Regeling vervallen per 01-06-2011

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 01-02-2002 t/m 31-05-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Elburg;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 december 2001;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit vast te stellen:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die op grond van de GBA-beheersregeling Gemeente Elburg is aangewezen als beheerder;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden slechts de gegevens, genoemd in bijlage I, verstrekt aan de in deze bijlage genoemde afdelingen, ten behoeve daarbij vermelde taak. De verwerkingen worden beheerd door het hoofd van de in deze bijlage genoemde afdeling.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage II, voorwat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens ter uitvoering van de afdelingstaak.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage III de in deze bijlage genoemde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de daarbij vermelde afdelingstaak.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage IV genoemden op verzoek de in deze bijlage genoemde gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens burgemeester en wethouders vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 8 Bevoegdheid verantwoordelijke

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of waarvoor geen regeling is getroffen, beslist de verantwoordelijke met inachtneming van de Wet GBA.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 februari 2002 en werkt terug tot en met 1 september 2001.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsge- gevens.

  • 4. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke.

    Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 januari 2002.

    De voorzitter, De secretaris,