Regeling vervallen per 05-10-2016

Handhavingsprotocol Horeca Voorne Putten en Goeree-Overflakkee

Geldend van 27-03-2013 t/m 04-10-2016

Intitulé

Handhavingsprotocol Horeca Voorne Putten en Goeree-Overflakkee

Handhavingsprotocol Horeca Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee

Handhavingsafspraken tussen politie, OM en de gemeenten op Voorne Putten en Goeree-Overflakkee

vastgesteld door het college van burgemeester en wethoudersd.d. 12 maart 2013

Bekrachtigd in het Districtelijk Justitieel Veiligheidsoverleg d.d. 24 januari 2013

Voorwoord

Horecagelegenheden zijn van groot belang voor gemeenten. Het is een sociale ontmoetingsplaats en ze zijn sfeerbepalend. Daarnaast zorgt de horeca ook voor bedrijvigheid en werkgelegenheid. Echter heeft de horeca niet alleen positieve effecten, maar ook negatieve effecten. Het kan leiden tot aantasting van de openbare orde en zorgen voor overlast voor de omgeving. Het is daarom van belang dat de handhaving van de wet – en regelgeving duidelijk is voor allen.

In dit document wordt aangegeven over welke handhavingsinstrumenten de gemeenten beschikken en hoe deze toegepast worden bij overtredingen. Het doel is een leidraad te bieden aan iedereen die betrokken is bij de handhaving van de wet – en regelgeving voor de horeca. Ook verschaft het ondernemers en derden inzicht in het bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden tegen overtredingen in de horeca.

Wij hopen dat dit protocol voorziet in praktisch uitvoerbare handhavingsstappen en wensen alle betrokkenen succes met de uitvoering hiervan. Ook burgers en horeca ondernemers hopen wij met dit protocol van dienst te kunnen zijn, door helderheid te geven in de stappen die wij zetten.

Voor opmerkingen en/of vragen over dit handhavingsprotocol, kunt u contact opnemen met de behandelend afdeling van uw gemeente.

De burgemeesters van de gemeenten op Voorne Putten en Goeree-Overflakkee,

De Districtschef van politie District E Rijnmond Zuid West,

de Officier van Justitie.

24 januari 2013

Inhoudsopgave

- Voorwoord 3

- Inhoudsopgave 4

- Hoofdstuk 1 Inleiding 5

- Hoofdstuk 2 Juridische Kader 6

§ 1 Overtredingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening 7

§ 2 Overtredingen op grond van de Drank- en Horecawet 13

§ 3 Overtredingen op grond van de Wet op de Kansspelen 38

§ 4 Overtredingen op grond van de Opiumwet 41

§ 5 Overtredingen op grond van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer 45

§ 6 Overige overtredingen op grond van de Algemene Plaatselijke - - Verordening m.b.t. geluid 46

§ 7 Wet Arbeid Vreemdelingen 47

Hoofdstuk 1 Inleiding

De nieuwe Drank- en Horecawet (hierna DHW) is op 1 januari 2013 in werking getreden. Het toezicht op de DHW is overgegaan naar de gemeenten. Wijzigingen die deze wet met zich meebrengt zijn in het handhavingsprotocol opgenomen. Met de komst van de wet is tevens de verplichting ontstaan voor gemeenten om vóór 1 januari 2014 een paracommerciële verordening op te stellen, waarin is geregeld hoe gemeenten met de paracommercie omgaan. Het vaststellen van een paracommerciële verordening is lokaal maatwerk en kan per gemeente qua vorm (Algemeen Plaatselijke Verordening (hierna APV) of aparte verordening) en/of inhoud verschillen. Om die reden is besloten om handhaving van de paracommerciële verordening (vooralsnog) niet op te nemen in het handhavingsprotocol. Ook met andere wijzigingen in wet- en regelgeving is in het nieuwe handhavingsprotocol rekening gehouden. Dit zijn bijvoorbeeld: de gewijzigde Wet op de Kansspelen en de wijzigingen in het Nationale coffeeshopbeleid door de aanpassing van de gedoogcriteria in de Aanwijzing Opiumwet. Met deze aanpassingen beschikken gemeenten weer over een actueel handhavingsprotocol horeca.

Ten aanzien van de artikelnummering is de nummering van de model-APV (2012) van de VNG aangehouden. De nummering kan daarom per gemeente verschillen. Afwijkende nummering is per gemeente aangegeven.

Totstandkoming De wijziging van het handhavingsprotocol is, in opdracht van de leden van het Bestuurlijk Justitieel Overleg "De Eilanden", ontwikkeld en tot stand gekomen door de leden van het District 11-overleg en de daaruit samengestelde werkgroep horecaprotocol. Per 1 januari 2013 zijn de gemeenten Dirksland, Middelharnis, Oostflakkee en Goedereede gefuseerd tot 1 gemeente, de gemeente Goeree-Overflakkee. Met de komst van de nieuwe Politiewet (inwerkingtreding 1 januari 2013) is het politiedistrict veranderd in District E Rijnmond Zuid West. Met deze veranderingen is de samenstelling van het Bestuurlijk Justitieel Overleg ook veranderd. Het handhavinsprotocol is vastgesteld door de gemeenten op Voorne Putten en Goeree-Overflakkee, de politie en het Openbaar Ministerie. Op een later moment kan gekeken worden of de wens en noodzaak aanwezig is om een handhavingsprotocol op te stellen voor District E Rijnmond Zuid West.

Beleidsregel Op de exploitatie van horecabedrijven is tal van regelgeving van toepassing, die bepaalde belangen beogen te beschermen, bijvoorbeeld de openbare orde of het woon- en leefklimaat maar ook het milieu. Om die reden moeten die regels in beginsel gehandhaafd worden door het bevoegd gezag, dat met de uitvoering of toezicht van die regels belast is. De politie is belast met strafrechtelijke handhaving, de gemeenten met bestuursrechtelijke handhaving.

De gemeenten en de politie hebben zich geconformeerd aan het hanteren van dit protocol bij het voorbereiden van handhavingsbeschikkingen. Dit protocol wordt dan ook als beleidsregel beschouwd in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht en zal door elke gemeente afzonderlijk vastgesteld en bekendgemaakt moeten worden. Zo wordt gegarandeerd dat elke horeca ondernemer op dezelfde wijze wordt behandeld door politie, justitie en de gemeenten. Bij de toepassing van de stappen die worden genoemd in dit protocol is het van belang om het beleid dat in elke gemeenten afzonderlijk geldt te raadplegen.

Evaluatie

In beginsel wordt het handhavingsprotocol voor de duur van 2 jaar vastgesteld. Gezien de ontwikkelingen in de praktijk, jurisprudentie en wet – en regelgeving is het van belang het document frequent te evalueren en waar nodig aan te passen. Dit om de kwaliteit en actualiteit te waarborgen.

Hoofdstuk 2 Juridische Kader

Handhaving is het door middel van diverse inspanningen zorgen dat regels worden nageleefd.

In de Algemene Wet bestuursrecht (hierna Awb) worden de bestuurlijke sancties die het bestuur kan opleggen verdeeld in: herstelsancties en bestraffende sancties (artikel 5:2 Awb). Herstelsancties strekken ertoe de overtreding geheel of gedeeltelijk ongedaan te maken of te beëindigen, tot het voorkomen van herhaling van een overtreding, dan wel tot het wegnemen of beperken van de gevolgen van een overtreding (artikel 5:2, lid 1 sub b Awb). Bestraffende sancties beogen de overtreder leed toe te voegen. Het handhavingsprotocol richt zich voornamelijk op de bestuurlijke herstelsancties.

Strafrechtelijk optreden

De politie kan strafrechtelijk handhaven. Het hanteren van strafrechtelijke handhavingsmiddelen is geen gemeentelijke aangelegenheid. Het Openbaar Ministerie beslist over de strafvervolging.

Zienswijze

Bij een voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke maatregel wordt de mogelijkheid geboden om hierop te reageren door het indienen van zienswijze. Deze mogelijkheid is wettelijk geregeld in artikel 4:7 jo. 4:8 Awb. Een termijn voor het indienen van de zienswijze is niet nadrukkelijk bepaald in de Awb. In het handhavingsprotocol staan afzonderlijk bij de overtredingen de termijnen voor zienswijze indiening vermeld.

Indien geen termijn staat genoemd wordt uitgegaan van een termijn van 1 week, mits een andere termijn wenselijk is of volgens gemeentelijk beleid geldt.

Bezwaar

Als de zienswijze van de overtreder niet overtuigend worden bevonden, volgt het definitieve besluit. Op grond van de Awb kan tegen dit besluit van het bestuursorgaan door belanghebbende(n) bezwaar gemaakt worden. De termijn voor het indienden van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken (artikel 6:7 Awb).

Verjaringstermijn

Indien geen termijn staat genoemd in het protocol wordt uitgegaan van een verjaringstermijn van 1 jaar. Indien na de 1e overtreding een waarschuwing is gegeven, dient de 2e constatering binnen een periode van één jaar gedaan te worden om een maatregel op te kunnen leggen. Indien na de waarschuwing een periode van meer dan één jaar is verstreken, geldt in beginsel dat bij een volgende constatering opnieuw een waarschuwing wordt gegeven en wordt gehandeld alsof het de eerste overtreding betreft. Middels beleid is afwijking van deze verjaringstermijn mogelijk.

§ 1 Overtredingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening

1

Artikel 2:28, lid 1 APV

Het exploiteren van een horecabedrijf/ openbare inrichting zonder of zonder geldige vergunning c.q. proefvergunning.

1e keer:

-Mutatie aan burgemeester

-Bij acute noodzaak: sluiten o.g.v. artikel 2 Politiewet (kopie proces-verbaal aan burgemeester sturen)

2e keer:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester t.b.v. bestuursdwang

3e keer:

-Verbaliseren

-Sluiting op grond van bestuursdwangbevel

Na ontvangst mutatie:

aanschrijving om

binnen 5 werkdagen (nieuwe) aanvraag in te dienen en exploitatie direct te beëindigen. Tegelijkertijd voornemen kenbaar maken van bestuursdwangbevel onder vermelding van zienswijzetermijn van 1 week.

Bij nalaten indienen aanvraag en voortduring overtreding:

na eventuele zienswijze belangenafweging maken en bestuursdwangbeschikking vaststellen (sluiting voor bepaalde duur) wegens onvergund in werking zijn van de inrichting.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Uitgangspunt is dat een horecabedrijf/openbare inrichting niet zonder een geldige vergunning mag worden geëxploiteerd. Daarbij maakt het geen verschil of het een bestaande of nieuwe horeca-inrichting betreft. Ook in geval van overname van een horecabedrijf/openbare inrichting geldt dat het horecabedrijf/openbare inrichting pas mag worden geëxploiteerd als de exploitant gescreend is en beschikt over alle benodigde vergunningen.

Bij een nieuwe inrichting moet eerst worden nagegaan of het bestemmingsplan vestiging (uitbreiding en/of verandering soort) horeca toestaat in het betreffende pand. Dit duurt langer dan de beoordeling van de exploitatieaanvraag. In dat geval is sluiting in afwachting van mogelijke legalisering noodzakelijk vanwege de onvoorziene impact op de leefomgeving, ruimtelijke ordening en openbare orde en veiligheid.

Afschrift aanvraag/vergunning/besluit bestuursdwang aan:

-politie

-brandweer

-bouw- en woningtoezicht

-milieudienst

2

Artikel 2:28, lid 1 APV

Het exploiteren van een terras zonder of zonder geldige vergunning.

Bij acuut gevaar voor belemmering (verkeers)veiligheid, directe aanzegging om terras te verwijderen (bij niet opvolgen bevel verwijdering terras o.g.v. artikel 184 Wetboek van Strafrecht)

1e keer:

-Mutatie aan burgemeester

-mondelinge waarschuwing vastleggen in mutatie

2e keer:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester t.b.v. voorbereiden dwangsom

Elke volgende geconstateerde overtreding:

-Verbaliseren (mag, niet verplicht)

-Mutatie aan burgemeester t.b.v. inning dwangsom

Na ontvangst mutatie:

aanschrijving om binnen 5 werkdagen (nieuwe) aanvraag in te dienen.

Bij nalaten indienen aanvraag:

aanschrijving om terrasexploitatie per direct te beëindigen. Tegelijkertijd voornemen kenbaar maken tot last onder dwangsom ter hoogte van € 500,- per dag met een maximum van

€ 2000,- onder vermelding van zienswijzetermijn van 1 week.

Na afloop zienswijzetermijn: belangenafweging maken en dwangsombeschikking vaststellen en bekendmaken.

Na ontvangst van elke mutatie van een overtreding na inwerkingtreding dwangsombeschikking:

inning dwangsom

Na verbeuring maximale dwangsom:

aanzegging tot

bestuursdwangbeschikking.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Ingeval van een terras met vaste schotten die in de grond zijn bevestigd en dus niet elke avond verwijderd kunnen worden, is mogelijk tevens een bouwvergunning nodig (mits de gemeente dit toestaat via de terrassen/horecanota).

De gemeente kan van de hoogte van het dwangsombedrag afwijken in geval van bijzondere omstandigheden.

De gemeente bepaalt de inhoud van de bestuursdwangbeschikking.

Afschrift bestuursdwang- of dwangsombeschikking aan:

-politie

-brandweer

-bouw- en woningtoezicht

-milieudienst

3

Artikel 1:4 jo. 2:28 APV

overtreding van een voorschrift van een (proef)exploitatievergunning (waaronder terras) of ontheffing, geen betrekking hebbende op de openingstijden en sluitingstijden

(bijv. ramen en deuren open hebben, te groot terras, muziek op terras, niet weghalen van terras ’s avonds).

Gemeente Bernisse:

Artikel 2:30 APV

1e keer:

-Mutatie aan burgemeester

2e keer:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester t.b.v. voorbereiden dwangsom

Elke volgende constatering binnen 1 jaar:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester

i.v.m. inning dwangsom

Na ontvangst 1 e mutatie:

waarschuwingsbrief

Na ontvangst 2 e mutatie:

aanschrijving om voorschriften of beperkingen per direct na te leven. Tegelijkertijd voornemen kenbaar maken tot last onder dwangsom ter hoogte van € 500,- per dag met een maximum van € 2000,- onder verwijzing naar zienswijzetermijn van 1 week.

Na afloop zienswijzetermijn:

belangenafweging maken en

dwangsombeschikking vaststellen.

Na ontvangst van elke mutatie van een overtreding na inwerkingtreding dwangsombeschikking:

inning dwangsom.

Na verbeuring maximale dwangsom:

aanzegging van bestuursdwang (tijdelijke sluiting of beperking sluitingsuur).

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Afhankelijk van de zwaarte van het overtreden voorschrift kan worden afgeweken van de hoogte van de dwangsom.

4

Artikel 1:4 jo. 2:29 APV

Overtreding van:

-De bepaling dat het verboden is om bezoekers toe te laten of te laten verblijven buiten de in de verordening genoemde openings- en sluitingstijden;

lid 1 jo. lid 2;

-Een voorschrift verbonden aan de exploitatievergunning (waaronder het terras) voor wat betreft de sluitingstijd

lid 3;

-Een voorschrift verbonden aan een ontheffing van de openings- en sluitingstijden

lid 3;

-Een opgelegde beperking van de in de verordening genoemde openings- en sluitingstijden of andere vastgestelde tijden voor een inrichting of daarbij behorend terras.

Gemeente Spijkenisse:

Artikel 2:29 jo. artikel 2:31 APV

Gemeente Bernisse:

Artikel 2:31 jo. artikel 2:32 APV.

1e keer:

-Mutatie aan burgemeester

-mondelinge waarschuwing vastleggen in mutatie

2e keer:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester t.b.v. voorbereiden dwangsom

Elke volgende constatering binnen 1 jaar:

-Verbaliseren

-Mutatie aan burgemeester i.v.m. inning dwangsom

Na ontvangst 1 e mutatie:

waarschuwingsbrief

Na ontvangst 2 e mutatie:

aanschrijving om voorschriften of beperkingen per direct na te leven. Tegelijkertijd voornemen kenbaar maken tot last onder dwangsom ter hoogte van € 500,- per dag met een maximum van € 2000,- onder verwijzing naar zienswijzetermijn van 1 week.

Na afloop zienswijzetermijn:

belangenafweging maken en

dwangsombeschikking vaststellen.

Na ontvangst van elke mutatie van een overtreding na

inwerkingtreding dwangsombeschikking:

inning dwangsom.

Na verbeuring maximale dwangsom:

aanzegging tot

bestuursdwangbeschikking, inhoudende tijdelijk geen gebruik maken van de vergunning door sluiting voor een weekeinde, maand of maximaal 3 maanden (afhankelijk van de zwaarte van de overtredingen).

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

5

Artikel 2:31, sub b, APV

Verbod voor bezoekers van een inrichting om gedurende de tijd dat dit bedrijf gesloten dient te zijn, zich daarin of aldaar te bevinden.

Gemeente Spijkenisse:

Artikel 2:31 APV

Gemeente Hellevoetsluis:

Artikel 2:31 APV

Gemeente Bernisse:

Niet opgenomen in de APV

Bij 1e constatering overtreding:

- waarschuwing aan exploitant

-mutatie aan burgemeester

Bij elke volgende constatering overtreding:

-verbaliseren bezoekers

Na ontvangst 1 e mutatie:

Waarschuwingsbrief naar exploitant om beter toe te zien op naleving verbod en dat bij 2e constatering de bezoekers zullen worden geverbaliseerd

(zie ook punt 3, brieven combineren).

Na ontvangst 2 e en volgende mutaties:

Waarschuwingsbrief aan exploitant om beter toe te zien op naleving verbod en dat bij iedere constatering de bezoekers zullen worden geverbaliseerd

(zie ook punt 3, brieven combineren).

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

6

Artikel 2:31, lid c, APV

verbod voor de vergunninghouder om op of in de omgeving van een terras dranken of eetwaren voor gebruik ter plaatse te verstrekken:

a)aan degenen die geen gebruik maken van de op dat terras aanwezige zitplaatsen.

Bij elke constatering overtreding:

-Verbaliseren

-mutatie aan burgemeester

Na intrekking

terrasvergunning

inbeslagname

terrasmeubilair

(strafrechtelijk)

Na ontvangst 1 e mutatie:

Waarschuwingsbrief.

Na ontvangst 2 e mutatie:

Voornemen tot intrekken terrasvergunning voor bepaalde duur bij volgende constatering, onder verwijzing naar

zienswijzetermijn van 1 week.

Na afloop zienswijzetermijn: belangenafweging maken en meedelen of afgezien wordt van intrekking of niet.

Na ontvangst 3 e mutatie binnen 1 jaar na eerste constatering:

Intrekken terrasvergunning voor bepaalde duur.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

De termijn van het voor bepaalde duur intrekken van de terrasvergunning wordt door de gemeente bepaald.

nten akkoord gaan met het handhavingsprotocol. O in de huidige setting, op een later moment kan gekeken worden of de drie

7

Artikel 2:31 jo.

artikel 174 Gemeentewet

Verstoring openbare orde in de inrichting

Categorie 1:

-schietincident

-steekincident

-aantreffen wapen(s)

-langdurige overlast

-geweld (door personeel of bezoekers)

-schijnbeheer

-tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel in relatie tot overtreding van artikel 264 Wetboek van Strafrecht (mensenhandel, -smokkel of uitbuiting)

-Handelen in verdovende middelen, tenzij hiervoor een exploitatievergunning is afgegeven

Categorie 2:

-heling

-discriminatie

-overlast in en vanuit de inrichting (incl. terras)

-niet gecertificeerde portier(s) o.g.v. WBPR

-tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel of legaal verblijf zonder tewerkstellingsvergunning

De opsomming per categorie is niet limitatief

Gemeente Bernisse:

Artikel 2:35 APV

Gemeente Spijkenisse:

Artikel 2:33 APV

Gemeente Hellevoetsluis:

Artikel 2:31 APV

1e keer en volgende keren categorie 1:

-bij acute noodzaak toepassing procedure spoedsluiting (art. 2 Politiewet)

-bij minder acute noodzaak (ter beoordeling van burgemeester), verbaliseren en mutatie aan burgemeester

1e keer en volgende keren categorie 2:

-Verbaliseren

-mutatie aan burgemeester

Na ontvangst mutatie

categorie 1:

-1e keer:

omzetten spoedsluiting

van politie in

bestuurs-

dwangbeschikking (na

belangenafweging)

overgaan tot tijdelijke

sluiting voor 3 maanden

aaneensluitend;

-2e keer: bestuursdwang-beschikking (na belangenafweging) overgaan tot sluiting voor 6 of 12 maanden;

-3e keer: bestuursdwang-beschikking (na belangenafweging) overgaan tot sluiting voor onbepaalde tijd onder gelijktijdige intrekking van de exploitatievergunning.

Na ontvangst mutatie

categorie 2:

-1e en 2e keer:

bestuurlijke waar-

schuwing;

-3e keer:

Intrekking vergunning

en/of sluiting voor

bepaalde duur.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Let op: bij overtreding van artikel 13b Opiumwet is toepassing van artikel 174 Gemeentewet vereist in plaats van toepassing van artikel 2.31 APV.

Alert zijn op regels m.b.t. portiers (WPBR).

§ 2 Overtredingen op grond van de Drank- en Horecawet

8

Artikel 3 Drank- en Horecawet

Het uitoefenen van het horecabedrijf of slijtersbedrijf zonder vergunning.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

Nieuw horecabedrijf, geen rechtsgeldige vergunning; wel drank aanwezig in inrichting:

Uitgangspunt: geen drankverstrekking vooruitlopend op vergunningverlening

geen aanvraag ingediend:

-boeterapport, gelijktijdig last onder bestuursdwang opleggen tot het verwijderen en verwijderd houden van alcoholhoudende drank.

wel aanvraag ingediend:

-alleen bij zicht op legalisatie 1) schriftelijke toestemming (in de vorm van een

gedoogbeschikking) om vooruitlopend op vergunningverlening drank te verstrekken.

Bestaand horecabedrijf 2), geen rechtsgeldige vergunning:

geen aanvraag ingediend:

-gelegenheid bieden tot indienen aanvraag binnen 5 werkdagen + mededeling dat er geen alcoholhoudende drank verstrekt mag worden;

binnen 5 werkdagen geen aanvraag ingediend:

-boeterapport, gelijktijdig last onder bestuursdwang opleggen tot het verwijderen en verwijderd houden van alcoholhoudende drank.

wel aanvraag ingediend:

-alleen bij zicht op legalisatie 1) schriftelijke toestemming (in de vorm van een

gedoogbeschikking) om vooruitlopend op vergunningverlening drank te verstrekken.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

1).Zicht op legalisatie houdt in ieder geval in dat screening van de beoogd leidinggevenden geen indicatie oplevert voor nader onderzoek.

2).Het moet hier gaan om een bestaand bedrijf dat:

a.in het bezit was van de geldige vergunningen;

b.voortgezet wordt zonder wijziging in de exploitatie.

NB:

Iedere gemeente heeft beleidsvrijheid.

9

Artikel 4, lid 4 Drank- en Horecawet

Het door een paracommerciële rechtspersoon zonder ontheffing afwijken van de bij gemeentelijke verordening gestelde regels die in elk geval betrekking hebben op:

a.de tijden gedurende welke in de betrokken inrichting alcoholhoudende drank mag worden verstrekt;

b.in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen;

c.in de inrichting te houden bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e,,3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer met maximum van € 750,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere dwangsom

€ 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

10

Artikel 4, lid 5 Drank- en Horecawet

Het niet in de inrichting aanwezig hebben van een ontheffing of een afschrift daarvan.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer met maximum van € 750,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere dwangsom

€ 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

11

artikel 9, lid 3 jo. lid 4 Drank- en Horecawet

Het niet in de inrichting aanwezig hebben van:

a.de registratie van de barvrijwilligers die een voorlichtingsinstructie hebben gekregen of een afschrift van die registratie;

b.het bestuursreglement of een afschrift daarvan.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2ekeer:vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onderdwangsom

€ 250,- per keer met maximum van € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

12

Artikel 12, lid 1 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik in een andere lokaliteit dan in de vergunning vermeld.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing en wijzen op de mogelijkheid een aanvraag tot wijziging van de vergunning in te dienen;

-bij indiening aanvraag en zicht op legalisatie: schriftelijke toestemming (in de vorm van een gedoogbeschikking) om in de desbetreffende

lokaliteit drank te

verstrekken;

-2ekeer vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer:

Opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer met maximum van

€ 500,-;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

13

Artikel 12, lid 2 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtlokaliteit.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: proces-verbaal

E rnstige overtreding

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer met maximum van € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Deze overtreding betekent meestal dat sterke drank wordt verstrekt vanuit een laagdrempelige inrichting bijvoorbeeld een supermarkt. Gezien de doelstellingen van de Drank- en Horecawet is dit aangemerkt als een ernstige overtreding.

14

Artikel 13, lid 1 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer:

proces-verbaal

E rnstige overtreding

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom 500,- per keer met maximum van € 1.500,- (last; geen alcoholhoudende drank verstrekken om elders te gebruiken);

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Vanwege openbare ordeverstoringen op openbare weg of strijdigheid met lokaal verbod om alcohol op straat te nuttigen in bepaalde gebieden aangemerkt als ernstige overtreding.

15

Artikel 13, lid 2 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van

alcoholhoudende drank in een slijtlokaliteit voor gebruik ter plaatse, tenzij het betreft verstrekking om niet door een persoon die in die slijtlokaliteit dienst pleegt te doen en die verstrekking tot doel heeft een klant die daarom verzoekt een alcoholhoudende drank die in dat slijtersbedrijf verkrijgbaar is, te laten proeven.

Na constatering mutatie aan gemeente en VWA.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2ekeer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer met maximum van € 500,- (last: geen alcoholhoudende drank verstrekken om ter plaatse te gebruiken anders dan te proeven);

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Slijten en verstrekken mag nooit in dezelfde inrichting plaats vinden. Het gratis proeven daarentegen is wel door de wetgever mogelijk gemaakt. Gezien deze ontwikkeling wordt een overtreding gekwalificeerd als gering.

16

Artikel 14, lid 1 Drank- en Horecawet

Het gelijktijdig in gebruik hebben van een slijtlokaliteit voor het verrichten van andere bedrijfsactiviteiten dan die welke tot het slijtersbedrijf behoren dan wel toe te laten dat daarin zodanige activiteiten worden uitgeoefend.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom

-3e en 4e keer: opleggen last dwangsom € 250,- per keer, maximum

€ 500,- (last: geen andere bedrijfsactiviteiten dan drankverkoop);

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Het gaat hier om het (bij herhaling) gebruik van een horecalokaliteit voor andere bedrijfsactiviteiten, bijvoorbeeld een georganiseerde schilderijenverkoop vanuit een hotel, verkoping van tapijten etc.

17

Artikel 14, lid 2 Drank- en Horecawet

Het in gebruik hebben van een horecalokaliteit of een terras voor het uitoefenen van de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van de in het derde lid genoemde activiteiten, dan wel toe te laten dat daarin zodanig handel wordt of zodanige activiteiten worden uitgeoefend, tenzij het betreft de verkoop van etenswaren die voor consumptie gereed zijn.

De in het derde lid genoemde activiteiten zijn:

a.het bedrijfsmatig aan particulieren verkopen van goederen in het kader van een openbare verkoping;

b.het bedrijfsmatig aanbieden van diensten, uitgezonderd diensten van recreatieve of culturele aard;

c.het bedrijfsmatig verhuren van goederen;

d.het in het openbaar bedrijfsmatig opkopen van goederen).

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,- (last: geen andere bedrijfsactiviteiten dan drankverkoop;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

18

Artikel 15, lid 1 Drank- en Horecawet

Het uitoefenen van:

a.de kleinhandel;

b.de zelfbedieningsgroothandel;

c.het bedrijfsmatig aan particulieren verkopen van goederen in het kader van een openbare verkoping;

d.het bedrijfsmatig aanbieden van diensten;

e.het bedrijfsmatig verhuren van goederen;

f.het in het openbaar bedrijfsmatig opkopen van goederen,

in een lokaliteit van een inrichting waar het horecabedrijf wordt uitgeoefend, indien het publiek uitsluitend toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

19

artikel 15, lid 2 Drank- en Horecawet

Rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte.

Na constatering mutatie aan gemeente

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

De slijtlokaliteit mag niet rechtstreeks in verbinding staan met ruimte "detail en diensten"

20

Artikel 16 Drank- en Horecawet

Het aanwezig hebben van automaten waaruit afnemers zelfstandig alcoholhoudende drank kunnen betrekken, tenzij deze zich bevinden in hotelkamers ingericht voor nachtverblijf, welke deel uitmaken van een inrichting, waarin het horecabedrijf rechtmatig wordt uitgeoefend.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer direct proces-verbaal en inbeslagneming alcohol door politie

E rnstige overtreding

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom 500,- per keer met maximum van € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: last onder bestuursdwang tot verwijdering automaat.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Voorkomen moet worden dat alcoholverkoop zonder toezicht plaatsvindt en alcohol op straat genuttigd wordt ter voorkoming van openbare orde verstoringen daarom gekozen voor strafrechtelijk optreden.

21

Artikel 17 Drank- en Horecawet

Verstrekken van alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking, die niet zonder kenbare beschadiging kan worden geopend.

Na constatering mutatie aan gemeente.

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

b.G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of opleggen last onder

bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

In voorkomend geval kan er tevens sprake zijn van overtreding van artikel 3 Drank – en horecawet.

22

Artikel 18, lid 1 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van

zwakalcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtersbedrijf.

Dit verbod geldt niet ten aanzien van het verstrekken in:

a.een winkel waarin in overwegende mate levensmiddelen of tabak en aanverwanten artikelen of uitsluitend zwak-alcoholische dranken al dan niet tezamen met alcoholvrije dranken plegen te worden verkocht;

b.een warenhuis met een grote levensmiddelenafdeling;

c.een voor het publiek besloten ruimte inrichting waar hoofdzakelijk gerede

eetwaren worden verkocht.

Na constatering mutatie aan gemeente.

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering

zwakalcoholhoudende drank.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

23

Artikel 18, lid 3 Drank- en Horecawet

Het zodanig plaatsen van

zwakalcoholhoudende dranken dat deze voor het publiek niet duidelijk zijn te onderscheiden van alcoholvrije dranken. Dit verbod geldt niet voor alcoholvrije alternatieven voor bier en wijn.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

24

Artikel 19, lid 1 Drank- en Horecawet

Het bieden van gelegenheid tot het doen van bestellingen voor sterke drank anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of het

partijencateringbedrijf.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer: schriftelijk waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering sterke drank.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

25

Artikel 19, lid 2, Drank- en Horecawet

Het bieden van gelegenheid tot

het doen van bestellingen voor zwakalcoholhoudende drank en zwakalcoholhoudende drank af te leveren of te doen afleveren aan huizen van particulieren anders dan vanuit:

a.een niet voor publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin overeenkomstige bestellingen plegen te worden aanvaard, niet zijnde een horecalokaliteit;

b.een ruimte als bedoeld in artikel 18, tweede lid;

c.een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend.

Na constatering mutatie aan gemeente en VWA.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering zwakalcoholhoudende drank.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

26

Artikel 19a jo. 20, lid 1 Drank- en Horecawet

Binnen een periode van 12 maanden driemaal bedrijfsmatig anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die exploiteert:

a.een winkel waarin in overwegende mate levensmiddelen of tabak en aanverwante artikelen of uitsluitend zwak-alcoholhoudende dranken al dan niet tezamen met alcoholvrije drank plegen worden verkocht;

b.een warenhuis met een grote levensmiddelenafdeling;

c.een voor het publiek besloten ruimte inrichting waar hoofdzakelijk gerede

eetwaren worden verkocht;

d.een niet voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin bestellingen voor zwakalcoholhoudende drank plegen te worden aanvaard, niet zijnde een

horecalokaliteit.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

Ernstige overtreding

-1e keer: boeterapport;

-2e keer: boeterapport;

-3e keer: ontzeggen van

bevoegdheden zwak

alcoholhoudende drank

te verkopen gedurende

12 weken.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

De bevoegdheid van de burgemeester berust op artikel 19a van de Drank- en Horecawet. Zie over de aard van de sanctie de algemene toelichting van deze paragraaf.

27

Artikel 20, lid 1 Drank- en Horecawet

Het door de overige natuurlijke personen of rechtspersonen bedrijfsmatig anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.

Na constatering mutatie aan gemeente

Ernstige overtreding:

1e en volgende keer: proces-verbaal

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

E rnstige overtreding (indien geen toegangssysteem)

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging opleggen last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

G eringe overtreding (wel toegangssysteem)

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Onderscheid gemaakt naar wel of niet aanwezig zijn toegangscontrole. Het feit dat er een toegangscontrole is, betekent al dat de ondernemer zijn verantwoordelijkheid serieus neemt. Controle aan de bar is dan minder streng. Glipt er toch iemand door de leeftijdscontrole wordt er wel opgetreden maar eerst gewaarschuwd. Bij het ontbreken van een leeftijdscontrole bij de deur moet er aan de bar altijd serieus gecontroleerd worden. Gaat men hier in de fout dan wordt er gelijk opgetreden.

Een bedrijf als bedoeld in artikel 18, tweede lid of artikel 19 tweede lid, sub a (niet vergunningplichtige bedrijven) welke in een periode van 12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid, heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwak – alcoholhoudende drank te verkopen (artikel 19a DHW).

28

Artikel 20, lid 2 Drank- en Horecawet

Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Na constatering mutatie aan gemeente.

Ernstige overtreding:

1e en volgende keer: proces-verbaal

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

E rnstige overtreding (indien geen toegangssysteem)

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

G eringe overtreding (wel toegangssysteem)

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Onderscheid gemaakt naar wel of niet aanwezig zijn toegangscontrole. Het feit dat er een toegangscontrole is, betekent al dat de ondernemer zijn verantwoordelijkheid serieus neemt. Controle aan de bar is dan minder streng. Glipt er toch iemand door de leeftijdscontrole wordt er wel opgetreden maar eerst gewaarschuwd. Bij het ontbreken van een leeftijdscontrole bij de deur moet er aan de bar altijd serieus gecontroleerd worden. Gaat men hier in de fout dan wordt er gelijk opgetreden.

Een bedrijf als bedoeld in artikel 18, tweede lid of artikel 19 tweede lid, sub a (niet vergunningplichtige bedrijven) welke in een periode van 12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid, heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwak – alcoholhoudende drank te verkopen (artikel 19a DHW).

29

Artikel 20, lid 3 Drank- en Horecawet

Het in een slijtlokaliteit toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Er wordt voor gekozen om eerst te waarschuwen en bij herhaling pas te straffen. Het gaat hier immers alleen om het toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 heeft bereikt, NIET om het verstrekken van alcohol. Dat laatste wordt wel als een ernstige overtreding aangemerkt.

30

Artikel 20, lid 4 Drank- en Horecawet

Vaststelling leeftijd aan jongeren die niet onmiskenbaar ouder dan 16 jaar respectievelijk 18 jaar zijn, gebeurt niet volgens vastgestelde documenten.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding:

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Er wordt voor gekozen om de ondernemer te waarschuwen dat hij niet de juiste documenten gebruikt voor vaststelling leeftijd (kans op vervalsingen groter). Blijft de ondernemer dit bij herhaling toch doen dan gaan we uit van kwade opzet en moet misschien wel de vergunning worden ingetrokken. Natuurlijk heeft de politie dan ook al een dossier opgebouwd.

De vaststelling vindt plaats aan de hand van een: nationaal paspoort, diplomatiek paspoort, dienstpaspoort, reisdocument voor vluchtelingen, reisdocument voor vreemdelingen, Europese identiteitskaart of rijbewijs (artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht).

31

Artikel 20, lid 5 Drank- en Horecawet

Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Toezichthouders op Goeree-Overflakkee hebben stickers uitgedeeld zodat de exploitant wel aan de wet kan voldoen.

32

Artikel 20, lid 6 Drank- en Horecawet

Het in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras toelaten van de aanwezigheid van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer:

proces-verbaal

E rnstige overtreding

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum

€ 1.500,-;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal, bij bestraffende sanctie ook altijd strafrechtelijke procedure volgen.

33

Artikel 20, lid 7 Drank- en Horecawet

Het in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal.

E rnstige overtreding

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal, bij bestraffende sanctie ook altijd strafrechtelijke procedure volgen.

34

Artikel 21 Drank- en Horecawet

Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed, dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

E rnstige overtreding

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal. Openbare orde problematiek, waarbij strafrechtelijk en bestuursrechtelijk (vergunning intrekken) moet worden opgetreden.

35

Artikel 22, lid 1 onder a Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25)

Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank:

a.op plaatsen waar brandstof voor middelen van vervoer aan particulieren wordt verstrekt en;

b.in winkels die aan een benzinestation zijn verbonden.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

Overtreding:

Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank.

Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

36

Artikel 22, lid 1 onder b Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25)

Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in winkels die verbonden zijn aan een inrichting waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend langs een autoweg.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

Overtreding:

Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank.

Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

37

Artikel 22, lid 1 onder c Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25)

Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in een ruimte langs een autosnelweg, tenzij het betreft het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse in een horecalokaliteit of en nabij die lokaliteit gelegen terras.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

Overtreding:

Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank.

Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

38

Artikel 24, lid 1 Drank- en Horecawet

Het voor het publiek geopend houden van een horeca- of slijtlokaliteit indien in de inrichting niet aanwezig is:

a.een leidinggevende die vermeld staat op het aanhangsel bij de vergunning met betrekking tot die inrichting of een andere vergunning van dezelfde vergunninghouder;

b.een persoon wiens

bijschrijving op het aanhangsel bij de vergunning is gevraagd, zolang op die aanvraag niet is beslist.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

39

Artikel 24, lid 2 Drank – en Horecawet

Het door een paracommerciële rechtspersoon voor het publiek geopend houden van een horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daar alcoholhoudende drank wordt verstrekt, indien in de inrichting niet aanwezig is:

a.een leidinggevende die vermeld staat op het aanhangsel bij de vergunning met betrekking tot die inrichting of een andere vergunning van dezelfde vergunninghouder;

b.een persoon wiens

bijschrijving op het aanhangsel bij de vergunning is gevraagd, zolang op die aanvraag niet is beslist;

c.een barvrijwilliger die een voorlichtingsinstructie als bedoeld in artikel 9, tweede lid, heeft gekregen.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Opleggen boeterapport op advies van gemeente

40

Artikel 24, lid 3 Drank- en Horecawet

Personen jonger dan 16 jaar dienst laten doen in een horeca- of slijtlokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

Ernstige overtreding

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

41

Artikel 25, lid 1 onder a Drank- en Horecawet

Het aanwezig hebben van alcoholhoudende drank in een voor het publiek toegankelijke ruimte anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijters- of horecabedrijf, tenzij dit geschiedt ten dienste van het rechtmatig in die ruimte bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwakalcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse, mits deze drank zich bevindt in een verpakking die voldoet aan de bij artikel 17 gestelde eis.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal (en mogelijk inbeslagname)

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

42

Artikel 25, lid 1 onder b Drank- en Horecawet

Het in voorraad hebben van alcoholhoudende drank in een voor het publiek niet toegankelijk deel van die ruimte, tenzij het betreft:

a.het in voorraad hebben van zwakalcoholhoudende drank ten dienste van het in de rechtmatige uitoefening van een ander bedrijf dan het slijtersbedrijf bedrijfsmatig aan particulieren verstrekken van deze drank voor gebruik elders dan ter plaatse, mits deze drank zich bevindt in een verpakking die voldoet aan de bij artikel 17 gestelde eis;

b.het in voorraad hebben van alcoholhoudende drank ten dienste van het uitoefenen van een bedrijf, waarin waren uit onder meer alcoholhoudende drank plegen te worden vervaardigd.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal (en mogelijk inbeslagname)

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer:opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

43

Artikel 25, lid 2 Drank- en Horecawet

Het anders dan in de rechtmatige uitoefening van het horecabedrijf toelaten dat in een voor het publiek geopende ruimte alcoholhoudende drank wordt genuttigd.

Van overtreding is geen sprake als de uitzondering van artikel 13, tweede lid, van toepassing is (proeverij in een slijterij).

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer: proces-verbaal

E rnstige overtreding

-1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

44

Artikel 25, lid 3 Drank- en Horecawet

Het aanwezig hebben van alcoholhoudende drank in een voertuig dat gebruikt wordt voor het rondtrekkende uitoefenen van de kleinhandel, tenzij het betreft een vervoermiddel dat wordt gebruikt voor:

a.het rechtmatig aan particulieren afleveren van alcoholhoudende drank op bestelling;

b.het binnen het vervoermiddel verstrekken van

zwakalcoholhoudende drank in het kader van het rondtrekkend uitoefenen van de kleinhandel overwegend bestaand uit de handel in een gevarieerd assortiment levensmiddelen en kruideniersartikelen.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering

alcoholhoudende drank.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

45

Artikel 29, lid 3 Drank- en Horecawet

Het niet in de inrichting aanwezig hebben van:

a.de vergunning en het daarbij behorende aanhangsel of afschriften daarvan;

b.in voorkomende gevallen een afschrift van de aanvraag als bedoeld in artikel 30a, eerste lid;

c.de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 30a, vierde lid of een afschrift daarvan.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

46

Artikel 31, eerste lid, aanhef onder sub d jo. 30 Drank- en Horecawet

Het niet melden van een zodanige verandering van de inrichting dat zij niet meer in overeenstemming is met de in de vergunning gegeven omschrijving.

Na constatering mutatie aan gemeente.

De vergunning moet worden ingetrokken ingevolge artikel 31.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Wanneer een inrichting een zodanige verandering ondergaat dat zij niet langer in overeenstemming is met de in de vergunning gegeven omschrijving, moet de vergunninghouder deze wijziging binnen één maand melden aan de burgemeester.

Voor het vervolgtraject.

Geen bestuurlijke boete mogelijk.

47

Artikel 31, eerste lid, aanhef onder sub d jo. artikel 30a Drank- en Horecawet

Het niet melden van:

een nieuwe leidinggevende;

het feit dat een leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf.

Na constatering mutatie aan gemeente.

De vergunning moet worden ingetrokken ingevolge artikel 31.

1e constatering:

Schriftelijke waarschuwing;

2e constatering:

Schriftelijke waarschuwing;

3e constatering:

Intrekking vergunning.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

De wettekst noemt geen termijn waarbinnen een dergelijk verzoek gemeld moet worden en ook niet welke ruimte wordt geboden aan de vergunninghouder om deze overtreding te repareren.

Bij constatering wordt het feit als niet gemeld beschouwd. Bij controle dient bewijs van melding overhandigd te worden.

Volgens jurisprudentie moet in een periode van beperkte omvang, ten minste driemaal worden aangetoond dat leidinggevende werkzaamheden worden uitgeoefend door een persoon die niet als leidinggevende op de vergunning staat vermeld. Om die reden wordt tweemaal de mogelijkheid geboden na waarschuwing de overtreding te repareren, bij een derde constatering wordt de vergunning ingetrokken.

NB: situaties waarbij de exploitatie wordt overgedaan aan een ander wordt de vergunning door de oorspronkelijke vergunninghouder niet meer uitgeoefend. In deze situatie treedt artikel 33 sub b DHW in werking.

48

Artikel 35, lid 1 Drank- en Horecawet

Het zonder ontheffing uitoefenen van het horecabedrijf bij een aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e en volgende keer:

proces-verbaal

Bij constatering mondelinge waarschuwing binnen 1 uur ontruimen/verwijderen. Na ingebrekestelling spoedbestuursdwang toepassen.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

De procedure voor spoedbestuursdwang is geregeld in artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht. De inzet van deze bestuurlijke maatregel is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de inbreuk die wordt gemaakt op de openbare orde en veiligheid.

49

Artikel 35, lid 1 Drank- en Horecawet

Het verstrekken van

zwakalcoholhoudende drank bij een aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard:

1.onder de onmiddellijke leiding van een persoon:

a.die niet de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt;

b.in enig opzicht van slecht levensgedrag is;

2.indien bij deze gelegenheid geen persoon aanwezig is die volgens de ontheffing onmiddellijk leiding behoort te geven.

Na constatering mutatie aan gemeente.

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

Ernstige overtreding:

1e en volgende keer: proces-verbaal.

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning.

Indien de overtreding heeft bijgedragen tot verstrekking van zwakalcoholhoudende drank aan een persoon jonger dan 16 jaar is er sprake van een ernstige overtreding:

-1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 500,- per keer, maximum € 1.500,-;

-hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet

Geen bestuurlijke boete mogelijk.

50

Artikel 35, lid 2 Drank- en Horecawet

Het niet naleven van de aan de ontheffing verbonden

beperkingen of voorschriften.

Na constatering mutatie aan gemeente.

Geringe overtreding:

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

- 1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

Bestuurlijke boete mogelijk.

51

Artikel 35, lid 4 Drank- en Horecawet

Het niet ter plaatse aanwezig hebben van de ontheffing of een afschrift daarvan.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: mutatie aan gemeente en waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

G eringe overtreding

-1e keer:schriftelijke waarschuwing;

-2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom;

-3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom

€ 250,- per keer, maximum € 500,-;

-Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens;

-blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

52

Artikel 38 Drank- en Horecawet

Overtreding van verbod om onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken ter zake van een aanvraag om een vergunning of een ontheffing.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: waarschuwing

2e en volgende keer: proces-verbaal

Intrekking van de vergunning op grond van artikel 31, eerste lid, onder a.

Indien dit niet tot een ander besluit zou hebben geleid, dan wordt een boeterapport opgemaakt.

Bij opzet kan aangifte gedaan worden bij politie van valsheid in geschrifte.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

53

Artikel 45 Drank- en Horecawet

Het aanwezig hebben of voor consumptie gereed hebben van alcoholhoudende drank op voor het publiek toegankelijke plaatsen, mits degene de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt.

Na constatering mutatie aan gemeente.

1e keer: boete van de eerste categorie

n.v.t.

Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en

Horecawet.

Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal. De categorieën van geldboetes zijn vermeld in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht.

§ 3 Overtredingen op grond van de Wet op de Kansspelen

54

Artikel 30b, lid 1 Wet op de kansspelen

aanwezig hebben van kansspeelautomaten zonder (geldige) vergunning:

a)op of aan de openbare weg

b)op voor het publiek toegankelijke plaatsen

c)in niet voor het publiek toegankelijke inrichtingen, waarvoor ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet een vergunning voor de uitoefening van het horecabedrijf is vereist of waarvan de ondernemer inschrijfplichtig is bij het Bedrijfschap Horeca.

dan wel

overtreding van een voorschrift of beperking van een vergunning (artikel 30d).

1e keer constatering overtreding:

waarschuwing

Bij elke volgende constatering overtreding:

-verbaliseren

horeca ondernemer en speelautomatenexploitant conform richtlijn

Procureur-Generaal

-mutatie aan burgemeester en wethouders

-mutatie aan Verispect

Na intrekking vergunning:

in beslagname automaten en proces verbaal opmaken

Na ontvangst mutatie ingeval geen vergunning:

-aanschrijving om binnen vijf werkdagen een vergunning aan te vragen

-bij uitblijven vergunningaanvraag of weigering vergunning, de politie verzoeken tot inbeslagname van de automaten en proces-verbaal op te maken voor de horeca ondernemer én de speelautomaten-exploitant.

Na ontvangst mutatie handeling in strijd met vergunning:

-politie opdracht geven tot inbeslagname automaten overtollige of afwijkende speelautomaten

-onderzoeken of er een intrekkingsgrond aanwezig is.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Er bestaat geen bevoegdheid voor gemeenten om bestuursdwang toe te passen of een last onder dwangsom op te leggen, enkel intrekking van de vergunning.

Intrekking kan alleen indien:

-onjuiste of onvolledig gegevens bij het indienen van de aanvraag zijn verstrekt die tot een andere beslissing hadden geleid;

-voor de inrichting niet de vergunning als bedoeld in artikel 30b van kracht is;

-niet langer voldaan wordt aan de eisen in artikel 30d, vierde lid, onder a;

-de vergunninghouder de bepalingen heeft overtreden

-de vrees gewettigd is dat het van kracht blijven van de vergunning ernstig gevaar zou opleveren voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.

Gemeenten kunnen bij APV regelen hoeveel kansspelautomaten- (wettelijk maximaal 2) zijn toegestaan.

55

Diverse overtredingen o.g.v. titel 5A van de Wet op de kansspelen

-het door de vergunninghouder laten bespelen van een kansspelautomaat door personen beneden de leeftijd van achttien jaar;

-het bespelen van een kansspelautomaat door een persoon beneden de leeftijd van achttien jaar op een locatie als bedoeld in artikel 30b, eerste lid.

1e keer constatering overtreding:

-waarschuwing

Bij elke constatering overtreding:

-verbaliseren

horeca ondernemer en speelautomatenexploitant conform richtlijn Procureur Generaal

-mutatie aan burgemeester en wethouders

-mutatie aan Verispect

Intrekking aanwezigheidsvergunning na ontvangst rapportage politie of Verispect.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Rapportage kan ook door Verispect worden opgemaakt.

Indien de ondernemer een overtreding/misdrijf op grond van de Wet op de kansspelen begaat, dan kan de gemeente dezelfde sanctie toepassen als aangegeven bij punt 9, mits de gemeente dit artikel in de APV heeft opgenomen.

Toelichting: het toezicht houden op het exploiteren of vervaardigen van speelautomaten of speelautomatenhal/casino zonder vergunning van het Ministerie is voorbehouden aan Verispect B.V.

Gemeenten kunnen eigen toezichthouders aanwijzen voor het houden van toezicht op de naleving van de aanwezigheidsvergunning.

Op grond van artikel 30c kan een gemeente bij verordening bepalen hoeveel speelautomaten in een inrichting aanwezig mogen zijn.

§ 4 Overtredingen op grond van de Opiumwet

56

Artikel 2:28, lid 1 jo. 1:4 APV jo. artikel 13b Opiumwet

Overtreding (I)AHOJG-pluscriteria;

-Affichering

-Verkooptransactie > 5 gram

-Handelsvoorraad > 500gram

-Verkoop alcohol

1e(en volgende) keer:

-Verbaliseren;

-Eventueel inbeslagname;

-Voorstel Bestuurlijke

maatregel;

-Bij acute noodzaak:

Directe sluiting (artikel 3

Politiewet,

zie bijzonderheden)

1ekeer:

Bestuurlijke waarschuwing

2ekeer:

Sluiting maximaal 12 maanden.

Gelijktijdig met deze sluiting zal de exploitatievergunning ook worden ingetrokken voor dezelfde periode als de coffeeshop wordt ingetrokken.

3ekeer:

Intrekking gedoogverklaring

en sluiting voor onbepaalde tijd

Intrekking exploitatievergunning voor onbepaalde tijd.

OM vervolgt conform de richtlijn.

Voor deze paragraaf geldt dat de sluitingsduur zal afhankelijk van de mate van de geconstateerde overtreding door de burgemeester naar eigen oordeel kunnen vastgesteld. De termijnen betreffen maximum te hanteren richtlijnen.

De mate van de geconstateerde overtreding of een cumulatie hiervan kan naar eigen oordeel van de burgemeester leiden tot het overslaan van de genoemde stappen.

Let op: het besluit tot sluiting van het lokaal of erf moet opgenomen worden in de openbare registers (3:16, boek 3 BW).

Artikel 3 Politiewet (artikel 2 Politiewet oud) geeft een taakomschrijving van de politie die uiteen valt in de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en de handhaving van de openbare orde. Uit jurisprudentie blijkt dat de politie op grond van dit artikel bij handhaving van de openbare orde in enkele gevallen de zelfstandige bevoegdheid heeft de burger een verplichting op te leggen of een bevel te geven. De politie kan feitelijke handelingen verrichten ter handhaving van de openbare orde. Bevelen door de politie gegeven ter handhaving van de openbare orde vallen binnen de kring van de bevoegdheden.

APV sluiting vindt plaats op grond van de APV en is een beslissing van de burgemeester. In geval van acute noodzaak kan bijv. op grond van art. 3 Politiewet een bevel gegeven worden om de inrichting te verlaten of om zich te verwijderen uit de omgeving (indien de situatie dit vereist).

57

Artikel 2:28, lid 1 jo. 1:4 APV jo. artikel 13b Opiumwet

Overtreding (I)AHOJG-pluscriteria;

-Harddrugs aanwezig/handel;

-Aanwezigheid van/verkoop aan

minderjarigen.

1e(en volgende) keer:

-Verbaliseren/informeren

OM;

-Voorstel bestuurlijke

maatregel;

-Eventueel inbeslagname;

-Bij acute noodzaak:

Directe sluiting o.g.v.

art. 3 Politiewet (zie

bijzonderheden genoemd bij

nr. 56) of sluiting art. 13b

Opiumwet.

1ekeer:

Sluiting maximaal 12 maanden.

2ekeer:

Intrekking gedoogverklaring

en sluiting voor onbepaalde tijd.

OM vervolgt conform de richtlijn.

58

Artikel 2:28, lid 1 jo. 1:4 APV jo. artikel 13b Opiumwet jo. artikel 2:31, sub a, APV

Overtreding (I)AHOJG-pluscriteria;

-Overlastgevend handelen bezoekers.

1e(en volgend keer):

-Meldingen registreren;

-Verbaliseren

-Einde maken aan concrete

overlast;

-Melding doorgeven aan de

gemeente.

1ekeer:

Gemeente registreert en maakt afspraken met exploitant om overlast te beëindigen;

2ekeer (geen verbetering):

Bestuurlijke waarschuwing;

3ekeer (nog geen verbetering):

Sluiting maximaal 12 maanden.

OM vervolgt conform de richtlijn.

59

Artikel 2:28, lid 1 jo. 1:4 APV jo. artikel 13b Opiumwet

Overtreding (I) AHOJG-pluscriteria;

Verkoop aan niet-ingezetenen.

1e(en volgende) keer:

-Verbaliseren/informeren

OM;

-Voorstel bestuurlijke

maatregel;

-Eventueel inbeslagname;

-Bij acute noodzaak;

-Bij acute noodzaak:

Directe sluiting o.g.v.

art. 2 Politiewet (zie

bijzonderheden genoemd bij

nr. 56) of sluiting art. 13b

Opiumwet.

1ekeer:

Sluiting maximaal 12 maanden

2ekeer:

Intrekking gedoogverklaring

en sluiting voor onbepaalde tijd.

OM vervolgt conform de richtlijn.

Gemeenten beschikken over beleidsvrijheid over de handhaving van dit criterium.

60

Artikel 2:28, lid 1 jo. 1:4 APV jo. artikel 13b Opiumwet.

Overtreding

vergunningvoorschriften en

aanvullende bestuursrechtelijke

criteria;

-Zie aanvullende

voorschriften in

exploitatievergunning.

1e(en volgende) keer:

-Verbaliseren;

-Eventueel inbeslagname

-Voorstel Bestuurlijke

Maatregel;

-Bij acute noodzaak:

Directe sluiting o.g.v.

art. 3 Politiewet (zie

bijzonderheden genoemd bij

nr. 56) of sluiting art. 13b

Opiumwet.

1ekeer:

Bestuurlijke waarschuwing

2ekeer:

Sluiting maximaal 12 maanden.

3ekeer:

Intrekking gedoogverklaring en sluiting voor onbepaalde tijd.

OM vervolgt conform de richtlijn.

Toelichting:

  • ·

    Lijst I en II bij de Opiumwet omvatten zowel hard- als softdrugs. Onder een handelshoeveelheid wordt verstaan: een hoeveelheid soft- of harddrugs die een gebruikershoeveelheid overschrijdt en bestemd is voor handel en verkoop. Onder een gebruikershoeveelheid drugs wordt verstaan: een hoeveelheid die doorgaans wordt aangeboden voor eigen gebruik. Dit kan voor harddrugs één bolletje, één pil of een halve gram zijn. Voor softdrugs is dit maximaal 5 gram.

  • ·

    Handel in drugs is aannemelijk ingeval er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in- of vanuit de inrichting in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties c.q. waarnemingen ter plaatse door de politie (onder meer het aantreffen van drugs, verklaringen van schepklanten (d.w.z. getuigen/verdachten van een strafbaar feiten) en/of personeel, bekendheid van de inrichting als uitvalsbasis c.q. ontmoetingsplaats voor drugsdealers en verslaafden). Andere aanwijzingen zijn onder meer de aanwezigheid van een weegschaal, verpakkingen (gripzakjes), voorverpakte en/of geprijsde drugs of bestellijsten in de inrichting.

  • ·

    Verkoop van softdrugs mag alleen vanuit de coffeeshop plaatsvinden die door de gemeente wordt gedoogd (d.m.v. exploitatievergunning op grond van de APV onder de voorwaarden van de (I) AHOJG-criteria).

  • ·

    De gedoogde bedrijven zijn:

    • o

      Spijkenisse: geen Brielle: geen

    • o

      Bernisse: geen Hellevoetsluis: Kerkstraat

    • o

      Westvoorne: geen Goeree-Overflakkee: geen

  • ·

    Het wordt andere exploitanten van een reguliere horeca-inrichting zwaar aangerekend wanneer er in een dergelijke inrichting softdrugs worden aangetroffen en/of vanuit de inrichting illegale verkoop van softdrugs dan wel handel in softdrugs plaatsvindt.

§ 5 Overtredingen op grond van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer

61

Afdeling 2.8 van het Besluit

overschrijding equivalente geluidniveau en het piekniveau door in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door in de inrichting verrichte werkzaamheden en activiteiten (geluidsoverlast).

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Afhandeling conform draaiboek Horecageluid zoals vastgesteld door de Politie Rotterdam Rijnmond (milieupolitie) in juni 2002.

62

Voorschrift 1.7, lid 2 van het Besluit

overtreding van naleving van nadere eisen ter bescherming van het milieu.

Signaalfunctie voor DCMR/ISGO

Melding z.s.m. doorgeven aan DCMR/ISGO

Meldkamers DCMR, ISGO en Provincie Zuid-Holland : 0888-333555

of via meldklachtenformulier op www.dcmr.nl (24-uur per dag) of www.isgo.nl (tijdens kantooruren 08.30 - 16.30)

Regionale Milieu Politie: 010-2743 333

63

Voorschrift 2.13 van het Besluit

verplichting tot het zo vaak als nodig verwijderen van etenswaren, de verpakking daarvan, sport- of spelmaterialen of uit de inrichting afkomstig zwerfvuil of andere voor de inrichting bestemde materialen die binnen een straal van omstreeks 25 m van de inrichting terechtkomen.

Signaalfunctie voor DCMR/ISGO

Melding z.s.m. doorgeven aan DCMR/ISGO

Meldkamers DCMR, ISGO en Provincie Zuid-Holland : 0888-333555

of via meldklachtenformulier op www.dcmr.nl (24-uur per dag) of www.isgo.nl (tijdens kantooruren 08.30 - 16.30)

Regionale Milieu Politie: 010-2743 333

NB: In het door de gemeenten vastgestelde Werkplan Handhaving ISGO of Nota Handhaving DCMR is de toezicht-, sanctie-, gedoog- en nalevingsstrategie vastgelegd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen overtreding van kernbepalingen en niet-kernbepalingen. Afhankelijk van het soort overtreding wordt de sanctie bepaald.

§ 6 Overige overtredingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening m.b.t. geluid

64

Artikel 4:3 APV

Het niet doen van een kennisgeving aan burgemeester en wethouders voor het houden van een incidentele festiviteit in de inrichting.

Bij elke overtreding:

-verbaliseren

-mutatie doorgeven aan de

DCMR/ISGO en

burgemeester

en wethouders

Schriftelijke waarschuwing dat in het vervolg een kennisgeving moet worden gedaan. Wanneer het maximum aantal kennisgevingen is overschreden, dient de incidentele festiviteit verboden te worden de burgemeester.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Wanneer er een festiviteit plaatsvindt waarbij de voorschriften van de AmvB Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen worden overtreder, zonder dat er een voorafgaande kennisgeving is gedaan aan het college, dan is er sprake van overtreding van de voorschriften van dat Besluit. In dat geval is de sanctiestrategie van de DCMR/ISGO van toepassing.

Op basis van de Wet milieubeheer kan direct strafrechtelijk of bestuursrechtelijk worden gehandhaafd.

Er kan voor worden gekozen om standaard achteraf een dag van het maximum aantal af te halen (op grond van artikel 4:3 lid 5 APV.

§ 7 Wet Arbeid Vreemdelingen

65

Artikel 2 Wet Arbeid Vreemdelingen

verbod een vreemdeling in Nederland arbeid te laten verrichten zonder tewerkstellingsvergunning.

Voor de sanctiestrategie wordt onderscheid gemaakt in:

-categorie 1: tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel (illegale werknemers) in relatie tot overtreding van artikel 273a Wetboek van Strafrecht (mensenhandel, -smokkel of -uitbuiting);

-categorie 2: tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel of legaal verblijf met illegale arbeid.

-controle werknemers op

legitimatie/ID

-controle op WID

bij vermoeden NL

aanhouding

-controle op

Vreemdelingenwet

bij vermoeden

vreemdelingen staandehouding

-indien Arbeidsinspectie niet

aanwezig is bij controle

pv-bevindingen opmaken

-mutatie doorgeven aan de

burgemeester,

sociale recherche van

gemeente, Arbeidsinspectie

en/of Vreemdelingendienst

Categorie 1:

Na ontvangst mutatie 1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

Na ontvangst mutatie 2e constatering

Voornemen tot intrekking exploitatievergunning APV voor minimaal 1 maand en maximaal 6 maanden met zienswijzetermijn van 1 week.

Na ontvangst zienswijze belangenafweging maken en besluit nemen.

Categorie 2:

Na ontvangst mutatie 1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

Na ontvangst mutatie 2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

Na ontvangst mutatie 3e constatering

Voornemen tot intrekking exploitatievergunning APV voor 3 maanden met zienswijzetermijn van 1 week.

Na ontvangst zienswijze belangenafweging maken en besluit nemen.

Vervolging conform richtlijn na opmaak PV.

Inspectie SZW: arbeidsinspectie

controle werknemers

1 e keer:

boeterapport:

-€ 4.000,- eenmanszaak

-€ 8.000,- V.O.F./B.V.

2 e keer:

boeterapport:

-binnen 2 jaar na vorige boete, 50% verhoging

3 e keer:

binnen 2 jaar na eerste boete, proces-verbaal