Regeling vervallen per 01-01-2020

Nadere regels ‘Subsidie peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Heerenveen 2020’

Geldend van 01-01-2020 t/m 31-12-2019

Intitulé

Nadere regels ‘Subsidie peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Heerenveen 2020’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,

Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017;

besluit vast te stellen de Nadere regels ‘Subsidie peuteropvang gemeente Heerenveen 2020’

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regels wordt verstaan onder:

  • a)

    Aanbieder:

    de Aanbieder van gesubsidieerde Peuteropvang en indien van toepassing Voorschoolse Educatie in 2020. Een Aanbieder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen, is opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang en voldoet aan de kwaliteitseisen van de gemeente Heerenveen zoals beschreven in Artikel 16 van deze nadere regels;

  • b)

    VNG-adviestabel Ouderbijdrage;

    de adviestabel die jaarlijks door de VNG wordt vastgesteld en waarmee de inkomensafhankelijke Ouderbijdrage wordt berekend die ouders moeten betalen als zij peuteropvang afnemen voor hun kind op basis van Gemeentetoeslag;

  • c)

    ASV:

    Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017;

  • d)

    Gemeentetoeslag:

    de subsidie die via de Aanbieder wordt toegekend aan niet Kinderopvangtoeslag gerechtigde Ouders als tegemoetkoming in de kosten voor het afnemen van Peuteropvang;

  • e)

    Inkomensverklaring:

    • -

      Naam en adres;

    • -

      Naam- en adresgegevens van de Belastingdienst;

    • -

      Het jaar waarover de inkomensverklaring wordt afgegeven;

    • -

      Inkomensgegevens;

  •  

    De Inkomensverklaring kan gratis worden aangevraagd bij de Belastingdienst.

  • f)

    Kinderopvangtoeslag:

    de toeslag die kinderopvangtoeslag gerechtigden ontvangen van de Belastingdienst voor Peuteropvang dan wel kinderopvang. Zie www.belastingdienst.nl voor de criteria;

  • g)

    Koptarief:

    subsidie die aan de Aanbieder wordt toegekend als tegemoetkoming voor de Ouders om het verschil tussen de kostprijs per uur en het maximum uurtarief adviestabel Peuterwerk VNG te overbruggen;

  • h)

    LRK:

    Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen waarin Aanbieders zijn opgenomen die voldoen aan de Wet Kinderopvang en indien van toepassing het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie;

  • i)

    Ouder:

    de bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder/verzorger van een kind op wie de peuteropvang betrekking heeft;

  • j)

    Maximum uurtarief:

    dit is het maximum uurtarief zoals opgenomen voor de dagopvang artikel 4 lid 1 sub a Besluit Kinderopvangtoeslag 2020;

  • k)

    Overdrachtsformulier:

    het formulier dat gebruikt wordt door de Aanbieder om de kennis, zoals opgebouwd in het kindvolgsysteem, over te dragen aan de basisschool waar de Peuter naar toegaat;

  • l)

    Peuter:

    bij de gemeente Heerenveen in de Basisregistratie Personen ingeschreven kind van 2 tot 4 jaar;

  • m)

    Peuteropvang:

    Peuteropvang is kinderopvang voor Peuters van 2 tot 4 jaar die wonen in de gemeente Heerenveen, aangeboden door een Peuteropvang Aanbieder werkend met peutergroepen (leeftijdscategorie 2 tot 4 jaar) die zijn opgenomen in het LRK;

  • n)

    Overeenkomst:

    een schriftelijk stuk, ondertekend door de Ouder/Verzorger en de Aanbieder. Een Overeenkomst dient minimaal de in artikel 3 lid 2 van deze nadere regels genoemde elementen te bevatten;

  • o)

    Reguliere Peuteropvang:

    Reguliere Peuteropvang omvat twee dagdelen peuteropvang met een maximale dagdeellengte van 4 uren, gedurende maximaal 40 weken per kalenderjaar1

    bij een Aanbieder;

  • p)

    Rekentool 2020:

    rekentool waarmee de hoogte van de (mogelijke) subsidie wordt vastgesteld. Aanbieders dienen de ingevulde Rekentool 2020 als bijlage op te nemen in hun subsidieaanvraag;

  • q)

    VVE-aanbod:

    het aanbod Voor- en Vroegschoolse Educatie dat twee extra dagdelen van maximaal 4 uur, maximaal 40 weken per kalenderjaar bovenop de Reguliere Peuteropvang betreft, gericht op het verminderen van onderwijsachterstanden van VVE-doelgroeppeuters. Dit aanbod kan alleen worden geboden door Aanbieders die beschikken over een VVE-registratie;

  • r)

    VVE-doelgroeppeuter:

    een peuter in de leeftijd van 2.5 jaar tot 4 jaar die een VVE-indicatie heeft gekregen van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ);

  • s)

    VVE-registratie:

    een registratie van de Aanbieder in het LRK waaruit blijkt dat de Aanbieder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor het aanbieden van VVE;

  • t)

    Subsidie:

    de (mogelijke) Subsidie voor peuteropvang en/of VVE die aan de ouders voor hun peuter wordt verleend door de gemeente Heerenveen aan de Aanbieder op basis van deze nadere regels. De hoogte van de Subsidie wordt met behulp van de rekentool 2020 vastgesteld;

  • u)

    Subsidieaanvraag:

    Aanvraag welke Aanbieder indient bij de gemeente Heerenveen namens de Ouders ten behoeve van hun kind/peuter.

Artikel 2 Peuteropvang en VVE gemeente Heerenveen

Deze nadere regels zijn van toepassing op Peuters die ingeschreven staan in de gemeente Heerenveen en Peuteropvang en/of VVE afnemen. De subsidie wordt verleend aan de betreffende Aanbieder waar de Ouders of verzorgers Peuteropvang afnemen.

De subsidie kan bestaan uit:

  • a)

    Gemeentetoeslag

  • b)

    Koptarief

  • c)

    Subsidiëring extra dagdelen VVE

  • d)

    Subsidie geïndiceerde geplaatste peuter

Artikel 3 Voorwaarden

De Ouders die aan de volgende voorwaarden voldoen ontvangen Gemeentetoeslag via de Aanbieder:

  • 1.

    De Peuter minimaal twee dagdelen (van 4 uren) per week de Peuteropvang bezoekt van een Aanbieder.

  • 2.

    Zij een Overeenkomst hebben met een Aanbieder, die in ieder geval de volgende elementen bevat:

    • a)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • b)

      Het aantal dagdelen waarop gebruik wordt gemaakt van de Peuteropvang (let op: exclusief extra dagdelen VVE);

    • c)

      De prijs per uur van de Peuteropvang;

    • d)

      Het LRK nummer van de Aanbieder;

    • e)

      Het BSN nummer van de Peuter;

    • f)

      De BSN nummers van de Ouders(s) of verzorger(s);

  • 3.

    Zij geen recht hebben op Kinderopvangtoeslag.

  • 4.

    Zij een Inkomensverklaring hebben overgelegd aan de Aanbieder.

  • 5.

    Zelfstandig ondernemers die in aanmerking willen komen voor de Gemeentetoeslag kunnen in plaats van een Inkomensverklaring een kopie sturen van de meest recente definitieve aanslag inkomstenbelasting van het betreffende belastingjaar.

Artikel 4 Procedurebepalingen

  • 1. Ouders kunnen Gemeentetoeslag aanvragen via de Aanbieder, door middel van een aanvraagformulier.

  • 2. Het door de Ouders ingevulde aanvraagformulier, met bijbehorende stukken, wordt minimaal één maand voorafgaand aan de start van de Peuteropvang van de betreffende Peuter bij de Aanbieder ingeleverd.

  • 3. De Aanbieder toetst de volledig door de Ouders ingevulde aanvraagformulieren met de gevraagde inkomensgegevens. De uitkomst van de toetsing dient schriftelijk vastgelegd te worden en bij de in artikel 17 lid 1 gevraagde informatie te worden bewaard en bevat onder andere het bedrag aan Gemeentetoeslag en de toepasselijke Ouderbijdrage.

  • 4. Indien de Peuteropvang, door dringende omstandigheden, van start gaat voorafgaand aan het toetsen van de aanvraag is de Ouder de volledige kosten voor de Peuteropvang verschuldigd. Nadat de toetsing is afgerond en vast is komen te staan dat de Ouders gebruik kunnen maken van de Gemeentetoeslag, vindt verrekening plaats op basis van de vastgestelde Ouderbijdrage via de Aanbieder.

  • 5. De gemeente Heerenveen keert (het voorschot van) de Gemeentetoeslag voor de Ouders uit aan de Aanbieder. De Aanbieder int de Ouderbijdrage bij de Ouders en is verantwoordelijk voor een eventueel optredend debiteurenverlies.

  • 6. Ouders overleggen voor het vaststellen van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage de laatst beschikbare Inkomensverklaring aan Aanbieder.

  • 7. Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.

  • 8. Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat Ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de Gemeentetoeslag nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders of verzorgers zijn verplicht per omgaande te melden aan de Aanbieder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.

  • 9. Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat Ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel Ouderbijdrage valt, kan een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of de meest recente inkomensverklaring.

  • 10. Indien sprake is van inkomenswijziging door werkeloosheid, kunnen kinderopvanggerechtigden nog gedurende een half jaar aanspraak maken op de Kinderopvangtoeslag, nadat deze termijn verstreken is kunnen zij in aanmerking komen voor de subsidie Peuteropvang. Ouders dienen de Gemeentetoeslag tijdig aan te vragen bij de Aanbieder.

  • 11. Indien op enig moment blijkt dat Ouders of verzorgers de voorgaande periode wel recht op Kinderopvangtoeslag hebben en de Ouders of verzorgers dit niet (tijdig) hebben gemeld, wordt de Gemeentetoeslag door de gemeente Heerenveen teruggevorderd bij de Aanbieder vanaf de datum dat het recht op de Kinderopvangtoeslag is ingegaan.

  • 12. De Gemeentetoeslag wordt stopgezet op de dag dat de Peuter vier jaar wordt of als een tussentijdse wijziging plaats heeft gevonden waardoor niet meer aan de voorwaarden voor de Gemeentetoeslag wordt voldaan.

  • 13. Indien de Aanbieder vaststelt dat Ouders die Gemeentetoeslag ontvangen drie keer binnen een half jaar de Ouderbijdrage niet betalen aan de Aanbieder en de Aanbieder de Ouders hiertoe schriftelijk heeft aangemaand, dan kan de peuteropvang worden beëindigd door Aanbieder. De Aanbieder maakt hiervan schriftelijk melding bij de Ouders of verzorgers en voegt deze brief bij de gegevens zoals vermeld in artikel 17 van deze nadere regels.

  • 14. Ouders die geen Inkomensverklaring of andere documenten willen overleggen komen niet in aanmerking voor de Gemeentetoeslag.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond wordt door burgemeester en wethouders vastgesteld. Voor 2020 bedraagt het subsidieplafond maximaal € 880.000.

  • 2. Dit is het maximale bedrag aan Subsidie voor het jaar 2020 waar alle gezamenlijke Aanbieders maximaal recht op hebben.

Artikel 6 Berekening: verdeelcriteria en regels

  • 1. De berekening van de Gemeentetoeslag vindt plaats op basis van het volledig ingevulde aanvraagformulier dat door de gemeente Heerenveen is vastgesteld als genoemd in artikel 12 van deze nadere regels.

  • 2. De Gemeentetoeslag voor de 2 reguliere dagdelen wordt met een maximum van 8 uren per week en met een maximum van 40 weken per kalenderjaar verleend.

  • 3. Bij de berekening van de Ouderbijdrage wordt de VNG-adviestabel Ouderbijdrage 2020 gevolgd.

  • 4. De hoogte van de Gemeentetoeslag en de Ouderbijdrage per maand wordt bepaald door de Ouderbijdrage per uur vast te stellen aan de hand van de toepasselijke inkomenscategorie uit de VNG-adviestabel Ouderbijdrage 2020.

Artikel 7 Voorwaarden Aanbieder voor ontvangen Subsidie

  • 1. De Subsidie voor de Ouders wordt uitbetaald aan de Aanbieder. De Aanbieder dient daarvoor een registratie bij te houden zoals omschreven in Artikel 17.

  • 2. De Aanbieder ontvangt slechts Subsidie voor de daadwerkelijk gerealiseerde uren peuteropvang en VVE. De Subsidie wordt definitief vastgesteld op basis van de daadwerkelijk gerealiseerde uren peuteropvang en VVE.

  • 3. De Subsidie wordt uitbetaald op basis van de door aanbieder ingediende facturen.

  • 4. De Aanbieder dient uiterlijk in de tweede week van de opvolgende maand een factuur in bij de gemeente Heerenveen over de voorgaande maand op basis van de daadwerkelijk gerealiseerde uren peuteropvang en VVE. Op deze factuur wordt opgenomen

    • -

      het aantal Peuters dat Peuteropvang afnam bij de Aanbieder;

    • -

      het aantal Peuters dat Peuteropvang afnam bij de Aanbieder op basis van de Gemeentetoeslag;

    • -

      het aantal Peuters dat VVE afnam bij de Aanbieder;

    • -

      het aantal Peuters dat VVE afnam bij de Aanbieder op basis van de Gemeentetoeslag.

  • 5. De Aanbieder houdt een jaaroverzicht bij van eventuele mutaties die zich voordoen nadat de facturen bij de gemeente Heerenveen zijn ingediend. Dit overzicht wordt samen met het vaststellingsverzoek ingediend bij de gemeente Heerenveen. Deze mutaties worden verrekend met de reeds op basis van de facturen uitgekeerde Subsidie, teneinde de daadwerkelijk gerealiseerde uren peuteropvang en VVE in beeld te brengen.

  • 6. Om een inschatting te maken van het te verwachten Subsidiebedrag voor het jaar 2020 dient de Aanbieder bij de aanvraag voor de voorlopige Subsidie de Rekentool 2020 in te vullen en in te dienen. De peildatum voor de Rekentool 2020 is 1 november 2019.

  • 7. Op basis van voorgaande gegevens wordt een beschikking afgegeven. Er worden geen subsidievoorschotten uitgekeerd.

  • 8. Na afloop van de looptijd van de beschikking vindt de verrekening met de reeds betaalde facturen plaats om de Subsidie definitief vast te stellen. Deze verrekening wordt gedaan op basis van de registratie van het werkelijk gebruik per Peuter per maand en de vastgestelde Ouderbijdrage per Peuter per maand. De Aanbieder houdt hiertoe een jaaroverzicht met mutaties bij die hebben plaatsgevonden na afloop van het indienen van de facturen bij de gemeente Heerenveen.

Artikel 9 Koptarief en maximumuurtarief

De gemeente Heerenveen betaalt het zogenoemde Koptarief voor 2020 van €0,52 per uur aan de Aanbieder. Het Maximumuurtarief bedraagt in 2020 €8,17. Dit geldt zowel voor Ouders die gebruik maken van Peuteropvang op basis van de Gemeentetoeslag als voor Ouders die Peuteropvang afnemen op basis van Kinderopvangtoeslag.

Artikel 10 Subsidiering extra dagdelen VVE

  • 1. VVE-doelgroeppeuters komen vanaf het moment dat het kind 2 jaar oud is tot het moment dat het kind 2,5 jaar oud is in aanmerking voor een opbouwaanbod VVE. Dit aanbod bestaat uit minimaal twee dagdelen en maximaal vier dagdelen VVE. Deze opbouwfase is passend bij de ontwikkelbehoefte van een kind. Ouders en VVE-aanbieders maken onderling afspraken over de opbouw van het VVE-aanbod, onder voorwaarde dat het volledige VVE-aanbod wordt afgenomen vanaf het moment dat het kind 2,5 jaar oud is.

  • 2. Voor elke geplaatste VVE-doelgroeppeuter vanaf 2,5 jaar ontvangt de Aanbieder Subsidie voor 2 extra dagdelen van 4 uren per week, maximaal 40 weken per kalenderjaar, mits de Aanbieder kan aantonen (via de Overeenkomst) dat de Peuter ook gebruik maakt van de Reguliere Peuteropvang van 2 dagdelen (in totaal 4 dagdelen van 4 uren). Ook op deze extra dagdelen is het maximumuurtarief van €8,17 in 2020 van toepassing.

  • 3. Een Aanbieder van Peuteropvang komt in aanmerking voor subsidie van €442 (niveau 2020) per geïndiceerde geplaatste Peuter van 2,5 jaar oud indien de omvang van het aanbod voor de betreffende Doelgroeppeuter minimaal 16 uur gedurende 4 dagdelen per week is.

  • 4. De Subsidie voor de 2 extra dagdelen voor VVE-doelgroeppeuters en de subsidie per geplaatste geïndiceerde VVE-doelgroeppeuter wordt verrekend naar rato van het aantal maanden dat een Doelgroeppeuter geplaatst is op de Peuteropvang.

Artikel 11 Subsidiering bij plaatsing buiten gemeente Heerenveen

  • 1. De gemeente Heerenveen draagt bij in de kosten voor plaatsing van een (VVE)Peuter bij een Peuteropvang buiten gemeente Heerenveen, indien deze Aanbieder aan de voorwaarden voldoet die worden gesteld in artikel 16 van deze nadere regels.

  • 2. Financiering van Peuteropvang binnen een andere gemeente is gelijk aan financiering van Peuteropvang binnen gemeente Heerenveen. Bij hogere tarieven dan het maximumuurtarief van €8,17 in 2020 wordt de gemeentetoeslag niet verhoogd. De hogere Ouderbijdrage die hierdoor ontstaat is voor rekening van de Ouder.

  • 3. Indien Ouders gebruik willen maken van het aanbod van een Aanbieder buiten Heerenveen dienen zij hierover voorafgaand aan de start van de peuteropvang of VVE contact op te nemen met de gemeente Heerenveen.

Artikel 12 Subsidieaanvraag

  • 1. Om in aanmerking te komen voor Subsidie van de gemeente Heerenveen dienen Aanbieders, gebruik te maken van het aanvraagformulier zoals vermeld in artikel 6 lid 1 van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017 (ASV).

  • 2. De standaardgegevens vermeld in artikel 6 lid 2 en lid 3 van de ASV dienen te worden overlegd bij de subsidieaanvraag (bijlage bij aanvraagformulier).

  • 3. Gelet op artikel 6 lid 4 van de ASV dient ook onderstaande informatie te worden overlegd bij de subsidieaanvraag:

    • a)

      Het aantal bij Aanbieders geplaatste Peuters op 1 november 2019;

    • b)

      Het aantal Peuters waarvoor de Ouders in aanmerking komen voor de Gemeentetoeslag op 1 november 2019;

    • c)

      Het aantal Peuters waarvoor de Ouders gebruik maken van Kinderopvangtoeslag op 1 november 2019;

    • d)

      Het aantal VVE-doelgroeppeuters op 1 november 2019;

    • e)

      De berekening van de subsidie op basis van de Rekentool 2020, peildatum 1 november 2019.

Artikel 13 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om Subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017, ingediend uiterlijk 31 december 2019.

Artikel 14 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017, uiterlijk op 31 januari 2020.

Artikel 15 Aanvraag vaststelling subsidie

  • 1. Aanbieders dienen, conform artikel 15 lid 1 sub a of artikel 16 lid 1 sub a van de ASV, uiterlijk 1 juni 2021 een aanvraag in voor vaststelling van de Subsidie.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling bevat, conform artikel 15 lid 2 of artikel 16 lid 2 van de ASV de volgende informatie:

    • a)

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b)

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c)

      een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop;

    • d)

      bij een verwachte subsidiering van meer dan €50.000,- een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant;

  • 3. Onderstaande informatie dient, gelet op artikel 15 lid 3 of artikel 16 lid 3 ASV, tevens te worden overlegd op basis van daadwerkelijk afgenomen opvang:

    • e)

      Het aantal Peuters dat in 2020 Peuteropvang afnam bij Aanbieder;

    • f)

      Het aantal Peuters dat in 2020 Peuteropvang afnam bij Aanbieder waarvan de Ouders in aanmerking komen voor de Gemeentetoeslag;

    • g)

      Het aantal Peuters dat in 2020 Peuteropvang afnam bij Aanbieder waarvan de Ouders gebruik maken van Kinderopvangtoeslag;

    • h)

      Het aantal VVE-doelgroeppeuters dat in 2020 Peuteropvang afnam bij de Aanbieder.

Artikel 16 Kwaliteitseisen aan aanbieders

  • 1. Om in aanmerking te kunnen komen voor de Subsidie van de gemeente Heerenveen dienen Aanbieders minimaal te voldoen aan de volgende eisen:

    • a)

      Registratie in het LRK;

    • b)

      Er wordt gewerkt met een kindvolgysteem;

    • c)

      Bij VVE-aanbod registratie van VVE in het LRK;

    • d)

      Bij een VVE-aanbod wordt er gewerkt met een VVE-programma waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een gecertificeerd VVE programma dat als ‘theoretisch goed onderbouwd’ programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJi (www.nji.nl) voldoet in ieder geval aan deze eis. Als een door de Aanbieder gekozen VVE programma niet erkend is, maar wel voldoet aan de voorwaarden zoals geformuleerd door de Inspectie van het Onderwijs (minimale beoordeling ‘2’) kan de Aanbieder er voor kiezen deze te gebruiken.

    • e)

      Er een overdracht van de Peuter naar de basisschool plaatsvindt, gebruikmakend van het voorgeschreven Overdrachtsformulier.

    • f)

      Ingeval van een VVE-doelgroeppeuter vindt een zogenoemde ‘warme overdracht’ plaats, waarbij naast een bespreking tussen basisschool en Aanbieders tevens een overdrachtsgesprek plaatsvindt indien mogelijk in aanwezigheid van de Ouder;

    • g)

      De kwaliteit van de opvang door Aanbieder wordt door de Inspectie voor het Onderwijs in overwegende mate positief beoordeeld. Door de Inspectie aangegeven verbeterpunten worden door de Aanbieder aantoonbaar en per omgaande opgepakt.

    • h)

      Aanbieders maken actief gebruik van de Verwijsindex en beschikken hiertoe over een actief account voor de Verwijsindex. De gemeente Heerenveen kan op elk gewenst tijdstip een bewijsstuk opvragen voor dit actieve account, bijvoorbeeld in de vorm van een printscreen waaruit duidelijk wordt wanneer voor het laatst is ingelogd in de Verwijsindex.

    • i)

      Aanbieders werken actief met de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en verlenen hun medewerking aan het verder ontwikkelen en implementeren van de Meldcode in de gemeente Heerenveen.

    • j)

      Aanbieders verlenen hun medewerking aan het verder ontwikkelen en verbeteren van het aanbod peuteropvang en VVE en aanverwante onderwerpen, in ieder geval door aan te sluiten bij de gemeentelijke overlegstructuur.

Artikel 17 Dossiervorming en controle

  • 1. De Aanbieder dient de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door gemeente Heerenveen:

    • a)

      Volledig door de Ouder ingevuld aanvraagformulier;

    • b)

      Ondertekende Overeenkomst tussen de Ouder(s) en de aanbieder;

    • c)

      Inkomensverklaringen van de Ouder(s)/verzorgers of overige documenten op basis waarvan de toets niet-recht op kinderopvangtoeslag is uitgevoerd en de inschaling van de Ouderbijdrage heeft plaatsgevonden;

    • d)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • e)

      Het aantal uren Peuteropvang per maand;

    • f)

      Het uurtarief en de Ouderbijdrage;

    • g)

      De aard van de opvang (VVE of niet);

    • h)

      Indien er sprake is van VVE, de startdatum, het aantal uren van de 2 extra dagdelen opvang;

    • i)

      Indien van toepassing de wijziging of einddatum van de Peuteropvang;

    • j)

      Documenten naar aanleiding van een aanvraag tot wijziging van de Ouderbijdrage;

    • k)

      Een afschrift van de indicatiestelling van de Peuter (op naam) door de JGZ;

    • l)

      De aanmaningen van de Aanbieder indien Ouders de Ouderbijdrage niet tijdig hebben betaald en eventueel de beëindiging van de Peuteropvang;

    • m)

      Bevestiging van de opzegging, van Ouder(s)/verzorgers op datum.

  • 2. De gemeente Heerenveen kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens, op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag, de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.

  • 3. De gemeente Heerenveen kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door Aanbieder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de Aanbieder niet correct heeft plaats gevonden kan de gemeente Heerenveen de onterecht uitgekeerde subsidie bij de Aanbieder terugvorderen.

Artikel 18 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze nadere regels afwijken, als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op 1 januari 2020 en eindigen per 31 december 2020.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019.

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

De gemeentesecretaris,

de heer J. van Leeuwestijn

De burgemeester,

de heer T.J. van der Zwan


Noot
1

Aangenomen wordt dat de Peuter in de schoolvakanties geen gebruik maakt van de Peuteropvang. Daarom worden de schoolvakanties niet meegeregekend. Het staat aanbieders vrij om in de schoolvakanties Peuteropvang aan te bieden, dit vormt echter geen aanleding om de subsidie aan te passen.