Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Heusden 2012

Geldend van 29-05-2012 t/m heden

Intitulé

KLACHTENREGELING ONGEWENST GEDRAG GEMEENTE HEUSDEN 2012

Burgemeester en wethouders van Heusden;

gelezen de circulaire van het College voor Arbeidszaken van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten d.d. 17 november 2011, nr. Lbr. 11/071, kenmerk ECCVA/U201102020;

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van de gemeente Heusden d.d. 10 mei 2012;

besluiten:

vast te stellen de navolgende "Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Heusden 2012” onder intrekking van de “Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Heusden 2009”.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bevoegd gezag: het orgaan dat in eerste instantie dan wel daartoe gemandateerd bevoegd is tot afdoening van een klacht met betrekking tot ongewenst gedrag;

  • b.

    commissie: de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de decentrale overheid;

  • c.

    decentrale overheid: de gemeente, de provincie , het waterschap of een door deze overheden

    ingestelde instelling die zich heeft aangesloten bij de commissie en deze regeling van toepassing

    heeft verklaard op de behandeling van klachten op het gebied van ongewenst gedrag;

  • d.

    aangesloten organisatie: de decentrale overheid die is aangesloten bij de regeling van de commissie, dan wel een andere organisatie die deze regeling van toepassing heeft verklaard;

  • e.

    ongewenst gedrag: gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele) intimidatie zoals verwoord in artikel 1, 1 a en 2 van de Algemene wet gelijke behandeling en agressie geweld en pesten zoals bedoeld in de Arbowet artikel 3 lid 2 jo. artikel 1 lid 3 sub e en f;

  • f.

    klacht: een door de klager ondertekend en van naam- en adresgegevens voorzien geschrift waarin het jegens hem ongewenste gedrag waarop de klacht betrekking heeft is omschreven, behoudens een klacht op grond van artikel 11;

  • g.

    klager: een persoon, niet zijnde een politieke ambtsdrager van een aangesloten organisatie, die

    werkzaam is of werkzaam is geweest in deze organisatie en een klacht over ongewenst gedrag

    indient;

  • h.

    aangeklaagde: een persoon, niet zijnde een politieke ambtsdrager van een aangesloten

    organisatie, die werkzaam is of werkzaam is geweest in deze organisatie en over wiens gedrag

    geklaagd wordt;

  • i.

    informant: degene die namens het bevoegd gezag informatie verstrekt aan de commissie;

  • j.

    getuigen: andere dan onder h genoemde personen die door de commissie worden verzocht

    informatie te verstrekken;

  • k.

    college: het College voor Arbeidszaken van de Vereniging Nederlandse Gemeenten dat deze klachtencommissie heeft ingesteld;

  • l.

    vertrouwenspersoon: de door het bevoegd gezag aangestelde persoon, tot wie de medewerker

    die geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag, zich kan wenden voor advies en ondersteuning;

  • m.

    bemiddelaar: de interne of externe persoon die (in overleg met de klager) is aangewezen door de

    vertrouwenspersoon en die door bemiddeling probeert tot een oplossing van de gesignaleerde

    problemen te komen. Uiteraard alleen indien de klager daarin toestemt. De bemiddelaar is ook

    gehouden aan de bepalingen van deze regeling; met name de in artikel 5, lid 3, genoemde

    geheimhoudingsplicht van deze regeling is tevens van toepassing op de bemiddelaar.

  • n.

    gemeentesecretaris: het hoofd van de ambtelijke organisatie.

Artikel 1a. Klachten over politiek ambtsdragers

Het bevoegd gezag kan in afwijking van artikel 1 onder h. de commissie ad hoc belasten met onderzoek naar en advies over een klacht, die betrekking heeft op ongewenst gedrag van een politiek ambtsdrager van een aangesloten organisatie jegens klager. Voordat het bevoegd gezag een klacht doorzendt naar de commissie, dient eerst de interne informele procedure via de externe vertrouwenspersoon als genoemd in artikel 3 doorlopen te zijn.

Artikel 2. Taakstelling en samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak een klacht te onderzoeken en daarover advies uit te brengen aan het bevoegd gezag.

  • 2. Uit de commissie worden door de voorzitter van de commissie drie leden aangewezen om een klacht te onderzoeken, waaronder een (plaatsvervangend) voorzitter.

  • 3. Deze leden beslissen bij gewone meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 4. Een lid wordt vervangen als deze direct of indirect betrokken is geweest bij enige vorm van ongewenst gedrag waarover de klacht is ingediend dan wel een persoonlijk belang heeft bij de afhandeling van de klacht.

  • 5. Benoeming, schorsing en ontslag van de voorzitter, overige leden en hun plaatsvervangers

    geschiedt door de voorzitter van het college.

  • 6. De voorzitter, overige leden en hun plaatsvervangers worden benoemd voor een periode van zes

    jaar.

  • 7. De commissie kan een nadere werkwijze bepalen.

Artikel 3. De vertrouwenspersoo

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt twee interne en één externe vertrouwenspersoon aan.

  • 2.

    Er dient in ieder geval een vrouwelijke vertrouwenspersoon aangesteld te worden.

  • 3.

    Het bevoegd gezag stelt de vertrouwenspersoon in de gelegenheid zijn/haar taken naar behoren te vervullen

Artikel 4. Taken van de vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon heeft tot taak:

  • 1.

    de klager (direct) op te vangen, bij te staan en te adviseren in geval van ongewenst gedrag;

  • 2.

    de klager in contact te brengen met een bemiddelaar die kan proberen om tot een oplossing van

    de gesignaleerde problemen te komen. Dit geschiedt alleen indien de in lid 1 bedoelde klager

    daarin toestemt;

  • 3.

    het doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverleningsinstanties als verdere opvang noodzakelijk

    en/of gewenst is;

  • 4.

    de klager desgewenst te ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie;

  • 5.

    het onderhouden van contact met de klager gedurende het gehele traject;

  • 6.

    het registreren van de aard, omvang en afhandeling van de problemen op het gebied van

    ongewenst gedrag die hem/haar worden meegedeeld;

  • 7.

    het gevraagd en ongevraagd adviseren aan de gemeentesecretaris en het bevoegd gezag over

    een passend beleid ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag (met name op het gebied

    van voorlichting en preventie);

  • 8.

    het bevoegd gezag en/of leidinggevenden gevraagd en ongevraagd te adviseren over eventueel te treffenmaatregelen en desgevraagd het geven van voorlichting aan de medewerkers;

  • 9.

    het jaarlijks schriftelijk verslag uitbrengen aan het bevoegd gezag over het aantal en de aard van de klachten die zijn ingediend en over het resultaat van de afwikkeling, waarbij de anonimiteit van klager en aangeklaagde gewaarborgd blijft. Het bevoegd gezag stuurt dit verslag ter kennisneming en bespreking naar de ondernemingsraad.

Artikel 5. Werkwijze, bevoegdheden en positie van de vertrouwenspersoon

  • 1. De vertrouwenspersoon heeft een onafhankelijke positie in de organisatie en ten opzichte van

    de klager een partijdige en adviserende rol;

  • 2. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen hem in verband met zijn

    werkzaamheden als vertrouwenspersoon ter kennis komt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet na

    beëindiging van de aanstelling als vertrouwenspersoon;

  • 3. Personen die door de vertrouwenspersoon worden benaderd worden geacht de gevraagde

    informatie te verstrekken, eventueel te bemiddelen en geheimhouding in acht te nemen. Deze

    verplichtingen gelden ook voor het bevoegd gezag.

  • 4. In voorkomende gevallen kan de vertrouwenspersoon externe deskundigen raadplegen. De

    kosten komen voor rekening van het bevoegd gezag.

  • 5. De richtlijnen en procedures (folder en/of beleidsplan) met betrekking tot voorliggende

    klachtenregeling worden op aanvraag verstrekt door de vertrouwenspersoon;

  • 6. Anonieme ingediende klachten worden door de vertrouwenspersoon niet in behandeling genomen;

  • 7. De vertrouwenspersoon houdt een archief bij volgens de bepalingen in de Archiefwet en de

    Archiefverordening gemeente Heusden;

  • 8. Voormalige) vertrouwenspersonen zullen niet uit hoofde van hun functie als vertrouwenspersoon

    worden benadeeld in hun positie als medewerker van de gemeente Heusden.

Artikel 6. Secretaris en administratie

  • 1. De voorzitter van het college wijst na overleg met de voorzitter van de commissie een secretaris

    en een of meer plaatsvervangend secretarissen aan.

  • 2. De administratie ten behoeve van de commissie wordt gevoerd door het secretariaat van het college.

Artikel 7. Indienen van de klacht

  • 1.

    De klager kan de klacht zowel rechtstreeks bij de commissie indienen als bij het bevoegd gezag.De klager kan niet rechtstreeks een klacht indienen bij de klachtencommissie, maar stelt de kwestie eerst (mondeling of schriftelijk) aan de orde bij één van de vertrouwenspersonen als genoemd in artikel 3. Een klacht over de gemeentesecretaris kan klager alleen aan de orde stellen bij de externe vertrouwenspersoon als genoemd in artikel 3.

  • 2.

    Als de klager een formele klacht wil indienen, ondersteunt en begeleidt de vertrouwenspersoon de

    klager.

  • 3.

    De klager en de vertrouwenspersoon moeten hun werktijd kunnen onderbreken voor gesprekken

    over het indienen en de behandeling van de klacht.

  • 4.

    De klager vermeldt in de klacht zo mogelijk de datum, tijd, plaats van het ongewenst gedrag, deomstandigheden, de namen van aangeklaagde en eventuele getuigen, alsmede de stappen die hij reeds heeft ondernomen.

  • 5.

    Indien de klager de klacht indient bij het bevoegd gezag, bevestigt het bevoegd gezag deontvangst van de klacht aan de klager en vermeldt daarbij dat de klacht zal worden doorgezonden

    naar de commissie die het bevoegd gezag over de afhandeling van de klacht zal adviseren. Hetbevoegd gezag zendt de klacht, nadat daarop de datum van ontvangst is aangetekend, zo

    spoedig mogelijk door aan de commissie.

  • 6.

    De commissie bevestigt de ontvangst van de klacht aan de klager en stelt hem op de hoogte vande termijnen en de wijze van afdoening van de klacht. Tevens informeert de commissie het bevoegd gezag binnen twee weken, dat een klacht is ontvangen. Indien de klacht rechtstreeks bij de commissie is ingediend bevat de melding aan het bevoegd gezag geen persoonsgegevens van klager, beklaagde of getuigen.

Artikel 8. In behandeling nemen van de klacht

  • 1. Het bevoegd gezag verstrekt op verzoek alle op de klacht betrekking hebbende gegevens,

    waaronder de klachtenregeling van de aangesloten organisatie, de contact- en functiegegevens

    van klager en aangeklaagde en een overzicht van de reeds geproduceerde stukken met

    betrekking tot de klacht.

  • 2. De commissie neemt een klacht niet in behandeling indien verplichte stappen uit de

    Klachtenprocedure van de betreffende aangesloten organisatie niet zijn doorlopen.

  • 3. De commissie verklaart de klacht niet ontvankelijk indien deze niet valt binnen de begripsbepalingen van artikel 1 onder c,e,f,g en h van deze regeling,

  • 4. Ingeval lid 2 van toepassing is brengt de commissie klager- en in geval lid 3 van toepassing isklager en het bevoegd gezag binnen twee weken na ontvangst van de klacht schriftelijk op de hoogte van het niet in behandeling nemen (lid 2) of de niet ontvankelijkheid (lid 3) van de klacht.

  • 5. De commissie kan de klacht voorts niet in behandeling nemen indien:

    A de klacht niet binnen een redelijke termijn nadat het ongewenste gedrag heeft plaatsgevonden

    aan de commissie is voorgelegd;

    B er sprake is van een uitzondering als bedoeld in artikel 9:8 lid 1 en 2 Awb;

    C wanneer niet in voldoende mate voldaan is aan het bepaalde in artikel 4 lid 2.

Artikel 9. Onderzoek naar de klacht

  • 1.

    Indien de commissie dit voor de uitoefening van haar taak noodzakelijk acht stelt zij een onderzoek in.

  • 2.

    Ten behoeve van het onderzoek is de commissie bevoegd bij het bevoegd gezag alle inlichtingen in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. Het bevoegd gezag verschaft de commissie de gevraagde inlichtingen en stelt de commissie desgevraagd in de gelegenheid de werkomgeving te aanschouwen.

  • 3.

    Het bevoegd gezag stelt personen werkzaam binnen de aangesloten organisatie in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 4.

    Personen als bedoeld in lid 3 die door de commissie worden opgeroepen, zijn verplicht te verschijnen.

  • 5.

    De commissie kan het bevoegd gezag adviseren tussentijdse maatregelen te nemen indien en voor zover dit in het belang is van het onderzoek of van de positie van de in het onderzoek betrokken personen.

  • 6.

    De commissie kan op verzoek van klager en op door klager te motiveren gronden de behandeling van de klacht voor een periode van ten hoogste twee maanden opschorten.

Artikel 10. Horen

  • 1.

    Alvorens een advies uit te brengen stelt de commissie de klager, de aangeklaagde en zo nodig de informant en getuigen in de gelegenheid om te worden gehoord. De commissie kan het horen opdragen aan de voorzitter of een ander lid van de commissie of aan beiden.

  • 2.

    Van het horen kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is.

  • 3.

    De zittingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 4.

    Van het horen wordt een verslag gemaakt.

  • 5.

    De zittingen vinden zoveel mogelijk plaats op een voor partijen goed bereikbare locatie die voldoende rust en discretie biedt aan alle betrokkenen.

  • 6.

    De commissie zendt tijdig voorafgaand aan de hoorzitting aan de aangeklaagde - en voor zover nodig aan klager en informant - een afschrift van de klacht en van andere stukken die op de klacht betrekking hebben.

  • 7.

    De commissie hoort de klager, de aangeklaagde en de getuigen in beginsel buiten elkaars aanwezigheid. De commissie stelt klager en aangeklaagde in de gelegenheid van elkaars zienswijzen, alsmede van de inhoud van de hoorgesprekken met de informant en/of de getuigen kennis te nemen en daarop te reageren.

  • 8.

    De klager en aangeklaagde kunnen zich op eigen kosten ter zitting laten bijstaan door een (raads)persoon.

  • 9.

    De commissie is bevoegd om getuigen, andere betrokkenen en deskundigen schriftelijk of mondeling te raadplegen.

Artikel 11. Omgang met persoonsgegevens

  • 1.

    De commissie verzamelt en verwerkt uitsluitend persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitbrengen van een advies. Bij de verwerking van persoonsgegevens zorgt de commissie voor beveiliging van de gegevens tegen verlies en onrechtmatige verwerking.

  • 2.

    Voor de commissie alsmede de secretaris geldt de plicht tot geheimhouding van persoonsgegevens voor zover overdracht van informatie niet noodzakelijk is voor de uitoefening van de taak van de commissie. Wanneer de inhoud van bepaalde informatie uitsluitend ter kennisneming door de commissie dient te blijven wordt dit aan de commissie meegedeeld.

  • 3.

    De commissie wijst personen die worden gehoord of geraadpleegd op de vertrouwelijkheid van hetgeen ter zitting aan de orde komt.

Artikel 12. Advies over de klacht

  • 1.

    De commissie brengt binnen acht weken na ontvangst van de klacht door de commissie advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht vergezeld van een rapport van bevindingen. Het rapport bevat een verslag van het horen.Een afschrift van het advies wordt aan klager en aangeklaagde toegezonden.

  • 2.

    De commissie kan het bevoegd gezag verzoeken de in eerste lid genoemde termijn met 4 weken te verdagen.

  • 3.

    Met schriftelijke instemming van de klager kan de commissie het bevoegd gezag op basis van artikel 9:11 lid 3 Algemene wet bestuursrecht verzoeken om verder uitstel.

  • 4.

    In het advies kunnen aanbevelingen worden gedaan over door het bevoegd gezag te nemen maatregelen.

Artikel 13. Afdoening van de klacht

  • 1.

    Het bevoegd gezag handelt de klacht binnen tien weken na ontvangst van het klaagschrift af.

  • 2.

    Het bevoegd gezag kan op verzoek van de commissie de afdoening voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan klager en aangeklaagde.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 9 lid 2 en 3 , stelt het bevoegd gezag binnen twee weken na ontvangst van het advies van de commissie bedoeld in artikel 9 lid 1, klager en aangeklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn besluit alsmede de conclusies die het daaraan verbindt.

  • 4.

    Het bevoegd gezag zendt een afschrift van het ter afdoening van de klacht genomen besluit naar de commissie.

Artikel 14. Klachten betreffende het functioneren van de commissie

  • 1. Ingeval een klager of het bevoegd gezag een klacht heeft over enig handelen of nalaten van de

    commissie betreffende de uitvoering van haar taak, wordt deze klacht behandeld door tenminste

    twee leden uit de commissie die niet aan het betreffende onderzoek hebben deelgenomen.

  • 2. Voornoemde leden doen binnen vier weken na ontvangst van de klacht, bedoeld in lid 1 uitspraak

    over de (on)gegrondheid daarvan.

Artikel 15. Jaarverslag

  • 1. Jaarlijks wordt een verslag opgesteld door de commissie.

  • 2. In dat verslag worden in geanonimiseerde zin en met in achtneming van de ter zake geldende wettelijke bepalingen vermeld:

    • a.

      het aantal klachten dat de commissie heeft ontvangen;

    • b.

      het aantal niet-ontvankelijk, (gedeeltelijk) gegrond en ongegrond geachte klachten;

    • c.

      de aard van de klachten;

    • d.

      statistische gegevens over klagers en aangeklaagden;

    • e.

      de doorlooptijd van de adviezen;

    • f.

      aanbevelingen en tendensen.

  • 3. Het verslag wordt gepubliceerd op de website van de VNG.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking

Heusden, 29 mei 2012

Burgemeester en wethouders van Heusden,

de secretaris, de burgemeester,

mr. J.T.A.J. van der Ven drs. J. Hamming