Regeling vervallen per 09-07-2020

Verordening Rekenkamer Druten 2012

Geldend van 19-04-2012 t/m 08-07-2020

Intitulé

Verordening Rekenkamer Druten 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. wet: Gemeentewet;

b. rekenkamer: rekenkamerfunctie van de gemeente Druten;

c. directeur: directeur van de rekenkamer;

d. college: college van burgemeester en wethouders;

e. raad: de gemeenteraad van Druten;

f. oordeel: oordeel dat voortvloeit uit de reguliere werkzaamheden van de rekenkamer en dat wordt vastgelegd in een rekenkamerbrief;

g. verdiepend advies: aanvullende adviezen of onderzoeken.

Artikel 2 Taken van de rekenkamer

  • 1 Er is een gemeentelijke rekenkamer.

  • 2 De rekenkamer spreekt een oordeel uit over de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door de gemeente gevoerde bestuur en de door de raad genomen besluiten en brengt advies uit over verbetermogelijkheden. 

  • 3 De rekenkamer is ingericht volgens het reguliere visitatiemodel.

  • 4 Het reguliere visitatiemodel houdt in dat de rekenkamer haar oordeel primair baseert op een analyse van raadstukken (raadsvoorstellen, raadsbesluiten, beleidsevaluaties en beleidsstukken).

  • 5 De raad kan op basis van de oordelen van de rekenkamer als bedoeld in lid 2 en lid 4 besluiten een verdiepend advies of onderzoek in te stellen. Het initiatief en de opdrachtverlening voor verdiepend advies en onderzoek ligt uitsluitend bij de raad.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming van de rekenkamer

  • 1 De rekenkamer heeft één lid, tevens directeur.

  • 2 De raad benoemt de directeur voor een periode van maximaal drie jaar van buiten de kring van zijn leden.

  • 3 De directeur kan door de raad voor maximaal twee termijnen worden herbenoemd.

  • 4 De directeur legt, voordat hij zijn functie kan uitoefenen, in een vergadering van de raad in handen van de voorzitter van de raad de eed of belofte af. Elke voordracht gaat vergezeld van een verklaring van de kandidaat, bevattende:

    a. de mededeling dat hij/zij de benoeming zal aanvaarden;

    b. een overzicht van de openbare betrekkingen die hij/zij bekleedt;

    c. een verklaring omtrent het gedrag.

Artikel 4 Taak van de directeur

  • 1 De directeur draagt zorg voor de uitvoering van de taken genoemd in artikel 2 en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2 De directeur rekenkamer is niet ondergeschikt aan de raad, het college van burgemeester en wethouders of enig ander gemeentelijk gezag.

  • 3 De directeur is geen ambtenaar in de zin van het ambtenarenreglement voor zover dit ondergeschiktheid impliceert.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1 1 Het lidmaatschap van de directeur eindigt:

    a. op eigen verzoek;

    b. bij aanvaarding van een functie die op grond van artikel 81f van de Gemeentewet of anderszins onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    c. wanneer de directeur bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    d. indien de directeur bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    e. indien hij naar oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

  • 2 De directeur kan door de raad worden ontslagen wanneer hij:

    a. door ziekte of gebreken, blijvend ongeschikt is zijn functie naar behoren te vervullen;

    b. in strijd handelt met artikel 81h van de gemeentewet.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1 De directeur ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van bijeenkomsten en het voorbereiden, opstellen en presenteren van oordelen aan de raad.

  • 2 De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamer, zoals beschreven in artikel 10 van deze verordening.

Artikel 7 Ondersteuning voor de rekenkamer

  • 1 De rekenkamer wordt ondersteund door de griffie van de gemeente Druten.

  • 2 De ondersteuning van de griffie bestaat uit het doorsturen van raadsstukken zoals bedoeld in lid 4 van artikel 2, het inplannen van interviews en het agenderen van uitgebrachte adviezen in raadsvergaderingen.

  • 3 Ter assistentie van de ondersteuning kunnen specifieke werkzaamheden in handen worden gelegd van bij het onderwerp betrokken ambtenaren. Deze ambtenaren voeren hun taken uit op aanwijzing van de ondersteuning van de rekenkamer.

Artikel 8 Werkwijze van rekenkamer

  • 1 De rekenkamer ontvangt alle raadstukken (voorstellen, (voorgenomen) besluiten, evaluaties en beleidsstukken) die de raad behandelt.

  • 2 De rekenkamer spreekt naar aanleiding van deze raadstukken in een rekenkamerbrief een oordeel uit over doelmatigheid en doeltreffendheid van bestuur en besluitvorming.

  • 3 De rekenkamer bepaalt zelf op welke specifieke onderwerpen haar oordeel ingaat, waarbij zij expliciet maakt welke relatie deze onderwerpen hebben met doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 4 De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de totstandkoming van haar oordeel.

  • 5 De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 6 De door de rekenkamer uitgebrachte (verdiepende) adviezen en onderzoeken zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 en 11 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer informatie die aan de raad wordt voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7 Voor het opstellen van een advies kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8 Bij het uitoefenen van haar taak kan de rekenkamer gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen onderzoek.

Artikel 9 Budget

  • 1 De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. De directeur fungeert als budgethouder.

  • 2 Ten laste van het in lid 1 bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    a. de vergoedingen aan de directeur;

    b. de ondersteuning;

    c. externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    d. eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

  • 3 De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad

  • 4 Op het moment dat de raad opdracht verleent tot de uitvoering van een verdiepend advies of onderzoek - als bedoeld in artikel 2, lid 5 - dient de raad hier extra budget voor beschikbaar te stellen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamer Druten 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Druten, gehouden op 12 april 2012.
De griffier,                                              De voorzitter,
 
drs. J.W. Meerbeek                              drs. L.J.E.M. van Riswijk