Regeling vervallen per 29-01-2022

Sanctiematrix Drank- en Horecawet 2018 en verder

Geldend van 15-02-2018 t/m 28-01-2022

Intitulé

Sanctiematrix Drank- en Horecawet 2018 en verder

Vastgesteld door de burgemeester van Goes op: 6 februari 2018

Artikel DHW / verordening

Overtreding

Toelichting

Stap: waarschuwen = 1 (direct) optreden = 2

sanctiemiddel bij (direct) optreden

Indicatie hoogte dwangsom

Begunstigingstermijn (termijn voor het ongedaan maken van de onrechtmatige situatie)

Bestuurlijke boete* (bedragen in euro's); verhoging boete bij recidive binnen 12 mnd

 

 

 

natuurlijke persoon of rechtspersoon telt minder dan 50 werknemers

natuurlijke persoon of rechtspersoon telt 50 of meer werknemers

3

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, wel zicht op legalisatie

1

Last onder dwangsom

€ 5000,-- per week, max € 50.000,--

3 maanden

3

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

2

Bestuursdwang (sluiting inrichting)

 

2 weken

8

Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

1

Intrekking vergunning

Niet mogelijk

1 week tot 12 weken, afhankelijk van vereiste

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

10

Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisen

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

1

Intrekking vergunning

Niet mogelijk

1 week tot 12 weken, afhankelijk van inrichtingsaanpassingen

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

12, lid 1 en 2

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

2 weken

13, lid 1

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

13, lid 2

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf

Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven

1

Last onder dwangsom

€ 5000,-- per overtreding, max € 50.000,--

1 dag

14, lid 1

Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf

In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

2 weken

14, lid 2 en 15, lid 1

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

2 weken

15, lid 2

Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte voor kleinhandel

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per week, max € 20.000,--

6 weken

16

Verbod automatenverkoop alcohol

M.u.v. hotelkamers

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

17

Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking

Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

18, lid 1 en 2

Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan per plaatse

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

2 weken

18, lid 3

Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding of per dag, max € 20.000,--

2 weken

19, lid 1

Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering

 

2

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding of per dag, max € 20.000,--

2 weken

19, lid 2

Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2

 

2

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding of per dag, max € 20.000,--

2 weken

20, lid 11

Verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar en > 18 jaar kennelijk bestemd voor jonger dan 18

 

1

* Bestuurlijke boete* Tijdelijke ontzegging bevoegdheid verkoop zwak-alcoholhoudende drank door niet DHW-vergunningplichtige detailhandel (ex art 19a DHW; min. 1 en max. 12 wk; three strikes out)

* 1360* Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 19a DHW (three strikes out).

* 2720* Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 19a DHW (three strikes out).

20, lid 2

Persoon < 18 jaar, zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouder, toegelaten in slijtersbedrijf

 

1

Bestuurlijke boete

1360

2720

20, lid 4

Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen

 

1

Last onder dwangsom

€ 750,-- per week, max € 7.500,--

2 weken

680

1360

20, lid 5

Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 uur

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

20, lid 7

Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf

 

2

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 uur

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

21

Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt

 

2

Last onder bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop)

 

1 uur

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

22, lid 1 en 2

Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d.

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

24, lid 1 en 2

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

24, lid 3

Verkoop alcohol/dienst door personen < 16 jaar

 

2

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 uur

25, lid 1

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

2 weken

25, lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet-horecabedrijf, behoudens uitzondering

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

25, lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen

 

1

Last onder dwangsom

€ 2000,-- per overtreding, max € 20.000,--

1 dag

Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a DHW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 DHW)

Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a DHW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 DHW)

29, lid 3

Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting

 

1

Last onder dwangsom

€ 500,-- per overtreding of per dag, max € 5.000,--

1 week

30 jo 31 lid 1 sub d

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting cf. artikel 30

Imperatieve intrekkingsgrond

1

Intrekking vergunning

Niet mogelijk

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

30a, lid 1 jo 31 lid 1 sub d

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan

Imperatieve intrekkingsgrond

1

Intrekking vergunning

Niet mogelijk

1 week

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

31, lid 1 sub c

Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten

Imperatieve intrekkingsgrond

1

Intrekking vergunning

Niet mogelijk

1 dag

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

31, lid 2

Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit DHW

Facultatieve intrekkingsgrond

Nadat andere handhavingsinstrumenten geen soelaas hebben geboden

* Schorsing vergunning (art. 32 DHW)* Intrekking vergunning

 

termijn afhankelijk van omstandigheden concrete geval

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

31, lid 3

Resultaat Wet bibob of minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel

Facultatieve intrekkingsgrond

1

* Schorsing vergunning (art. 32 DHW)* Intrekking vergunning

 

termijn afhankelijk van omstandigheden concrete geval

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

35, lid 1

Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken

 

2

Last onder bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop) of last onder dwangsom bij terugkerende activiteiten

 

1 uur

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

35, lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing

 

2

Last onder bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop of alsnog voldoen aan voorschriften en beperkingen) of last onder dwangsom bij terugkerende activiteiten

 

1 uur

35, lid 4

Ontheffing niet aanwezig

 

1

Last onder dwangsom

€ 250,-- per overtreding, max € 2.500,--

1 dag

44

Niet meewerken aan artikel 5:20 Awb

 

2

Last onder bestuursdwang (afhankelijk van waaraan niet meegewerkt wordt)

 

Zeer korte termijn, aangezien de werkzaamheden door moeten kunnen gaan

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

45

Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels

 

2

Strafrechtelijk (PV)

 

 

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Niet mogelijk (art. 44a DHW)

Paracommercie

 

 

 

 

 

 

 

 

4 DHW jo 2:34b APV

Paracommerciële instelling houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drank

1

Bestuurlijke boete

1020

2040

4 DHW jo

2:34b APV

Paracommerciële instelling schenkt sterke drank zonder ontheffing

1

Bestuurlijke boete

1020

2040

2:34 c APV

Paracommerciële instelling houdt zich niet aan beperkingen of voorschriften vergunning

1

Last onder dwangsom

Afhankelijk van de concrete overtreding

Afhankelijk van de concrete overtreding

4, lid 5

Ontheffing niet aanwezig

 

1

Last onder dwangsom

€ 250,-- per overtreding, max € 2.500,--

2 weken

9

Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij paracommercieel horecabedrijf

 

1

Last onder dwangsom

€ 250,-- per overtreding, max € 2.500,--

2 weken

Toelichting:

  • De burgemeester is bevoegd handhavend op te treden indien de regels van de Drank- en Horecawet niet worden nageleefd. Middels de sanctiematrix wordt duidelijk gemaakt met welke handhavingsmiddel de burgemeester in beginsel reageert indien overtredingen worden geconstateerd.

  • Wanneer blijkt, bijvoorbeeld bij recidivisten, dat bovenstaande richtlijnen niet afdoende werking hebben, wordt voor dat bijzondere geval een handhavingsarrangement op maat toegesneden. Dit kan onder meer inhouden dat meerdere instrumenten (gelijktijdig) worden ingezet, dat de standaard richtlijnbedragen worden verhoogd of dat overgegaan wordt tot schorsing dan wel intrekking van een verleende vergunning.

  • Een waarschuwing is drie jaar van kracht. Wordt na drie jaar een zelfde overtreding geconstateerd, dan wordt in beginsel weer eerst gewaarschuwd alvorens een sanctie wordt opgelegd voor de overtredingen waarbij waarschuwen de eerste stap is.

  • De genoemde bedragen die behoren bij een bestuurlijke boete zijn door de centrale overheid vastgesteld in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

Ondertekening


Noot
1

Voor het jaar 2015 geldt dat eerst gewaarschuwd wordt indien het de verstrekking betreft aan jongeren onder de 18 jaar die 16 jaar of ouder zijn.