Organisatieverordening gemeente Dongen 2011

Geldend van 09-03-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Organisatieverordening gemeente Dongen 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen:

Overwegende dat het gewenst is de gerealiseerde organisatievernieuwing te verankeren in een nieuwe organisatieverordening waardoor toekomstige ontwikkelingen kunnen worden gespiegeld en getoetst aan het hierin neergelegde referentiekader;

Gelet op artikel 160, 103 en 106 van de Gemeentewet;

Gehoord de Ondernemingsraad;

B E S L U 1 T

vast te stellen de navolgende:

"ORGANISATIEVERORDENING GEMEENTE DONGEN 2011”

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1.1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Afdeling: iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van deze verordening een eigen verantwoordingsplicht aan de secretaris heeft.

  • b.

    Team: Het onderdeel van een afdeling, gebaseerd op een bepaalde clustering van producten, activiteiten en/of taken, dat door het MT op voorstel van het afdelingshoofd is ingesteld.

  • c.

    Management Team (MT): De gemeentesecretaris en de afdelingshoofden vormen samen het MT.

  • d.

    Afdelingshoofd: de medewerker die is belast met en verantwoordelijk gesteld is voor de algemene dagelijkse leiding van een of meerdere afdelingen.

  • e.

    Teamleider: de medewerker die is belast met en verantwoordelijk gesteld is voor de algemene dagelijkse leiding van een of meerdere teams.

  • f.

    Management Team-vergadering: het overleg tussen de gemeentesecretaris en afdelingshoofden.

  • g.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • h.

    Bedrijfsvoering: de bedrijfsvoering omvat de voorbereiding en uitvoering van:

    • -

      het personeelsbeleid;

    • -

      het financiële beleid;

    • -

      het organisatiebeleid;

    • -

      het informatie- en automatiseringsbeleid;

    • -

      het investeringsbeleid in bedrijfsmiddelen

    • -

      het huisvestingsbeleid van het gemeentelijk apparaat

HOOFDSTUK 2 STRUCTUUR EN HOOFDKENMERKEN AMBTELIJKE ORGANISATIE

Artikel 2.1. Structuur

  • 1. Basis voor de ambtelijke organisatie van de gemeente en haar werkwijze is vastgelegd in het document Herinrichting en ontwikkeling gemeentelijke organisatie eindversie 2 maart 2010.

  • 2. Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de gemeentesecretaris. De organisatie is verdeeld in afdelingen, die op hun beurt weer verdeeld zijn in teams.

    • a

      afdeling Bestuurs- en Bedrijfsondersteuning team Financiën en Belastingen team Communicatie en secretariaat team Juridische Kwaliteitszorg en P&O team Informatievoorziening en Werkplekbeheer

    • b

      afdeling Beleid team Ruimtelijk Beleid team Maatschappelijk Beleid

    • c

      afdeling Publiekszaken team Vergunningen en Handhaving team Werk, inkomen en zorg team Klant Contact Centrum (KCC)

    • d

      afdeling Openbare Ruimte team Realisatie en Beheer team Wijkbeheer team Bovenwijks beheer

  • 3. De afdelingen worden geleid door afdelingshoofden.

  • 4. De teams worden geleid door teamleiders.

  • 5. De gemeentesecretaris en de afdelingshoofden vormen samen het Management Team (MT).

  • 6. De medewerkers zijn werkzaam op basis van een vastgestelde functieomschrijving.

Artikel 2.2. Hoofdkenmerken

De bedrijfsvoering stoelt op de volgende vier hoofdkenmerken:

  • 1.

    vraaggericht werken;

  • 2.

    procesgericht werken;

  • 3.

    resultaatgericht werken;

  • 4.

    samenwerkingsgericht werken.

HOOFDSTUK 3 MANAGEMENTTEAM

Artikel 3.1. MT

Het MT is verantwoordelijk voor de leiding van de organisatie en het nemen van besluiten over de bedrijfsvoering. Daartoe behoren onder andere het strategisch en operationeel sturen en vormgeven van de gemeentelijke organisatie en het inhoud geven aan het dienstverleningsconcept, op een zodanige wijze dat de gestelde doelen van de organisatie worden gerealiseerd. Het MT geeft invulling aan deze rollen vanuit het principe van integraal management. Het sturingsconcept is uitgewerkt in het in artikel 2.1 genoemde document.

HOOFDSTUK 4 BEVOEGDEHEDEN

Artikel 4.1.

De bevoegdheden van de gemeentesecretaris, MT, afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers zijn vastgelegd in de door het college en burgemeester vastgestelde mandaat-, volmacht- en machtigingenregister c.q. -regeling en de budgethoudersregeling.

HOOFDSTUK 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1.

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 01-01-2012.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen ten aanzien van zaken, de ambtelijke organisatie betreffend, die in deze verordening niet of niet uitputtend zijn geregeld.

  • 3. De vigerende Organisatieverordening 2002, komt per 01-01-2012 te vervallen.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als Organisatieverordening gemeente Dongen 2011.