Regeling vervallen per 02-12-2020

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Markt

Geldend van 30-11-2018 t/m 01-12-2020

Intitulé

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Markt

De burgemeester van Druten;

gelet op het bepaalde in artikel 151c Gemeentewet en artikel 2.10.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Druten;

overwegende:

  • dat de burgemeester bevoegd is om, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is, te besluiten om voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats en andere plaatsen die voor een ieder toegankelijk zijn;

  • dat de aanwezigheid van, met name, groepen jongeren overlast geeft voor de bewoners van de Markt en ook voor de ondernemers aan de Markt en de directe omgeving ;

  • dat onder meer door de omvang van deze groepen jongeren, het middelengebruik, het schelden en schreeuwen, het crossen met auto’s op het marktplein, het veroorzaken van geluidsoverlast door muziek en crossen en het beschijnen van winkels met de koplampen, zij overlast gevend zijn en bedreigend op bewoners, passanten en ondernemers overkomen;

  • dat het in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is om ten behoeve van het toezicht op de Markt camera’s in te zetten voor de duur van twee jaar, welke periode minimaal nodig is om de effectiviteit van de maatregel te kunnen beoordelen;

  • dat over de inzet van cameratoezicht op de Markt overleg heeft plaatsgevonden met de Officier van Justitie en de teamchef van het basisteam Tweestromenland van de Politie;

  • dat het cameratoezicht moet worden gezien in samenhang met andere maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde zoals de inzet van toezichthouders, politie en jongerenwerk;

  • dat het cameratoezicht in deze gebieden voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht, zoals de kenbaarheid van cameratoezicht en de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit;

Besluit:

  • 1.

    De Markt en het gebied dat direct grenst aan de Markt, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtskaart, als plaats aan te wijzen waar cameratoezicht zal plaatsvinden;

  • 2.

    Vast te stellen, dat de periode waarin, in het belang van de handhaving van de openbare orde, daadwerkelijk gebruik van de camera’s plaatsvindt, twee jaar bedraagt en dat het rechtstreeks bekijken van de met de camera’s gemaakte beelden wordt afgestemd op het incidentenpatroon;

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na die van de bekendmaking en geldt tot en met 1 december 2020.

Ondertekening

Aldus besloten op 26 november 2018 te Druten,

drs. L.J.E.M. van Riswijk

burgemeester

Bijlage 1 Bezwaarschrift-bijsluiter

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In dit geval is dat de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan de burgemeester van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.

Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.

    uw naam en adres

  • b.

    de datum

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • d.

    de reden waarom u bezwaar maakt

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 46,-- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huursubsidie of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 168, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 333, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2016.

Digitaal beroep instellen

Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.

Bijlage 2 Overzicht camera’s Markt Druten

afbeelding binnen de regeling