Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren

Geldend van 07-02-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 08-10-2013

Intitulé

Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren

Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren

Dit gladheidsbestrijdingsplan is vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders op 8 oktober 2013.

1. Inleiding

Het is van groot belang dat de openbare wegen het gehele jaar veilig en doelmatig kunnen worden gebruikt. Volgens de Wegenwet en de Wegenverkeerswet ligt de zorgplicht voor het wegonderhoud bij de wegbeheerder. De wetgever heeft daarbij bepaald dat de wegbeheerder al het redelijke moet doen om gevaar voor de weggebruiker te voorkomen, te beperken en/of op te heffen. Dit wordt ook wel de inspanningsverplichting genoemd.

Een onderdeel van deze inspanningsverplichting betreft de bestrijding van gladheid. Het onderliggend gladheidbestrijdingsplan is mede bedoeld om aan te tonen dat de gemeente Haaren voldoet aan de eerder genoemde inspanningsverplichting. In dit gladheidbestrijdingsplan wordt een overzicht gegeven van de organisatiestructuur van de gladheidbestrijding binnen de gemeente Haaren.

2. Aansprakelijkheid

Op grond van artikel 16 en verder van de Wegenwet en artikel 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994, rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is overgedragen. Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.

Vanaf 1992 bestaat op grond van het Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risico aansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen. Het genoemde artikel houdt ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt. De zorgplicht van de gemeente gaat niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Er dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht voldaan heeft. Hiertoe dient mede dit gladheidbestrijdingsplan.

3. Organisatie van de gladheidbestrijding in de gemeente Haaren

Organisatiestructuur

De afdeling Ruimte & Samenleving van de gemeente Haaren is primair verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van de gladheidbestrijding binnen de gemeente Haaren. Voor de personele bezetting van de gladheidbestrijding stelt de gemeentelijke buitendienst jaarlijks een bezettingsrooster samen. Gedurende de wintermaanden (de consignatieregeling vangt aan op 1 oktober en duurt tot en met 1 april) zijn door de week een aantal medewerkers telefonisch beschikbaar. Zij worden om de week gewisseld met andere medewerkers. De medewerkers zijn getraind en opgeleid om te werken volgens het gladheidbestrijdingsplan. Bij de gladheidbestrijding kennen we de volgende functies:

  • 1.

    Een gladheidcoördinator.

  • 2.

    Een medewerker met de Toyota Dyna met als hoofdzaak de bestrijding van gladheid op de fietspaden met strooi-installatie.

  • 3.

    Drie medewerkers voor de vrachtauto (DAF) en de twee pick-up’s (Iveco en Renault), voor de doorgaande wegen en gedeelte fietspaden met strooi-installatie.

  • 4.

    Bij hevige sneeuwval kan de veegmachine (Hako) van de gemeente Haaren worden ingezet voor het verwijderen van sneeuw op de fietspaden.

  • 5.

    Tevens zijn ‘reserve’ medewerkers beschikbaar.

Tijdens de reguliere werktijden (maandag t/m vrijdag van 7.30 - 16.30 uur uitgezonderd erkende feestdagen) is de coördinator Buitendienst verantwoordelijk voor de indeling en bemanning van de gladheidbestrijding. Buiten de reguliere werktijden geldt er een consignatieregeling. De medewerker die storingsdienst heeft voor gladheid roept de geconsigneerden op bij melding of constatering van gladheid. De consignatieregeling vangt aan in week 44 (eind oktober) en duurt tot week 14 (eind maart). De consignatielijst met personeel wordt elk jaar door de coördinator Buitendienst opgesteld en met de betrokkenen besproken.

Meldingsysteem

Melding geschiedt door één van de volgende instanties: de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en/of de politie. Ook door eigen waarneming van gladheid wordt actie ondernomen. De gemeente heeft daarnaast een overeenkomst met Meteoconsult. Hierdoor kan de gladheidcoördinator inloggen op een speciale website waarbij actuele weerbeelden en gladheidverwachting per kwartier worden doorgegeven. Daarnaast komt dagelijks rond 14.00 uur een mail naar de gemeentewerf met daarop de meest actuele weersituatie voor de komende uren en dagen.

De dienstdoende gladheidcoördinator beoordeeld de situatie aan de hand van:

  • 1.

    De melding van RWS en/of de Provincie Noord-Brabant

  • 2.

    De ingewonnen informatie van Meteoconsult

  • 3.

    Eigen waarnemingen van de situatie op proefvakken

Daarna besluit de gladheidcoördinator:

  • 1.

    Tot strooien over te gaan, of

  • 2.

    Niet tot strooien over te gaan, of

  • 3.

    De situatie een paar uur later nogmaals te beoordelen

Als de gladheidcoördinator besluit om de gladheidbestrijding op te starten, wordt de strooiploeg (de geconsigneerden) telefonisch opgeroepen. Zodra de eerste medewerkers op de gemeentewerf arriveren, wordt begonnen met de opbouw en het afvullen van het materieel. Wanneer het materieel is gereed, gaat men daadwerkelijk beginnen met het bestrijden van de gladheid volgens de vastgesteld strooiroutes (zie bijlage 1).

Strooischema

In bijlage 1 is een overzicht van de strooiroutes weergegeven. Het betreft hier een overzicht van de vastgestelde openbare kernverbindende wegen en fietspaden. Er vindt geen gladheidbestrijding op andere wegen en/of fietspaden plaats. Het streven is om de wegen van de eerste prioriteit binnen 2,5 uur na de melding én het besluit van de gladheidcoördinator te strooien.

Er zijn een viertal strooiroutes vastgesteld met elk hun eigen voertuig:

  • Ø

    Auto: DAF............................ BJ-RL-39........Groene route

  • Ø

    Auto: Toyota ....................... 5-VGN-56.......Rode route

  • Ø

    Auto: Iveco.......................... 19-VTL-9 Oranje route

  • Ø

    Auto: Renault.......................85-BS-TX........Blauwe route

Versobering

In het kader van de gemeentelijke bezuinigingsmaatregelen, zijn het aantal strooiroutes beperkt tot uitsluitende de kernverbindende wegen en fietspaden, de busroutes en enkele openbare wegen in het buitengebied. In afwijking van het voormalige gladheidbestrijdingsplan maken wijkontsluitingswegen, woonstraten, parkeerterreinen en overige wegen in het buitengebied geen onderdeel uit van het gladheidbestrijdingsplan. Dit betekent dat de gemeentelijke gladheidbestrijding uitsluitend plaatsvindt op de vastgestelde strooiroutes. De weggebruikers moeten dus continu alert zijn dat niet op alle openbare wegen, bij geconstateerde gladheid, worden gestrooid.

Materieel

Het materieel is afgestemd om de vastgestelde strooiroutes binnen een streefperiode van 2,5 uur te stooien. De gemeente Haaren heeft de beschikking over goed functionerend materieel en wordt voldaan aan de ARBO-richtlijnen.

Het materieel op de gemeentewerf en in dienst van de gladheidbestrijding, bestaat uit:

  • Ø

    1 st. zoutstrooier met een capaciteit van 4.000 liter

  • Ø

    3 st. zoutstrooiers met elk een capaciteit van 1.100 liter

  • Ø

    1 st. sneeuwrolbezem en een wegschaaf voor de tractor

  • Ø

    1 st. veegmachine met een sneeuwrolbezem

  • Ø

    4 sneeuwploegen

Het materieel staat gedurende de winterperiode 24 uur per dag gebruiksklaar op de gemeentelijke werf, gelegen aan de Helvoirtseweg 6b in Haaren. Op deze locatie bevindt zich de zoutloods en vormt hierdoor het startpunt van de fysieke gladheidbestrijding.

4. Regels personeel gladheidbestrijding

Voor het ingedeelde personeel gelden een aantal regels, betrekking hebbend op zaken als de ARBO, de wegenverkeerswet en algemene veiligheidsregels. Deze regels zijn:

  • 1.

    De indeling van de twee groepen staat vast. Bij verhindering voortijding afmelden bij de coördinator Buitendienst.

  • 2.

    Consignatie is een verplichting en geen vrijwilligheid. Dit houdt in dat wanneer de pieper gaat, en je jezelf niet hebt afgemeld bij de coördinator Buitendienst, je moet verschijnen.

  • 3.

    Onderling ruilen tussen de twee groepen is niet toegestaan.

  • 4.

    Strooien geschiedt via de, in het gladheidbestrijdingsplan vastgestelde, strooiroutes. Afwijken hiervan gebeurt alleen na overleg met en toestemming van de gladheidcoördinator. Er wordt hiervan een registratie bijgehouden.

  • 5.

    Alcoholgebruik tijdens consignatie en bij kans op gladheid is ten strengste verboden.

  • 6.

    Alleen bij het daadwerkelijk strooien of sneeuwschuiven moeten signaallichten worden gevoerd. Op het moment dat de auto leeg terug naar de gemeentewerf rijdt, dienen de signaallichten uit te zijn.

  • 5.

    Publicatie

Omdat het gladheidbestrijdingsplan openbaar is en een beschrijving geeft van hoe de gemeente Haaren de gladheidbestrijding binnen zijn gemeentegrenzen heeft geregeld, dient iedere burger van Haaren hier kennis van te kunnen nemen. Het is daarom van belang dat dit plan gepubliceerd zal worden op de website van de gemeente Haaren, alsmede 1 x per jaar voor aanvang van het winterseizoen zal worden weergegeven in weekkrant De Leye.

6. Conclusies

Met dit gladheidbestrijdingsplan is de gemeentelijk zorgplicht vastgelegd en kan iedereen kennis nemen van de wijze waarop de gemeente Haaren de gladheidbestrijding uitvoert. De in dit plan beschreven wijze van gladheidbestrijding heeft als consequentie dat tussen het moment, dat wordt geconstateerd dat een weggedeelte glad is én het moment dat het gladde weggedeelte is gestrooid, er enige tijd zit dat de openbare weg glad is én dat er risico’s zijn met eventueel materiële en immateriële schade tot gevolg.

Aan weggebruikers wordt het dringende advies gegeven om de weersverwachting vanuit de media en andere informatievoorzieningen nauwlettend te volgen en zeker in gevallen van waarschuwingen voor gladheid de nodige voorzichtigheid te betrachten bij het gebruik van de openbare weg. Dit geldt vooral voor de avond- en nachtelijke uren inclusief de ochtendspits.

  • 1.

    Dit gladheidbestrijdingsplan van de gemeente Haaren treedt in werking op de dag na vaststelling door het college van de gemeente Haaren.

  • 2.

    Het vigerend gladheidbestrijdingsplan van de gemeente Haaren wordt op de dag na vaststelling van dit gladheidbestrijdingsplan ingetrokken.

Haaren, september 2013

Bijlage 1: Overzicht strooiroute gemeente Haaren

TOTALE STROOIROUTE

Prioriteitenroute

IVECO

DAF

GBM Helvoirtseweg 6b

GBM Helvoirtseweg 6b

Achterstraat

100

De Dijk

242

St. Nicolaasstraat

681

Helvoirtseweg-Molenstraat

3980

Oude Rijksweg

250

Kerkstraat

370

Torenstraat

702

Langeweg

500

Helvoirtsestraat incl. Nieuwk.wg

4121

Kerkeind

266

Margrietweg tot gemeentegrens

4225

Oisterwijkseweg – gemeentegrens

858

Fietspad Loonsebaan

408

Oisterwijksedreef-Belversedijk

3100

Heikant- Guldenberg

2148

Driehoekweg

300

Runsvoort

567

Belversestraat

2921

Fietspad Nieuwkuiksew. Helv.str.(2x)

9000

Haarenseweg

1560

Haarendijk

507

Leunisdijk

525

Eind

640

Dorpsstraat

510

Driehoeven

356

Witvensedijk

926

Heesakker- Groenstraat

2196

Totaal

23.705

Roonsestraat

1308

(in meters)

Kantstraat

1213

Mgr. Zwijssenstraat tot aan N65

1160

RENAULT

Holleneind

1968

GBM Helvoirtseweg 6b

Köppenstraat

410

Achterstraat

564

Tempeliersweg

389

Kastanjelaan

354

Akkerstraat

650

Den Hoek

110

Hoge Dries / Haarensteijnstraat

370

Stationsweg

386

Heuvelstraat

489

Lindelaan

427

Udenhoutseweg

2057

Totaal

26.211

Biezenmortelsestraat

2287

(in meters)

Gommelsestraat tot spoorweg

2057

Brabantsehoek

719

Capucijnenstraat

521

Heusdensebaan

1448

Sint-Jorisstraat

50

Biestakkerstraat

250

Gijzel

1400

Kreitestraat

600

Gijzel

2010

Biestakkerstraat

206

Vincent v Goghstr/Jonge v Swijnsberge

527

Vincent v. Goghstr./ De Jonge van Zwijnsbergenstr.

527

Fietspad Biezenm.str.-U'houtseweg

8242

Totaal

22.827

(in meters)

FIETSPADEN

TOYOTA

GBM Helvoirtseweg 6b

Molenstraat - Helvoirtseweg (2x)

5400

Oisterwijkseweg (2x)

1712

Oiserwijksedreef-belversedijk

3100

Haarenseweg (Nabij Gasthuisbrug)

100

Fietspad Leunisdijk

610

Smaldijkje

600

Gestelseweg nieuw fietspad

906

Runsdijk (Bij bord bebouwde kom)

100

Witvensedijk (2x)

1852

Torenstraat Helvoirt fietsgedeeltes

175

Totaal

14.555

(in meters)