Verordening op de raadscommissies gemeente Heumen 2021

Geldend van 21-04-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadscommissies gemeente Heumen 2021

De raad van de gemeente Heumen;

gelet op artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium van 9 februari 2021;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de raadscommissies gemeente Heumen 2021.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • b.

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • c.

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • e.

    wet: Gemeentewet;

  • f.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissies

Er is een:

  • 1.

    Raadscommissie Bestuur en Samenleving, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen voor Bestuur:

    • a.

      burgerzaken;

    • b.

      openbare orde en veiligheid;

    • c.

      juridische zaken;

    • d.

      bestuurlijke zaken;

    • e.

      personele zaken en;

    • f.

      financieel beleid

  • en voor Samenleving;

    a. welzijn, onderwijs en sport;

    b. sociaal domein.

  • 2.

    Raadscommissie Ruimte, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

    • a.

      volkshuisvesting;

    • b.

      ruimtelijke ordening;

    • c.

      milieu;

    • d.

      openbare werken en;

    • e.

      economische zaken en toerisme.

  • 3.

    Het presidium kan, indien nodig of wenselijk, bepalen dat commissies in gezamenlijkheid vergaderen in een “integrale commissie”.

  • 4.

    Als een gezamenlijke vergadering wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie heeft de volgende taken:

  • 1.

    brengt advies uit aan de raad over raadsvoorstellen;

  • 2.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder 1.;

  • 3.

    verzamelt informatie en wisselt politieke standpunten uit;

  • 4.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder 1.;

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    Alle raads- en commissieleden zijn lid van alle in artikel 2 genoemde commissies;

  • 2.

    Iedere fractie wordt in een commissievergadering door maximaal 2 raads- of commissieleden per thema vertegenwoordigd.

  • 3.

    De leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 4.

    Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter wordt door de raad benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het uitvoeren en doen naleven van deze verordening;

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een commissielid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de artikel 4, lid 4, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, draagt de fractie zo spoedig mogelijk een opvolger voor. De raad benoemt het commissielid.

  • 7.

    Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar aan als commissiegriffier.

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of indien noodzakelijk door een door de commissie aangewezen bij de gemeente Heumen werkzame ambtenaar.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 3: Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De vergaderingen van de raadscommissie vinden plaats, overeenkomstig het jaarlijks door de raad vastgestelde vergaderschema voor de raad en de raadscommissies.

  • 2.

    De vergaderingen van de raadscommissies vinden in de regel plaats op donderdag, vangen aan om 20.00 uur en vinden plaats in het gemeentehuis.

  • 3.

    Een raadscommissie vergadert voorts, indien het presidium het nodig oordeelt.

Artikel 9 Oproep en agenda

  • 1.

    Het presidium stelt de voorlopige agenda van de vergadering vast.

  • 2.

    De commissiegriffier zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep met de daarbij behorende stukken.

  • 3.

    In spoedeisende gevallen kan het presidium tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste lid en tweede lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 11 Openbare kennisgeving

  • 1.

    Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in het gemeentelijk informatieblad en digitaal door plaatsing op de gemeentelijke website.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 15.

Paragraaf 2 Vergadering

Artikel 12 Presentielijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de commissiegriffier en de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening wordt vastgesteld.

Artikel 13 Opening vergadering; quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, als tenminste een meerderheid van de fracties blijkens de presentielijst aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip geen meerderheid van de fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien tenminste een meerderheid van de fracties blijkens de presentielijst aanwezig is.

Artikel 14 Orde van de vergadering

  • 1.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Voor het afvoeren of toevoegen van een onderwerp is unanimiteit vereist.

  • 2.

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. Het presidium bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 3.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 4.

    Na vaststelling van de agenda wordt door middel van loting bepaald welke fractie het debat opent.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Na de opening van de vergadering kunnen burgers het woord voeren over onderwerpen die relevant zijn voor de gemeente Heumen.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde personen die van het spreekrecht gebruik willen maken melden dit met opgave van onderwerp uiterlijk vier uur voor de vergadering bij de griffier. De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten.

  • 4.

    Zij die zich als sprekers hebben aangemeld krijgen van de voorzitter maximaal 5 minuten het woord. Inspreken gebeurt voor aanvang van de beraadslaging van het betreffende agendapunt.

  • 5.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 6.

    De commissievoorzitter kan aan commissieleden het woord verlenen om een verhelderende vraag te stellen aan de vragensteller.

Artikel 16 Mededelingen commissieleden en college

Zowel commissieleden als collegeleden krijgen in de commissievergadering ruimte voor het doen van korte mededelingen. De mededelingen worden schriftelijk gedaan, tenzij urgent en actueel.

Artikel 17 Voeren van het woord

  • 1.

    Een commissielid voert het woord na het van de voorzitter gekregen te hebben.

  • 2.

    Nadat alle fracties het woord hebben gekregen, wordt het college of de burgemeester in gelegenheid gesteld om te reageren.

  • 3.

    De leden van de commissie en overige aanwezigen spreken vanaf hun plaats of vanaf het spreekgestoelte.

Artikel 18 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3.

    Commissieleden voeren in een spreektermijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 20 Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering

  • 2.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het naleven van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 3.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dit plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 4.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 5.

    De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 21 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    De raadscommissie kan in bijzondere gevallen bepalen dat anderen dan de in de vergadering aanwezige raadsleden, commissieleden, collegeleden, de griffier en de voorzitter deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een commissielid genomen, alvorens met de beraadslaging over het betreffende agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 22 Advies: geen stemmingen

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.Het advies kan luiden “hamerstuk”, “bespreekstuk” of “niet plaatsen op de raadsagenda”. Voor het advies “hamerstuk” of “niet plaatsen op de raadsagenda” is unanimiteit vereist.

  • 3.

    Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 23 Afsprakenlijst

  • 1.

    Een commissiegriffier draagt zorg voor de afsprakenlijst van de vergaderingen.

  • 2.

    De conceptafsprakenlijst wordt voor de eerstvolgende raadsvergadering gepubliceerd;

  • 3.

    Bij het begin van de vergadering wordt de afsprakenlijst van de vorige vergadering van de betreffende commissie vastgesteld.

  • 4.

    De commissieleden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders , hebben het recht, een voorstel tot wijziging van de afsprakenlijst aan de raadscommissie te doen, indien de afsprakenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of geadviseerd is. Een voorstel tot verandering dient voor de vaststelling van de afsprakenlijst bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 5.

    De afsprakenlijst moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en commissieleden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke fracties afwezig waren.

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      het advies aan de raad, toezeggingen en afspraken per agendapunt van het gesprokene;

    • e.

      de fractie(s) die aangegeven hebben een agendapunt als bespreekpunt te agenderen en hun redenen hiervoor;

    • f.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen die inspreken en aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 21 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 6.

    De vastgestelde afsprakenlijst wordt door de commissievoorzitter en –griffier ondertekend.

Hoofdstuk 4: Besloten vergadering

Artikel 24 Algemeen: toepassing verordening op besloten vergaderingen

  • 1.

    De commissie kan besluiten om (geheel of gedeeltelijk) in beslotenheid te vergaderen.

  • 2.

    Voor het overige zijn op een besloten vergadering de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing, voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 25 Afsprakenlijst besloten vergadering

  • 1.

    Een conceptafsprakenlijst van een besloten vergadering wordt niet gepubliceerd, maar ligt uitsluitend voor de commissieleden ter inzage bij de griffier.

  • 2.

    Deze afsprakenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze afsprakenlijst.

  • 3.

    De vastgestelde afsprakenlijst wordt door de commissievoorzitter en de –griffier ondertekend.

Artikel 26 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 27 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 5: Toehoorders en pers

Artikel 28 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bij.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door de toehoorders wordt verstoord, deze en zonodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 29 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen of die van de griffier. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Hoofdstuk 6: Slotbepalingen

Artikel 30 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 31 Intrekken oude verordening

De “Verordening op de raadscommissies 2014” wordt ingetrokken.

Artikel 32 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op de raadscommissies gemeente Heumen 2021”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 11 maart 2021,

De raad voornoemd;

de griffier,

de burgemeester,

Nicole Collombon

Marriët Mittendorff

Ondertekening