Regeling vervallen per 01-01-2020

Instellingsbesluit bezwarencommissie personele aangelegenheden

Geldend van 15-01-2014 t/m 31-12-2019

Intitulé

Instellingsbesluit bezwarencommissie personele aangelegenheden

Artikel 1 Inleidende bepaling

  • 1. Er is een bezwarencommissie personele aangelegenheden, verder te noemen: de commissie.

  • 2. De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) desgewenst ten behoeve van door hem te nemen beslissingen op bezwaren van medewerkers tegen besluiten met betrekking tot hun rechtspositie.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke leden.

  • 2. De voorzitter en één lid zijn aangewezen door het college. De benoeming van het tweede lid geschiedt op voordracht van het georganiseerd overleg.

  • 3. De benoemingen gelden voor een periode van ten minste vier jaar. De voorzitter en leden kunnen tussentijds op eigen verzoek worden ontslagen. Stilzwijgende herbenoeming is mogelijk.

  • 4. Het college kan een plaatsvervangend voorzitter en/of plaatsvervangende leden benoemen.

  • 5. De commissie heeft een niet-stemhebbende secretaris.

Artikel 3 Adviesverzoek

De commissie behandelt een verzoek om advies over een bezwaarschrift in één van de volgende twee mogelijke samenstellingen:

  • a.

    de commissie ex 7:13 Awb bestaat uit een voorzitter en twee leden

  • b.

    een alleen horende voorzitter als bedoeld in artikel 7:5 lid 1 onder a Awb.

Artikel 4 Behandeling en afhandeling

  • 1. De zittingen geschieden achter gesloten deuren.

  • 2. De leden, de secretaris en de administratieve ondersteuning betrachten geheimhouding over de zaken waarover zij uit hoofde van hun hoedanigheid kennisnemen.

  • 3. Voor zover in dit besluit niet anders is bepaald is voor wat betreft de afhandeling van bezwaarschriften het bepaalde in hoofdstuk 2 (vanaf artikel 7) en hoofdstuk 3 van de Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013 ( Rb 26 september 2013) van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Jaarverslag

De commissie verstrekt jaarlijks een overzicht van de door haar behandelde zaken in het afgelopen kalenderjaar. De gegevens worden verwerkt in het sociaal jaarverslag.

Artikel 6 Inwerkingtreding en intrekking

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit bezwarencommissie personele aangelegenheden,treedt in werking met ingang met van 1 januari 2014 en vervangt de beleidsregels zoals vastgesteld bij collegebesluit van 2 maart 1999.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 24 december 2013
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris, de burgemeester,