Evenementenbeleid vergunningverlening, veiligheid en facilitering

Geldend van 28-11-2013 t/m heden

Intitulé

Evenementenbeleid vergunningverlening, veiligheid en facilitering

Hoofdstuk 1 Wet- en regelgeving

De aanvraag voor een evenementenvergunning moet worden getoetst aan allerlei wetten en regels. Dat begint al bij het indienen van een verzoek.

1.1 Algemene Kaders

Door de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt het verzoek aangemerkt als een aanvraag en de beslissing op de aanvraag als een besluit. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop de gemeente met aanvragen moet omgaan. Het betekent ook dat de aanvragen vallen onder de Wet dwangsom, waarbij het uitblijven van een beslissing financiële gevolgen heeft.

1.1.1 Algemene wet bestuursrecht

De Awb gaat echter verder. Dit Toetsingskader kan worden aangemerkt als beleid, zoals bedoeld in de artikelen 4:81 tot en met 4:84 van de Awb. Dit betekent dat hetgeen in dit toetsingskader wordt geformuleerd als uitgangspunt bij de behandeling van evenementaanvragen dient. Tevens is de Awb maatgevend, in die zin dat voor zover niets is geregeld in de APV of een andere formele wet, de Awb als ‘vangnet’ fungeert met betrekking tot het handelen van de gemeente, beslistermijnen, bekendmaking van de besluiten en de rechtsbescherming voor belanghebbende derden (bezwaar- en beroep).

1.1.2 Gemeentewet

Een belangrijk uitgangspunt bij een publieksevenement is de veiligheid van het publiek en wat dat betreft staan de belangrijkste bepalingen in de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet. Volgens artikel 172 van de Gemeentewet is de burgemeester belast met de handhaving van de openbare orde en is hij bevoegd om alle bevelen te geven die noodzakelijk geacht worden voor de handhaving van de openbare orde. Daarnaast is de burgemeester ook belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven (artikel 174 van de Gemeentewet).

1.2 Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heerlen

In de APV is afdeling 7 van hoofdstuk 2 gewijd aan het toezicht op evenementen. In Heerlen is het conform de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), afdeling 7, artikel 2:24 verboden om zonder een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of eraan deel te nemen.

1.2.1 Hoofdstuk 2, afdeling 7, toezicht op evenementen

De aanvraag voor een evenementenvergunning wordt getoetst aan afdeling 7 van hoofdstuk 2. In hoofdstuk 1 van de APV zijn de weigeringsgronden opgenomen.

De artikelen van de APV bevatten de begripsomschrijving, de bepaling dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren en is tevens het toetsingskader voor meldingen. Ook is bepaald dat het verboden is om bij een evenement de orde te verstoren. Tot slot is in de APV opgenomen wanneer een evenement beëindigd moet worden.

1.2.2 Hoofdstuk 4, afdeling , 1 geluid- en lichthinder

In de APV is geregeld in welke gevallen mag worden afgeweken van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer. In het besluit wordt geregeld wat onder hinder wordt verstaan en welke beperkingen er gelden.

De evenementenorganisatie wordt geacht overlast actief te voorkomen. Het college kan ontheffingen verlenen voor het in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten op een zodanige wijze dat er voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

1.3 Overige regelgeving

Daarnaast dient een aanvraag voor een evenementenvergunning te worden getoetst aan andere wetten, uitvoeringsbesluiten, gemeentelijke verordeningen en notities. Afhankelijk van de specifieke activiteiten bij een concreet evenement moet nagegaan worden welke van toepassing zijn:

Politiewet; ter handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Brandweerwet en Brandbeveiligingsverordening; ter waarborging van de veiligheid voor publiek (vluchtroutes, vluchtwegaanduidingen en brandblusmiddelen) op open terreinen en tijdelijke bouwsels, zoals tenten- en containercomplexen. Voor gebouwen waarin evenementen mogelijk zijn, dient bijna altijd een (tijdelijke) gebruiksvergunning ingevolge het Brandbeveiligingsverordening 2010 te worden verleend. Deze vergunning heeft tot doel om het gebruik van de inrichting vast te leggen en te reglementeren op het gebied van brandveiligheid, gebruik van vloeistoffen en anderszins.

Drank- en Horecawet; voor het mogen schenken van zwakalcoholische drank op de openbare weg of in een inrichting waar geen reguliere Drank- en Horecavergunning voor is afgegeven of bij het exploiteren van een buitentap op een bestaand terras, is een ontheffing noodzakelijk op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet (DHW). Deze ontheffing kan worden verstrekt bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (een aaneengesloten periode van maximaal twaalf dagen).

Wegenverkeerswet; gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, is het mogelijk om (gedeelten van) wegen, straten en/of pleinen, die in het beheer en eigendom van de gemeente staan, tijdelijk af te sluiten ten behoeve van een evenement. Er wordt hier dan gesproken over tijdelijke verkeersmaatregelen. Dit moet niet verward worden met een verkeersbesluit, dat een permanent/langdurig karakter heeft.

Zondagswet; deze wet dient ter waarborging van de zondagsrust. Ingevolge deze wet mag op zondag geen geluid gemaakt worden waardoor de kerkdienst kan worden verstoord. Hemelvaartsdag, beide Kerstdagen, tweede Paas- en Pinksterdag, Goede Vrijdag en Nieuwjaarsdag worden als zondag beschouwd.

Voorts is het verboden geluid te veroorzaken dat op een afstand van meer dan 200 meter hoorbaar is. De burgemeester kan voor de tijd na 13.00 uur ontheffing verlenen.

Daarnaast is het verboden op zondag voor 13.00 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. Ook van dit verbod kan de burgemeester ontheffing verlenen. Beide laatste verboden gelden alleen op zondag, Hemelvaartsdag en eerste kerstdag.

Wet wapens en munitie; het kan voorkomen dat voor een evenement een verklaring van geen bezwaar van de burgemeester nodig is in het kader van de Wet wapens en munitie. Hiervoor is dan door de politie reeds verlof verleend. De burgemeester dient dan in de vergunning te verklaren dat geen bezwaar bestaat tegen het dragen of gebruiken (enkel losse lading) van de betreffende wapens.

Regeling verkeersregelaars; voor evenementen op de openbare weg kan het aanstellen van gecertificeerde verkeersregelaars voor het geven van verkeerstekens verplicht worden gesteld.

Sectoraal geluidsbeleid; om te kunnen voldoen aan de eisen op het gebied van geluid is geluidsbeleid vastgesteld (Geluidsbeleid voor Heerlense Evenementen). Evenementen worden aan dit beleid getoetst. Dit beleid wordt periodiek geëvalueerd en zo nodig aangepast.

BIBOB; de wet BIBOB wordt in voorkomende gevallen toegepast bij aanvragen voor vergunningen voor evenementen. Deze wet stelt de gemeente in staat om aanvragers van vergunningen of subsidies te toetsen op integriteit.

Veiligheid

Door de Veiligheidsregio Zuid Limburg is een ‘Handreiking Aanpak Evenementen’ opgesteld. Hiermee worden gemeenten en hulpdiensten ondersteund bij de uitvoering van het lokale evenementenbeleid. De handreiking voorziet onder meer in een uniform vergunningverleningsproces en geeft gemeenten de beschikking over diverse instrumenten die gebruikt kunnen worden bij het toetsen van vergunningaanvragen. Gemeente Heerlen heeft deze handreiking geïmplementeerd binnen de interne procedures.

1.4 Mandatering

Het verlenen van vergunningen ten behoeve van het organiseren van evenementen is een bevoegdheid van de burgemeester van de gemeente Heerlen.

In het mandaatbesluit van de gemeente Heerlen is geregeld aan wie deze bevoegdheid is gemandateerd.

1.4.1 Beslissen op vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen op grond van de APV

Het verlenen van vergunning, ontheffing, vrijstelling op grond van de APV met uitzondering van het mandaat voor de besluiten op grond van hoofdstuk 3 van de APV, zijn gemandateerd tot op het niveau van het bureauhoofd. Dit geldt bijvoorbeeld voor ontheffingen rondom geluidshinder.

1.4.2 Beslissen op verzoeken voor tijdelijk afsluiten van wegen

Het beslissen op verzoeken voor het tijdelijk afsluiten van wegen bij evenementen is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen. De bevoegdheid tot het beslissen is gemandateerd tot op het niveau van bureauhoofd.

1.4.3 Beslissen op verzoeken om ontheffing van artikel 35 van de drank- en horecawet

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ingevolge de drank- en horecawet is een bevoegdheid van de burgemeester van de gemeente Heerlen. De bevoegdheid tot het beslissen op verzoeken tot ontheffing is gemandateerd tot op het niveau van bureauhoofd.

1.4.4 Beslissen op verzoeken tot ontheffing van de zondagswet

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het mogen houden van activiteiten op zondag is gemandateerd tot op het niveau van bureauhoofd.

1.4.5 Aanstellingsbesluit verkeersregelaars

De burgemeester is bevoegd tot het aanstellen van verkeersregelaars.

Hoofdstuk 2 Veiligheid en handhaving

Evenementen kunnen naast vele positieve aspecten ook diverse soorten veiligheidsrisico’s met zich mee brengen. Risico’s die zich voordoen op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, verkeer en vervoer en volksgezondheid. Landelijk doet zich de tendens voor dat er steeds meer grote evenementen worden georganiseerd waarvan de complexiteit toeneemt. Dit is ook het geval in Heerlen. Diverse grote incidenten bij evenementen in Nederland en in het buitenland hebben duidelijk gemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als een evenement niet goed is georganiseerd. Dit heeft er voor gezorgd dat de aandacht voor veiligheid bij evenementen een vlucht heeft genomen.

2.1 Indeling risico categorieën

De maatregelen en voorzieningen die door een organisatie genomen moeten worden om de veiligheid te waarborgen hangen af van de veiligheidsrisico’s die zich kunnen voordoen. Gemeente Heerlen hanteert hiervoor de volgende indeling in risico-categorieën:

A Een middel of klein lokaal evenement met een laag veiligheidsrisico

B1 Een groot lokaal evenement met een laag veiligheidsrisico

B2 Een groot lokaal evenement met een hoog veiligheidsrisico

C Een zeer groot evenement met een hoog veiligheidsrisico en een grote impact op de stad en / of een regionale uitstraling

Per categorie bestaan verschillen in de actoren die betrokken worden bij de behandeling van de aanvraag en het adviestraject dat doorlopen dient te worden.

Deze indeling sluit aan op de door de veiligheidsregio opgestelde ‘Handreiking Aanpak Evenementen’ . Deze indeling kan afwijken van de indeling zoals deze wordt gehanteerd in het kader van subsidiëring.

2.2.1 De risicoscan

Om risico’s vooraf goed en eenduidig in te schatten kan de gemeente een risicoscan uitvoeren. Op basis van de risicoscan kunnen de evenementen worden ingedeeld in de verschillende risico-categorieën. De risicoscan is gebaseerd op verschillende indicatoren die zijn gerubriceerd in de volgende profielen: activiteitenprofiel, publieksprofiel en ruimteprofiel. Het risico wordt uitgedrukt in risicopunten. Hoe hoger het aantal punten, des te groter is de inschatting dat er een risicovolle situatie ontstaat.

2.2 Verantwoordelijkheden

De organisator is primair verantwoordelijk voor een veilig verloop van een evenement en dient alle noodzakelijke maatregelen te nemen om deze veiligheid te garanderen. Daarnaast is de organisatie verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken en vergunningsvoorwaarden. De gemeente zorgt als vergunningverlenende instantie voor het toetsen van de plannen die door de organisatie worden overlegd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de hulpdiensten.

2.3 Overleg

Evenementen vergen vaak een lange periode van voorbereiding. Reeds in een vroeg stadium zal de gemeente in gesprek gaan met een organisatie om, verwachtingen en eventuele knelpunten met elkaar te bespreken. Tevens worden er afspraken gemaakt wanneer de vergunningaanvraag moet worden ingediend en waaruit deze dient te bestaan. Voor de grote evenementen zullen op initiatief van de gemeente één of meerdere oriënterende of intakegesprekken worden ingepland. Evenementen die vallen onder de categorie B2 of C categorie zullen daarnaast standaard worden besproken in een veiligheidsoverleg. Indien dit noodzakelijk wordt geacht kunnen ook A- of B1 evenementen in het veiligheidsoverleg worden behandeld. De organisatie wordt hiervoor uitgenodigd en wordt verzocht aan de veiligheidsdeskundigen van de gemeente en hulpdiensten het evenement en de genomen (veiligheids)maatregelen nader toe te lichten. Gezamenlijk wordt bekeken of er aanvullende maatregelen of bijstellingen dienen plaats te vinden. De vertegenwoordigers van de hulpdiensten (Politie, Brandweer en GHOR) zullen de gemeente vervolgens schriftelijk adviseren. Op basis van deze adviezen zal de burgemeester worden geadviseerd of het evenement kan plaatsvinden en onder welke voorwaarden.

2.4 Advisering veiligheidsregio C evenementen

De gemeente Heerlen maakt onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling ‘Veiligheidsregio Zuid-Limburg’. Binnen de veiligheidsregio werken de brandweer, de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR), de politie en de 18 gemeenten in Zuid-Limburg samen aan een effectieve voorbereiding op en bestrijding van crises en rampen. Hieronder valt ook de voorbereiding op grootschalige evenementen met hoge veiligheidsrisico’s. De veiligheidsregio adviseert de gemeenten gevraagd en ongevraagd bij grote evenementen met hoge veiligheidsrisico’s ten aanzien van veiligheidsaspecten in brede zin. Hiervoor is een Multidisciplinaire Adviesgroep Evenementen (MAE) in het leven geroepen met deskundigen van de verschillende hulpdiensten en de gemeenten.

Deze adviesgroep kijkt onder meer naar de bovenlokale impact, legt verbanden met eventuele andere evenementen die gelijktijdig in de regio plaatsvinden en beoordeelt of de hulpdiensten voldoende capaciteit hebben om ingeval van calamiteiten op te kunnen treden. De Veiligheidsregio geeft vervolgens een niet-bindend advies af aan de gemeente(n).

2.5 Veiligheidsoverleg tijdens evenement

Bij grote evenementen met hoge veiligheidsrisico’s kan de gemeente besluiten om tijdens het evenement een veiligheidsoverleg in te richten. Onder voorzitterschap van een gemeentelijke veiligheidscoördinator, zal gezamenlijk met vertegenwoordigers van de hulpdiensten en een aanspreekpunt namens de organisatie de (veiligheids)situatie van het evenement continu worden gemonitord. Bij eventuele knelpunten of calamiteiten kan direct worden afgestemd en ingegrepen.

2.6 Handhaving

De gemeente is verantwoordelijk voor de handhaving tijdens evenementen. De gemeente heeft hiervoor speciale functionarissen in dienst (het Team Evenementen en Horeca) die evenementen bezoeken en controleren of de vergunningsvoorwaarden worden nagekomen. De gemeente kan hierbij worden ondersteund door functionarissen van de brandweer en de politie.

De volgende aspecten worden onder andere gecontroleerd:

  • -

    Brandveiligheid (tenten, bakkramen, nooduitgangen, vrijhouden calamiteitenroute hulpdiensten)

  • -

    Openbare orde (controle nakomen afspraken inzake crowdmanagement, inzet beveiliging)

  • -

    Geluid (uitvoeren geluidsmetingen)

  • -

    Drank- en horeca (controle verkoop minderjarigen en alcoholmisbruik, ontheffingen art. 35 DHW)

Indien regels of voorwaarden worden overtreden zal direct contact worden gezocht met de organisatie om de overtreding ongedaan te maken. Indien hier niet aan wordt voldaan kunnen direct of achteraf diverse (bestuursrechterlijke)sancties volgen. In het uiterste geval kan de burgemeester op grond van artikel 2:26 APV een bevel geven om het evenement onverwijld te beëindigen.

2.7 Opleveringscontrole

Voorafgaand aan een evenement kan een opleveringscontrole plaats vinden en wordt gecontroleerd of het terrein en de objecten die daarop geplaatst zijn voldoen aan de voorschriften. Deze kunnen zowel berusten op wetgeving, gemeentelijk beleid of vergunningsvoorwaarden.

Hoofdstuk 3 Vergunningverlening

In het nu volgende hoofdstuk staat beschreven wanneer een vergunning voor het organiseren van een evenement moet worden aangevraagd, wanneer kan worden volstaan met een melding, de rollen en taken en welk toetsingskader wordt gehanteerd.

3.1 Deregulering

De gemeente Heerlen heeft in het licht van de gewenste deregulering kaders vastgelegd voor het vergunningsvrij organiseren van evenementen. Wanneer een evenementenorganisatie voldoet aan de kaders die zijn vastgelegd in de APV (zie §4.2) kan een evenementenorganisatie volstaan met een melding. Het melden van een evenement heeft daardoor een laagdrempelig karakter en een korte doorlooptijd. Op deze manier komt de gemeente Heerlen tegemoet aan de behoefte van met name burgers die bescheiden evenementen in de openbare ruimte willen organiseren.

3.2 Meldingen

Hoofdstuk 2 afdeling 7 van de APV regelt dat voor het organiseren van een evenement een vergunning nodig is van de burgemeester. Voor kleine niet risicovolle evenementen is geen vergunning vereist maar volstaat normaliter een melding vooraf. De toets of een evenement vergunningplichtig of meldingplichtig is vindt plaats aan de hand van de criteria in lid 2 van artikel 2:24

APV Hoofdstuk 2, afdeling 7, artikel 2:24 Evenement

Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen.

Voor kleine evenementen geldt dit verbod niet. Kleine evenementen dienen minimaal 4 weken voor het evenement gemeld te worden. De burgemeester categoriën evenementen aanwijzen die altijd vergunningplichtig zijn. Voor kleine evenementen gelden de volgende voorwaarden:

  • a.

    het aantal personen dat tegelijkertijd aanwezig is, is niet groter dan 250;

  • b.

    het evenement vindt plaats binnen de navolgende tijdsstippen: op maandag t/m donderdag en zondag tussen 9.00 en 24.00 op vrijdag en zaterdag tussen 9.00 en 1.30 uur;

  • c.

    muziekgeluid worden mag slechts worden geproduceerd binnen de navolgende tijdstippen: Maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 22.00 uur Zondag van 13.00 tot 22.00 uur;

  • d.

    Het maximaal toelaatbare geluidsniveau van 70 dB(A) op de gevels van omringende woningen wordt niet overschreden;

  • e.

    het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, het fietspad of parkeerplaats en vormt geen belemmering voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • f.

    indien een tent wordt geplaatst mag deze geen grotere oppervlakte hebben dan 100 m;

  • g.

    indien een podium wordt geplaatst mag dit niet hoger zijn dan 1 meter. Het podium mag geen eigen overkapping hebben;

  • h.

    er dient een organisator aanwezig te zijn.

3 .2.1 De melding

De organisator van een evenement maakt melding van het voorgenomen activiteit door de melding via het daarvoor bestemde formulier minimaal 4 weken voor aanvang van de activiteiten in te dienen bij de gemeente Heerlen.

De aanvrager maakt gebruik van het formulier “melding evenement organiseren”. De actuele versie van dit formulier is te vinden in de producten en dienstencatalogus (PDC) op de website van de gemeente Heerlen.

Op het moment dat hiervoor een zogenaamd elektronisch formulier beschikbaar is kan het gebruik van dit formulier verplicht gesteld worden. Het op een andere wijze doen van een melding wordt dan niet geaccepteerd.

3 .2. 2 Verbieden of aanvullende voorwaarden melding

Op grond van artikel 2.24 lid 3 van de APV kan de burgemeester binnen twee weken na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement te verbieden, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

De burgemeester is verder op grond van artikel 2.24 lid 4 van de APV bevoegd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu voorschriften te verbinden aan het organiseren van een evenement, waarvoor geen vergunning is vereist.

3 .2.3 Bezwaar en beroep

Omdat een melding géén besluit is in de zin van de Awb, kunnen belanghebbenden tegen een melding voor een meldingsplichtig evenement geen beroep instellen en dus geen bezwaar maken.

3 .3 Vergunningen

De gemeente Heerlen verleent vergunningen aan evenementenorganisaties die een evenement willen organiseren binnen de gemeente grenzen van Heerlen.

Deze aanvragen worden getoetst aan het vigerende evenementenbeleid en aan de beleidsregels “organiseren van evenementen”.

3 .3.1 De aanvraag van een vergunning

Wanneer een organisator van een evenement een vergunning nodig heeft, moet deze worden aangevraagd bij de gemeente Heerlen.

Afhankelijk van de categorie waarin het evenement wordt ingedeeld, gelden de volgende aanvraagtermijnen:

A 8 weken

B1 12 weken

B2 12 weken

C 26 weken

De gemeente Heerlen heeft standaard aanvraagformulieren ontwikkeld. De aanvrager moet altijd gebruik maken van het formulier “Vergunningaanvraag”. De actuele versie van dit formulier is te vinden in de producten en dienstencatalogus (PDC) op de website van de gemeente Heerlen. Op het moment dat hiervoor een zogenaamd elektronisch formulier beschikbaar is kan het gebruik van dit formulier verplicht gesteld worden. Het op een andere wijze doen van een aanvraag wordt dan niet geaccepteerd.

Organisatoren van een B1, B2 of C evenement dienen daarnaast een veiligheidsplan in te leveren. Ook hiervoor is een format beschikbaar.

De benodigde gegevens omvatten in ieder geval:

Algemeen

  • ·

    de contactgegevens van de aanvrager;

  • ·

    de datum van het evenement;

  • ·

    een beschrijving van het evenement;

  • ·

    de begin- en eindtijden van het evenement.

De locatie

  • ·

    een beschrijving van het evenementenlocatie(s), inclusief de inrichting met bouwwerken zoals tenten, podia of tribunes;

  • ·

    een situatieschets op schaal van het evenemententerrein;

  • ·

    de begin- en eindtijden van de op- en afbouw.

Overig

  • ·

    het gebruik van drank- en etenswaren;

  • ·

    de verwachte geluidsbelasting;

  • ·

    een veiligheidsplan;

  • ·

    een verkeersplan;

  • ·

    geneeskundige maatregelen;

  • ·

    maatregelen met betrekking tot de opslag en afvoer van afval.

Nadat alle benodigde gegevens zijn ontvangen kan de gemeente de aanvraag beoordelen.

Een aanvraag kent een verwerkingstijd van minimaal 8 (kleine evenementen) tot maximaal 26 weken. Met name organisatoren van grootschalige evenementen wordt verzocht om rekening te houden met de maximale termijn. Deze termijn wordt opgeschort wanneer de aanvraag niet volledig is.

3.3.2 Publicatie

Alle aangevraagde vergunningen worden op reguliere wijze gepubliceerd.

3 .3.3 De weigering van de vergunning

De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

  • A.

    de openbare orde

  • B.

    de openbare veiligheid

  • C.

    de volksgezondheid

  • D.

    de bescherming van het milieu

3.3.4 Bezwaar en beroep

Op grond van artikel 7:1 juncto artikel 6:7 van de Awb kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de vergunningverlening een bezwaarschrift indienen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. Dit betekent dat de vergunning geldig blijft en het evenement kan plaatsvinden. Indien onverwijlde spoed dit vereist (bijvoorbeeld wanneer het evenement binnen zes weken plaatsvindt en het bezwaarschrift voor die tijd niet kan worden behandeld), kan een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter worden aangevraagd. Via een voorlopige voorziening kan schorsing van het bestreden besluit worden bewerkstelligd.

3.3.5 Bijzondere situaties

Het college beslist in redelijkheid in die individuele situaties waarin de beleidskaders niet of onvoldoende voorzien.

3.4 Evaluatie

Voor de B2 en C evenementen zal op initiatief van de gemeente standaard een evaluatiegesprek worden gehouden. Voor de A en B1 evenementen zal dit alleen plaatsvinden indien dit nodig wordt geacht. De gemeente en de organisatie bespreken hierin met elkaar de leer- en aandachtspunten. Ook zal worden teruggekomen op eventuele overtredingen van de vergunningsvoorwaarden. Deze punten worden samen met de gemaakte afspraken vastgelegd in een evaluatieverslag. Het verslag zal worden betrokken bij het organiseren van een eventuele volgende editie van het evenement.

Hoofdstuk 4 Rollen, taken en verantwoordelijkheden

Binnen het vergunningsverleningsproces hebben diverse partijen belangrijke rollen, taken en verantwoordelijkheden. In deze paragraaf staat uitwerkt wat er van de volgende partijen wordt verwacht: de evenementenorganisatie, de gemeente Heerlen en de betrokken derden.

4.1 Evenementenorganisaties

De organisator is verantwoordelijk voor het aanleveren van complete vergunningaanvraag ingevuld op het standaard format aanvraagformulier van de gemeente Heerlen, ondertekend en voorzien van alle benodigde onderliggende stukken.

De organisator is verantwoordelijk voor het aanleveren van complete aanvraag binnen de geldende behandeltermijn.

De opsomming hieronder geeft inzicht in de zaken die in ieder geval tot de verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement behoren. Deze opsomming is niet volledig en de organisator is altijd gehouden aan de voorwaarden die vermeld staan in de vergunning.

4 .1.1 De aanvraag

De organisator is bij de aanvraag van de vergunning in ieder geval verantwoordelijk voor:

  • ·

    het tijdig indienen van een complete aanvraag;

  • ·

    het opstellen van een veiligheidsplan (B1, B2 en C evenementen);

  • ·

    het opstellen van een verkeerscirculatieplan, situatieschets evenemententerrein, inrichtingsplan en reiniging in samenwerking met de gemeente;

  • ·

    het betalen van de benodigde leges;

4 .1.2 Tijdens het evenement

De organisator is tijdens het evenement in ieder geval verantwoordelijk voor:

  • ·

    de openbare orde en veiligheid op het evenemententerrein tot en met de eindtijd van de afbouw;

  • ·

    de organisatie van de in de vergunning voorgeschreven voorwaarden zoals:

    • o

      verkeersregelaars;

    • o

      beveiligers;

    • o

      aanwezigheid nooduitgangen en gebruik blusvoorzieningen;

    • o

      voldoen aan de gestelde geluidsnormen;

  • ·

    de geneeskundige voorziening van het evenement en de hieruit voortvloeiende kosten;

  • ·

    de aanwezigheid sanitaire voorzieningen;

  • ·

    de tijdelijke drinkwatervoorziening en indien nodig het hitteprotocol van het GHOR;

  • ·

    het verzorgen van de afval verzameling en opslag van afval;

  • ·

    het voldoen aan de brandveiligheidseisen die worden gesteld;

  • ·

    het voldoen aan de Drank- en Horecawet en het toezien op het gebruik van alcohol en het verbod op het bezit en gebruik van drugs;

    • 4.

      2 Gemeente Heerlen

De afdeling Publiekszaken gemeente Heerlen is verantwoordelijk voor de coördinatie van de behandeling van de aanvraag.

De gemeente Heerlen is verantwoordelijk voor het tijdig beslissen op een aanvraag voor een evenementenvergunning. Tijdig betekent dat de organisator binnen de geldende termijn na het indienen van een volledige aanvraag een beslissing ontvangt.

Indien binnen voornoemde termijnen niet kan worden beslist op de aanvraag wordt aan de aanvrager medegedeeld binnen welke termijn wel zal worden beslist.

De gemeente Heerlen is verder verantwoordelijk voor de bewaking van deze termijnen en coördineert de advisering door derden.

4.3 Derden

De betrokken derden dragen zorg voor een complete, tijdige en duidelijke advisering omtrent de zaken die binnen hun expertise liggen. Bij alle B1, B2 en C evenementen wordt in ieder geval advies gevraagd aan de politie, brandweer en GHOR.

Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor het uitvoeren van hen toegewezen taken. De betrokken derde partijen bepalen zelf de inzet van de middelen. Zo is de gemeente Heerlen niet verantwoordelijk voor de inzet van agenten. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de politie.

4.4 Aansprakelijkheid

Het is noodzakelijk de organisator van een evenement, indien de kans op schade aannemelijk is, te wijzen op de aansprakelijkheid voor veroorzaakte schade. Ook wordt gewezen op de mogelijkheid voor de organisator om een eigen aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het afsluiten van een zogenaamde “evenementenverzekering” kan niet verplicht worden gesteld. Het bestaan van een verzekering in het geval van aansprakelijkheid van de organisatie is niet direct te linken aan de belangen die art. 1:8 APV.

4.4.1 Aansprakelijkheid van de gemeente

De wettelijke aansprakelijkheid van de gemeente is vaak gekoppeld aan het criterium ‘zorgplicht’. De gemeente Heerlen heeft de zorgplicht voor de openbare weg en de vrije ruimte. Wat precies onder ‘zorgplicht’ moet worden verstaan, wordt wettelijk niet uitputtend omschreven. Aan de hand van het zorgplicht-criterium kan worden bepaald of de gemeente in bepaalde gevallen, zoals losliggende stoeptegels, bedradingen op en/of over de openbare weg, wettelijk aansprakelijk is.

Ondanks vergunningverlening, dus toestemming voor een evenement, blijft de gemeente een zorgplicht ten aanzien van de veiligheid op de openbare weg houden.

Dit ligt anders, indien bij voorbaat te verwachten is dat een geringe overtreding van een vergunningsvoorwaarden zeer ernstige schade zal kunnen veroorzaken.

In dit soort situaties is wel algemeen toezicht door de gemeente nodig. Voor en na het evenement kan dit geschieden door het houden van een opleveringscontrole. Tijdens het evenement kan dit door aanwezigheid van de toezichthouder of op basis van oproep (de politie is dan eerste aanspreekpunt en die schakelt de toezichthouder in).

4.4.2 Aansprakelijkheid van de evenementenorganisatie

Bovenstaande laat echter onverlet dat de organisator zelf of de vergunninghouder primair aansprakelijk kan worden gesteld voor veroorzaakte schade.

Blijkt de gemeente aansprakelijk te zijn, dan is het niet altijd mogelijk de schade af te wentelen op de gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering biedt uitsluitend dekking bij evenementen welke mede of door de gemeente zelf worden georganiseerd. Blijkt de evenementenorganisator aansprakelijk, dan kan de schade op hem worden verhaald. Heeft de organisatie geen aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, dan bestaat de kans dat de schade niet vergoed kan worden.

Hoofdstuk 5 Toetsingskader vergunningen

Aan een vergunning voor een evenement kunnen voorwaarden worden verbonden. Welke voorwaarden worden opgenomen is veelal maatwerk. Niet ieder evenement vereist dezelfde voorwaarden. Toch is er een aantal voorwaarden, welke als ‘standaard’ gekwalificeerd kunnen worden. In onderstaande paragrafen worden de algemene voorwaarden opgesomd. De lijst is niet uitputtend en kan per evenement worden aangevuld.

5 .1 Overlast

5 .1.1 Spreiding en frequentie, de Evenementenkalender

Wanneer evenementen op dezelfde tijd of samen op een zelfde locatie gepland zijn en er geen alternatief voorhanden is, dan gelden de volgende voorrangsregels:

  • o

    Beeldbepalende evenementen hebben voorrang op onderscheidende en gangbare evenementen.

  • o

    Onderscheidende evenementen hebben voorrang op gangbare evenementen.

Wanneer de veiligheid niet gegarandeerd kan worden of wanneer de openbare orde in het gedrang komt kan de vergunning op grond van de bepalingen in de APV geweigerd worden.

5.1.2 Begin- en eindtijden van het evenement en op- en afbouw

In dit Toetsingskader worden de begin- en eindtijden van een evenement niet gelijk getrokken met de sluitingstijden genoemd in artikel 2.3.1.4 van de APV, zoals die gelden voor horecabedrijven.

Voor evenementen op maandag tot en met zaterdag zijn de begintijden later en de eindtijden vroeger dan die voor de reguliere horeca, dit teneinde overlast te voorkomen/beperken. De begin- en eindtijden op zondag worden beperkt door de Zondagswet. Gelet hierop gelden minder ruime tijden waarbinnen evenementen georganiseerd kunnen worden.

Bij het op- en afbouwen van de evenementenlocatie dient ook rekening gehouden te worden met eventuele geluidsoverlast. Om de nachtrust te kunnen waarborgen, zijn hiervoor in de vergunning begin- en eindtijden opgenomen.

De eindtijd van evenementen wordt inde vergunning opgenomen en is gebaseerd op het “Geluidbeleid Heerlense evenementen”.

Het college van Burgemeester en Wethouders kan besluiten om afwijkende eindtijden vast te stellen. Dit geldt ook voor verlenging van aantallen dagen, het sluiten van bakkramen en tappen. Hiervoor voor maatwerk toegepast.

  • 5.

    2 Veiligheid

    5.2.1 Beveiliging

    Bij evenementen met hoge veiligheidsrisico’s kan de gemeente de organisatie verplichten om particuliere beveiligers in te zetten. De organisatie dient zelf in het veiligheidsplan aan te geven hoe hieraan invulling wordt gegeven. Wordt gebruik gemaakt van beveiliging dan moet dit gebeuren overeenkomstig de voorschriften van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. De kosten van deze beveiligingswerkzaamheden zijn voor rekening van de organisator. De gemeente en politie beoordelen het beveiligingsplan van de organisatie en maken kenbaar of deze voldoet. Er worden drie maatstaven gehanteerd: 1 op 250 bezoekers, 1 op 500 bezoekers of 1 op 1.000 bezoekers. Hierbij zal echter altijd sprake zijn van maatwerk waarbij rekening wordt gehouden met diverse aspecten (o.a. aantal bezoekers, tijdstip, doelgroep, locatie en historie). Het aantal in te zetten particuliere beveiligers wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

    5 .2.2 Brandveiligheid

    Diverse typen evenementen kunnen leiden tot brand of brand gerelateerde gevolgen, zoals ontploffing. Op verzoek van de gemeente adviseert de brandweer ten aanzien van de vergunningaanvraag. Afhankelijk van het soort evenement worden aan de evenementenvergunning standaard voorwaarden van de brandweer gekoppeld.

    De brandweer beoordeelt vervolgens de aanvraag op onder meer de volgende aspecten:

    • 1.

      de plaatsing van voorwerpen ten opzichte van de omliggende bebouwing en beplanting;

    • 2.

      het vrijhouden van aanrijdroutes voor brandweer- en hulpverleningsvoertuigen in de omgeving van het evenement;

    • 3.

      het bereikbaar houden van bluswatervoorzieningen voor de brandweer;

    • 4.

      het soort materiaal waaruit tijdelijke bouwwerken worden opgetrokken;

    • 5.

      het gebruik van bak- en braadapparatuur en verwarmingsapparatuur;

    • 6.

      het gebruik maken van gecertificeerde BHV’ers (binnen) of gecertificeerde beveiligers (buiten);

    • 7.

      het aantal bezoekers/deelnemers en de aard van het evenement om te bepalen of er personeel en voorzieningen van de brandweer op het terrein aanwezig moeten zijn;

    • 8.

      het aanbrengen van brandpreventieve voorzieningen, zoals blusapparatuur, noodverlichting, nooduitgangen e.d. in tijdelijke bouwwerken.

    5.2.3 Verkeersmaatregelen

    Wanneer sprake is van tijdelijke verkeersmaatregelen, moet de organisator door middel van een situatietekening of een nauwkeurige omschrijving aangeven welke specifieke maatregelen het betreft. De situatietekening of omschrijving wordt bij complexe aanvragen ter advisering voorgelegd aan de afdeling Beheer en Onderhoud. Nadat het advies is ontvangen, worden de tijdelijke verkeersmaatregelen opgenomen in de evenementenvergunning.

    Wanneer door de gemeente medewerking wordt verleend aan de gevraagde verkeersmaatregelen geeft de afdeling Publiekszaken opdracht aan een externe partij tot plaatsing van de juiste borden en afzettingen. De kosten die hiervoor worden gemaakt, kunnen worden doorberekend aan de organisator van het evenement. Eventueel worden de kosten hiervan door de gemeente voldaan. Dit kan alleen wanneer de evenementenorganisatie een beroep heeft gedaan op de faciliteringsregeling en dit verzoek is gehonoreerd.

    De locatie van de diverse tijdelijke verkeersmaatregelen wordt aangegeven op een bij de vergunning behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening. Voor omleidingen van bus routes wordt vanuit de afdeling Publiekszaken contact opgenomen met de vervoersmaatschappij voor de mogelijkheden van eventuele omleidingen.

    5.2.4 Verkeersregelaars

    In de vergunning kan het aanstellen van verkeersregelaars verplicht worden gesteld. Dit geldt met name voor evenementen waarbij gebruik gemaakt wordt van de openbare weg. Verkeersregelaars worden op grond van de Regeling Verkeersregelaars aangesteld. Verkeersregelaars welke deze functie beroepsmatig uitoefenen moeten minimaal 18 jaar oud zijn en dienen duidelijk herkenbaar te zijn als verkeersregelaar door middel van zichtbare, fluoriserende kleding. Verkeersregelaars die alleen bij het evenement worden ingezet moeten minimaal 16 jaar oud zijn. Daarnaast dient de organisator een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een verzekering tegen persoons- en zaakschade te hebben. Bij de aanvraag dient het nummer van de verzekeringspolis te worden vermeld. Indien nodig, zal een kopie van de polis gevraagd worden.

    5.3.1 Ontheffing artikel 35

    Voor het verstrekken van alcoholhoudende drank elders dan vanuit een horeca-inrichting (met terras) en bij het exploiteren van een buitentap op een bestaand terras moet een ontheffing op grond van artikel 35 van de DHW worden aangevraagd. Een ontheffing geldt alleen voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, zoals bier en wijn, en kan alleen worden verleend voor bijzondere gebeurtenissen van zeer tijdelijke aard (maximaal 12 aaneengesloten dagen). Een aanvraag om een dergelijke ontheffing dient tenminste 6 weken voor aanvang van het evenement te zijn ingediend. De gemeente Heerlen heeft standaard aanvraagformulieren ontwikkeld. De aanvrager moet altijd gebruik maken van dit formulier. De actuele versie van dit formulier is te vinden in de producten en dienstencatalogus (PDC) op de website van de gemeente Heerlen.

    Wil door een horecaondernemer buiten zijn bestaande terras alcohol worden verstrekt, dan dient ook een ontheffing te worden aangevraagd. Op dit extra terras kan echter alleen zwak-alcoholhoudende drank worden verstrekt.

    Het is volgens de APV artikel 2:42 van afdeling 9, maatregelen tegen overlast en baldadigheid verboden op de weg alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben, waarbij hinder wordt of kan worden veroorzaakt.

    Dit verbod geld, conform lid 3 van het betreffende artikel, niet voor:

    • a.

      een terras dat behoort bij een horecabedrijf, als bedoeld in van de Drank- en Horecawet;

    • b.

      de plaats, niet zijnde een horecabedrijf, als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geldt krachtens van de Drank- en Horecawet.

    5 .3.2 Gebruik glas

    Voor wat betreft het gebruik van glazen drinkgerei geldt artikel 2:43 van afdeling 9 van de APV.

    • 1.

      De houder van een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 3:4 is verplicht zodanige maatregelen te nemen dat de bezoekers van zijn inrichting geen drinkgerei van glas of flessen van glas buiten de inrichting brengen.

    • 2.

      Het is verboden op de weg drinkgerei van glas of geopende flessen van glas die kennelijk zijn bestemd voor het bewaren van drank bij zich te hebben of met zich mee te voeren.

    • 3.

      Het bepaalde in het eerste en tweede lid geldt niet voor:

    • a.

      een terras waarvoor een vergunning geldt als bedoeld in artikel 2:33;

    • b.

      de plaats waarvoor een ontheffing geldt krachtens artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

  • 5.

    4 De gezondheid

De GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongeval en Rampen) adviseert de gemeenten over de gezondheidsrisico’s bij evenementen. Aan de evenementenvergunning wordt, indien noodzakelijk , een overzicht toegevoegd met de door de organisatie te nemen maatregelen.

Tevens voert Mondriaan in opdracht van de gemeente alcoholmatigingsactiviteiten uit bij grote evenementen. Te denken valt aan het testen van drugs, het inzetten van polsbandjes om drinken onder de 16 te voorkomen en het geven van voorlichting over de gevolgen van (overmatig) drank- en drugsgebruik. In het kader van op 1 januari 2013 in werking getreden herziene Drank- en Horecawet moet iedere gemeente uiterlijk 1 juli 2014 een alcoholmatigingsbeleid voeren. In overleg met externe partners als Mondriaan en de GGD zal integraal beleid worden geformuleerd. Evenementen zullen ook meegenomen worden in dit beleid.

5.5 Geluid

Ten einde de geluidsproblematiek bij evenementen te beheersen is geluidsbeleid vastgesteld. Aanvragen om vergunning worden getoetst aan het geldende “geluidsbeleid voor Heerlense evenementen”.

Hoofdstuk 6 Bijzondere bepalingen feesttenten

Voor het plaatsen van feesttenten gelden aanvullende bepalingen.

6 .1.1 Aantal feesttenten per buurt

Om de overlast voor de omgeving te beperken tot een acceptabel niveau, zal toestemming worden verleend voor het houden van maximaal 3 feesttenten per buurt per jaar.

Bij meerdere aanvragen voor feesten in een en hetzelfde weekeinde in één buurt zal het college het weekeinde toewijzen, waarin het feest gehouden mag worden. In verband hiermee adviseren wij organisatoren geen enkel contract af te sluiten (dan wel op eigen risico) alvorens een principetoestemming dezerzijds is verleend. Het college kan de locatie voor een feesttent vaststellen in afwijking van de plaats welke in het verzoek staat vermeld.

De gemeente Heerlen is voor deze regeling onderverdeeld in de volgende buurten:

In het stadsdeel Hoensbroek (1 ):

10 Maria Gewanden -Ter Schuren

11 Mariarade

12 Hoensbroek- De Dem

13 Nieuw Lotbroek

14 De Koumen

In het stadsdeel Heerlerheide (2):

20 Vrieheide-De Stack

21 Heerlerheide-Passart

22 Heksenberg

23 de Hei

24 Rennemig-Beersdal

In het stadsdeel Heerlen-Stad (centrum) (3):

30 Zeswegen-Nieuw Husken

31 Schandelen-Grasbroek-Musschemig

32 Meezenbroek-Schaesbergerveld-Palemig

33 Heerlen-Centrum

34 Eikenderveld

35 Woonboulevard-Ten Esschen

36 Welten-Benzenrade

37 Bekkerveld-Aarveld

38 Caumerveld-Douve Weien

39 Molenberg

In het stadsdeel Heerlerbaan (4 ):

40 Heerlerbaan-Centrum

41 Heerlerbaan-schil

42 Beitel

Het feest dient gehouden te worden in de buurt waarin de vereniging of organisatie is gevestigd en op een locatie die in verband met de geluidsoverlast zover mogelijk van de woonbebouwing is gelegen.

Een uitzondering zal voor wat de buurtindeling betreft, worden gemaakt voor die feesten waarbij evenementen worden gehouden die qua locatie gebonden zijn, b.v. motorwegraces of -cross.

Bijzondere omstandigheden kunnen het wenselijk maken dat van het gestelde in deze paragraaf wordt afgeweken en dat op een en dezelfde locatie (niet gelegen in een woonomgeving) meer dan één feest gehouden wordt. Deze omstandigheden kunnen onder meer gelegen zijn in de reden, de opzet, en de duur van het feest.

Bij de beoordeling van de vergunning zal ons college meewegen of in de nabijheid van de locatie waar een tent zal worden geplaatst een gebouw aanwezig is wat geschikt is en de bestemming heeft om een dergelijk feest te houden.

Aan de hand van elke aanvraag beoordeelt ons college of afwijking van deze regeling geboden is, waarbij in ieder geval de te verwachten overlast voor de omgeving bij de besluitvorming wordt meegenomen.

6 .1.2 Beperking tijdstippen

  • §

    Vanaf 7 dagen onmiddellijk voorafgaande aan en tijdens de kermis te Hoensbroek zal geen vergunning worden verleend voor het houden van tentfeesten in het stadsdeel Hoensbroek (buurten 10 t/m14);

  • §

    vanaf 7 dagen onmiddellijk voorafgaande aan en tijdens de kermis in Heerlen-Centrum zal geen vergunning worden verleend voor het houden van tentfeesten in het stadsdeel Heerlen-Stad en Heerlerbaan (buurten 30 t/m42);

  • §

    vanaf 7 dagen onmiddellijk voorafgaande aan en tijdens de kermis te Heerlerheide zal geen vergunning verleend worden voor het houden van tentfeesten in het stadsdeel Heerlerheide (buurten 20 t/m24);

  • §

    geen vergunning voor het houden van tentfeesten zal worden verleend vóór de nacht van 31 december op 1 januari.

6.1.3 Beperking aantal feestdagen

Toestemming zal gegeven worden voor feesten van maximaal 3 aaneengesloten dagen. Voor de carnaval is een maximale periode van 5 dagen toegestaan voor een feesttent in de buurt Heerlen-Centrum. Hiervan kan ons college afwijken indien de aard van het feest hiertoe aanleiding geeft. Hierbij kan worden gedacht aan een schoolfeest waarbij de festiviteiten meer dan drie dagen omvatten, maar meer overdag dan in de avonduren zullen plaatsvinden. Ook is het mogelijk indien het een officieel bestaansfeest van de vereniging en of stichting betreft (dit is na 25, 40, 50, 60, 75, 100, 125 jaar etc. en voor carnavalsverenigingen geldt een vermenigvuldigingsfactor van 11 jaar bijv. 11, 22, 33 etc.) uit financieel en organisatorisch oogpunt de donderdag te gebruiken voor een receptie en/of reünie. Deze dag dient een besloten karakter te hebben. Bovendien worden aan de verleende ontheffingen/vergunningen voor de donderdag aanvullende voorschriften ter bescherming van de woonomgeving en het leefklimaat verbonden (o.a. met betrekking tot de beperking van de eindtijd van het feest en de toegestane geluidsnormen voor het maken van muziek).

6.2 Kermisattracties

Geen toestemming zal worden verleend voor het plaatsen van kermisattracties, zoals draaimolens, schiettenten en dergelijke op de feestlocatie indien het feest 2 of 3 dagen of dagdelen plaatsvindt. Hierbij speelt het geen rol of de attractie door een kermisexploitant geëxploiteerd wordt.

Daarnaast zal ook geen toestemming worden verleend voor het plaatsen van kermisattracties in en bij de tent vanaf 14 dagen onmiddellijk voorafgaande aan en tijdens de kermis te Heerlen Centrum, Heerlerheide en Hoensbroek.

6.3 Bijkomende festiviteiten

In beginsel zal aan de organisatie noch aan derden bij feesten van 2 of 3 dagen of dagdelen toestemming worden verleend voor het houden van braderieën, rommelmarkten, tonen oude ambachten, Luikse markten, antiekmarkten en fancy fairs binnen een loopafstand van 500 meter van de locatie. Deze activiteiten mogen wel in de tent plaatsvinden.

6 .4 Sluitingstijden

Als sluitingstijd geldt:

  • -

    - 24.00 uur in de nacht van zondag op maandag tot en met die van donderdag op vrijdag;

  • -

    - 01.00 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag en in de nacht van zaterdag op zondag;

een half uur vóór sluitingstijd dient te worden gestopt met muziek en drankverkoop.

6 .5 Bepaling ter voorkoming van geluidsoverlast

  • 1.

    Het equivalente geluidsniveau (LAeq), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten tijdens het evenement mag niet meer bedragen dan 70 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning of andere geluidsgevoelige bestemmingen;

  • 2.

    Bij herhaalde overtreding van de onder 1 vermelde bepaling kan het maken van muziek voor de desbetreffende avond door een ambtenaar van gemeente Heerlen of namens de chef van het district Heerlen van de politieregio Limburg Zuid verboden worden.

  • 6.

    6 Verstrekking van zwak alcoholische dranken

Voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken is een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet vereist. In deze ontheffing zijn voorwaarden gesteld omtrent het schenken van alcohol aan minderjarigen.

Een verzoek om een dergelijke ontheffing dient tegelijkertijd met de definitieve aanvraag om vergunning voor het te houden feest door de organiserende vereniging te worden overgelegd.

Het verstrekken van drinkwaren in de tent dient uitsluitend te geschieden in plastic en/of kunststof bekers. Het gebruik van glaswerk is verboden.

Het is een verantwoordelijkheid van de organisatie om drankmisbruik te voorkomen.

6.7 EHBO

In de feesttent dient een EHBO-post aanwezig te zijn met gediplomeerde EHBO-ers (minimaal twee), welke duidelijk herkenbaar en vindbaar is voor de bezoekers.

6.8 Sanitaire voorzieningen

De organisatie dient er voor te zorgen dat voldoende hygiënische sanitaire voorzieningen in de directe omgeving van de feesttent voor de bezoekers aanwezig zijn (bijv. het plaatsen van mobiele toiletten).

6.9 Veiligheid tenten

De tenten die geplaatst worden dienen gekeurd te zijn door een erkende instantie (bijv. TNO, Tüv etc.) Tevens dient van iedere tent een bouwboek aanwezig te zijn. Dit bouwboek dient tenminste te bevatten gedetailleerde gegevens die aantonen hoe stevig de constructie is (bestand tegen wind, eigen gewicht, verankeringen en dergelijke). Het te gebruiken tent/zeildoek dient gekeurd te zijn op brandwerendheid (minimale aantoonbare keuringsklasse M2 of Din 4102 B1).

Hoofdstuk 7 Facilitering

De gemeente Heerlen heeft een zorgplicht daar waar het gaat om het veilig en schoon houden van de openbare ruimte. De facilitering van evenementen is bedoeld om de buitenruimte schoon en veilig te houden voor, tijdens en na een evenement dat wordt gehouden in de openbare ruimte. Deze facilitering kent 2 onderdelen:

  • 1.

    Reiniging van de evenementenlocatie en het beschikbaar stellen van vuilcontainers.

  • 2.

    Verkeersvoorzieningen.

    7 .1 Reiniging

    Organisatoren zijn primair verantwoordelijk voor de hygiëne op de beschikbaar gestelde locatie(s) tijdens en na afloop van het evenement. Het evenemententerrein dient veegschoon te worden opgeleverd. De gemeente plaatst vuilcontainers en draagt zorg voor reiniging van de locatie wanneer de activiteit voldoet aan de in deze nota opgenomen criteria. Wanneer reiniging niet wordt gefaciliteerd, dan dient de organisatie hier zelf zorg voor te dragen.

    7.1.1 Toetsingskader reiniging

    De gemeente Heerlen hanteert een toetsingskader bij de beoordeling van de noodzaak tot plaatsen van afvalinzamelmiddelen en het laten reinigen van de evenementenlocatie.

    Toetsingskader reiniging

    • 1.

      De organisator van het evenement komt in aanmerking voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen, voor zover een dergelijke vergunning vereist is.

    • 2.

      Het evenement vindt plaats in de openbare ruimte.

    • 3.

      De voorziening in natura voor reiniging wordt slechts toegekend, indien het een gesubsidieerd evenement betreft of indien het een niet-gesubsidieerd evenement betreft dat op een van de in het “ geluidsbeleid voor Heerlense evenementen” vastgestelde evenementenlocaties plaatsvindt.

    • 4.

      Het aantal en de aard van de ter beschikking te stellen afvalinzamelmiddelen worden door het college vastgesteld op basis van de oppervlakte van de locatie waar het evenement plaatsvindt, het traject van een stoet of wedstrijd en de verwachte publieksomvang.

    7.1.2 Uitvoering

    Op aangave van de afdeling Publiekszaken dient de evenementenorganisatie voor het evenement en na het evenement contact op te nemen met de afdeling Beheer en Onderhoud van de gemeente Heerlen voor een opname van de openbare ruimte. De organisatie dient na het evenement de ruimte op te leveren zoals ze hem in gebruik hebben gekregen. Is dit niet het geval, dan dient de organisatie alsnog zorg te dragen voor het veegschoon opleveren. De organisatie heeft de keuze om dit zelf ter hand te nemen of de gemeente te vragen de locatie te reinigen, deze kosten worden dan aan de organisatie doorberekend.

    De afdeling beheer en onderhoud draagt zorg voor het verlenen van de opdracht tot reiniging bij de door ons via een aanbesteding gecontracteerde partij, het ter plaatse brengen van afvalinzamelingsmiddelen en het laten plaatsen van verkeersvoorzieningen door de door ons via een aanbesteding gecontracteerde partij. Hiertoe vindt regelmatig afstemming plaats met de vergunningverlener.

    7.2 Verkeersvoorzieningen

    Aan de hand van het door de evenementenorganisatie ingediende verkeersplan wordt bekeken waar obstakels verplaatst moeten worden of waar afzettingen noodzakelijk dan wel wenselijk zijn. De gemeente kan vervolgens besluiten de kosten van de verkeersvoorzieningen te vergoeden of zorg te dragen voor de voorzieningen, conform onderstaand toetsingskader.

    7.2.1 Toetsingskader verkeersvoorzieningen

    De gemeente Heerlen hanteert een toetsingskader bij de beoordeling van de noodzaak tot het verplaatsen van obstakels en het plaatsen van verkeersafzettingen.

    Toetsingskader verkeersvoorzieni n gen

    • 1.

      De organisator van het evenement komt in aanmerking voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen, voor zover een dergelijke vergunning vereist is.

    • 2.

      Het evenement vindt plaats in de openbare ruimte.

    • 3.

      De verkeersvoorzieningen worden slechts verstrekt voor zover het verplaatsen van obstakels en het plaatsen van verkeersafzettingen naar het oordeel van het college noodzakelijk is. Dit oordeel is gebaseerd op een door de organisator van het evenement ingediend verkeersplan.

    7.3 Bijzondere situaties

    Het college beslist in redelijkheid in die individuele situaties waarin de beleidskaders niet of onvoldoende voorzien.

Hoofdstuk 8 Heffing leges

De tarieven voor een melding en voor het in behandeling van een aanvraag zijn opgenomen in de Legesverordening. De aanvrager van een evenementenvergunning is leges plichtig vanaf het moment van aanvraag. Ook wanneer de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld of wanneer de vergunning wordt geweigerd zijn de leges verschuldigd.

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van .

gemeentesecretaris, burgemeester,