Instellingsbesluit en reglement commissie naamgeving

Geldend van 26-08-2011 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit en reglement commissie naamgeving

Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het college voorstel van 8 augustus 2011;

Gelet op artikel 84 en 147 van de Gemeentewet ;

Gelet op artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit naamgeving en nummering (adressen) Giessenlanden;

b e s l u i t vast te stellen het:

Instellingsbesluit en reglement commissie naamgeving

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie die namens het college besluit tot de vaststelling van de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie besluit, mede gelet op de bepalingen van artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit naamgeving en nummering (adressen) Giessenlanden en het bepaalde in artikel 9, lid 1, op verzoek, tot:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De Commissie bestaat ten minste uit:

    • a.

      een medewerker van de afdeling Beleid en Projecten, in casu, de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening;

    • b.

      een lid van de historische vereniging ter plaatse of een nabijgelegen plaats;

    • c.

      een beheerder van het gemeentelijk adressenbestand, in casu, de senior medewerker vastgoedadministratie.

  • 2 De leden en plaatsvervangende leden worden door het college benoemd.

  • 3 Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 4 De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. De senior beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening is voorzitter van de Commissie.

  • 2. De voorzitter ondertekent namens de Commissie de straatnaambesluiten.

  • 3. De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. De senior medewerker vastgoedadministratie is secretaris van de Commissie.

  • 2. De secretaris heeft in de Commissie stemrecht.

Artikel 6 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 7 Participatie burgers

  • 1. Alvorens de Commissie bijeenkomt worden de burgers uitgenodigd om gedurende een periode van 14 dagen voorstellen in te dienen voor de naam van een nieuwe openbare ruimte.

  • 2. De uitnodiging aan de burgers wordt geplaatst in een huis-aan-huisblad en op de gemeentelijke webpagina.

  • 3. De voorstellen van de burgers worden ter beoordeling en overweging aan de Commissie aangeboden en in de besluitvorming van een nieuwe openbare ruimte betrokken.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen: a wanneer de voorzitter dit nodig acht; b op verzoek van het college; of c op verzoek van de senior medewerker vastgoedadministratie.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als ten minste 3 leden, onder wie de voorzitter aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    De voorzitter kan in afwijking van lid 2. en 3. besluiten om geen vergadering bijeen te roepen en de besluitvorming via de mail te laten lopen. Indien één van de leden van de Commissie aan geeft een vergadering bijeen te willen roepen wordt alsnog een vergadering op grond van lid 2. bijeengeroepen.

  • 5.

    De secretaris maakt een beknopt verslag van hetgeen er besproken is tijdens de vergadering.

  • 6.

    De besluitvorming van de Commissie komt tot stand bij meerderheid van stemmen.Bij het staken van de stemmen wordt binnen één week een nieuwe vergadering uitgeschreven, waarbij minimaal 5 Commissieleden aanwezig moeten zijn.

Artikel 9 Openbaarheid

Vergaderingen van de commissie kunnen openbaar zijn indien dit expliciet bekend is gemaakt.

Artikel 10 Slotbepalingen

In gevallen waarin dit instellingsbesluit en reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit instellingsbesluit reglement kan worden aangehaald als “Reglement voor de Straatnaamcommissie”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op een door het college te bepalen datum.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Giessenlanden van 16 augustus 2011.
Burgemeester en wethouders van Giessenlanden,
de loco-secretaris,
A.Struijs.
de burgemeester,
mevr. E. Boot