Regeling vervallen per 01-01-2019

WERKGEVERSCOMMISSIE EN VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE

Geldend van 17-08-2016 t/m 31-12-2018

Intitulé

WERKGEVERSCOMMISSIE EN VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

Gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad d.d. 18 mei 2016;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 81q tot en met 81v en 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het raadsbesluit d.d. 18 mei 2016 tot het delegeren van het wijzigen van de Verordening rechtspositie gemeentelijke Ombudsman Groningen aan de werkgeverscommissie en het uitoefenen van het werkgeverschap ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman;

Overwegende dat de raad tot de eerste vaststelling van de Verordening rechtspositie gemeentelijke Ombudsman heeft besloten en het wenselijk acht het wijzigen van deze verordening en het uitoefenen van het werkgeverschap ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman te delegeren aan de werkgeverscommissie waarvoor aanpassing nodig is van de Verordening werkgeverscommissie, vastgesteld op 22 februari 2012;

HEEFT BESLOTEN:

het wijzigingsbesluit van de Verordening werkgeverscommissie vast te stellen.

Artikel 1a Taken en bevoegdheden t.a.v. griffier en griffiepersoneel

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen, alsmede het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling, nadat de raad voor de eerste maal de arbeidsvoorwaarden heeft vastgesteld.

  • 3. De werkgeverscommissie wijst uit haar midden een lid aan voor het voeren van overleg met de commissie voor Georganiseerd Overleg; dit lid laat zich terzake bijstaan door de griffier.

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 1b Taken en bevoegdheden ten aanzien van de gemeentelijke Ombudsman

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman, zoals die door de raad aan haar zijn geatribueerd, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 81 q (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de gemeentelijke ombudsman) en artikel 81 q, tweede lid van de Gemeentewet (vervanging van de ombudsman).

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen, alsmede het wijzigen van de Verordening rechtspositie gemeentelijke Ombudsman Groningen, nadat de raad voor de eerste maal deze verordening rechtspositie heeft vastgesteld.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat .

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequntie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 22 februari 2012.
 
 
De griffier,                                                    De voorzitter,
 
 
 
 
 
drs. A.G.M. (Toon) Dashorst.                           dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.