Regeling vervallen per 31-03-2021

Beleidsregel betreffende het gebruik van persoonsgegevens bij afvalinzameling

Geldend van 27-09-2019 t/m 30-03-2021

Intitulé

Beleidsregel betreffende het gebruik van persoonsgegevens bij afvalinzameling

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

gezien het voorstel d.d. 15 juni 2018 inzake Persoonsgegevens bij de inzameling van afvalstoffen;

overwegende dat:

- bij de inzameling van afval gebruik wordt gemaakt van persoonsgegevens;

- het gebruik van persoonsgegevens dient te voldoen aan wetgeving inzake

privacybescherming;

verwijzende naar artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

B E S L U I T :

vast te stellen de navolgende

beleidsregel betreffende het gebruik van persoonsgegevens bij afvalinzameling

Artikel 1 Definitie

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    Persoonsgegeven: elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • b.

    Verwerkersovereenkomst: Overeenkomst tussen de Gemeente Dordrecht (als verantwoordelijke) en HVC (als verwerker), waarin wordt vastgelegd hoe de verwerker met de persoonsgegevens om moet gaan.

Artikel 2 Verwerking van persoonsgegevens

De gemeente verwerkt persoonsgegevens in het kader van de vervulling van haar publiekrechtelijke taak voor de inzameling van afvalstoffen. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van de inzameling van afvalstoffen gebeurt met de volgende doelen:

  • a.

    Het beheer van de unieke inzamelmiddelen en –voorzieningen toegewezen per perceel alsmede per bedrijf, niet zijnde een rechtspersoon, inclusief het voorkomen van oneigenlijk gebruik van deze inzamelmiddelen en –voorzieningen;

  • b.

    Het bepalen van de effectiviteit van beleidsmaatregelen voor afvalstoffen in milieu rendement, service en kosten;

  • c.

    Controle op en handhaving van het gebruik van de inzamelmiddelen en -voorzieningen;

  • d.

    Verbeteren van de efficiency van de inzameling van afvalstoffen voor kostenbeheersing en duurzaamheid;

  • e.

    Treffen van voorbereidingen om over te kunnen gaan tot een systeem met variabele afvalstoffenheffing.

Artikel 3 Te verwerken gegevens

  • 1.

    Te verwerken gegevens

    • a.

      Categorieën personen

    • b.

      Algemene omschrijving van de categorieën personen waar de gegevens die verwerkt worden betrekking op hebben:

    • c.

      Inwoners van de gemeente Dordrecht;

    • d.

      Bedrijven binnen de gemeente Dordrecht in het kader van de verordening reinigingsrecht.

  • 2.

    Soort persoonsgegevens

    • a.

      Algemene omschrijving van het soort persoonsgegevens die verwerkt worden:

    • b.

      Straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats waarbij de gechipte container geplaatst is of waar een afvalpas is verstrekt;

    • c.

      chipID van de afvalpas, nummer afvalpas of (chip)nummer minicontainer;

    • d.

      uniek identificatienummer van inzamelvoorziening;

    • e.

      aantal ledigingen minicontainer;

    • f.

      datum en tijdstip van de lediging van de minicontainer;

    • g.

      aantal stortingen met een afvalpas;

    • h.

      datum en tijdstip van storting met de afvalpas;

    • i.

      soort afval (afvalfractie);

    • j.

      foutmeldingen bij storting/lediging.

  • 3.

    Soort verwerkingen

    • a.

      verzamelen, vastleggen en ordenen;

    • b.

      bewaren, bijwerken en wijzigen;

    • c.

      opvragen, raadplegen en gebruiken;

    • d.

      samenbrengen en in verband brengen;

    • e.

      afschermen, uitwisselen en vernietigen.

Een specificatie van de verwerkingen is in de verwerkersovereenkomst opgenomen.

  • 4.

    Autorisatie en bewaartijd persoonsgegevens

    • a.

      De autorisatie voor de verwerking van de gegevens alsmede de bewaartermijn van de gegevens zijn vastgelegd in de verwerkersovereenkomst;

    • b.

      De persoonsgegevens in het tweede lid onder a worden in een andere database opgeslagen dan de gegevens onder b t/m i;

    • c.

      De verwerkersovereenkomst wordt minstens 1 maal per jaar, door beide partijen geëvalueerd en indien nodig geactualiseerd.

Artikel 4 Te verwerken gegevens bij inzamel- en scheidingsproeven

  • 1.

    Om mutaties, als gevolg van de proeven, te kunnen bepalen worden bij inzamel- en scheidingsproeven, voor de vermelde duur van de proef en voor het vermelde gebied, aanvullend de volgende persoonsgegevens verwerkt:

    • a.

      Specifieke gegevens m.b.t. inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen, waaronder frequentie, vullingsgraad, vervuiling, type afval en afvalhoeveelheden per inzamelmiddel/inzamelvoorzieningen;

    • b.

      Mutaties in de regelmaat van aanbieden van minicontainers;

    • c.

      Mutaties in afvalhoeveelheden per inzamelmiddel en inzamelvoorziening;

    • d.

      Mutaties in aanbiedgedrag in het proefgebied.

  • 2.

    Deze verwerkte gegevens worden geanonimiseerd gebruikt en opgeslagen.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking van dit besluit.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als "Beleidsregel betreffende het gebruik van persoonsgegevens bij afvalinzameling".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 juni 2018.

Het college van Burgemeester en Wethouders

M.M. van der Kraan A.W. Kolff

secretaris burgemeester