Regeling vervallen per 01-01-2023

Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Druten

Geldend van 04-06-2015 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Druten

De raad van de gemeente Druten,

gelet op de artikelen 147,149, 197 en 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;

besluit:

vast te stellen de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Druten.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Accountant: een door de gemeenteraad op grond van artikel 213 lid 2 Gemeentewet aangewezen organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

b. Accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening, uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant ten behoeve van:

1. de accountantsverklaring als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet, lid 3 met een oordeel over:

- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

- het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels, bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

2. het verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet, lid 4 met bevindingen over:

- de inrichting van het financiële beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

- onrechtmatigheden in de jaarrekening;

waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6, Gemeentewet, in acht worden genomen.

c. Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole: het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.

d. Deelverantwoording: een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.

e. Verbijzonderde interne controle: specifieke onderzoeken, uitgevoerd door een interne controlemedewerker, waarmee wordt nagegaan of de administratieve organisatie en de daarvan deel uitmakende, reguliere interne controlemaatregelen goed werken en goed worden nageleefd met inachtneming van de rechtmatigheid.

f. Audit commissie: een commissie bestaande uit afgevaardigden van de raad, die betrokken zijn bij onderzoeken omtrent de doelmatigheid, getrouwheid en rechtmatigheid.

Artikel 2 Verbijzonderde interne controle

  • 1 Het college zorgt er voor dat ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen baten, lasten en balansmutaties een jaarlijkse interne toetsing plaatsvindt.

  • 2 Bij afwijkingen die tijdens de in het eerste lid bedoelde toetsing worden gevonden neemt het college tijdig maatregelen tot herstel.

  • 3 Het college zorgt er voor dat de registratie en ontwikkeling van de bezittingen, schulden en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd.

  • 4 Bij afwijkingen in de registratie, zoals bedoeld in het derde lid, neemt het college tijdig maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

  • 5 De resultaten van de controle en eventuele maatregelen tot herstel, zoals bedoeld in het voorgaande deel van dit artikel, worden gerapporteerd aan de controller.

  • 6 Indien bij de verbijzonderde interne controle afwijkingen worden geconstateerd die kunnen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende accountantsverklaring, meldt de controller deze afwijkingen terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

Artikel 3 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1 De accountantscontrole van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, lid 2, Gemeentewet, wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.

  • 2 De raad benoemt de accountant voor een periode van 4 jaar.

  • 3 Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 4 De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

    a. de toe te passen goedkeuringstoleranties en eventueel door de raad vastgestelde afwijkende rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening;

    b. de eventueel apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen goedkeuringstoleranties en eventueel daarvan afwijkende rapporteringstoleranties;

    c. de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    d. eventueel uit te voeren tussentijdse controles, in aanvulling op de jaarlijkse controle;

    e. de frequentie van de aanvullende tussentijdse rapportering en afspraken over de inrichting van deze rapportages.

  • 5 De raad kan in het programma van eisen opnemen dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole, na overleg met het college, vaststelt: de in het vierde lid, onder a en b bedoelde goedkeurings- en rapportagetoleranties; de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijke organisatieonderdelen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.

  • 6 In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad met het oog op de selectie van de accountant de selectiecriteria en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast.

  • 7 De auditcommissie legt ter vaststelling door de raad een controleprotocol voor, waarin een inventarisatie is opgenomen van alle voor de accountantscontrole van belang zijnde wet- en regelgeving, hetwelk voor de accountant mede uitgangspunt vormt voor het opstellen van zijn jaarlijkse controleplan.

Artikel 4 Informatieverstrekking door college

  • 1 Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2 Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3 Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt; het te hanteren model wordt door de accountant verstrekt.

  • 4 Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen jaarlijks uiterlijk in de julivergadering na afloop van het boekjaar aan de raad.

  • 5 Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 5 Inrichting accountantscontrole

  • 1 De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2 De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan in voorkomende gevallen de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren. In onderling overleg en rekening houdende met de raadsagenda worden de tijdstippen van aanvang en rapportering jaarlijks bepaald.

  • 3 Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen tenminste de accountant, de auditcommissie, de portefeuillehouder financiën en de controller.

  • 4 Voor de uitvoering van de controle wordt jaarlijks door de accountant een controleplan opgesteld in overleg met de controller.

  • 5 Indien de raad dit wenst, wordt de accountant uitgenodigd om in een bijeenkomst van de auditcommissie of een RTG informatie te verstrekken en vragen te beantwoorden.

Artikel 6 Toegang tot informatie

  • 1 De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig acht. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

  • 2 De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3 Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente de accountant alle informatie verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 7 Overige controles en opdrachten

  • 1 Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2 Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is

  • 3 Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze verantwoording moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 8 Rapportering

  • 1 Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2 In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, de controller dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.

  • 3 De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4 De accountant bespreekt, indien de raad dit wenst, voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de auditcommissie.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1 De verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Druten van 18 maart 2004 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum.

  • 2 Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2015 en later.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Druten”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 mei 2015
 
de raadsgriffier,                                   de voorzitter,
 
 
 
 
E.E.M. Dreier-Haefkens, MSc              drs. L.J.E.M. van Riswijk