Regeling vervallen per 01-01-2020

Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2013

Geldend van 15-02-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk;

overwegende:

dat de gemeente Heemskerk per 1 oktober 2012 voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en hiervoor een licentieovereenkomst heeft gesloten;

dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;

gelet op: 

het bepaalde in de Bezoldigingsregeling van de gemeente Heemskerk;

de instemming van de ondernemingsraad d.d. 25 april 2012 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;

de overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 12 november 2012 over de inhoud van deze regeling;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de:

Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2013

Artikel 1: Definities

Bevoegd gezag:

Het college van burgemeester en wethouders

De gemeentesecretaris:

Secretaris/algemeen directeur

Het Breed Managementoverleg (BMO):

Overlegorgaan, bestaande uit de secretaris / algemeen directeur, de waarnemend secretaris / algemeen directeur, de concerncontroller en de bureauhoofden.

Externe deskundige:

Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

Gecertificeerde gebruiker:

De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

Bezwarencommissie:

De commissie die is ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht en die zich bezig houdt met de advisering over bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.

Functie:

Het samenstel van taken en of werkzaamheden dat, afgeleid uit de taakstelling van de organisatie, is opgedragen aan een functiehouder.

Functiebeschrijving:

De normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

Normbeschrijving:

De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).

Lokale functiebeschrijving:

De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

Lokale toetsingscommissie:

De paritair samengestelde commissie die is ingesteld om de waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen te toetsen.

Functiehouder:

  • -

    de ambtenaar in de zin van de Arbeidsvoorwaardenregeling Heemskerk (AVR) of

  • -

    de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de AVR, is aangegaan.

Functiewaardering:

Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

Artikel 2: Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1. De gecertificeerde gebruiker selecteert ( ev. in samenspraak met de externe deskundige) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie niet toereikend is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2. De onder 1 gekozen functiebeschrijving(en), wordt/worden besproken binnen het BMO. Het BMO adviseert over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

  • 3. De gemeentesecretaris brengt de geselecteerde functiebeschrijving(en) ter kennis aan de ondernemingsraad (OR).

  • 4. Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingronde, of van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de gemeentesecretaris de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 5. Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt de gemeentesecretaris de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3: Vaststelling waarderingen

  • 1. De gecertificeerde gebruiker waardeert (ev. in samenspraak met de externe deskundige), aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen.

  • 2. De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden ter toetsing aangeboden aan de lokale toetsingscommissie.

  • 3. De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      Een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen;

    • d.

      een verslag van de toetsing als bedoeld in lid 2 van dit artikel.

  • 4. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen en normbeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 4: Vaststelling conversietabel

  • 1. Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2. Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 5: Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

  • 1. De leidinggevende van de functiehouder maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving hij voornemens is op hem van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

  • 2. De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn hiervoor bedraagt vier weken. De zienswijze wordt voorgelegd aan de gemeentesecretaris. Deze bespreekt de zienswijze met de leidinggevende van de functiehouder en – zo nodig – met het BMO.

  • 3. Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 2, maakt de leidinggevende van de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Indien gebruik is gemaakt van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen zal daar gemotiveerd uitsluitsel over worden gegeven.

  • 4. Tegen het indelingsbesluit kan de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij het bevoegd gezag.

Artikel 6: Bezwarencommissie

  • 1. Er is een onafhankelijke commissie van bezwaar en beroep ingesteld ingevolge artikel 7:13 AWB.

  • 2. De bezwarencommissie adviseert het bevoegd gezag over de ontvankelijkheid en inhoud van bezwaren voortvloeiende uit de besluitvorming ex artikel 5 van deze regeling.

Artikel 7: Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1. Indien aan een functiehouder, nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt de gemeentesecretaris, na en met inachtneming van het advies van de leidinggevende van de functiehouder, de indeling in de functiebeschrijving.

  • 2. Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 5 (met uitzondering van lid 2) van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 8: Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1. Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2. Een verzoek tot heroverweging van de bestaande functiebeschrijvingen kan ook worden ingediend door de OR.

Artikel 9: Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist de gemeentesecretaris, na de ondernemingsraad te hebben gehoord.

  • 3. Deze regeling, die kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2012’, treedt op 1 januari 2013 in werking en vervangt de ‘Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2001’ vastgesteld op 3 september 2002.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 januari 2013
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
secretaris burgemeester