Regeling vervallen per 01-01-2015

Financiele verordening 2015 Openbaar Lichaam Drechtsteden

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014

Intitulé

Financiele verordening 2015 Openbaar Lichaam Drechtsteden

De Drechtraad

Gezien het voorstel van het Drechtstedenbestuur van 15 januari 2015 en

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording, alsmede artikel 36, eerste lid van de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden;

b e s l u i t :

Vast te stellen de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van het Openbaar Lichaam Drechtsteden.

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    organisatieonderdeel: alle organisatorische eenheden binnen het openbaar lichaam die als zodanig door het Drechtstedenbestuur zijn aangewezen.

  • b.

    administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het openbaar lichaam ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • c.

    financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van het openbaar lichaam, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

    • 1.

      de financieel-economische positie;

    • 2.

      het financiële beheer;

    • 3.

      de uitvoering van de begroting;

    • 4.

      het afwikkelen van vorderingen en schulden;

alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

  • d.

    administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

  • e.

    financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van het openbaar lichaam.

  • f.

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder regionale verordeningen, alsmede besluiten van de Drechtraad en het Drechtstedenbestuur.

  • g.

    doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

  • h.

    doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde effecten van het openbaar lichaam daadwerkelijk worden behaald.

  • i.

    openbaar lichaam: Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden.

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programmabegroting en jaarrekening

  • 1. De Drechtraad stelt de programma-indeling vast.

  • 2. De Drechtraad stelt per begrotingsprogramma vast wat de te bereiken effecten en de te leveren prestaties zijn.

  • 3. De programma’s worden indien van toepassing onderverdeeld naar producten.

  • 4. In de jaarrekening legt het Drechtstedenbestuur verantwoording af over de uitvoering van de begroting.

Artikel 3 Kaders

  • 1. Het Drechtstedenbestuur biedt aan de Drechtraad ten behoeve van de vergadering van juni de ontwerp-begroting voor het volgend begrotingsjaar aan met een meerjarenraming.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur biedt aan de Drechtraad ten behoeve van de vergadering van december een geactualiseerde begroting aan voor het volgend begrotingsjaar. In deze begroting worden inhoudelijke ontwikkelingen, eventuele effecten van de miljoenennota en kostenstijgingen op basis van recente CPB ramingen meegenomen.

Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • 1. De Drechtraad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten alsook de stortingen en de onttrekkingen aan reserves per programma.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur draagt er zorg voor dat:

    • a.

      de programmabudgetten en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de begroting;

    • b.

      de uitvoering gebeurt binnen de budgetten en doelstellingen van het betreffende programma.

  • 3. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar, legt het Drechtstedenbestuur voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de Drechtraad voor.

  • 4. Bij de behandeling van de tussenrapportages in de Drechtraad doet het Drechtstedenbestuur voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde budgetten en de investeringskredieten en het bijstellen van het beleid.

Artikel 5

Tussentijdse rapportage

  • 1.

    Het Drechtstedenbestuur informeert de Drechtraad door middel van twee tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting.

  • 2.

    De rapportage gaat in op afwijkingen ten opzichte van de begroting, zowel wat betreft lasten en baten, investeringen, als realisatie van beleidsvoornemens.

Hoofdstuk 3 Financieel beleid

Artikel 6 Financiële positie

  • 1. Het Drechtstedenbestuur draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de Drechtraad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • 2. De Drechtraad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten.

Artikel 7 Waarderen en afschrijving vaste activa

De regels omtrent waarderen en afschrijven van vaste activa zijn in een aparte nota “activeren en afschrijven” vastgelegd.

Artikel 8 Reserves en voorzieningen

Het Drechtstedenbestuur biedt de Drechtraad eens in de vier jaar een nota risicomanagement en weerstandsvermogen aan. Deze nota wordt door de Drechtraad vastgesteld en behandelt de vorming en besteding van reserves en voorzieningen en de rentetoerekening aan reserves en voorzieningen.

Artikel 9 Prijzen economische activiteiten

Voor de levering van goederen, diensten of werken van economische activiteiten wordt tenminste een geraamde integrale kostprijs gehanteerd. Bij afwijking hiervan biedt het Drechtstedenbestuur een voorstel aan de Drechtraad, waarin het publiek belang van de economische activiteit wordt gemotiveerd.

Artikel 10 Financieringsfunctie

Het financieringsstatuut bevat de meerjarige kaders op voor de financieringsactiviteiten. Dit statuut bevat tevens de taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie. Het Drechtstedenbestuur biedt de Drechtraad eens in de twee jaar een nieuw treasurystatuut aan.

Bij het uitoefenen van de financieringsfunctie handelt het Drechtstedenbestuur conform het treasurystatuut.

Hoofdstuk 4 Paragrafen

Artikel 11 Financiering

In de paragraaf financiering van de begroting en de jaarrekening worden de verplichte onderdelen van het Besluit Begroting en Verantwoording opgenomen. Tevens worden het beleid uit het treasurystatuut opgenomen.

Artikel 12 Weerstandsvermogen en risico

beheersing

  • 1.

    De kaders over het financieel risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen en de gewenste weerstandscapaciteit worden vastgelegd in de nota over het risicomanagement en het weerstandsvermogen.

  • 2.

    Het Drechtstedenbestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.

  • 3.

    Het Drechtstedenbestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.

Artikel 13 Bedrijfsvoering

In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Drechtstedenbestuur naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de kosten van inhuur derden.

Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en administratie

Artikel 14 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in het openbaar lichaam als geheel en in de organisatieonderdelen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;

  • c.

    het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren voor de geleverde prestaties en de maatschappelijke effecten van het gevoerde beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 15 Financiële administratie

Het Drechtstedenbestuur draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen.

Artikel 16 Financiële organisatie

Het Drechtstedenbestuur draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de organisatie van het openbaar lichaam en een eenduidig toewijzing van de taken van het openbaar lichaam aan de organisatieonderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen de organisatieonderdelen van het openbaar lichaam;

  • e.

    de te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • f.

    het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;

  • g.

    het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen; en

  • h.

    het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen en eigendommen, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.

Artikel 17 Interne controle

  • 1. Het Drechtstedenbestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het Drechtstedenbestuur maatregelen tot herstel.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de registratie neemt het Drechtstedenbestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. De Financiële verordening Openbaar Lichaam Drechtsteden, zoals vastgesteld op 21 maart 2007 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2015.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Financiële verordening Openbaar Lichaam Drechtsteden’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de Drechtraad van 7 april 2015

De interim regiogriffier, De voorzitter,

drs. B.C.A.M. Poiesz drs. A.A.M. Brok