Privacyreglement Civision Zorg/ stichting Servicepunten

Geldend van 20-07-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2012

Intitulé

Privacyreglement Civision Zorg/ stichting Servicepunten

Privacyreglement Civision Zorg / stichting Servicepunten

De stichting Servicepunten gaat namens de gemeente De Ronde Venen gedurende het experiment Toegang binnen het project De Kanteling een belangrijke taak uitvoeren met betrekking tot de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Tijdens dit experiment zullen medewerkers van de Servicepunten het zogenaamde keukentafelgesprek voeren met nieuwe klanten van de Wmo. Om deze gesprekken goed te kunnen voeren is het raadplegen van de applicatie Civison Zorg een vereiste. Uitvoering van de taken in dit kader betekent dat persoonlijke gegevens geregistreerd moeten worden, zoals aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Met het registreren van gegevens verplicht de organisatie zich hier uiterst zorgvuldig mee om te gaan en de richtlijnen te volgen van de Wet op Bescherming Persoonsgegevens.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Persoonsgegevens: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde natuurlijke persoon.

  • b.

    Zorggegevens: persoonsgegevens die direct of indirect betrekking hebben op de lichamelijke of de geestelijke gesteldheid van betrokkenen, verzameld door een beroepsoefenaar en/of vrijwilliger in het kader van zijn werkuitvoering.

  • c.

    Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietiging van gegevens.

  • d.

    Verstrekken van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van gegevens.

  • e.

    Verzamelen van persoonsgegevens: het verkrijgen van persoonsgegevens.

  • f.

    Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografische bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.

  • g.

    Verantwoordelijke: de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die, of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt.

  • h.

    Bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtsreeks gezag te zijn onderworpen.

  • i.

    Beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens, voor de juistheid van de ingevoerde gegevens, alsmede voor het bewaren, verwijderen en verstrekken van gegevens.

  • j.

    Betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.

  • k.

    Derde: ieder, niet zijnde de betrokkene, de verantwoordelijke of de bewerker, of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke bewerker gemachtigd is om persoonsgegevens te verwerken.

  • l.

    Ontvanger: degene aan wie de persoonsgegevens worden verstrekt.

  • m.

    Toestemming van de betrokkene: elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting, waarmee de betrokkene aanvaardt dat hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.

  • n.

    Het College Bescherming Persoonsgegevens: het college dat tot taak heeft toe te zien op de verwerking van persoonsgegevens.

  • o.

    Klachtencommissie: de commissie ingesteld overeenkomstig de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.

  • p.

    Vertegenwoordiger: de ouder(s) die het ouderlijke gezag uitoefenen, dan wel de voogd van betrokkene.

  • q.

    De Wet: de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Artikel 2: Reikwijdte

Dit reglement is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de stichting Servicepunten, daaronder inbegrepen het geautomatiseerde registratiesysteem Civision Zorg.

Artikel 3: Doel van dit reglement

Het doel van dit reglement is een praktische uitwerking te geven van de bepalingen van de Wet.

Artikel 4: Doel van de registratie

  • a. Het doel van de persoonsregistratie is, te kunnen beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor het realiseren van de doeleinden zoals benoemd in de statuten van de organisatie en het voeren van beleid en beheer in het kader van deze doeleinden.

  • b. Het gebruik van de gegevens vindt alleen plaats volgens de bepalingen van dit reglement.

  • c. Er worden geen gegevens in de registratie opgenomen voor andere doeleinden dan bedoeld in lid a. Ook worden geen gegevens geregistreerd anders dan die voor dit doel noodzakelijk zijn.

Artikel 5: Vertegenwoordiging

  • a. Indien de betrokkene jonger is dan twaalf jaar treden de ouders die het ouderlijke gezag uitoefenen, dan wel de voogd, in plaats van de betrokkene.

  • b. Hetzelfde geldt voor de betrokkene die de leeftijd van twaalf tot achttien jaar heeft en niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake.

  • c. Indien de betrokkene in de leeftijdscategorie van twaalf tot zestien jaar valt en in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen, treden naast de betrokkene diens ouders of voogd op.

  • d. Een betrokkene van zestien jaar en ouder die in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen, is geheel handelingsbekwaam en hoeft zich niet te laten vertegenwoordigen.

  • e. Indien de betrokkene ouder is dan achttien jaar en niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen treedt in de volgorde als hier weergegeven, als vertegenwoordiger voor hem/haar op:

    • 1)

      Indien de betrokkene onder curatele staat of ten behoeve van hem/haar het mentorschap is ingesteld: de curator of mentor.

    • 2)

      Indien de betrokkene deze schriftelijk heeft gemachtigd: de persoonlijk gemachtigde.

    • 3)

      Indien de persoonlijke gemachtigde ontbreekt: ouders, voogd, een kind, broer of zuster van de betrokkene.

  • f. De persoon die in de plaats treedt van de betrokkene, betracht de zorg van een goed vertegenwoordiger. Hij/zij is gehouden de betrokkene zoveel mogelijk bij de vervulling van de taken te betrekken.

Artikel 6: Voorwaarden voor rechtmatige verwerking

  • a. Persoonsgegevens worden in overeenstemming met dit reglement op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.

  • b. Persoonsgegevens worden niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen.

  • c. Persoonsgegevens worden slechts verwerkt voor zover zij, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.

  • d. De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat er passende technische en organisatorische maatregelen worden uitgevoerd ter beveiliging tegen verlies in enige vorm van onrechtmatige verwerking.

Artikel 7: Verwerking van persoonsgegevens, niet zijnde zorggegevens

Persoonsgegevens worden slechts verwerkt indien aan ten minste één van de onderstaande voorwaarden is voldaan:

  • a.

    De betrokkene voor de verwerking zijn/haar ondubbelzinnige toestemming heeft verleend.

  • b.

    Dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst, waarbij de betrokkene partij is, of voor handelingen op verzoek van de betrokkene worden verricht en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst.

  • c.

    Dit noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen.

  • d.

    Dit noodzakelijk is ter bestrijding van ernstig gevaar voor de gezondheid van de betrokkene.

  • e.

    Dit noodzakelijk is met oog op het belang van de verantwoordelijk of van een derde én het belang van degene van wie de gegevens worden verwerkt niet prevaleert.

Artikel 8: Regels voor de verwerking van zorggegevens, i.c. bijzondere persoonsgegevens

Gegevens betreffende de gezondheid worden slechts verwerkt indien aan te minste één van de onderstaande voorwaarden is voldaan:

  • a.

    De verwerking geschiedt door hulpverleners, instellingen of voorzieningen in de gezondheidszorg of maatschappelijke dienstverlening voor zover dat met het oog op een goede behandeling van de betrokkene, dan wel beheer van de betreffende instelling of beroepspraktijk noodzakelijk is.

  • b.

    De verwerking geschiedt met uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene.

  • c.

    De gegevens worden alleen verwerkt door personen die uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift, dan wel krachtens een overeenkomst tot geheimhouding zijn verplicht.

  • d.

    Het verbod om bijzondere gegevens te verwerken is niet van toepassing voor zover dat noodzakelijk is in aanvulling op de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid met het oog op een goede behandeling of verzorging van de betrokkene.

  • e.

    Zonder toestemming van de cliënt kunnen ten behoeve van statistiek of wetenschappelijk onderzoek op het gebied van volksgezondheid aan een ander gegevens over de cliënt worden verstrekt indien:

    • 1)

      Het vragen van toestemming in redelijkheid niet mogelijk is en met betrekking tot de uitvoering van het onderzoek is voorzien in zodanige waarborgen, dat de persoonlijke levenssfeer van de cliënt niet onevenredig wordt geschaad, of

    • 2)

      Het vragen van toestemming, gelet op de aard en het doel van het onderzoek in redelijkheid niet kan worden verlangd en de hulpverlener zorg heeft gedragen dat de gegevens in zodanige vorm worden versterkt dat herleiding tot de individuele natuurlijke personen redelijkerwijs wordt voorkomen.

  • f.

    Verstrekking als bedoeld in lid e. is pas mogelijk, indien:

    • 1)

      Het onderzoek het algemeen belang dient,

    • 2)

      Het onderzoek niet zonder de desbetreffende gegevens kan worden uitgevoerd, en

    • 3)

      Voor zover de betrokken cliënt tegen een verstrekking niet uitdrukkelijk bezwaar heeft gemaakt.

  • g.

    Het verbod om bijzondere gegevens te verwerken is niet van toepassing voor zover dat noodzakelijk is in aanvulling op de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid met het oog op een goede afhandeling of verzorging van de betrokkene.

Informatieverstrekking aan de betrokkene

Artikel 9: Gegevens verkregen bij betrokkene

  • a. Bij verkrijging van persoonsgegevens buiten de betrokkene om, deelt de verantwoordelijke aan de betrokkene mede:

    • 1)

      Zijn identiteit;

    • 2)

      De doeleinden van de verwerking waarvoor de gegevens zijn bestemd.

  • b. Het moment waarop dit moet gebeuren is:

    • 1)

      Op het moment dat de gegevens worden vastgelegd;

    • 2)

      Als de gegevens uitsluitend worden verzameld om aan een derde te vertrekken;

    • 3)

      Uiterlijk op het moment van eerste verstrekking aan die derde.

  • c. De verantwoordelijke verstrekt nadere informatie voor zover geldt dat gelet op de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zijn worden verkregen of het gebruik dat ervan wordt gemaakt, nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen.

  • d. Het bepaald onder lid c. is niet van toepassing indien de mededeling van de informatie aan de betrokkene onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost. In dat geval legt de verantwoordelijke de herkomst van de gegevens vast.

Artikel 10: Gegevens elders verkregen

  • a. Indien bij de betrokkene zelf de persoonsgegevens worden verkregen, deelt de verantwoordelijke voor het moment van verkrijging de betrokkene mede:

    • 1)

      Zijn identiteit;

    • 2)

      De doeleinden van de verwerking waarvoor de gegevens zijn bestemd, tenzij de betrokkene daarvan reeds op de hoogte is.

  • b. Het moment waarop dit moet gebeuren is:

    • 1)

      Op het moment dat de gegevens worden vastgelegd / ingevoerd;

    • 2)

      Als de gegevens worden verzameld om aan een derde te verstrekken.

  • c. Indien gegevens van de betrokkene worden ingevoerd, ondertekent de betrokkene een privacyovereenkomst waarin hij/zij toestemming verleent zijn gegevens te verwerken en door te geven naar organisaties die nodig zijn voor het beantwoorden van zijn/haar vragen.

  • d. De verantwoordelijke verstrekt nadere informatie voor zover geldt dat gelet op de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zij worden verkregen of het gebruik dat ervan wordt gemaakt, nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen.

Artikel 11: Recht van betrokkene op inzage en afschrift van opgenomen gegevens

  • a. De betrokkene heeft het recht kennis te nemen van de op zijn persoon betrekking hebbende verwerkte gegevens.

  • b. De gevraagde inzage en/of het gevraagde afschrift zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken, plaatsvinden, respectievelijk worden verstrekt.

  • c. Voor de verstrekking van een afschrift mag een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht.

  • d. Recht op inzage kan worden geweigerd indien dit een onevenredig nadeel voor een derde met zich meebrengt.

Artikel 12: Recht op aanvulling, correctie of verwijdering van opgenomen gegevens

  • a. Desgevraagd worden de opgenomen gegevens aangevuld met een door de betrokkene afgegeven verklaring met betrekking tot die opgenomen gegevens.

  • b. De betrokkene kan verzoeken om correctie van op hem betrekking hebbende gegevens indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift in de verwerking voorkomen.

  • c. De betrokkene kan verzoeken om verwijdering van de op hem of haar betrekking hebbende gegevens.

  • d. De verantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het schriftelijk verzoek tot correctie of verwijdering, schriftelijk in hoeverre hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed.

  • e. De verantwoordelijke verwijdert de gegevens binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van betrokkene, tenzij redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de betrokkene, alsmede voor zover bewaring op grond van een wettelijk voorschrift vereist is.

Artikel 13: Bewaren van gegevens

  • a. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de realisatie van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt.

  • b. De verantwoordelijke stelt vast hoe lang de opgenomen persoonsgegevens bewaard blijven.

  • c. De bewaartermijn voor medische gegevens is in beginsel tien jaar, te rekenen vanaf het tijdstip waarop zij zijn vervaardigd, of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener casu quo de verantwoordelijke voortvloeit.

  • d. Gegevens van niet medische aard worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de realisatie van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, tenzij geanonimiseerd of voor zover ze uitsluitend voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden worden bewaard.

  • e. Indien de bewaartermijn van de persoonsgegevens is verstreken of de betrokkene doet een verzoek tot verwijdering voor het verstrijken van de bewaartermijn, worden de desbetreffende medische persoonsgegevens verwijderd, zulks binnen een termijn van drie maanden.

  • f. Verwijdering blijft evenwel achterwege wanneer redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de betrokken, alsmede bewaring op grond van een wettelijk voorschrift vereist is of indien daarover tussen de betrokkene en de verantwoordelijke overeenstemming bestaat.

Artikel 14: Melding van gegevens

  • a. Een geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die voor de realisatie van één doeleinde of samenhangende doeleinden bestemd is, wordt alvorens met de verwerking wordt aangevangen gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens.

  • b. De niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die voor de realisatie van een doeleinde of samenhangende doeleinden bestemd is, wordt gemeld indien deze is onderworpen aan voorafgaand onderzoek.

Artikel 15: Klachten

Indien betrokkene van mening is dat de bepalingen van dit reglement niet worden nageleefd, dan wel andere reden tot klagen, kan hij/zij zich wenden tot:

  • a.

    De verantwoordelijke;

  • b.

    De binnen de gemeente De Ronde Venen geldende regeling voor onafhankelijke klachtbehandeling;

  • c.

    Het College bescherming persoonsgegevens en conform de Wet verzoeken een onderzoek in te stellen of de wijze van gegevensverwerking door de verantwoordelijke in overeenstemming met de wet;

  • d.

    De rechter conform de in hoofdstuk 8 van de Wet neergelegde beroepsmogelijkheden.

Artikel 16: Slotbepalingen

  • a.

    Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2012

  • b.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Privacyreglement Civision Zorg stichting Servicepunten

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen

De secretaris, de burgemeester,