Nota Parkeernormen Heemstede

Geldend van 15-09-2010 t/m heden

Intitulé

Nota Parkeernormen Heemstede

Nota Parkeernormen Heemstede (25 augustus 2010)

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 14 september 2010

Inleiding

In deze Nota Parkeernormen worden de bestaande huidige parkeernormen en -eisen voor de helderheid nog eens op een rijtje gezet. In de bestemmingsplannen wordt een verwijzing gemaakt naar deze nota.

Samengevat komt het erop neer dat bij ruimtelijke ontwikkelingen de parkeerbalans in evenwicht moet zijn: de parkeerbehoefte (‘vraag’) dient in overeenstemming te zijn met het beschikbare aantal parkeerplaatsen (‘aanbod’).

Parkeerbalans

Bij het bepalen van de benodigde parkeervoorzieningen wordt gekeken naar de netto parkeerbehoefte die worden gegenereerd. Dit betekent dat alleen de door de ontwikkeling toegevoegde parkeerdruk hoeft te worden gecompenseerd. Om de parkeerbehoefte te kunnen berekenen wordt gebruik gemaakt van parkeernormen. Deze zijn gebaseerd op de parkeerkencijfers van het CROW [1] zoals gepubliceerd in de publicatie ASVV 2004, 2e herziene druk oktober 2004. Hierin worden kencijfers gegeven voor alle functies/voorzieningen zoals woningen, detailhandel en kantoren. In Bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de parkeernormen voor een groot aantal functies. Voor de indeling van de stedelijke zone geldt de indeling zoals weergegeven in Bijlage 2. De stedelijkheidsgraad is een vast gegeven; Heemstede is ingedeeld in de categorie “matig stedelijk”. Voor Heemstede geldt de maximumwaarde.

De parkeerbalans is in evenwicht als:

  • -

    het aanbod van parkeerplaatsen (minimaal) gelijk is aan de maximale vraag naar parkeerplaatsen;

  • -

    de situering, vormgeving, kwaliteit en gebruik zodanig zijn ingevuld dat de parkeerplaatsen kunnen en zullen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze worden aangelegd;

  • -

    de situering, vormgeving, kwaliteit en gebruik zodanig zijn ingevuld dat het risico op toekomstige parkeerproblemen dan wel verschuiving ervan naar buiten het plangebied niet aanwezig is dan wel binnen het plan is te ondervangen.

[1] CROW is het nationale kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur

Dubbelgebruik

Bij het berekenen van het benodigde aantal parkeerplaatsen bij ontwikkelingen wordt rekening gehouden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Dit houdt in dat parkeerplaatsen behorende bij verschillende functies, bijvoorbeeld woningen en kantoren, met elkaar uitgewisseld kunnen worden. Overdag zijn er bij woningen minder parkeerplaatsen nodig en bij kantoren meer, terwijl dit ’s avonds omgekeerd is. Dit maakt dubbelgebruik mogelijk. Om de mogelijkheid en de eventuele mate van dubbelgebruik te kunnen bepalen, zijn aanwezigheidspercentages nodig. Deze zijn opgenomen in Bijlage 4. Met behulp van de aanwezigheidspercentages kan het maatgevende moment worden bepaald.

Parkeren op eigen terrein

Uitgangspunt is dat de parkeervoorzieningen op het eigen terrein behorende bij de betreffende functie(s) moeten worden gerealiseerd. Hierop kan door het college van burgemeester en wethouders een uitzondering worden gemaakt. Als het oplossen van parkeerplaatsen op eigen terrein redelijkerwijs niet mogelijk is, en als uit parkeeronderzoek blijkt dat op het maatgevende moment in de openbare ruimte, binnen acceptabele loopafstand, nog voldoende vrije parkeerplaatsen aanwezig zijn, dan kan worden besloten deze parkeerplaatsen mee te tellen bij het bepalen van de parkeerbalans.

Uitzondering kleinschalige ontwikkelingen Centrum

Ook bij een (her)ontwikkeling in het centrum geldt in principe dat de netto parkeerbehoefte op eigen terrein moet worden opgelost. Bij de besluitvorming rond de ‘Startnotitie Herinrichting Binnenweg en bestemmingsplan Centrum en omgeving’ in mei 2007 heeft de gemeenteraad wel besloten het relatief starre Ruimtelijk Parkeerbeleid te versoepelen. De gedachte hierachter is dat het oplossen van de parkeerbehoefte geen remmende factor (meer) hoeft te zijn bij kleinschalige ontwikkelingen in het centrumgebied, waarbij redelijkerwijs niet op eigen terrein in de parkeerbehoefte kan worden voorzien. De dynamiek in dit gebied wordt hiermee vergroot.

Een kleinschalige (her)ontwikkeling in het winkelgebied komt in aanmerking voor een vrijstelling van de inspanningsverplichting tot het realiseren van parkeerplaatsen op eigen terrein, als wordt voldaan aan allebei de volgende voorwaarden:

  • -

    de totale (her)ontwikkeling genereert een parkeerbehoefte van ten hoogste 25 parkeerplaatsen én

  • -

    de netto parkeerbehoefte is maximaal 10 parkeerplaatsen én

  • -

    er is redelijkerwijs geen mogelijkheid voor het realiseren van parkeerplaatsen op eigen terrein.

Het maatgevende moment voor de parkeerberekening is de doordeweekse middag en/of zaterdagmiddag.

In Bijlage 5 is het uitzonderingsgebied voor kleinschalige ontwikkelingen weergegeven.

Voorbeelden van mogelijkheden waarvoor geen oplossing voor parkeren nodig is:

  • -

    uitbreiding van maximaal 260 m2 detailhandel;

  • -

    functieverandering van kantoor naar detailhandel van maximaal 660 m2;

  • -

    functieverandering van detailhandel naar café/cafetaria van maximaal 550 m2;

  • -

    functieverandering van detailhandel naar restaurant van maximaal 300 m2;

  • -

    realisatie van 5 dure (boven)woningen binnen bestemming centrumdoeleinden en 100 m2 uitbreiding detailhandel;

  • -

    realisatie van maximaal 9 dure (boven)woningen binnen bestemming centrumdoeleinden;

  • -

    in het nieuwe bestemmingsplan wordt het onderbouwen mogelijk gemaakt; volledige onderbouwing kan tot een maximum van 260 m2 zonder consequentie voor het parkeren;

Als gevolg van deze ontheffing kan de parkeerdruk in en rond het winkelgebied toenemen. Gelet op de ervaringen uit de planperiode van het bestemmingsplan “Centrum” zal deze toename naar verwachting beperkt zijn. Daar staat bovendien tegenover dat gedurende de planperiode van het bestemmingsplan “Centrum en omgeving” op bijvoorbeeld de locaties van Albert Heijn aan de Blekersvaartweg en het parkeerterrein aan de Eikenlaan naar verwachting een substantieel aantal centrumparkeerplaatsen zal worden toegevoegd.

Gezien het belang van een duurzaam gezond winkelcentrum, de beperkte effecten van de ontheffingsmogelijkheid voor de parkeerdruk in en rond het winkelgebied en het feit dat de grotere ontwikkelingen wel op eigen terrein in de parkeerbehoefte moeten voorzien, is het maken van deze uitzondering ruimtelijk aanvaardbaar.

Bijlage 1

Parkeernormen Heemstede voor verschillende functies

1.Woningen (aantal parkeerplaatsen per woning)

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

woning goedkoop1

1,3

1,5

1,7

woning midden1

1,5

1,7

1,9

woning duur1

1,7

1,8

2,1

serviceflat/

aanleunwoning1

0,6

0,6

0,6

kamer verhuur2

0,6

0,6

0,6

1Aandeel bezoekers: 0,3 pp per woning

2Aandeel bezoekers: 0,2 pp per woning

Voor onderverdeling naar goedkoop, midden en duur: zie Bijlage 3

2.Detailhandel/winkels (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

hoofdwinkelgebied

3,8

-

-

wijk-, buurt-, dorpscentra

4,0

4,0

4,0

grootschalige detailhandel

-

7,5

8,0

(week)markt

4,0

4,0

4,0

Aandeel bezoekers: 85%

3.Kantoren (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

met baliefunctie1

2,3

2,8

3,3

zonder baliefunctie2

1,7

1,9

2,0

1Aandeel bezoekers: 20%

2Aandeel bezoekers: 5%

4.Bedrijven (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

arbeidsextensief/ bezoekersextensief1

0,6

0,7

0,9

arbeidsintensief/ bezoekersextensief1

1,7

2,2

2,8

arbeidsextensief/ bezoekersintensief2

1,2

1,4

1,8

bedrijfsverzamel-gebouw3

1,7

1,7

1,7

1Aandeel bezoekers: 5%

2Aandeel bezoekers: 35%

3Aandeel bezoekers: 10%

5.Horeca/hotel

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

café/bar/discotheek/

cafetaria1

6,0

6,0

7,0

restaurant2

10,0

10,0

14,0

hotel3

1,5

1,5

1,5

congresgebouw4

6,0

7,0

8,0

1Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 90%

2Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 80%

3Aantal parkeerplaatsen per kamer

4Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 99%

6.Sport

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

sportveld (buiten)1

sporthal2

27,0

2,2

27,0

2,5

27,0

3,0

sportschool/

dansstudio2

4,0

4,0

4,0

tennisbanen3

3,0

3,0

3,0

squashbanen3

1,5

1,5

1,5

zwembad4

10,0

11,0

12,0

1Aantal pp per ha. netto terrein. Aandeel bezoekers: 95%

2Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 95%

3Aantal pp per baan. Aandeel bezoekers: 90%

4Aantal pp per 100 m2 opp. bassin. Aandeel bezoekers: 90%

7.Zorg

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

arts/therapeut1

ziekenhuis2

2,0

1,7

2,0

1,7

2,0

1,7

verpleeg-/

verzorgingstehuis3

0,7

0,7

0,7

1Aantal pp per behandelkamer, met een minimum van 3 pp per praktijk. Aandeel bezoekers: 65%

2Aantal pp per bed

3Aantal pp per wooneenheid. Aandeel bezoekers: 60%

8.Onderwijs

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

basisonderwijs1

VBO/HAVO/VWO(dag)2

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

MBO (dag)2

7,0

7,0

7,0

WO/HBO (dag)

-leslokalen2 +

-collegezalen3

20,0

7,0

20,0

7,0

20,0

7,0

avondonderwijs4

1,0

1,0

1,0

1Aantal pp per leslokaal. Exclusief kiss & ride

2Aantal pp per leslokaal (leslokaal = circa 30 zitplaatsen)

3Aantal pp per collegezaal (collegezaal = circa 150 zitplaatsen)

4Aantal pp per student

9.Diversen

centrum

schil/overloop

rest bebouwde kom

bioscoop/theater/

schouwburg)1

0,3

0,3

0,4

bibliotheek/museum2

0,7

0,9

1,2

cultureel centrum/

wijkgebouw3

3,0

3,0

3,0

creche/peuterspeel-zaal/kinderdagverblijf4

0,8

0,8

0,8

begraafplaats/

crematorium5

30,0

30,0

30,0

1Aantal pp per zitplaats

2Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 95%

3Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 90%

4Aantal pp per arbeidsplaats. Exclusief kiss & ride

5Aantal pp per gelijktijdige begravenis/crematie

Voor definities en nadere uitleg van begrippen wordt verwezen naar de publicatie ASVV 2004, 2e herziene druk oktober 2004. Dit geldt ook voor eventuele functies/voorzieningen die niet in het bovenstaande overzicht staan.

Bijlage 2

Stedelijke zone tbv parkeren wegcategorisering

Bijlage 3

Verdeling woningcategorieën Heemstede

Koopwoning (€)

Woning goedkoop

< 205.000

Woning midden

205.000 - 338.250

Woning duur

> 338.250

Prijspeil 1 januari 2009, indexatie op basis van prijsindexcijfers CPI alle huishoudens

Bijlage 4

Aanwezigheidspercentages verschillende functies

Bijlage 5

Centrumgebied waar uitzondering geldt voor kleinschalige ontwikkelingen