Verordening Seniorenraad gemeente Giessenlanden 2011

Geldend van 25-11-2011 t/m heden

Intitulé

Verordening Seniorenraad gemeente Giessenlanden 2011

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel d.d. 20 september 2011

Overwegende, dat het noodzakelijk is de vorm van cliëntenparticipatie ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning vast te leggen;

Gelet op de artikelen 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

b e s l u i t:

  • 1.

    In te trekken de Verordening Seniorenraad Giessenlanden 2007, vastgesteld in de raadsvergadering van 26 maart 2009;

  • 2.

    Vast te stellen: de ‘Verordening Seniorenraad gemeente Giessenlanden 2011’.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Begripsbepalingen:

    • a.

      Seniorenraad: de Seniorenraad gemeente Giessenlanden

    • b.

      Senior: 55-plusser

    • c

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

    • d

      Cliënt: de persoon die een beroep kan doen op en/of belang heeft bij de Wmo;

    • e

      Voor zover niet anders bepaald zijn de begrippen gehanteerd in deze verordening conform de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 2 Doelstelling

De Seniorenraad heeft ten doel:

  • 1.

    het bevorderen van de maatschappelijke participatie van senioren;

  • 2.

    het behartigen van de belangen van senioren en mede zorg dragen voor de voortgang van de seniorencomités en de maaltijdcomités in de verschillende kernen evenals het bewaken van de voortgang van overige seniorenprojecten;

  • 3.

    het bevorderen van samenhang in gemeentelijk beleid door middel van het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van burgemeester en wethouders aangaande zaken die senioren betreffen en daarmee mede het lokale seniorenbeleid, onderdeel binnen de Wmo, betreffen.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De Seniorenraad bestaat uit 12 leden. De leden dienen, met evenwichtige vertegenwoordiging, op voordracht van de seniorencomité’s, maaltijdcomités en/of ouderenbonden, afkomstig te zijn uit de kernen Arkel, Giessenburg (waaronder ook Giessen-Oudekerk), Hoogblokland, Hoornaar, Noordeloos en Schelluinen;

  • 2.

    De leden van de Seniorenraad dienen in de gemeente Giessenlanden woonachtig te zijn en bij voorkeur de leeftijd van 55 jaar hebben bereikt;

  • 3.

    De Seniorenraad regelt de wijze van benoemen en aftreden van haar leden via een huishoudelijk reglement, met inachtneming van de bepaling dat de leden voor maximaal twee termijnen van vier jaar kunnen worden benoemd;

  • 4.

    De Seniorenraad regelt de benoeming, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het dagelijks bestuur in een huishoudelijk reglement, met inachtneming van de bepaling dat de leden voor maximaal twee termijnen van vier jaar kunnen worden benoemd;

  • 5.

    Werving van nieuwe leden gebeurt via openstelling van de vacature via de gemeentelijke website en de gemeentepagina in de huis-aan-huis bladen;

  • 6.

    Het lidmaatschap van de Seniorenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, raadscommissie en het college of werknemerschap van de gemeente Giessenlanden.

 

Artikel 4 Taken en Bevoegdheden

  • 1.

    De Seniorenraad draagt zorg voor actieve benadering van de achterban en organiseert daartoe onder andere éénmaal per jaar een bijeenkomst met een bepaald thema voor betrokken doelgroep;

  • 2.

    De Seniorenraad inventariseert en bundelt ontwikkelingen en knelpunten ten aanzien van -de uitvoering- van seniorenbeleid, onderdeel binnen de Wmo, en geeft signalen door aan het college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    De Seniorenraad adviseert, gevraagd en ongevraagd, voordat officiële besluitvorming plaatsvindt, het college van B&W over alle onderwerpen betreffende het Wmo beleid ten aanzien van senioren. De adviezen van de Seniorenraad zijn openbaar;

  • 4.

    Het college vraagt de Seniorenraad in ieder geval advies over:

    • a.

      het vierjaarlijks op te stellen Wmo-beleidsplan, en daarmee de onderdelen die senioren betreffen;

    • b.

      beleidsvoorbereiding van senior gerelateerde onderwerpen bestaande uit: vaststelling, uitvoering, bespreking en evaluatie, van met name ook de verstrekking van zorg en hulpmiddelen, voor de doelgroep senioren met een beperking en de afspraken daarover met leveranciers en uitvoerders;

    • c.

      vaststelling, verbetering en wijziging van de verordeningen en besluiten die ter uitvoering van de plannen moeten worden opgesteld.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De Seniorenraad komt ten minste vier maal per jaar, in een openbare vergadering bijeen of zoveel vaker als door partijen wenselijk wordt geacht;

  • 2.

    De vergaderingen van de Seniorenraad worden tijdig aangekondigd via de website van de gemeente en op de gemeentepagina van het Kontakt;

  • 3.

    De Seniorenraad stelt, met in acht neming van het bepaalde in deze verordening, nadere regels ten aanzien van haar werkwijze en onkostenvergoeding, in de vorm van een huishoudelijk reglement;

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor:

    - informatie die de Seniorenraad voor de uitoefening van de taken van nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat;

    - tijdige (tenminste drie weken voorafgaand aan agendering van het onderwerp in de collegevergadering) toezending van adviesaanvragen en voorbereidingsplannen. Hiermee wordt de Seniorenraad in de gelegenheid gesteld de achterban te raadplegen en advies uit te brengen over beleid, de uitvoeringsplannen en evaluatie met betrekking tot seniorenbeleid waarmee daadwerkelijke invloed op de besluitvorming wordt geborgd;

    - schriftelijke reactie op de schriftelijk uitgebrachte adviezen, waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het beleidsvoornemen of uitvoering wordt overgegaan. Indien het een raadsvoorstel betreft wordt in het voorstel aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken.

  • 5.

    De Seniorenraad brengt de gevraagde en ongevraagde adviezen schriftelijk uit. Wanneer de Seniorenraad besluit een gevraagd advies niet uit te brengen, wordt dit besluit beargumenteerd meegedeeld aan het college van burgemeester en wethouders;

  • 6.

    Indien naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening wordt het dagelijks bestuur van de Seniorenraad door het college over het te nemen besluit geïnformeerd en wordt het onderwerp nadien in het adviesorgaan geagendeerd;

  • 7.

    Bij geschillen tussen het college van burgemeester en wethouders en de Seniorenraad behoudt de Seniorenraad zich het recht voor om betreffende het onderwerp in te spreken in een raadsvergadering;

  • 8.

    Tussen het college van burgemeester en wethouders -in de persoon van de portefeuille houder- en de Seniorenraad vindt minimaal tweemaal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen;

  • 9.

    De Seniorenraad rapporteert één keer per jaar over de activiteiten van de Seniorenraad. De rapportage wordt gepubliceerd ten behoeve van inwoners, het college van burgmeester en wethouders en de gemeenteraad.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1.

    De beleidsambtenaar die verantwoordelijk is voor het Wmo-beleidsplan neemt, op uitnodiging van de Seniorenraad dan wel de gemeente, deel aan de vergaderingen van het adviesorgaan. De beleidsambtenaar is geen lid van het orgaan en heeft geen stemrecht;

  • 2.

    Met betrekking tot haar activiteiten dient de Seniorenraad jaarlijks vóór 1 juni, conform de kadernota subsidiebeleid, een aanvraag voor subsidie in voor het daaropvolgende kalenderjaar waarin minimaal de navolgende posten zijn opgenomen:

    • a.

      jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;

    • b.

      kosten van deskundigheidsbevordering en aanschaf documentatie / literatuur;

    • c.

      reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;

    • d.

      kosten voor vergaderaccommodatie en –faciliteiten;

    • e.

      kosten van faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;

    • f.

      de secretariaatskosten;

  • 3.

    Voor het uitvoeren van de diverse taken van de Seniorenraad stelt de gemeenteraad jaarlijks bij de begrotingsbehandeling één of meerdere taakstellende budgetten beschikbaar.

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.

    De Seniorenraad evalueert jaarlijks met de gemeente het functioneren van het adviesorgaan. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen wordt hiertoe via het college van burgemeester en wethouders een voorstel ingediend bij de gemeenteraad;

  • 2.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders na advies van de Seniorenraad te hebben gevraagd op dit onderdeel.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Seniorenraad gemeente Giessenlanden 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Giessenlanden van d.d. 27 oktober 2011
De griffier,
mevr. drs. N.C. Both
De voorzitter,
mevr. E. Boot