“Zo doet de gemeente Heerenveen zaken” (kadernota inkoop en aanbesteden)

Geldend van 05-10-2015 t/m heden

Intitulé

“Zo doet de gemeente Heerenveen zaken” (kadernota inkoop en aanbesteden)

De raad van de gemeente Heerenveen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 april 2015;

gelet op, het feit, dat de gemeenteraad gebruik wil maken van haar kaderstellende bevoegdheden rond inkoop en aanbesteden,

overwegende dat,

het college van burgemeester en wethouders ter vaststelling een kadernota heeft voorgelegd, alsmede een ter vaststelling een Inkoopmonitor,

BESLUIT:

  • 1.

    de kadernota “Zo doet de gemeente Heerenveen zaken” vast te stellen;

  • 2.

    geen eigen drempelbedragen vast te stellen onder de Europese drempels (alternatief I);

  • 3.

    de bijgevoegde “Inkoopmonitor” vaststellen;

  • 4.

    de "Inkoopmonitor" jaarlijks in de maand juni in een informele bijeenkomst van de commissie Algemene Zaken te behandelen;

  • 5.

    kennis te nemen van het bijgevoegde Social Return beleid.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 oktober 2015.

de griffier,
W.J.M.A. Jansen
de voorzitter,
T.J. van der Zwan

“Zo doet de gemeente Heerenveen zaken”

1. Inleiding

Deze nota is opgesteld vanuit de gedachte, dat iedere inkoopactie maatwerk behoeft, waarbij flexibiliteit geboden is.

Via inkopen wordt veel publiek geld besteed. De gemeente wil deze besteding doelmatig, transparant, proportioneel en non-discriminatoir plaats laten vinden. Inkoop vindt daarnaast plaats in een dynamische omgeving. Hierdoor is het verbeteren van de inkoopprocessen en het verder professionaliseren van de inkooporganisatie een continue aandachtspunt. Deze nota geeft hieraan invulling. Om dit te bereiken heeft de gemeente de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Juridische;

  • Ethische en ideële;

  • Economische;

  • Organisatorische.

Met inachtneming van de uitgangspunten wil de gemeente met deze nota de volgende doelstellingen realiseren. Hierbij is de gemeente zich er bewust van, dat bepaalde doelstellingen elkaar in voorkomende gevallen kunnen “bijten”.

  • 1.

    rechtmatig, doelmatig en transparant inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed;

  • 2.

    een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn;

  • 3.

    inkopen tegen de meest optimale (integrale) prijs-kwaliteit verhouding;

  • 4.

    maatschappelijke, duurzame en sociale criteria bij inkopen betrekken;

  • 5.

    inkoopsamenwerking zowel binnen als buiten de gemeente te bevorderen;

  • 6.

    lokale/regionale ondernemers en Midden- en KleinBedrijf (MKB) kansen bieden zonder dat dit leidt tot discriminatie van ondernemers;

  • 7.

    financiële en juridische risico’s beperken;

  • 8.

    administratieve lasten voor zowel ondernemers als voor zichzelf te beperken.

2. Juridische uitgangspunten

2.1 Wet- en Regelgeving

De gemeente voert haar inkopen uit binnen de geldende wet- en regelgeving. Hiermee is sprake van rechtmatige inkopen.

De belangrijkste wet- en regelgeving op het moment van vaststellen van deze nota wordt gevormd door:

• Europese kaders

  • °

    het EG-verdrag;

  • °

    de Europese aanbestedingsrichtlijn.

• Nationale kaders

  • °

    de Aanbestedingswet;

  • °

    de Gids Proportionaliteit;

  • °

    het Aanbestedingsreglement Werken 2012;

  • °

    het Burgerlijk Wetboek;

  • °

    de Gemeentewet.

2.2 Inkoopvoorwaarden

Het college van burgemeester en wethouders kan inkoopvoorwaarden vaststellen.

2.3 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende regeling delegatie & mandaat van de gemeente. De gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

2.4 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van deze nota zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Het college van burgemeester en wethouders kan haar bevoegdheid middels de regeling delegatie & mandaat overdragen.

3. Ethische en ideële uitgangspunten

3.1 Integriteit

De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de gedragscodes, die in de gemeente zijn vastgesteld en aan de eed, die zij hebben afgelegd. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

De gemeente wil enkel zaken doen met integere ondernemers, die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’.

3.2 Duurzaamheid

De VNG heeft met het Rijk afgesproken, dat gemeenten ernaar zullen streven vanaf 2015 100% duurzaam in te kopen. Agentschap.nl (onderdeel van het Rijk) heeft hiertoe productgroepen benoemd, waarbij duurzaamheidcriteria zijn aangegeven. De gemeente Heerenveen onderschrijft het streven voor wat betreft de door Agentschap.nl benoemde productgroepen.

De gemeente Heerenveen streeft ernaar inkopen daar waar mogelijk/opportuun digitaal te laten verlopen.

3.3 Innovatie

De gemeente moedigt – daar waar mogelijk/gewenst – innovatiegericht inkopen en aanbesteden aan. Bij innovatiegericht inkopen wordt bijvoorbeeld gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de gemeente ruimte aan de ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe nnovatieve oplossing, om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’, maar ook om innovatie in de bedrijfsvoering.

3.4 Maatschappelijk verantwoorde inkoop

De gemeente heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Zij stimuleert daarom – waar mogelijk en doelmatig – de participatie van mensen met een afstand tot het arbeidsproces (Social Return). Daarnaast worden inkopen geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals bijvoorbeeld kinderarbeid en dwangarbeid) tot stand komen of zijn gekomen. De gemeente streeft hierbij naar “eerlijke handel”.

4. Economische uitgangspunten

4.1 Lokale economie/MKB

De gemeente heeft oog voor de lokale economie zonder dat dit tot discriminatie van ondernemers leidt. In gevallen waar een enkelvoudige inkoop en/of een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure volgens de aanbestedingsregels is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de gemeente wil niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen.

De gemeente heeft oog voor het MKB. Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De gemeente houdt echter bij haar inkopen de mogelijkheden voor het MKB in het oog. Dit zal de gemeente bijvoorbeeld doen door waar mogelijk/wenselijk gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie-en gunningscriteria.

4.2 Samenwerking

De gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkoop. Dit geldt zowel voor samenwerking binnen de eigen organisatie als voor samenwerking met andere gemeenten of aanbestedende diensten.

4.3 Bepalen inkoopprocedure

Inkoop en het bepalen van de inkoopprocedure vindt plaats binnen de geldende wet-/regelgeving. Hierbij zal met name de Gids Proportionaliteit als richtlijn gelden. De gemeente zal per inkoop gemotiveerd bepalen welke strategie zij hanteert. De te volgen inkoopprocedure/-strategie wordt na advies (bij inkoopacties met een totale contractwaarde vanaf € 40.000) van het team Juridische Zaken en Inkoop vastgesteld door degene die op basis de regeling delegatie & mandaat bevoegd is de betreffende overeenkomst aan te gaan. Hierbij worden eventueel aanvullende voorwaarden in de regeling in acht genomen.

5. Organisatorische uitgangspunten

5.1 Inkoop in de organisatie

Inkoop is door middel van een (centraal) gecoördineerde inkoopfunctie georganiseerd.

5.2 Verantwoordelijken

Inkoop wordt conform de vigerende regeling delegatie & mandaat beleid uitgevoerd door het ambtelijke apparaat. De ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering hiervan. De portefeuillehouder met inkoop in zijn/haar portefeuille is verantwoordelijk voor de inkoop in zijn algemeenheid. Voor een concrete inkoopactie rusten de verantwoordelijkheden bij de portefeuillehouder tot wiens inhoudelijke portefeuille de betreffende inkoopactie behoort. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze nota.

5.3 Klachtenmeldpunt

Inmiddels is er een “Klachtenregeling Aanbesteden” ontwikkeld door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Naast een externe klachtencommissie, waarin de Aanbestedingswet voorziet, wordt hierin de vrijwillige mogelijkheid aangegeven een intern klachtenmeldpunt in te richten.

Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten tot het inrichten van een intern klachtenmeldpunt.