Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR471758
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR471758/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent mobiliteitsfonds IJmond Verordening Mobiliteitsfonds IJmond 2017
Geldend van 08-03-2017 t/m heden
Intitulé
Verordening Mobiliteitsfonds IJmond 2017Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
Omgevingsdienst IJmond: Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond, gevestigd te Beverwijk;
- -
Stuurgroep IJmond Bereikbaar: de stuurgroep waarin de wethouders verkeer van de gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk zitting hebben, ingesteld middels het Convenant IJmond Bereikbaar 2012 en opvolgend het Convenant IJmond Bereikbaar 2014;
- -
Regionale Mobiliteitsvisie IJmond: de visie waarin de huidige en toekomstige verkeersknelpunten in de regio IJmond aan bod komen, samen met maatregelen om de IJmond bereikbaar en leefbaar te houden. In maart 2014 is deze visie vastgesteld door de gemeenteraden van Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest;
- -
Mobiliteitsfonds IJmond: een fonds voor het (ten dele) gezamenlijk financieren en bekostigen van de maatregelen uit de Regionale Mobiliteitsvisie IJmond.
Artikel 2 Doelstelling (beleidsregel)
-
1. Er is een Mobiliteitsfonds IJmond.
-
2. Het Mobiliteitsfonds IJmond heeft ten doel het (deels) dekken van de voorbereiding en realisatie van maatregelen uit de Regionale Mobiliteitsvisie IJmond.
Artikel 3 Beheer van het Mobiliteitsfonds IJmond
-
1. Het college is belast met het beheer van het Mobiliteitsfonds IJmond.
-
2. Het college kan het beheer van het Mobiliteitsfonds IJmond opdragen aan een derde partij.
Artikel 4 Ontvangsten Mobiliteitsfonds IJmond
-
1. De ontvangsten van het fonds zijn de bijdragen van de deelnemende gemeenten aan het Mobiliteitsfonds IJmond, berekend op grond van artikel 5.
-
2. Het eventuele jaarlijkse renteoverschot van het Mobiliteitsfonds IJmond wordt toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds IJmond.
Artikel 5 Bijdragen deelnemende gemeenten
De bijdragen van de deelnemende gemeenten in de periode 2017 – 2032 zijn gebaseerd op een verdeling op basis van inwoneraantal en arbeidsplaatsen op 1 januari 2015, die beide voor 50% meewegen in de berekening. Hierbij zijn de arbeidsplaatsen van Tata Steel evenredig verdeeld over de gemeenten Velsen en Beverwijk. Dit leidt tot de volgende jaarlijkse bijdrage:
- -
Velsen € 195.000
- -
Beverwijk € 135.000
- -
Heemskerk € 87.000
Artikel 6 Betalingsverplichting deelnemende gemeenten
-
1. Jaarlijks betaalt de gemeente voor 16 januari en voor 16 juli telkens de helft van de bijdrage op grond van artikel 5.
-
2. De gemeente kan in overleg met de Stuurgroep IJmond Bereikbaar een van het eerste lid afwijkende betalingsregeling overeenkomen.
-
3. Indien de bijdrage van de gemeente niet wordt betaald overeenkomstig de in het eerste lid genoemde termijnen of de in het tweede lid genoemde afwijkende regeling, dan is de gemeente de wettelijke rente verschuldigd over de te laat betaalde termijn.
Artikel 7 Uitgaven van het Mobiliteitsfonds IJmond
-
1. Ten laste van het fonds komen (een deel van) de uitgaven aan de maatregelen uit de Regionale Mobiliteitsvisie IJmond. Deze maatregelen betreffen:
- a.
Studieprojecten: veelal studie in de fase verkenning, waarvan nog niet bekend zijn of deze projecten worden omgezet in concrete maatregelen en/of projecten.
- b.
Verkeersinfrastructuur: veelal concrete maatregelen en/of projecten in de fase planuitwerking of de fase realisatie.
- c.
Overige maatregelen: maatregelen op het gebied van dynamisch verkeersmanagement (DVM), mobiliteitsmanagement, procesmanagement, lobby en communicatie en het monitoringsprogramma.
- a.
-
2. Indien de kosten voor de feitelijke uitvoering van de maatregelen hoger uitvallen dan begroot, dan worden deze meerkosten niet ten laste gebracht van het Mobiliteitsfonds en daarmee gaan deze meerkosten niet ten koste van de andere maatregelen uit de Regionale Mobiliteitsvisie.
-
3. Indien middelen vanuit het Mobiliteitsfonds IJmond resteren na uitvoering van de maatregelen genoemd onder het eerste lid of in geval een maatregel niet kan worden uitgevoerd, vloeien deze middelen terug naar het Mobiliteitsfonds IJmond.
Artikel 8 Verantwoording van het Mobiliteitsfonds IJmond
Het college legt jaarlijks aan de gemeenteraad verantwoording af over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de inkomsten en uitgaven van het Mobiliteitsfonds IJmond en geeft een doorkijk van de geplande projecten voor de komende jaren.
Artikel 9 Evaluatie van het Mobiliteitsfonds
Uiterlijk drie jaar na inwerkingtreding van deze verordening brengt het college verslag uit aan de gemeenteraad over de doeltreffendheid en effecten van deze verordening in de praktijk in relatie tot de doelstellingen zoals geformuleerd in de Regionale Mobiliteitsvisie IJmond. Daarna wordt om de drie jaar verslag gedaan.
Hoofdstuk 2 Slotbepalingen
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Mobiliteitsfonds IJmond 2017.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl