Regeling vervallen per 10-11-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent auditcommissie Verordening auditcommissie 2017

Geldend van 07-06-2017 t/m 09-11-2020

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Heemskerk 2017

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Accountant: de door de raad op grond van artikel 213, 2de lid, Gemeentewet aangewezen accountant;

  • b.

    Accountantsrapport: het rapport van de accountant inzake het onderzoek van de jaarrekeningaudit;

  • c.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk;

  • d.

    Raad: de raad van de gemeente Heemskerk;

  • e.

    Controleprotocol: een protocol waarin de raad de accountant nadere aanwijzingen geeft voor diens controle;

  • f.

    Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie als ingesteld op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet;

  • g.

    Voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling en samenstelling

Artikel 2 Instelling

  • 1. Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad genaamd de auditcommissie.

  • 2. Het geldende commissiereglement is van toepassing tenzij het in onderhavige verordening anders is geregeld.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De auditcommissie bestaat uit minimaal drie raadsleden dan wel raadscommissieleden, niet zijnde raadsleden, die door de raad worden benoemd, waarbij per fractie maximaal een lid deel uitmaakt van de auditcommissie.

  • 2. De benoeming van de leden van de auditcommissie geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de auditcommissie eindigt tussentijds door:

    • a.

      het verlies van hoedanigheid van raadslid of raadscommissielid, niet zijnde raadslid;

    • b.

      het nemen van ontslag;

    • c.

      een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 4. In tussentijds in de auditcommissie opengevallen plaatsen wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 5. De auditcommissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervanger.

Hoofdstuk 3 Taken en bevoegdheden

Artikel 4 Taken auditcommissie

  • 1. De auditcommissie is belast met het aansturen en het toezicht houden op de accountant namens de raad door:

    • a.

      de voorbereiding en begeleiden van de procedures tot selectie van een accountant als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet;

    • b.

      het geven van een aanbeveling aan de raad inzake de benoeming van de accountant;

    • c.

      het verstrekken van opdrachten aan de accountant voor het leggen van accenten in de controlewerkzaamheden;

    • d.

      het bespreken van de uitkomsten van de accountantscontrole en in ieder geval het accountantsrapport controle jaarrekening;

    • e.

      het evalueren van de kwaliteit/uitvoering van de werkzaamheden van de accountant;

  • 2. De auditcommissie voert een onderzoek uit naar de jaarstukken en adviseert de raad.

  • 3. De auditcommissie adviseert de raad over de aanpassing en de uitvoering van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet en het controleprotocol. De commissie kan hiertoe overleg voeren met de accountant.

  • 4. De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamercommissie en het college op het terrein van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid op elkaar worden afgestemd.

  • 5. De auditcommissie geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies aan de raad over een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende taak en de financiële functie van de raad.

Artikel 5 Bevoegdheden auditcommissie

  • 1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 4 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over aan de raad voorgelegde besluiten.

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 4 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de rekenkamercommissie en de accountant.

  • 3. De auditcommissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

  • 4. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, de rekenkamercommissie en de ambtelijke organisatie, de accountant, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 5. Ter ondersteuning van haar werkzaamheden kan de auditcommissie desgewenst een beroep doen op ambtelijke organisatie door tussenkomst van de griffier.

Hoofdstuk 4 Werkwijze

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls als dat voor haar taakuitoefening noodzakelijk is.

  • 2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt zorg voor het tijdig verzenden van een uitnodiging voor de vergaderingen. Hierbij wordt - spoedeisende gevallen uitgezonderd - uitgegaan van tenminste vijf dagen voor de betreffende vergadering.

  • 3. De uitnodiging vermeldt datum, tijd, plaats en de te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden beschikbaar gesteld.

  • 4. De voorzitter neemt deel aan de beraadslaging en besluitvorming en bewaakt een niet-politieke benadering door de commissie.

  • 5. De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar.

  • 6. Van de vergaderingen wordt door de commissiegriffier een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7. De auditcommissie kan bij meerderheid besluiten tot de openbaarmaking van het in een vergadering besprokene en van stukken die door de auditcommissie zijn opgesteld.

Artikel 7 Ondersteuning

  • 1. De raad benoemt een commissiegriffier en een plaatsvervangend commissiegriffier.

  • 2. De commissiegriffier respectievelijk de plaatsvervangend commissiegriffier ondersteunt de commissie op inhoud.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 8 Uitleg verordening

Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9 Intrekking

De Verordening auditcommissie 2015 wordt ingetrokken op de dag van inwerkintreding van de Verordening auditcommissie 2017.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie 2017.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Heemskerk in zijn openbare vergadering van
1 juni 2017
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,