Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen inhoudende bepalingen inzake regeling briefadres gemeente Heerlen. (Regeling briefadres gemeente Heerlen 2020)

Geldend van 25-04-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen inhoudende bepalingen inzake regeling briefadres gemeente Heerlen. (Regeling briefadres gemeente Heerlen 2020)

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerlen,

Gelet op:

de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47 en 2.52 van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP),

artikel 29 van het Besluit Basisregistratie Personen (Besluit BRP),

de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling Basisregistratie Personen (Regeling BRP),

artikel 4:81 en 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht en op de circulaires BRP en briefadres (2016-0000656211) van 18 oktober 2016 en op de circulaire registratie briefadres om veiligheidsredenen (2013-0000722005) van 6 december 2013) van de minister van BZK en het Protocol voor ondersteuning door Burgerzaken aan achterblijvers in geval van vermissing (NVVB-2016);

Overwegende dat:

het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan en om kwetsbare groepen zonder woonadres, te registreren op een briefadres;

dat het stappenplan inschrijven BRP op een briefadres van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hierbij als leidraad dient.

de beleidsregel geen nadelige gevolgen heeft voor de beleidsdoelstellingen zoals geformuleerd in de uitvoeringsagenda Beschermd Wonen en Opvang Parkstad en Beekdaelen 2019-2020.

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen (artikel 1.1, onder p, Wet BRP) en waar, indien het post van de overheid betreft, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 2.45, lid 3 Wet BRP);

  • b.

    briefadresgever: de ingezetene in de Basisregistratie Personen of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden (artikel 1.1, onder r Wet BRP);

  • c.

    briefadreshouder: de ingezetene in de Basisadministratie Personen die een briefadres houdt;

  • d.

    gezinshuishouden:

  • 1.

    twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

  • 2.

    twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

  • 3.

    een alleenstaande ouder met kind(eren).

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

  • a.

    dak- of thuisloosheid;

  • b.

    korte overbrugging tussen twee woonadressen;

  • c.

    de uitoefening van een ambulant beroep;

  • d.

    kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derden van de tijd

  • e.

    korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • f.

    het behoren tot een kwetsbare groep, zoals verwarde personen;

  • g.

    langdurig vermiste persoon;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40 lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • 4.

    voor zover het opnemen van een woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP).

Artikel 3 Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

  • a.

    een geldig identiteitsbewijs;

  • b.

    de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

  • c.

    een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene of de gemachtigde van de aangewezen rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden;

  • d.

    een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, eerste lid.

  • 4.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, vierde lid, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

  • 5.

    Als het briefadres noodzakelijk is op grond van artikel 2, eerste lid onder f en g, dient de noodzakelijkheid te blijken uit een onderliggend dossier.

  • 6.

    De briefadresgever kan maximaal aan twee gezinshuishoudens, aan twee alleenstaanden of aan een gezinshuishouden en een alleenstaande toestemming geven een briefadres te houden.

  • 7.

    Lid 6 van dit artikel is niet van toepassing indien de briefadresgever het College van Burgemeester en Wethouders betreft of een door dit college aangewezen rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 onder b van de Wet BRP.

Artikel 4 Volledige aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte, aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    de aangever een woonadres heeft, tenzij hij in de situatie verkeert zoals beschreven in artikel 2, eerste lid onder f en het vierde lid;

  • b.

    de aangever, niet beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft, en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • c.

    de aangever beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    het briefadres een adres betreft waarop al aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens of een alleenstaande en een gezinshuishouden een briefadres is verleend, met inachtneming van de uitzonderingen bedoeld in artikel 3, zevende lid;

  • f.

    het briefadres geen bestaand adres betreft;

  • g.

    het briefadres een postbus is van een natuurlijk persoon;

  • h.

    het briefadres is bij een rechtspersoon, welke niet door het College van Burgemeester en Wethouders is aangewezen.

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub b mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal drie maanden. Deze termijn kan bij gegronde redenen telkens met maximaal drie maanden worden verlengd.

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 3.

    Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 4.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, vierde lid mag een briefadres worden verleend voor de duur die de burgemeester noodzakelijk acht.

  • 5.

    De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.

  • 6.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het vijfde lid, is diegene waarop het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na de wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Bijzondere bepaling gemeentelijke adressen

  • 1.

    Als de gemeente zelf als briefadresgever optreedt, dan kan inschrijving op een gemeentelijk adres uitsluitend plaatsvinden met instemming van het College van Burgemeester en Wethouders.

  • 2.

    Voor het in aanmerking komen voor een gemeentelijk briefadres is binding met de gemeente Heerlen noodzakelijk, dit ter beoordeling van het college.

  • 3.

    Voor de inschrijving op een gemeentelijk adres bedraagt de maximale termijn voor een briefadres één maand.

  • 4.

    Verlenging bij gegronde redenen met één maand is mogelijk.

Artikel 8 Verstrekken van inlichtingen

Onverminderd het gestelde in artikel 2 tot en met 6 is zowel de briefadresgever als de briefadresnemer verplicht om op verzoek van het College van Burgemeester en Wethouders inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de registratie van het briefadres.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. Van onbillijkheid kan sprake zijn als het strikt vasthouden aan de regeling als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Heerlen 2020.

Ondertekening

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 21 april 2020.

de wnd. burgemeester van Heerlen,

E.G.M. Roemer

de secretaris a.i.,

L. Schouterden