Regeling vervallen per 01-07-2020

Verordening fractieassistentschap gemeente Doesburg 2005

Geldend van 12-05-2005 t/m 30-06-2020

Intitulé

Verordening fractieassistentschap gemeente Doesburg 2005

De raad van de gemeente Doesburg;

gelezen het voorstel van het college van Burgemeester en wethouders van;

gehoord het presidium van 14 april 2005;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de “Verordening fractieassistentschap gemeente Doesburg 2005”

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    fractieassistent: een door de fractie aangewezen en als zodanig door de raad toegelaten persoon, die de fractie ondersteunt en die ter vervanging van een lid van de fractie, namens die fractie deel kan nemen aan vergaderingen van commissies;

  • b.

    raad: de gemeenteraad;

  • c.

    presidium: het in artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad genoemde presidium.

Artikel 2

  • 1. Door elke fractie in de raad mag maximaal twee personen worden aangemeld als fractieassistent.

  • 2. De aanmelding gaat vergezeld van de volgende schriftelijke en ondertekende verklaring van de fractie assistent: “Ondergetekende verklaart hierbij dat hij/zij alle verplichtingen zal nakomen die de verordening fractieassistentschap gemeente Doesburg 2005 aan het fractieassistentschap verbindt”. Het daarvoor benodigde formulier, dat als bijlage bij deze verordening is gevoegd, wordt hem/haar door de griffie ter hand gesteld.

  • 3. De in lid 1 genoemde aanmelding dient schriftelijk te geschieden met een vermelding van de openbare betrekkingen die de fractieassistent vervult. Het daarvoor benodigde formulier, dat als bijlage bij deze verordening is gevoegd, wordt hem/haar door de griffie ter hand gesteld.

  • 4. De in lid 1 bedoelde aanmelding wordt gezonden aan het presidium.

  • 5. De raad beslist omtrent de toelating als fractieassistent. Deze bevoegdheid wordt namens de raad door het presidium uitgeoefend.

Artikel 3

  • 1. Het bepaalde over de onverenigbare betrekkingen in artikel 13, lid 1 en lid 3 van de Gemeentewet en over de verboden handelingen in artikel 15 van de Gemeentewet is voor de fractieassistent van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De gemeenteraad kan van het bepaalde in lid 1 van dit artikel ontheffing verlenen, voor zover het betreft de in artikel 15, lid 1 onder d van de Gemeentewet genoemde handelingen.

Artikel 4

Een fractieassistent kan een door de raad in een commissie of werkgroep aangewezen lid van de gemeenteraad in vergaderingen en andere bijeenkomsten vervangen.

Artikel 5

  • 1. Een fractieassistent heeft inzage in alle voor de raad bestemde stukken en in de voor een commissie of werkgroep bestemde stukken waarin hij een lid van de fractie vervangt.

  • 2. Brieven en andere informatie die aan de (leden van de) raad worden toegezonden worden ook aan een fractieassistent ter beschikking gesteld.

  • 3. Een fractieassistent heeft het recht informatie te vragen aan de griffier en de secretaris.

  • 4. De fractieassistent heeft toegang tot de leeskamer voor raads- en commissieleden, ook buiten kantooruren. Daartoe wordt hem/haar een sleutel ter beschikking gesteld.

Artikel 6

De op raadsleden betrekking hebbende bepalingen omtrent geheimhouding zijn van overeenkomstige toepassing op een fractieassistent.

Artikel 7

  • 1. Het presidium beslist binnen een maand na de aanmelding over de toelating als fractieassistent en geeft daarvan schriftelijk bericht aan de fractie, aan de door haar als fractieassistent aangemelde persoon en aan de gemeenteraad.

  • 2. Indien het presidium beslist dat niet aan de voorwaarden voor toelating als fractieassistent wordt voldaan en toelating als fractieassistent wordt geweigerd, is het bepaalde in artikel 9, lid 2 en artikel 10 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8

  • 1. Het fractieassistentschap eindigt:

    • a.

      bij het einde van de zittingsperiode van de raad;

    • b.

      met ingang van de dag waarop het presidium een brief van de fractie ontvangt met de mededeling dat de aanmelding als fractieassistent is ingetrokken;

    • c.

      met ingang van de dag waarop het presidium van de fractieassistent de schriftelijke mededeling ontvangt dat hij zich als fractieassistent heeft teruggetrokken;

    • d.

      met ingang van de dag waarop de fractieassistent geen ingezetene meer is van de gemeente of een onverenigbare betrekking als bedoeld in artikel 2, lid 2, vervult, tenzij de raad hem daarvoor ontheffing heeft verleend;

    • e.

      met ingang van de dag waarop het presidium de fractieassistent schriftelijk heeft meegedeeld diens toelating als fractieassistent te hebben ingetrokken.

Artikel 9

  • 1. Het presidium kan de toelating als fractieassistent intrekken indien de fractieassistent zijn, bij deze verordening opgelegde verplichtingen niet nakomt.

  • 2. Alvorens daartoe over te gaan stelt het presidium de fractieassistent en de fractie die hem heeft aangemeld schriftelijk op de hoogte van zijn voornemen tot intrekking van de toelating en stelt hen in de gelegenheid door het presidium te worden gehoord.

  • 3. Het presidium doet van de intrekking tot toelating als fractieassistent schriftelijk mededeling aan de fractieassistent, aan de fractie die hem heeft aangemeld en aan de raad.

Artikel 10

  • 1. Tegen het in artikel 9, lid 3 bedoelde besluit van het presidium kan de fractieassistent en de fractie die hem heeft aangemeld binnen twee weken na de datum van verzending van de mededeling bezwaar aantekenen bij de raad.

  • 2. De raad beslist zo spoedig mogelijk op het bezwaarschrift.

  • 3. Het besluit van de raad op het bezwaarschrift wordt schriftelijk ter kennis gebracht van de fractieassistent en van de fractie die hem heeft aangemeld.

Artikel 11

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Verordening fractieassistentschap gemeente Doesburg 2005”.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze openbaar bekend is gemaakt.

  • 3. De verordening op de fractieondersteuning vastgesteld bij raadsbesluit van 28 november 1996 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 28 april 2005.
De griffier, De voorzitter,