Regeling vervallen per 03-10-2020

Reglement Urgentiecommissie 2016

Geldend van 03-10-2016 t/m 02-10-2020

Intitulé

Reglement Urgentiecommissie 2016

Reglement Urgentiecommissie 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden;

gelet op Hoofdstuk 3 van de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016 en artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen het navolgende Reglement Urgentiecommissie 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Heusden;

  • b.

    urgentiecommissie: de commissie zoals bedoel in artikel 3.2 van de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016, die als taak heeft om namens het college besluiten te nemen op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016;

  • c.

    urgentieregels: de artikelen genoemd in hoofdstuk 1 en 2 van de Huisvestingsverordening Heusden 2016;

  • d.

    zoekprofiel: de minimaal passende woning, waarmee de acute woonnoodsituatie van een woningzoekende met de kortste wachttijd kan worden opgelost.

Artikel 2 Instelling urgentiecommissie

Er is een urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens het college, besluiten te nemen op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016.

Artikel 3 Samenstelling urgentiecommissie

  • 1. De commissie bestaat uit (minimaal) drie vertegenwoordigers, zijnde de gemeente Heusden, Wooncorporatie Woonveste en de Huurdersvereniging Heusden. Een van de leden heeft de functie van voorzitter.

  • 2. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 3. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van twee jaar. Het is mogelijk maximaal twee keer herbenoemd te worden.

  • 5. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 6. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Vergoeding

De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen geen vergoeding.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. De commissie wordt ondersteund door een door het college aangewezen secretaris.

  • 2. Het college wijst een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 6 Werkwijze

1.De commissie vergadert één keer in de vier weken. De voorzitter kan een andere vergaderfrequentie bepalen.

2 De secretaris zendt minimaal vier dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 5.

    De commissie kan besluiten om over een aanvraag bij een extern deskundige advies in te winnen.

  • 6.

    De secretaris maakt van de vergadering een verslag en een besluitenlijst.

Artikel 7 Besluitvorming

1 De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens een lid aanwezig is en zij een stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de volgende stukken:

    • a.

      de aanvraag van de woningzoekende;

    • b.

      de urgentieregels uit de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016;

    • c.

      eventuele advisering van extern deskundigen;

    • d.

      eventuele beleidsregels van het college.

  • 5.

    Het besluit van de commissie bevat de motivering die tot toekenning of afwijzing van de urgentieverklaring heeft geleid, en – wanneer van toepassing – de randvoorwaarden om passend te kunnen reageren op het woningaanbod.

  • 6.

    De secretaris ondertekent het besluit en verzendt het naar de aanvrager.

Artikel 8 Waarborgen privacy

  • 1. Alle stukken die de commissie bij de behandeling van de aanvragen betreft zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorgdraagt voor vernietiging, behalve een te bewaren archiefexemplaar.

  • 3. De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens.

Artikel 9 Verslag van werkzaamheden

  • 1. De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden.

  • 2. De commissie biedt dit verslag voor 1 juli na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan het college en de woningcorporaties als bedoeld in de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016 aan.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Urgentiecommissie 2016.

  • 2.

    Het reglement treedt na voorafgaande bekendmaking in werking op de dag dat de Huisvestingsverordening gemeente Heusden 2016 van kracht wordt.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 23 augustus 2016,

Het college van Heusden,

de secretaris, de burgemeester,

mr. H.J.M. Timmermans drs. J. Hamming