Regeling vervallen per 01-01-2021

Treasurystatuut gemeente Haren 2014

Geldend van 09-01-2015 t/m 31-12-2020

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Haren 2014

De raad van de gemeente Haren,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2014;

b e s l u i t :

vast te stellen het

Treasurystatuut gemeente Haren 2014

Artikel 1

Begrippenkader

In dit statuut wordt verstaan onder:

  • a.

    Treasuryfunctie: alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

  • b.

    Publieke taak: de taak van de gemeente tot het dienen van het openbare belang, zoals gedefinieerd in de taakomschrijving van de gemeente in de gemeentewet.

  • c.

    Prudent: zorgvuldigheid em behoedzaamheid van optreden bij het uitzetten van middelen, tot uitdrukking komend in een voldoende kredietwaardigheid van de tegenpartij en een beperkt marktrisico van de uitzetting.

  • d.

    Rating: kredietwaardigheid van financiële instellingen zoals beoordeeld door tenminste de rating agency’s Moody’s, Standard&Poor’s en Fitch.

  • e.

    Derivaten: financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices.

  • f

    Rentetypische looptijd: het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de leningsvoorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare constante rentevergoeding.

  • g

    Vaste schuld: het gezamenlijke bedrag van de schuld uit hoofde van geldleningen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van één jaar of langer en de voor een termijn van één jaar of langer ontvangen waarborgsommen.

  • h.

    Vlottende schuld: het gezamenlijke bedrag van de opgenomen gelden met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van korter dan één jaar, de schuld in rekening-courant, de voor een termijn van korter dan één jaar ter bewaring in kas gestorte gelden van derden en overige geldleningen die geen onderdeel uitmaken van de vaste schuld.

  • i.

    Netto-vlottende schuld: het bedrag van de vlottende schuld, verminderd met het gezamenlijke bedrag van de contante gelden in kas, de tegoeden in rekening-courant en de overige uitstaande gelden met een rentetypische looptijd van korter dan één jaar.

  • j.

    Kasgeldlimiet: het bedrag dat de maximale netto-vlottende schuld aangeeft.

  • k.

    Renterisico: mate waarin het saldo van rentelasten en rentebaten van de gemeente verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van één jaar of langer.

  • l.

    Renterisiconorm: het bedrag ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar, dat aangeeft welk deel van de vaste schuld maximaal in aanmerking komt voor aflossing en/of renteherziening.

  • m.

    Matching: het afstemmen van de termijn waarvoor financieringsmiddelen worden aangetrokken op de termijn waarop vermogen is of wordt vastgelegd.

  • n.

    Arbitrage: het opnemen van gelden en het weer uitzetten daarvan, met als doel het genereren van inkomsten.

Artikel 2 De uitgangspunten en algemene doelstellingen van de treasuryfunctie zijn:

De uitgangspunten en algemene doelstellingen van de treasuryfunctie zijn:

  • 1.

    Het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen en het verlenen van garantieszijn alleen toegestaan in het kader van de uitoefening van de publieke taak.

  • 2.

    Uitzettingen hebben een prudent karakter en zijn niet gericht op het genereren van inkomsten door het aangaan van overmatige risico’s.

  • 3.

    Het beheersen van toekomstige risicoposities.

  • 4.

    Verzekerd zijn van duurzame toegang tot de financiële markten.

Artikel 3 Richtlijnen Risicobeheer

  • 1. Matching van looptijden van financieringsbehoefte en financieringsmiddelen

    Looptijden van financieringsbehoefte en financieringsmiddelen dienen, behoudens het onder 2. Gestelde, te worden gematcht. De lange respectievelijk korte financieringsbehoefte van de gemeente Haren dient, behoudens het hierna onder 2. gestelde, gefinancierd te worden met lange respectievelijk korte financieringsmiddelen.

  • 2. Afwijken van matching

    Van het gestelde onder 1 mag beargumenteerd worden afgeweken, mits binnen de wettelijke limieten in de vorm van de renterisiconorm en de kasgeldlimiet, zoals omschreven in artikel 4, wordt gebleven. De afwijking dient te zijn gericht op het behalen van rentevoordeel, te worden toegelicht in de paragraaf treasury in de begroting en te zijn gebaseerd op de in diezelfde paragraaf opgenomen rentevisie.

  • 3. Derivaten

    Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.

  • 4. Tegenpartijen bij uitzetten van middelen

    De Gemeente zet, slechts gelden uit:

    • 1.

      In geval van uitzettingen voor een periode langer dan één jaar:

      • a.

        Op een depositorekening bij het agentschap van het ministerie van financiën (schatkistbankieren)

      • b.

        Bij decentrale overheden niet zijnde de toezichthoudende provincie.

    • 2.

      In geval van uitzettingen voor een periode tot één jaar:

      • a.

        Op een rekening bij het agentschap van het ministerie van financiën (schatkistbankieren).

      • b.

        Bij banken die voldoen aan de rating-vereisten zoals vermeld in artikel 2 van de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden.

      • c.

        Bij decentrale overheden niet zijnde de toezichthoudende provincie.

        Indien op enig moment de rating van een onder 2b bedoelde bank lager wordt dan de geformuleerde minimale ratingeisen uit artikel 2 van de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden is het college bevoegd en verplicht een gemotiveerd besluit te nemen tot al of niet continuering van het contact met deze bank.

    De raad wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over een dergelijk besluit.

  • 5. Valutarisico

    Financieringstransacties vinden uitsluitend plaats in wettig Nederlands betaalmiddel.

Artikel 4 Limieten risicobeheer

  • 1. Renterisiconorm

    Het totaal bedrag aan aflossing en renteherziening op de vaste schuld mag in een bepaald jaar niet hoger liggen dan het wettelijk vastgestelde percentage (peildatum 1 januari 2014: 20%) vermenigvuldigd met het lastentotaal in de begroting van dat jaar.

  • 2. Kasgeldlimiet

    De netto-vlottende schuld van de gemeente mag niet meer bedragen dan het wettelijk vastgestelde percentage (peildatum 1 januari 2014: 8,5%) vermenigvuldigd met het lastentotaal in de begroting.

  • 3. Limiet nieuw op te nemen langlopende leningen

    In de paragraaf treasury in de begroting staat het maximale bedrag van de in het begrotingsjaar op te nemen langlopende leningen vermeld.

  • 4. Limiet vervroegd aflossen vaste leningen

    In de paragraaf treasury in de begroting wordt jaarlijks een overzicht opgenomen van leningen met een contractuele mogelijkheid tot vervroegde aflossing, waarvan de boeterente ten laste komt van het betreffende begrotingsjaar. Dit overzicht limiteert de omvang van de vervroegde aflossingen voor dat jaar.

  • 5. Drempelbedrag schatkistbankieren

    De gemeente moet in principe alle (tijdelijk) overtollige middelen op een rekening van de schatkist of bij ander decentrale overheden stallen. Zolang de overtollige middelen beneden een bepaald bedrag blijven, bestaat deze verplichting niet. Het gaat om een percentage van het lastentotaal in de begroting (peildatum 1 januari 2014: 0,75 %) met een minimum van € 250.000.

  • 6. Overschrijding limieten

    Bij een gerealiseerde overschrijding wordt altijd zo spoedig mogelijk de raad mondeling geïnformeerd door de portefeuillehouder. In de jaarrekening legt het college van burgemeester en wethouders hierover verantwoording af aan de raad.

Artikel 5 Richtlijnen Financiering OG (opgenomen geldleningen)

  • 1. Toegestane financieringsinstrumenten lang

    Voor het aantrekken van lange financieringsmiddelen zijn uitsluitend de volgende instrumenten toegestaan:

    • a.

      Onderhandse geldleningen;

    • b.

      MTN (Medium Term Notes).

  • 2. Toegestane financieringsinstrumenten kort

    Voor het aantrekken van korte financieringsmiddelen zijn uitsluitend de volgende instrumenten toegestaan:

    • a.

      Callgeld/daggeld;

    • b.

      Kasgeld;

    • c.

      Rekeningen courant.

  • 3. Gelijkmatige afloop van leningenportefeuille

    Financieringsbeslissingen worden zodanig genomen dat een over de jaren gelijkmatig verloop van aflossingen en renteherzieningen ontstaat. Aflossingen en renteherzieningen mogen verder niet boven de in de wet FIDO vastgelegde renterisiconorm uitkomen.

  • 4. Vervroegd aflossen vaste leningen

    Leningen komen voor vervroegde aflossing in aanmerking indien de contante waarde van de lagere rentelasten in komende jaren groter is dan de te betalen boeterente.

  • 5. Rente-omslag percentages (ROP’s)

    Voor de investeringen en de grondexploitaties worden de gemiddelde financieringskosten door middel van rente-omslag percentages (ROP’s) doorberekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het rente-omslagpercentage voor investeringen en het rente-omslagpercentage voor grondexploitaties.

    Berekening van de ROP’s vindt plaats op basis van de kosten van de huidige leningenportefeuille, de bespaarde rente op reserves met een financieringsfunctie en de verwachte rente voor de nieuwe financieringsbehoefte. De ROP’s worden vastgesteld met als uitgangspunt een maximaal saldo van de rente-omslag van 2% van het lastentotaal in de begroting. Bij de berekening van het rente-omslagpercentage van de grondexploitaties wordt rekening gehouden met het feit dat de looptijd van de financieringsbehoefte door grondexploitaties korter is dan die van de financieringsbehoefte door investeringen.

  • 6. Bespaarde rente op reserves met financieringsfunctie

    Voor de berekening van de bespaarde rente op reserves met een financieringsfunctie wordt uitgegaan van de boekwaarde van de betreffende reserves per 1 januari van het betreffende jaar vermenigvuldigd met een percentage gelijk aan het rente-omslagpercentage voor investeringen.

Artikel 6 Richtlijnen Financiering UG (uitgezette geldleningen)

  • 1. Geen arbitrage

    Het is niet toegestaan om gelden op te nemen en deze weer uit te zetten met als doel het genereren van inkomsten.

  • 2. Financiering derden

    Het verstrekken van geldleningen aan derden is slechts toegestaan vanuit de publieke taak. Per geval is een expliciet besluit hiertoe van de raad nodig op voorstel van het college van burgemeester en wethouders. In het voorstel wordt expliciet gemotiveerd welk publiek belang wordt gediend en wordt aangegeven welke zekerheden dienen te worden verworven.

    Per geval wordt apart een lening aangetrokken en onder nader door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen voorwaarden doorverstrekt aan de desbetreffende derde. Periodiek vindt beoordeling van het kredietrisico plaats.

  • 3. Verstrekken garanties

    Het verstrekken van garanties aan derden is slechts toegestaan vanuit de publieke taak. Per geval is een expliciet besluit hiertoe van de raad nodig op voorstel van het college van burgemeester en wethouders. In het voorstel wordt expliciet gemotiveerd welk publiek belang wordt gediend en wordt aangegeven welke zekerheden dienen te worden verworven.

    Periodiek vindt beoordeling van het garantierisico plaats.

Artikel 7 Verantwoordingsinformatie

De verantwoording van de treasury-activiteiten vindt plaats in de volgende documenten:

Document

Bestemd voor

Frequentie

Treasuryparagraaf in de begroting

Raad

Jaarlijks

Treasuryparagraaf in de jaarstukken

Raad

Jaarlijks

Voorjaarsnota

Raad

Jaarlijks

Bestuursrapportage

Raad

Jaarlijks

Artikel 8 Procedures

Ter uitvoering van het gestelde in dit Statuut stelt het college van B&W nadere regels op alsmede regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening en legt deze regels vast in een apart besluit.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Dit statuut treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Dit statuut kan worden aangehaald onder de naam ‘Treasurystatuut gemeente Haren 2014’.

  • 3. Met ingang van de dag waarop Treasurystatuut gemeente Haren 2014 in werking treedt, wordt de Verordening financieringsstatuut gemeente Haren 2010, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 januari 2010 ingetrokken.

Ondertekening

Haren, 15 december 2014
de raad voornoemd,
O.E. de Vries,
griffier
J.G. Vlietstra,
voorzitter