Regeling vervallen per 25-02-2022

Mandaatregeling Geldrop-Mierlo

Geldend van 22-01-2004 t/m 24-02-2022

Intitulé

Mandaatregeling Geldrop-Mierlo

Mandaatregeling Geldrop-Mierlo

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Overwegende dat het wenselijk is ter bevordering van een vlotte, klantgerichte afdoening van stukken alsmede de efficiency van de gemeentelijke organisatie, de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken te mandateren aan anderen;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, Afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

B E S L U I T E N :

vast te stellen, de volgende regeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken;

Afdeling I: Mandatering van bevoegdheden

Artikel 1. Definities

  • 1. Onder mandaat wordt verstaan: het toekennen van de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten, in de zin van artikel 1:3 Awb, te nemen.

  • 2. Onder volmacht wordt verstaan: het toekennen van de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 3. Onder machtiging wordt verstaan: het toekennen van de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit in de zin van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2. Uitoefening van bevoegdheden

  • 1. De bevoegdheden, aangeduid in de bij dit besluit behorende lijst, worden in naam van het bestuursorgaan uitgeoefend door de daarbij genoemde functionarissen.

  • 2. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat, dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.

Artikel 3. Tijdelijk mandaat

Ingeval van afwezigheid is de gemandateerde bevoegd de uitoefening van de bevoegdheden gedurende de afwezigheid over te dragen aan de met de waarneming belaste ambtenaar. Een besluit tot tijdelijk mandaat gebeurt schriftelijk.

Artikel 4. Beleidsaspecten

  • 1. Bevoegdheden, die in beginsel onder het bereik van deze Mandateringsregeling vallen, worden door de gemandateerde niet uitgeoefend voor zover er sprake is van beleidsaspecten. Indien de gemandateerde – zo nodig na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s) – van oordeel is, dat er sprake is van beleidsaspecten legt hij de beslissing over de aangelegenheid voor aan het bestuursorgaan.

  • 2. Stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten indien:

    • a.

      het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

    • b.

      er rekening mee gehouden moet worden, dat het bestuursorgaan op de verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    • c.

      uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

    • d.

      dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt.

Artikel 5. Instructies en inlichtingen

  • 1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit, worden de specifieke mandateringsvoorwaarden, vermeld in de bij dit besluit behorende lijst, in acht genomen.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, verordeningen en beleidsregels in acht genomen.

  • 3. Ten aanzien van bevoegdheden met financiële consequenties geldt, dat de begroting daarin moet voorzien.

  • 4. De gemandateerde verschaft het bestuursorgaan op verzoek een overzicht van de krachtens mandaat genomen besluiten.

  • 5. Het bestuursorgaan kan nadere regels stellen aan de rapportage, zowel ten aanzien van de wijze waarop, de frequentie waarmee, als omtrent de voortgang en de inhoud van hetgeen onder mandaat wordt uitgevoerd.

Artikel 6. Werkwijze

  • 1. Indien bij een te nemen besluit een andere gemeentelijke afdeling belang heeft of de betreffende zaak mede het taakgebied van een andere gemeentelijke afdeling raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf voor aan de directeur respectievelijk het hoofd van die afdeling.

  • 2. Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.

Artikel 7. Ondertekening

Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend: "naam van het bestuursorgaan, namens deze(n), gevolgd door de functie-aanduiding, zijn handtekening en zijn naam".

Artikel 8. Ondermandaat

  • 1. Voor zover in de lijst niet anders is bepaald is de gemandateerde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren. Het besluit tot het geven van ondermandaat gebeurt schriftelijk.

  • 2. Op ondermandaat zijn de overige bepalingen van deze afdeling van overeenkomstige toepassing.

Afdeling II: Slot- en overgangsbepalingen.

Artikel 9. Volmacht, machtiging

Dit besluit is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 10. Citeertitel.

Deze regeling kan worden aangehaald onder de titel "Mandaatregeling Geldrop-Mierlo".

Artikel 11. Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van de dag volgende na die van de bekendmaking.

Artikel 12. Intrekking

Op de dag van inwerkingtreding van de regeling vervalt de op 10 april 2001 vastgestelde mandateringsregeling van de gemeente Geldrop, zoals laatstelijk gewijzigd op 28 januari 2003 en de op 15 februari 2000 vastgestelde mandateringsregeling van de gemeente Mierlo, zoals laatstelijk gewijzigd op 20 november 2002 en alle andere besluiten met betrekking tot de in de beide regelingen bedoelde bevoegdheden.

Geldrop-Mierlo, 13 januari 2004

Het college van burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo,

de secretaris, de burgemeester,

De burgemeester,