Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623122
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623122/1
Regeling vervallen per 31-12-2020
Nadere regels dorps- en wijkcoördinator gemeente Delfzijl.
Geldend van 01-04-2019 t/m 30-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2019
Intitulé
Nadere regels dorps- en wijkcoördinator gemeente Delfzijl.Gedachte achter de subsidie.
De nadere regeling heeft Betrekking op het jaar: 2019 en 2020.
Het subsidieplafond per jaar is € 132.000,-
Deze regeling is een uitwerking van het kadernotavoorstel "Verder bouwen aan het sociaal domein" onderdeel " Laagdrempelige professionele hulp" zoals vastgesteld in de begrotingsvergadering van de raad op 8 november 2018.
Een dorps- of wijkcoördinator vervult een spilfunctie tussen informele en formele zorg in een bepaald geografisch gebied.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;
overwegende dat in de "Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl" de wettelijke grondslag voor de subsidieverstrekking ten behoeve van activiteiten is vastgelegd;
dat zij op grond van artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl bevoegd zijn nadere regels te stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden beschreven;
besluiten vast te stellen de volgende: Nadere regels dorps- en wijkcoördinator gemeente Delfzijl.
Artikel 1: Begripsomschrijving.
Informele zorg: zorg die geleverd wordt door vrijwilligers. Het gaat hierbij om activiteiten in aanvulling op formele zorg die door beroepskrachten zoals verpleegkundigen, huishoudelijke hulp en activiteitenbegeleiders geleverd wordt.
Geografische reikwijdte: De gemeente Delfzijl, dat is onderverdeeld in Noordelijke dorpen, Zuidelijke Dorpen en de plaats Delfzijl. De indeling behorend bij artikel 4 lid 1 van deze nadere regeling is leidend.
Doel: Het langer in dorpen en wijken kunnen wonen, waarbij zorg en welzijn voorop staan in de nabije omgeving van de inwoner. Door inzet van een coördinator is de kans groot dat mensen later een beroep doen op formele zorg of juist eerder in beeld komen bij formele zorg wanneer dat nodig blijkt.
Dorps/wijk coördinator: de persoon die de taken uitvoert zoals genoemd in artikel 2 van deze nadere regeling. Het gaat hier om een betaalde kracht, geen vrijwillige functie.
Groep inwoners: twee of meer georganiseerde personen woonachtig in de gemeente Delfzijl.
Artikel 2: Aanvraag
- 1.
De aanvrager is een groep inwoners;
- 2.
De aanvrager dient aannemelijk te maken dat er sprake is van voldoende maatschappelijk draagvlak (men moet in grote mate achter het plan of idee staan) in de eigen buurt, dorp of wijk en dat door het bewonersinitiatief de betrokkenheid van de bewoners vergroot.
- 3.
In afwijking van lid 1 kan SWD de aanvraag doen in een opstartfase.
Artikel 3: Subsidievoorwaarden.
- 1.
Taken: De coördinator voert in ieder geval de volgende taken uit:
- a.
Vrijwilligers werven, begeleiden en te waarderen met als doel:
- a.
- •
Inwoners in staat te stellen langer zelfstandig thuis te wonen
- •
Vergroten van de zelfredzaamheid van inwoners
- •
Versterken van de informele zorg voor dorp/regio waarvoor wordt aangevraagd
- a.
Schakelpunt te zijn tussen de informele en formele zorg:
- a.
- •
Makelaarsfunctie voor inzet vrijwilligers informele zorg
- •
Volgen van de inzet vrijwilligers informele zorg
- •
Signaleren overbelasting bij mantelzorgers
- •
Signaleren van hulpvragen en indien nodig toeleiden naar derden en hierbij gebruik maken van een op te zetten overleg met huisarts, wijkverpleging, welzijnswerk, WMO en gebiedsregie.
- a.
Werkt samen met aanwezig opbouwwerk in de regio.
- a.
- 2.
De coördinator is een professionele kracht. Het gaat hier niet om een door een vrijwilliger ingevulde functie.
- 3.
In het geval artikel 2 lid 3 van toepassing is, worden de volgende aanvullende voorwaarden gesteld:
- •
Er wordt samengewerkt met de inwoners over de wijze waarop de coördinator wordt ingezet (denk aan klankbordgroep, afstemmingsgroep ed)
- •
Er wordt ingezet op het zo spoedig mogelijk overdragen van de aansturing van de coördinator aan een groep inwoners
- •
Artikel 4: Verdeling van het subsidieplafond.
- 1.
Het beschikbare bedrag is gebaseerd op het beschikbaar gestelde bedrag uit de kadernota zoals vastgesteld bij de begrotingsbehandeling op 8 november 2018 en daarna verdeeld per inwoner, peildatum mei 2018. De verdeelsleutel staat beschreven in bijlage 1 en is onlosmakelijk met deze nadere regels verbonden. De verdeelsleutel wordt niet herzien of geïndexeerd.
- 2.
Het bedrag in de verdeelsleutel is het maximale bedrag per dorp/wijk per jaar.
- 3.
Aanvragen worden voor 1 november van het lopende kalenderjaar ingediend.
- 4.
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
- 5.
Als er sprake is van een situatie waarbij meerdere subsidie aanvragen op het zelfde tijdstip binnenkomen, waarbij er zo nodig door middel van loting wordt besloten aan welke subsidie aanvraag tegemoet wordt gekomen.
- 6.
Lid 5 is alleen van toepassing wanneer het subsidieplafond bijna is bereikt en wanneer door een van deze aanvragen het subsidieplafond zou overschrijden.
- 7.
In afwijking van het bepaalde in lid 2 wordt het op 1 november van het lopende jaar resterende deel van het subsidieplafond naar rato verdeeld over de tot die datum ingediende aanvragen, voor zover deze aanvragen geheel of gedeeltelijk zijn afgewezen vanwege het overschrijden van de verdeelsleutel.
- 8.
Indien na toepassing van het bepaalde in lid 7 het subsidieplafond nog niet is bereikt, kunnen nieuwe aanvragen worden ingediend. Hierbij is het bepaalde in de leden 4, 5 en 6 van toepassing.
- 9.
Ingediende projecten starten maximaal zes weken na ontvangst van de beschikking.
Artikel 5: Reservevorming en verrekening
- 1.
De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld overeenkomstig de subsidieverlening met dien verstande dat voor zover de subsidie niet geheel gebruikt is voor de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, het bedrag van de niet gebruikte subsidie gereserveerd mag worden tot maximaal 15% van het maximale bedrag, waarvoor subsidie is verleend. Indien daarna nog een restbedrag van de niet gebruikte subsidie overblijft, wordt de subsidie dienovereenkomstig lager vastgesteld. In de situatie dat sprake is van meerdere subsidiegevers wordt het bedrag dat geacht wordt niet te zijn gebruikt door ons college bepaald op basis van een toerekening van de niet benodigde middelen aan de verschillende subsidiegevers naar rato van het door ieder verstrekte subsidiebedrag.
- 2.
Indien sprake is van een onverschuldigd betaald subsidiebedrag wordt dit teruggevorderd.
Artikel 6: Hardheidsclausule.
Het college kan in bijzondere gevallen beargumenteerd afwijken van bovenstaande bepalingen.
Artikel 7: Slotbepalingen
- 1.
Deze regeling treedt in werking op 1 april 2019 en eindigt van rechtswege op 31 december 2020.
- 2.
De regeling wordt nader aangehaald als: Nadere regels dorps- en wijkcoördinator gemeente Delfzijl.
Delfzijl |
Bedrag beschikbaar |
bedrag per inwoner |
|||
1 |
Centrum |
812 |
€ 3.158,04 |
||
2 |
Over de Gracht (voormalig Oud West) |
1061 |
€ 4.126,46 |
||
3 |
Scheepvaartbuurt (voormalig West I) |
1336 |
€ 5.195,99 |
||
4 |
Steenbakkersbuurt (voormalig West II) |
1007 |
€ 3.916,44 |
||
5 |
Tuikwerderrak |
131 |
€ 509,49 |
||
6 |
Doklanden |
588 |
€ 2.286,86 |
||
7 |
Farmsum |
1089 |
€ 4.235,36 |
||
8 |
Oosterveld |
455 |
€ 1.769,59 |
||
9 |
Koveltemp |
60 |
€ 233,35 |
||
10 |
Vliethoven |
320 |
€ 1.244,55 |
||
11 |
Vogelbuurt (voormalig Tuikwerd III) |
1205 |
€ 4.686,51 |
||
12 |
Tuikwerd (voormalig Tuikwerd I) |
639 |
€ 2.485,21 |
||
13 |
Oogstbuurt (voormalig Tuikwerd II) |
343 |
€ 1.334,00 |
||
14 |
Rietkampen |
255 |
€ 991,75 |
||
15 |
Kruidenoever |
216 |
€ 840,07 |
||
16 |
Eelwerd |
2 |
€ 7,78 |
||
17 |
Sikkel |
4 |
€ 15,56 |
||
18 |
Fivelmonde (voormalig Fivelzigt II) |
833 |
€ 3.239,72 |
||
19 |
Fivelzigt (voormalig Fivelzigt I) |
361 |
€ 1.404,01 |
||
20 |
Dethmerseiland |
347 |
€ 1.349,56 |
||
21 |
Bosplan Tuikwerderrak |
0 |
€ 0,00 |
||
22 |
Kwelderland |
327 |
€ 1.271,77 |
||
23 |
Vestingbuurt |
194 |
€ 754,51 |
||
24 |
Landenbuurt |
245 |
€ 952,86 |
||
25 |
Zandplatenbuurt |
1896 |
€ 7.373,95 |
||
26 |
Bornholm |
2490 |
€ 9.684,15 |
||
27 |
Uitwierde |
57 |
€ 221,69 |
||
28 |
Biessum |
49 |
€ 190,57 |
||
29 |
Weiwerd |
0 |
€ 0,00 |
||
30 |
Heveskes |
0 |
€ 0,00 |
||
31 |
Oosterhorn |
2 |
€ 7,78 |
||
46 |
Polarisbuurt |
471 |
€ 1.831,82 |
||
47 |
Schrijversbuurt |
175 |
€ 680,61 |
||
Totaal Delfzijl |
16970 |
66.000,00 |
66.000,00 |
€ 3,89 |
Noordelijke dorpen
35 |
Godlinze |
265 |
€ 2.361,60 |
||
36 |
Losdorp |
161 |
€ 1.434,78 |
||
37 |
Bierum |
587 |
€ 5.231,16 |
||
38 |
Spijk |
1182 |
€ 10.533,62 |
||
39 |
Buitengebied Noord |
486 |
€ 4.331,08 |
||
33 |
Holwierde |
940 |
€ 8.376,99 |
||
34 |
Krewerd |
82 |
€ 730,76 |
||
Totaal Noord |
3703 |
€ 33.000,00 |
33.000 |
€ 8,91 |
Zuidelijke dorpen
41 |
Termunterzijl |
326 |
€ 2.563,26 |
||
42 |
Termunten |
325 |
€ 2.555,40 |
||
43 |
Woldendorp |
873 |
€ 6.864,19 |
||
44 |
Wagenborgen |
1712 |
€ 13.461,04 |
||
45 |
Buitengebied Zuid |
387 |
€ 3.042,89 |
||
32 |
Meedhuizen |
454 |
€ 3.569,69 |
||
40 |
Borgsweer |
120 |
€ 943,53 |
||
Totaal zuid |
4197 |
€ 33.000,00 |
33.000 |
€ 7,86 |
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeesters en wethouders op 2 april 2019.
Gerard Beukema,
burgemeester
Peter Leeuw,
secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl