de afwezige leden;

    • b.

      Een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      Een formulering van de door het college van burgemeester en wethouders genomen besluiten.

  • 3. Van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden wordt door de secretaris een korte zakelijke samenvatting opgesteld.

  • 4. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college van burgemeester en wethouders daarom vraagt.

  • 5. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 6. De secretaris is verantwoordelijk voor verzending van het verslag aan de gemeenteraad.

Artikel 5 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college van burgemeester en wethouders bij het nemen van een besluit stemming vraagt wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college van burgemeester en wethouders bij het nemen van een besluit stemming vraagt wordt mondeling gestemd tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    • a.

      Indien een lid van het college van burgemeester en wethouders dat verlangt wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes;

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot;

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

Artikel 6 Openbare vergadering

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 5 januari 2001.

  • 2.

    Op dat tijdstip worden de reglementen van orde voor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen en de gemeente Nieuwleusen, resp. vastgesteld bij besluit van 16 augustus 1994 en 8 november 1994 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 januari 2001.
, voorzitter.
, secretaris.

Inhoudsopgave

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

Artikel 3 De agenda

Artikel 4 Verslaglegging

Artikel 5 Stemmingen

Artikel 6 Openbare vergadering

Artikel 7 Inwerkingtreding

Toelichting

Algemeen

Op grond van artikel 52 van de Gemeentewet is het college van burgemeester en wethouders verplicht, een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast te stellen. Onder andere werkzaamheden wordt blijkens de Memorie van Toelichting onder meer verstaan: de bekendmaking van besluiten. Ook de onderlinge vervanging van de wethouders behoort daartoe.

Het college van burgemeester en wethouders stelt dit reglement zelfstandig vast. De raad kan uitsluitend algemene regels stellen ten aanzien van de bepalingen in dit reglement, die betrekking hebben op de andere werkzaamheden. Indien de raad invloed wil uitoefenen op het reglement met betrekking tot de vergaderingen, kan het langs de weg van een motie aandringen op een bepaalde regeling. Het is echter aan het college van burgemeester en wethouders om te bepalen, wat het met de motie doet.

Artikel 1

Lid 1 heeft betrekking op de verdeling van de portefeuille. Deze verdeling zal veelal plaatsvinden in de eerste vergadering van het college van burgemeester en wethouders, direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruik maken van artikel 168 van de Gemeentewet (mandaat aan individuele leden van het college van burgemeester en wethouders), blijft het college van burgemeester en wethouders als geheel verantwoordelijk voor de uitgeoefende taken.

Het tweede lid geeft aan, dat het college van burgemeester en wethouders de onderlinge vervanging regelt. In dit verband wordt gewezen op het gestelde in artikel 51 Gemeentewet, waarin aan de raad de bevoegdheid (niet de plicht) wordt toegekend, een waarnemer aan te wijzen. Wanneer tussen de leden van het college van burgemeester en wethouders goede afspraken worden gemaakt over de onderlinge vervanging, zal aan de toepassing van genoemd artikel weinig behoefte bestaan.

Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Het betreft hier de aanwijzing van de loco-burgemeester(s).

Artikel 2

Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan gestelde in artikel 53, eerste lid, van de Gemeentewet. In bijzondere gevallen kan op een andere dag en op een andere plaats worden vergaderd. Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt, dat de burgemeester –als voorzitter van het college van burgemeester en wethouders- maar ook twee leden van het college van burgemeester en wethouders ervoor kunnen zorgen, dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in, dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen om een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerste lid staat daaraan in de weg.

Artikel 3

In dit artikel heeft de gemeentesecretaris een plaats gekregen; dit gelet op zijn taakomschrijving, zoals opgenomen in de artikelen 103 en 104 Gemeentewet.

Artikel 5

Het is mogelijk voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders een zwaarder vergader- en besluitquorum vast te stellen. In de praktijk blijkt, dat slechts zelden wordt gestemd. In verband hiermee en gelet op de uitgebreide regeling in de Gemeentewet ten aanzien van stemmen, is in het reglement alleen een strikt noodzakelijke over stemmingen geregeld.

In artikel 59 Gemeentewet wordt een regeling gegeven voor het staken der stemmen, anders dan over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen. Niet geregeld is dus het staken van de stemmen bij het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen. Ook is niets geregeld ten aanzien van hoofdelijk stemmen. Eveneens is niet bepaald of er stemmingen schriftelijk moeten plaatsvinden. In het reglement is hiervoor een regeling opgenomen. De opgenomen regeling komt er op neer, dat in principe mondeling wordt gestemd (ook over personen) tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd.

Artikel 6

Ingevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel, dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college van burgemeester en wethouders kan daar zelf van afwijken. Via dit artikel wordt dit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en wethouders overgelaten. Indien een vergadering van het college van burgemeester en wethouders openbaar is, dan bepaalt het tweede lid van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester, dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.