Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Doesburg 2017

Geldend van 09-11-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Doesburg 2017

De raad van de gemeente Doesburg;

gelezen het voorstel van het presidium van 12 oktober 2017;

gelet op de artikelen 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet;

gezien de ‘Handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid’ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 1 mei 2016;

besluit:

vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening Klankbordgesprekken burgemeesteren raad gemeente Doesburg 2017

Artikel 1 Instelling en samenstelling commissie

  • 1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie in.

  • 2. De commissie wordt samengesteld uit de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen.

  • 3. De commissie heeft geen plaatsvervangende leden.

  • 4. De commissie laat zich bijstaan door de raadsgriffier.

Artikel 2 Taak commissie

De commissie heeft tot taak klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 3 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De eerste plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad is voorzitter van de commissie.

  • 2. De tweede plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad is plaatsvervangend voorzitter van de commissie.

  • 3. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 4. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie legt bij klankbordgesprekken in elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 6, vierde lid, en 7 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent, de inhoud van de stukken of het behandelde in het gesprek, wordt verstrekt.

  • 4. De commissie treft, met inachtneming van artikel 8 van deze verordening een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5. De commissie en de gemeenteraad zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de raadsgriffier en op de personen bij wie overeenkomstig artikel 6, lid 4 van deze verordening informatie is ingewonnen.

Artikel 5 Voorbereiding gesprek

  • 1. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen, voor zover van toepassing, het verslag van eerdere gesprekken in te zien.

  • 2. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen, delen dit tijdig mee.

  • 5. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de raadsgriffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 6 Bijzondere bepalingen

  • 1. De commissie houdt minimaal eens in de twee jaar een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 100-dagengesprek plaats.

  • 4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 5. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het klankbordgesprek vast.

  • 6. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de andere afspraken uit, het vorige klankbordgesprek.

  • 7. Indien mogelijk, en daartoe geïnformeerd door de kabinetschef van de commissaris van de Koning, worden de klankbordgesprekken in ieder geval vier weken voorafgaand aan het periodieke gesprek dat de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft, gevoerd.

  • 8. In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 7 Verslag

  • 1. Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt, Het verslag wordt voor de raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek en geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 3. Een afschrift van het verslag wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.

Artikel 8 Archivering

  • 1. De raadsgriffier draagt bij klankbordgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 9 Intrekken oude verordening

De ‘Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad 2009’ wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Doesburg 2017.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 26 oktober 2017.

griffier

J.B. Voorhof

voorzitter

drs. L.W.C.M. van derMeijs