Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Geldend van 09-05-2014 t/m heden

Intitulé

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

De raad van de gemeente Hillegom,

gelezen het voorstel van de burgemeester en de griffier van 3 april 2014,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente Hillegom,

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de auditcommissie;

  • b.

    de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

Artikel 2 Taken

De commissie heeft de volgende taken:

  • a.

    de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

  • b.

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant naar de raad voor de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

  • c.

    het zijn van een overlegplatform voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals bedoeld in artikel 2 lid 4 van de Controleverordening gemeente Hillegom;

  • d.

    het zijn van een overlegplatform over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

  • e.

    het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de aanwijzing van de accountant;

  • f.

    het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit raads- en/of burgerleden. De raad benoemt de leden en plaatsvervangende leden van de commissie. Elke fractie kan een lid en plaatsvervangend lid voordragen.

  • 2. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.

  • 3. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

Artikel 4 Vaste adviseurs

  • 1. De commissie heeft de volgende vaste adviseurs: de portefeuillehouder Financiën, de directeur Bedrijfsvoering, de financieel / concerncontroller, een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie en de accountant.

  • 2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meer adviseurs.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden van de commissie worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 2. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval bij ontslag als lid van de raad of als burgerlid.

  • 3. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 4. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 2 genoemde taken.

  • 2. Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie. Vastgestelde verslagen zijn openbaar tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. Vastgestelde niet-openbare verslagen worden als vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad, burgemeester en wethouders en de adviseurs.

Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening auditcommissie Hillegom’.

    Aldus besloten in de vergadering van 24 april 2014.

    drs. P.M. Hulspas-Jordaan

    griffier

    J.Broekhuis,

    voorzitter