Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de raadscommissies Grave 2019

Geldend van 15-04-2019 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening op de raadscommissies Grave 2019

De raad van de gemeente Grave

gelet op het advies van de commissie Inwoners en bestuur van 19 maart 2019;

gelet op artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet;

besluit

Vast te stellen de navolgende

Verordening op de raadscommissies Grave 2019

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger

  • wet: Gemeentewet

Artikel 2. Instelling raadscommissies

  • 1.

    Er zijn de volgende commissies:

  • a.

    de commissie Ruimte.

De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

  • begrotingsprogramma 2: Openbare ruimte;

  • begrotingsprogramma 3: Bouwen, wonen en milieu.

  • b.

    de commissie Inwoners en bestuur.

De raadscommissie Inwoners en bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

  • begrotingsprogramma 1: Dienstverlening, veiligheid en bestuur;

  • begrotingsprogramma 4: Kind, cultuur en sport;

  • begrotingsprogramma 5: Maatschappelijke zaken.

  • 2.

    De agendacommissie kan besluiten tot een andere indeling dan vermeld in lid 1.

Artikel 3. Taken

Een raadscommissie:

  • a.

    brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden

  • betrekking hebben;

  • b.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a, en

  • c.

    voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte

  • inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a.

Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal twee commissieleden per fractie, afhankelijk van het aantal zetels in de raad. Voor fracties met 1, 2 en 3 zetels geldt maximaal 1 commissielid en fracties met 4 of meer zetels geldt maximaal 2 commissieleden.

  • 2.

    Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 3.

    Een niet-raadslid is lid van een raadscommissie nadat de raad het niet-raadslid heeft benoemd tot commissielid op voordracht van een in de raad vertegenwoordigde fractie. De respectievelijke fracties bepalen van welke raadscommissie(s) een raadslid of een commissielid dat geen raadslid is, deel uitmaakt. Raadsleden en commissieleden die geen raadslid zijn kunnen te allen tijde optreden als plaatsvervangend lid voor hun fractie in een raadscommissie.

  • 4.

    Een fractie kan een extra persoon (raadslid of commissielid van hun fractie) uitnodigen om deel te nemen aan de vergadering van de raadscommissie.

  • 5.

    De raad benoemt de commissievoorzitter.

Artikel 5. Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van

  • de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een commissielid eindigt als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, tweede lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming

  • heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan een commissievoorzitter ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid en -voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen

  • daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en aan de commissie. Het ontslag gaat een maand

  • na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over

  • de vervulling daarvan.

  • 7.

    Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 6. De commissiegriffier

  • 1.

    De raad benoemt ter ondersteuning van iedere raadscommissie de griffier of in samenspraak

  • met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar, als commissiegriffier.

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in

  • vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereiding

Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de

  • commissieleden een digitale oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een digitale oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering, wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, tweede lid, van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

Artikel 7a. Vergaderfrequentie

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen van de raadscommissies plaats op dinsdag.

  • 2.

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en eindigen om

  • 22.30 uur en vinden plaats in het stadhuis.

  • Mocht blijken dat de agenda om 22.30 uur niet is afgehandeld dan wordt er in principe op

  • eerstvolgende dinsdag om 19.30 uur verder vergaderd, tenzij de agendacommissie anders besluit.

  • 3.

    Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien

  • ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 4.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of

  • een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 7b. Aanwezigheid wethouders, burgemeester en secretaris

De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris uitnodigen

in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

Artikel 8. Bekend maken van stukken

  • 1.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 2.

    Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 9. Openbare kennisgeving

  • 1.

    Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in een lokaal nieuwsblad en worden op de website van de gemeente Grave geplaatst.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

Paragraaf 2. Vergadering

Artikel 10. Presentielijst

  • 1.

    1.De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst, die aan het einde

  • van elke vergadering door de commissiegriffier door ondertekening wordt vastgesteld.

Artikel 11. Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van

  • het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de

  • commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur

  • na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een

  • raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het

  • eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de

  • presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

Artikel 12. Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over het karakter van het advies (A-stuk, zijnde een hamerstuk of B-stuk, zijnde een bespreekstuk). Voor de kwalificatie B-stuk dient minimaal één lid dit aan te geven en te motiveren.

  • 2.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 13. Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij

  • de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de

beraadslaging.

Artikel 15. Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de commissieraadsgriffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wenst te voeren.

  • 3.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering. Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord.

  • 4.

    De inspreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De

  • commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte,

  • verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en

  • deelnemers van de vergadering.

  • 5.

    De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de

  • inbreng van de inspreker.

Artikel 16. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de

  • geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over

  • het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de

  • vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling

  • van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot

  • de vergadering worden ontzegd.

  • 3.

    Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen

  • en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen

  • uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk

  • interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven,

  • kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 17. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de

vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Artikel 18. Audioverslag en afsprakenlijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor audioverslagen en afsprakenlijsten van commissievergaderingen.

  • 2.

    Uit een afsprakenlijst blijkt in ieder geval:

    • a.

      de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      het advies aan de raad inhoudende of een voorstel een A-stuk of een B-stuk is;

    • d.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 14 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Vastgestelde afsprakenlijsten worden ondertekend door de commissievoorzitter en de commissiegriffier.

Paragraaf 3. Toehoorders en pers

Artikel 19. Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij

  • op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de

  • orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door

  • toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten

  • hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 20. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen

hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 21. Intrekken oude verordening

De verordening op de raadscommissies van 19 april 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 15 april 2019.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies Grave 2019.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare vergadering

van 26 maart 2019.

De raad voornoemd,

M.J. Swinkels

 

A.M.H. Roolvink Msc

griffier

 

Voorzitter

 

Ondertekening