Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Hollands Kroon 2012

Geldend van 18-10-2012 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Hollands Kroon 2012

Gemeente Hollands Kroon

Onderwerp:

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

De raad van de gemeente Hollands Kroon;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 augustus 2012

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

“Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Hollands Kroon 2012”

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen;

  • 2.

    De bijlagen maken onderdeel uit van deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder (op alfabetische volgorde):

  • a.

    aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 2d Besluit GBA;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders valt, belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • g.

    bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen;

  • h.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • k.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • l.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in de GBA;

  • m.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • n.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • o.

    verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA;

  • p.

    Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1.

    Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak;

  • 2.

    De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een overeenkomst en geheimhoudingsverklaring (Bijlage 7 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens);

  • 3.

    De binnengemeentelijke afnemers zijn verplicht aan de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is de afdelingsmanager Backoffice.

  • 1.

    De beheerder van de GBA is de afdelingsmanager Backoffice;

  • 2.

    De beheerder geeft invulling aan de onder artikel 2 bedoelde overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 2 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens vermelde afdelingen, de in de tabel (Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken (Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens).

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Burgerzaken;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in Bijlage 3 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers inzage verleend, voor de in de tabel (Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken (Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens).

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 4 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel (Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken (Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens).

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

  • -

    het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

  • -

    de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

  • -

    een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan Bijlage 5 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 5 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen, in die gevallen dat een telefonisch verzoek wordt gedaan, incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in Bijlage 6 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Bewerker

De gemeente kan voor de GBA gebruik maken van een bewerker. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de bewerker worden vastgelegd in een Bewerkersovereenkomst. Deze overeenkomst dient te voldoen aan de bij wet vastgestelde eisen. De bewerker krijgt voor de uitvoering van zijn taak de beschikking over de noodzakelijke GBA-gegevens.

Artikel 19 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening GBA gemeente Hollands Kroon 2012.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

  • 5.

    De verordeningen gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeenten Anna Paulowna, Niedorp, Wieringen en Wieringermeer komen te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 september 2012
De raad voornoemd,
Griffier voorzitter

Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van wettelijke taken gerelateerd aan de gemeentelijke organisatie.

Door het ministerie van Binnenlandse Zaken is aan de gemeente een GABA (gemeente als buitengemeentelijke afnemer) autorisatie verleend voor de verkrijgen van GBA-gegevens uit een andere gemeente. Deze autorisatie is ook als leidraad gebruikt voor het raadplegen en verstrekken van GBA-gegevens aan andere afdelingen. De autorisatie gestoeld is op de wettelijk uit te voeren taken.

Organisatie onderdeel

Taakveld/taakgroep

Taakomschrijving

Doelgroep

Regelgeving/grondslag

Afdeling front-office dienstverlening en Afdeling backoffice dienstverlening.

2.Gemeentelijke belastingen en heffingen

Heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en heffingen.

Het betreft de volgende belastingen, heffingen en rechten:

-onroerende zaakbelasting;

-belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten;

-forensenbelasting;

-toeristenbelasting;

-parkeerbelasting;

-hondenbelasting;

-reclamebelasting;

-precariobelasting;

-rioolheffing;

-grafrechten;

-afvalstoffenheffing;

-heffingen i.v.m. gebruik gemeentelijke bezittingen en/of door gemeentebestuur verleende diensten (leges).

Personen buiten de eigen gemeente ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd. Het betreft de hierboven opgesomde belastingen en heffingen.

Titel IV, Hoofdstuk XV Gemeentewet;

Artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Afdeling backoffice dienstverlening

3.Waardering onroerende zaken

Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zaak. Voor het toesturen van de beschikkingen heeft de gemeente actuele adresgegevens nodig van personen die niet in de eigen gemeente wonen.

Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak maar wonen buiten de gemeente waar de onroerende zaak gelegen is. Hypotheekhouders behoren niet tot de doelgroep.

Artikel 22 en 38 van de Wet waardering onroerende zaken.

Afdeling veiligheid

4.Gemeentelijke opsporingsambtenaren

Door de Minister van Veiligheid en Justitie kunnen bij besluit buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente worden aangewezen in verband met de handhaving openbare ruimte. Deze gemeentelijke opsporingsambtenaar is bevoegd tot het opsporen van feiten, strafbaar gesteld bij of krachtens verscheidene wetten en de gemeentelijke verordeningen en/of Keuren voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied van de gemeentelijke opsporingsambtenaar betreft bijvoorbeeld de handhaving op het gebied van het hondenbeleid van de gemeente, afval en milieu (het illegaal dumpen van afval, het veroorzaken van zwerfafval) of parkeercontrole en verkeersveiligheid (het rijden zonder gordel, het niet handsfree bellen of foutparkeren).

Personen wier gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten gepleegd in openbare ruimten.

Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden geverbaliseerd.

Besluit van de Minister van Justitie (thans de minister van Veiligheid en Justitie) tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente.

Extern

5.Uitkeringen Werk en bijstand

Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen op het gebied van werk en bijstand.

Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van werk en bijstand. Het onderzoeken of een uitkering moet worden teruggevorderd of een boete moet worden geïnd.

Personen die een betalingsverplichting hebben jegens de gemeente (verhaal of terugvordering), personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in een fraudeonderzoek op het gebied van bijstandsverlening.

Artikel 5, onder a, 18, 52, 58, 59 en 60, 61 t/m 62i van de Wet werk en bijstand;

Artikel 9 en 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

Artikel 9 en 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

Artikel 1.22 en 1.72, eerste lid, onder c van de Wet kinderopvang, of Artikel 12 en 28 van de Wet werk en inkomen kunstenaars.

Afdeling backoffice dienstverlening

6.Winkeltijden

Door middel van het verstrekken van een ontheffing kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben. Deze ontheffing verleent de gemeente voor langere tijd. De gemeente int de bijbehorende leges en trekt zo nodig de ontheffing weer in als de voorwaarden waar-onder deze is verleend niet worden nageleefd. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de ontheffinghouder beschikken.

Personen die ingeschreven zijn buiten de eigen gemeente en aan wie een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet is verleend of door wie deze is aangevraagd. Personen buiten de eigen gemeente die de voorwaarden waaronder de vrijstelling is verleend niet naleven en die door de gemeente moeten worden aangeschreven.

Artikel 3 Winkeltijdenwet, de ge-meentelijke Winkeltijdenverordening en de gemeentelijke legesver-ordening.

Afdeling backoffice dienstverlening

7.Drank- en horecabedrijf

Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in.

Exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet waaraan de gemeente een drank- en horecavergunning heeft verleend. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet.

Artikel 3 en 4 van de Drank- en Horecawet.

Afdeling backoffice dienstverlening

8.Kansspelen

Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de vergunninghouder beschikken.

Personen buiten de eigen gemeente die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen of aan wie een vergunning is verleend. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meer speelautomaten aanwezig zijn.

Artikel 30b van de Wet op de kansspelen.

Extern

9.Huisvesting

Het behandelen van verzoeken van nog niet in de gemeente ingeschreven personen in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking. De gemeente moet beschikken over actuele gegevens van de verzoekers tijdens de behandelingsperiode. De afhandeling van deze verzoeken is doorgaans langdurig.

Nadat het verzoek is behandeld kan het noodzakelijk zijn dat de gemeente achteraf de juistheid van de opgegeven gegevens kan controleren.

Zie taakomschrijving. Het betreft personen die een aanvraag van bijvoorbeeld een huisvestingsvergunning hebben ingediend, maar nog niet in de gemeente zijn ingeschreven.

Artikelen 2, 4, 11, 14, 23 en 30 van de Huisvestingswet.

Afdeling frontoffice dienstverlening en Afdeling backoffice dienstverlening

10.Omgevingsvergunning

De gemeente houdt zich bezig met het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het in ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. De gemeente voert deze taken uit op grond van de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening.

Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is een groot aantal vergunningen, ontheffingen en meldingen samengevoegd tot één omgevingsvergunning.

Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, maar niet in de gemeente zijn ingeschreven en personen aan wie zo'n vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

Artikel 2.12.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken;

Artikel 10.63 Wet Milieubeheer;

Algemene plaatselijke verordening;

Artikelen 2.1 en 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Afdeling backoffice dienstverlening

11.Vergunningen, ontheffingen, meldingen en kennisgevingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening

De gemeente heeft de bevoegdheid om in de Algemene plaatselijke verordening (APV) te bepalen dat voor be-paalde handelingen of rechten een vergunning of ontheffing van de gemeente verkregen moet worden. Hierbij kan men denken aan marktstandplaatsvergunningen, evenementen-vergunningen of exploitatievergunningen. Daarnaast kan de gemeente burgers opleggen bepaalde zaken of voorge-nomen activiteiten aan de gemeente te melden. Bijvoorbeeld betogingen op openbare plaatsen.

Personen die op grond van de APV van de gemeente een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing doen, of een personen aan wie zo’n vergunning of ontheffing is verleend. Personen die op grond van de APV een melding aan de gemeente moeten doen.

Algemene plaatselijke verordening van de gemeente.

Afdeling frontoffice dienstverlening

12.Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Op grond van artikel 4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning draagt de gemeente zorg voor de verlening van woon- en vervoersvoorzieningen en/of rolstoelen voor mensen met een beperking. De werkzaamheden voor de gemeente bestaan uit het behandelen van het verzoek van een persoon met een beperking die een voorziening bij de gemeente heeft aangevraagd, maar nog niet in de gemeente is ingeschreven.

Personen die een aanvraag hebben ingediend voor een Wmo-voorziening, maar nog niet in de gemeente zijn ingeschreven.

Artikel 4 en 6 van de Wmo

Afdeling backoffice dienstverlening

13.Gehandicaptenparkeerkaart

Het verlenen van een parkeervergunning aan personen die buiten de eigen gemeente wonen, maar aan wie binnen de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart is verleend of door wie een gehandicaptenparkeerkaart is aangevraagd. Het betreft langlopende parkeervergunningen voor gehandicapten. Voor de afhandeling van de verzoeken om een vergunning, de inning van de leges en het toezicht op de naleving van de vergunningvoorwaarden heeft de gemeente actuele adresgegevens nodig.

Zie taakomschrijving.

Artikelen 49 en 53 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Afdeling backoffice dienstverlening

14.Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen

De Wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz) geeft de burgemeester van een gemeente de bevoegdheid om een geestelijk gestoord persoon die een gevaar oplevert voor zichzelf of de omgeving gedurende een bepaalde periode in bewaring te stellen, wanneer deze weigert zich te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis. Na de inbewaringstelling dient de burgemeester zo snel mogelijk de wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de in bewaring gestelde hiervan op de hoogte brengen. Tevens dient de burgemeester de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie inlichten over de inbewaringstelling.

Personen ten aanzien van wie de gemeente bij beschikking gelast heeft deze in bewaring te stellen. Een echtgenoot, wettelijke vertegenwoordiger of naaste (familie) betrekking van de persoon die in bewaring is gesteld en aan wie door de gemeente kennis moet worden gegeven over de inbewaringstelling.

Artikel 20, 25 en 26 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen.

Afdeling veiligheid

15.Rampenbestrijding

Na een ramp of een zwaar ongeval dient de gemeente een Centraal Registratie –en Informatiebureau (CRIB) op te zetten. Het CRIB is belast met het verzamelen en registreren van alle van belang zijnde gegevens over slachtoffers of getroffenen (zoals gewonden, vermisten, evacués, daklozen en overledenen).

Het betreft een samenwerking tussen brandweer, politie, ambulancedienst en het Nederlandse Rode Kruis. Het CRIB heeft tot doel zo snel en goed mogelijk: - informatie over slachtoffers of getroffenen te verzamelen (registreren), te groeperen en te verifiëren; - informatie aan het bevoegd gezag, de burgemeester, te verstrekken; - op aanwijzing van het bevoegd gezag geautoriseerde informatie te verstrekken aan belanghebbenden, zoals andere instanties en familie en/of relaties van betrokkenen.

Een persoon die slachtoffer is van een ramp en wiens gegevens moeten worden opgenomen in het centraal registratie- en inlichtingenbureau van de gemeente als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

De Wet veiligheidsregio’s.

Afdeling frontoffice dienstverlening

16.Gevonden voorwerpen

Het Burgerlijk Wetboek draagt de verantwoordelijkheid voor gevonden voorwerpen op aan de gemeente. De gemeente dient al het mogelijke te doen de rechtmatige eigenaar te traceren.

De persoon waarvan wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp.

Boek 5 Burgerlijk Wetboek

Besluit gevonden voorwerpen

Afdeling backoffice dienstverlening

17.Volmachtverlening Kieswet

Een persoon kan volmacht geven aan iemand buiten de eigen gemeente van inschrijving om namens hem een stem uit te brengen bij de verkiezingen. De gemeente van inschrijving van de volmachtverlener dient de persoonsgegevens van de gemachtigde te verifiëren en te controleren of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

Artikel L8, tweede lid, van de Kieswet

Afdeling frontoffice dienstverlening, bijschrijving kind in paspoort vervalt op 26-06-2012

18.Bijschrijving paspoort

Een ouder kan bij zijn of haar gemeente van inschrijving een verzoek doen om een kind bij te laten schrijven in zijn of haar paspoort, terwijl het kind in een andere gemeente is ingeschreven. De gegevens van het kind dienen te worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om na te gaan of het kind niet al een eigen document heeft. De ouder kan het verzoek tot bijschrijving van het kind ook doen in de gemeente waar het kind is ingeschreven. Als de ouder niet in dezelfde gemeente is ingeschreven, dient de gemeente de gegevens van de ouder te verifiëren (artikel 32 jo 22 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland) bij de gemeente van inschrijving van die ouder.

Een ouder die zijn kind wil laten bijschrijven in zijn paspoort, waarbij het kind is ingeschreven in een andere gemeente. Een kind, van wie de ouder dit kind in zijn paspoort wil laten bijschrijven en het kind in een andere gemeente ingeschreven is.

Artikel 17 van de Paspoortwet .

n.v.t.

19.Uitgifte paspoort aan niet-ingezetenen

De gemeenten Den Haag, Enschede, Maastricht en Echt-Susteren kunnen een identiteitskaart of paspoort afgeven aan personen met de Nederlandse nationaliteit zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Een persoon met de Nederlandse nationaliteit zonder woon- of verblijfplaats die voor zichzelf een paspoort aanvraagt, of Een kind met de Nederlandse nationaliteit zonder woon- of verblijfplaats, voor wie de ouder/gezaghebbende een paspoort aanvraagt.

Artikel 7 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland

Afdeling backoffice dienstverlening

20.Naturalisatie

Een verzoek tot naturalisatie wordt ingediend bij de burgemeester van de gemeente van inschrijving. Als er kinderen en kleinkinderen van de verzoeker tot naturalisatie in het verzoek worden betrokken en deze kinderen en kleinkinderen zijn ingeschreven in een andere gemeente, dan dient de gemeente waar het verzoek is ingediend de gegevens van die kinderen en kleinkinderen bij de andere gemeente te verifiëren.

De kinderen en kleinkinderen van verzoekers om naturalisatie die in het verzoek worden betrokken.

Artikel 1, onder d, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Extern

21.Sociale werkvoorziening

Als een ingeschrevene in een sociaal werkvoorzieningsbedrijf van de gemeente werkzaam is en deze persoon naar een andere gemeente verhuist, is de nieuwe gemeente verplicht financiële middelen aan de gemeente waar het werkvoorzieningsbedrijf is gevestigd ter beschikking te stellen.

Personen die bij het sociaal werkvoorzieningsbedrijf van een gemeente werken en wonen buiten de betreffende gemeente.

Artikel 10 Wet Sociale Werkvoorziening.

Extern

22.Leerplicht (ouders)

Gemeenten hebben de taak om te controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. Deze taak wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar. Bij schoolverzuim door een minderjarige leerling wordt contact opgenomen met een ouder, voogd of verzorger van die leerling. Deze kan in een andere gemeente ingeschreven zijn dan de leerling.

Een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige jongere die in de gemeente is ingeschreven en waarmee contact moet worden opgenomen door de leerplichtambtenaar.

Artikel 2 en 22 Leerplichtwet.

Afdeling Samenleving

23.Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)

In het kader van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra voert de gemeente als contactgemeente de regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uit. De gemeente organiseert en coördineert de melding, registratie en doorverwijzing naar onderwijs of arbeidsmarkt van voortijdig schoolverlaters. De gemeente registreert de voortijdig schoolverlater. Daarnaast dient de gemeente jaarlijks een effectrapportage op te stellen waarin zowel streefcijfers als de bereikte resultaten met betrekking tot de aanpak van voortijdig schoolverlaten zijn opgenomen. Deze effectrapportage wordt toegezonden aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Een ingeschrevene die tussen de 17 en 23 jaar is die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding. Een ingeschrevene die ouder of verzorger is van een persoon van 17 jaar die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding.

Artikel 118h van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 8.3.2 van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 162b van de Wet op de expertisecentra.

Afdeling I&A en facilitair

24.Dispensatie niet openbare archiefstukken

Al is een gemeentelijk archiefstuk niet openbaar, dan kan men in bepaalde gevallen toch inzage krijgen. De Archiefwet zegt dat wanneer het belang van de aanvrager om het stuk in te zien groter is dan de belangen om het stuk niet openbaar te maken, toestemming verleend kan worden (dispensatie). De gemeente kan zelf nadere regels stellen omtrent het openbaar maken van deze archiefstukken. Bij de behandeling van een dispensatieverzoek gaat het om de beoordeling of niet-openbare archiefonderdelen wel of niet aan de klant ter inzage kunnen worden gegeven. In verband met de privacy kunnen vaak documenten waarin nog levende personen voorkomen niet vrijgegeven worden. Om tot een gefundeerd oordeel te komen of wel of niet inzage gegeven kan worden in de archiefonderdelen moet in dat geval dus in ieder afzonderlijk geval kunnen worden nagekeken of betrokkenen bijvoorbeeld zijn overleden.

Personen wiens gegevens in een archiefstuk voorkomen en wiens gegevens moeten worden geverifieerd om te kunnen bepalen of het archiefstuk openbaar gemaakt kan worden.

Artikel 15, derde lid, Archiefwet 1995.

Afdeling backoffice dienstverlening

25.Naamswijziging

De minister van Veiligheid en Justitie besluit op een verzoek om geslachtsnaamswijziging. Het verzoek wordt echter ingediend bij de gemeente waar de verzoeker is ingeschreven. De gemeente stelt ook het dossier samen.

Een ouder van de minderjarige verzoeker om geslachtsnaamswijziging dient in te stemmen met de wijziging, alvorens het verzoek kan worden gehonoreerd.

Ouders van een minderjarige persoon die een verzoek om geslachtsnaamswijziging bij de gemeente heeft ingediend, die zijn ingeschreven in een andere gemeente dan de verzoeker.

Artikel 3, lid 4, onder c. en d. van het Besluit geslachtsnaamswijziging.

Afdeling bedrijfsvoering

26.Pensioenen raadsleden en wethouders

Het toekennen van pensioenen aan raadsleden en wethouders.

Raadsleden, wethouders en hun weduwen en wezen voor zover deze in een andere gemeente zijn ingeschreven.

Voor wethouders gelden de artikelen 138, 140, 142 en 143 van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverordening. Voor gemeenteraadsleden geldt artikel 10 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Afdeling bedrijfsvoering

27.Wachtgelden gemeentepersoneel

Het toekennen van wachtgelden aan gemeenteambtenaren en wethouders.

Gemeenteambtenaren, raadsleden en wethouders en hun gerelateerden voor zover deze buiten de eigen gemeente ingeschreven zijn.

Wachtgelden ambtenaren: artikel 125 van de Ambtenarenwet en de hierop gebaseerde collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (hoofdstukken 10 en 11) alsmede artikel 109 van de Grondwet.

Wachtgelden raadsleden en wethouders: artikel 95 Gemeentewet, het Rechtspositiebesluit raadsleden en commissieleden en de gemeentelijke verordeningen.

Afdeling backoffice dienstverlening

28.GBA

Onderzoek in verband met bijhouden van de GBA. In het bijzonder de onderzoeken over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ouder-kind relaties en nationaliteit.

Ingeschrevenen buiten de eigen gemeente die gerelateerd zijn aan een in de eigen gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht.

Hoofdstuk 2 van de Wet GBA.

Afdeling frontoffice dienstverlening en afdeling backoffice dienstverlening

29.Burgerlijke stand

Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen. Bij huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap betreft het onder meer onderzoek naar huwelijksbevoegdheid c.q. bevoegdheid tot het aangaan van een geregistreerd partnerschap en verifiëren gegevens getuigen. Bij erkenningsakten gaat het onder meer om onderzoek naar afstamming. Het doorvoeren van akteverbeteringen betreft onder meer het doorvoeren van verbeteringen in geboorte akten, huwelijksakten/akten voor geregistreerd partnerschap en overlijdensakten.

Personen buiten de eigen gemeenten waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand.

De artikelen 16a, 18, 24 en 24a van boek I Burgerlijk Wetboek.

Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van wettelijke taken en de rubrieken die voor die taak verstrekt mogen worden.

Dit overzicht is eveneens gebaseerd op de autorisatie die door het ministerie van Binnenlandse Zaken aan de gemeente is verleend.

Toelichting:

  • ·

    Onder de taak “Authentieke gegevens” staat de rubrieken (groen) die wanneer deze gebruikt worden, verplicht uit de GBA moeten worden gehaald. De authentieke gegevens staan opgesomd in bijlage 1d van het Besluit GBA.

  • ·

    Onder de taak “Spontaan” zijn de rubrieken (blauw) vermeld die, na het plaatsing van een indicatie via de VOA, automatisch na een wijziging van deze rubrieken worden aangeleverd.

  • ·

    Onder de taak “Algemeen” zijn de artikel 100 rubrieken (rood) vermeld. Voor adressering kunnen deze rubrieken worden gebruikt.

  • ·

    In het kader van de verplichting volgens artikel 88 lid 2 van de Wet GBA zijn de indicatie onjuist en de onderzoeksgegevens toegevoegd.

  • ·

    De vermelde nummering correspondeert met de nummers van de tabel in Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevensonder Taakveld/taakgroep.

Omschrijving

Rubriek

Authentieke gegevens

1 Spontaan

Algemeen

2 Belastingen

3 WOZ

4 Opsporingsambtenaren

5 Uitkering werk en bijstand

6 Winkeltijden

7 Drank- en horecawet

8 Kansspelen

9 Huisvesting

10 Omgevingsvergunning

11 APV

12 WMO

13 Gehandicapten parkeerkaart

14 Bijz. opneming psychiatrische ziekenhuizen

15 Rampenbestrijding

16 Gevonden voorwerpen

17 Volmachtverlening Kieswet

18 Bijschrijving paspoort

19 Uitgifte paspoort niet-ingezetene

20 Naturalisatie

21 Sociale werkvoorziening

22 Leerplicht (ouders)

23 RMC

24 Dispensatie niet openbare archiefstukken

25 Naamswijziging

26 Pensioenen raadsleden en wethoudersneel

27 Wachtgelden gemeentepersoneel

28 GBA

29 Burgerlijke stand

Categorie 01 Persoon

A-nummer

01.01.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

BSN

01.01.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voornamen

01.02.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

01.02.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

01.02.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsnaam

01.02.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboortedatum

01.03.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteplaats

01.03.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteland

01.03.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsaanduiding

01.04.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Registergemeente akte

01.81.10

X

X

Aktenummer

01.81.20

X

X

Gemeente document

01.82.10

X

X

Beschrijving document

01.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

01.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

01.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

01.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

01.85.10

X

X

X

Categorie 51 Persoon (historisch)

A-nummer

51.01.10

X

X

X

BSN

51.01.20

X

X

X

Voornamen

51.02.10

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

51.02.20

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

51.02.30

X

X

X

Geslachtsnaam

51.02.40

X

X

X

Geboortedatum

51.03.10

X

X

X

Geboorteplaats

51.03.20

X

X

Geboorteland

51.03.30

X

X

Geslachtsaanduiding

51.04.10

X

X

Aanduiding naamgebruik

51.61.10

X

X

Registergemeente akte

51.81.10

X

X

Aktenummer

51.81.20

X

X

Gemeente document

51.82.10

X

X

Beschrijving document

51.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

51.83.10

X

X

X

Datum ingang onderzoek

51.83.20

X

X

X

Datum einde onderzoek

51.83.30

X

X

X

Indicatie onjuist

51.84.10

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

51.85.10

X

X

Categorie 02 Ouder1

A-nummer

02.01.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

BSN Ouder1

02.01.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voornamen

02.02.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

02.02.20

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

02.02.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsnaam

02.02.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboortedatum

02.03.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteplaats

02.03.20

X

X

X

X

X

Geboorteland

02.03.30

X

X

X

X

X

Geslachtsaanduiding

02.04.10

X

X

Datum ingang fam. betrekking

02.62.10

X

X

Registergemeente akte

02.81.10

X

X

Aktenummer

02.81.20

X

X

Gemeente document

02.82.10

X

X

Beschrijving document

02.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

02.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

02.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

02.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

02.85.10

X

X

X

Categorie 52 Ouder1 (historisch)

A-nummer

52.01.10

X

X

BSN Ouder1

52.01.20

X

X

Voornamen

52.02.10

X

X

Adellijke titel/predikaat

52.02.20

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

52.02.30

X

X

Geslachtsnaam

52.02.40

X

X

Geboortedatum

52.03.10

X

X

Geboorteplaats

52.03.20

X

X

Geboorteland

52.03.30

X

X

Geslachtsaanduiding

52.04.10

X

X

Datum ingang fam. betrekking

52.62.10

X

X

Registergemeente akte

52.81.10

X

X

Aktenummer

52.81.20

X

X

Gemeente document

52.82.10

X

X

Beschrijving document

52.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

52.83.10

X

X

Datum ingang onderzoek

52.83.20

X

X

Datum einde onderzoek

52.83.30

X

X

Indicatie onjuist

52.84.10

X

X

Ingangsdatum geldigheid

52.85.10

X

X

Categorie 03 Ouder2

A-nummer

03.01.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

BSN Ouder2

03.01.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voornamen

03.02.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

03.02.20

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

03.02.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsnaam

03.02.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboortedatum

03.03.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteplaats

03.03.20

X

X

X

X

X

Geboorteland

03.03.30

X

X

X

X

X

Geslachtsaanduiding

03.04.10

X

X

Datum ingang fam. betrekking

03.62.10

X

X

Registergemeente akte

03.81.10

X

X

Aktenummer

03.81.20

X

X

Gemeente document

03.82.10

X

X

Beschrijving document

03.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

03.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

03.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

03.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

03.85.10

X

X

X

Categorie 53 Ouder2 (historisch)

A-nummer

53.01.10

X

X

BSN Ouder2

53.01.20

X

X

Voornamen

53.02.10

X

X

Adellijke titel/predikaat

53.02.20

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

53.02.30

X

X

Geslachtsnaam

53.02.40

X

X

Geboortedatum

53.03.10

X

X

Geboorteplaats

53.03.20

X

X

Geboorteland

53.03.30

X

X

Geslachtsaanduiding

53.04.10

X

X

Datum ingang fam. betrekking

53.62.10

X

X

Registergemeente akte

53.81.10

X

X

Aktenummer

53.81.20

X

X

Gemeente document

53.82.10

X

X

Beschrijving document

53.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

53.83.10

X

X

Datum ingang onderzoek

53.83.20

X

X

Datum einde onderzoek

53.83.30

X

X

Indicatie onjuist

53.84.10

X

X

Ingangsdatum geldigheid

53.85.10

X

X

Categorie 04 Nationaliteit

Nationaliteit

04.05.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.65.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Gemeente document

04.82.10

X

X

Beschrijving document

04.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

04.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

04.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

04.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

04.85.10

X

X

Categorie 54 Nationaliteit (historisch)

Nationaliteit

54.05.10

X

X

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

54.65.10

X

X

Gemeente document

54.82.10

X

X

Beschrijving document

54.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

54.83.10

X

X

Datum ingang onderzoek

54.83.20

X

X

Datum einde onderzoek

54.83.30

X

X

Indicatie onjuist

54.84.10

X

X

Ingangsdatum geldigheid

54.85.10

X

X

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

A-nummer

05.01.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

BSN partner

05.01.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voornamen

05.02.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

05.02.20

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

05.02.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsnaam

05.02.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboortedatum

05.03.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteplaats

05.03.20

X

X

X

Geboorteland

05.03.30

X

X

X

Geslachtsaanduiding

05.04.10

X

X

Datum sluiting

05.06.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Plaats sluiting

05.06.20

X

X

Land sluiting

05.06.30

X

X

Datum ontbinding

05.07.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Plaats ontbinding

05.07.20

X

X

Land ontbinding

05.07.30

X

X

Reden ontbinding

05.07.40

X

X

Soort verbintenis

05.15.10

X

X

Registergemeente akte

05.81.10

X

X

X

Aktenummer

05.81.20

X

X

X

Gemeente document

05.82.10

X

X

X

Beschrijving document

05.82.30

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

05.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

05.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

05.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

05.85.10

X

Categorie 55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap (historisch)

A-nummer

55.01.10

X

X

BSN partner

55.01.20

X

X

Voornamen

55.02.10

X

X

Adellijke titel/predikaat

55.02.20

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

55.02.30

X

X

Geslachtsnaam

55.02.40

X

X

Geboortedatum

55.03.10

X

X

Geboorteplaats

55.03.20

X

X

Geboorteland

55.03.30

X

X

Geslachtsaanduiding

55.04.10

X

X

Datum sluiting

55.06.10

X

X

X

Plaats sluiting

55.06.20

X

X

Land sluiting

55.06.30

X

X

Datum ontbinding

55.07.10

X

X

Plaats ontbinding

55.07.20

X

X

Land ontbinding

55.07.30

X

X

Reden ontbinding

55.07.40

X

X

Soort verbintenis

55.15.10

X

X

Registergemeente akte

55.81.10

X

X

X

Aktenummer

55.81.20

X

X

X

Gemeente document

55.82.10

X

X

X

Beschrijving document

55.82.30

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

55.83.10

X

X

X

Datum ingang onderzoek

55.83.20

X

X

X

Datum einde onderzoek

55.83.30

X

X

X

Indicatie onjuist

55.84.10

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

55.85.10

X

X

Categorie 06 Overlijden

Datum overlijden

06.08.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Plaats overlijden

06.08.20

X

Land overlijden

06.08.30

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

06.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

06.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

06.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Categorie 07 Inschrijving

Datum eerste inschrijving GBA

07.68.10

X

X

Gemeente waar PK zich bevindt

07.69.10

X

X

Indicatie geheim

07.70.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

PK-geg volledig meegeconverteerd

07.87.10

X

X

Categorie 08 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

08.09.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum inschrijving

08.09.20

X

X

X

Functie adres

08.10.10

X

X

X

Gemeentedeel

08.10.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum aanvang adreshouding

08.10.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Straatnaam

08.11.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Naam Openbare ruimte

08.11.15

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummer

08.11.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisletter

08.11.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummertoevoeging

08.11.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Postcode

08.11.60

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Woonplaatsnaam

08.11.70

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.80

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Identificatiecode nummeraanduiding

08.11.80

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Locatiebeschrijving

08.12.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Land waarnaar vertrokken

08.13.10

X

X

X

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adres buitenland 1

08.13.30

X

X

X

X

X

Adres buitenland 2

08.13.40

X

X

X

X

Adres buitenland 3

08.13.50

X

X

X

X

Datum vestiging in Nederland

08.14.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

08.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

08.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

08.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Categorie 58 Verblijfplaats (historisch)

Gemeente van inschrijving

58.09.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum inschrijving

58.09.20

X

Functie adres

58.10.10

Gemeentedeel

58.10.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum aanvang adreshouding

58.10.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Straatnaam

58.11.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Naam Openbare ruimte

58.11.15

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummer

58.11.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisletter

58.11.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummertoevoeging

58.11.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding bij huisnummer

58.11.50

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Postcode

58.11.60

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Woonplaatsnaam

58.11.70

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.80

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Identificatiecode nummeraanduiding

58.11.80

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Locatiebeschrijving

58.12.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Land waarnaar vertrokken

58.13.10

Datum vestiging in Nederland

58.14.20

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

58.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

58.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

58.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Indicatie onjuist

58.84.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Categorie 09 Kind

A-nummer

09.01.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

BSN kind

09.01.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Voornamen

09.02.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Adellijke titel/predikaat

09.02.20

X

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

09.02.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geslachtsnaam

09.02.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboortedatum

09.03.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Geboorteplaats

09.03.20

X

X

X

X

Geboorteland

09.03.30

X

X

X

X

Registergemeente akte

09.81.10

X

X

Aktenummer

09.81.20

X

X

Gemeente document

09.82.10

X

X

Beschrijving document

09.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

02.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

09.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

09.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

09.85.10

X

X

X

Categorie 59 Kind (historisch)

A-nummer

59.01.10

X

X

BSN kind

59.01.20

X

X

Voornamen

59.02.10

X

X

Adellijke titel/predikaat

59.02.20

X

X

Voorvoegsel geslachtsnaam

59.02.30

X

X

Geslachtsnaam

59.02.40

X

X

Geboortedatum

59.03.10

X

X

Geboorteplaats

59.03.20

X

X

Geboorteland

59.03.30

X

X

Registergemeente akte

59.81.10

X

X

Aktenummer

59.81.20

X

X

Gemeente document

59.82.10

X

X

Beschrijving document

59.82.30

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

59.83.10

X

X

Datum ingang onderzoek

59.83.20

X

X

Datum einde onderzoek

59.83.30

X

X

Indicatie onjuist

59.84.10

X

X

Ingangsdatum geldigheid

59.85.10

X

X

Categorie 10 Verblijfstitel

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

10.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

10.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

10.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

10.85.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum opneming

10.86.10

X

X

X

Categorie 60 Verblijfstitel (historisch)

Aanduiding verblijfstitel

60.39.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde verblijfstitel

60.39.20

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum verblijfstitel

60.39.30

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

60.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

60.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

60.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

Indicatie onjuist

60.84.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

60.85.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum opneming

60.86.10

X

X

Categorie 11 Gezagsverhouding

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

X

X

X

X

X

X

X

X

Indicatie curateleregister

11.33.10

X

X

X

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

11.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

11.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

11.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Categorie 12 Reisdocument

Soort Ned. reisdocument

12.35.10

X

X

Nummer reisdocument

12.35.20

X

X

Datum uitgifte

12.35.30

X

X

Autoriteit afgifte

12.35.40

X

X

Datum einde geldigheid

12.35.50

X

X

Datum inhouding / vermissing

12.35.60

X

X

Aanduiding inhouding / vermissing

12.35.70

X

X

Lengte houder

12.35.80

X

X

Signalering verstrekking

12.36.10

X

X

Aanduiding bezit buitenlands reisdocument

12.37.10

X

X

Gemeente paspoortdossier

12.82.10

X

X

Datum opname paspoortdossier

12.82.20

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

12.83.10

X

X

Datum ingang onderzoek

12.83.20

X

X

Datum einde onderzoek

12.83.30

X

X

Beschrijving dossier

12.82.30

X

X

Categorie 13 Kiesrecht

Aanduiding uitgesloten kiesrecht

13.38.10

X

Einddatum uitsluiting kiesrecht

13.38.20

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

13.83.10

X

Datum ingang onderzoek

13.83.20

X

Datum einde onderzoek

13.83.30

X

Categorie 21 Verwijzing

A-nummer

21.01.10

SoFi-nummer

21.01.20

Voornamen

21.02.10

Adellijke titel/predikaat

21.02.20

Voorvoegsel geslachtsnaam

21.02.30

Geslachtsnaam

21.02.40

Geboortedatum

21.03.10

Geboorteplaats

21.03.20

Geboorteland

21.03.30

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum uitschrijving

21.09.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Straatnaam

21.11.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummer

21.11.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisletter

21.11.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Huisnummertoevoeging

21.11.40

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Postcode

21.11.60

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Locatiebeschrijving

21.12.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Indicatie geheim

21.70.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Aanduiding gegevens in onderzoek

21.83.10

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum ingang onderzoek

21.83.20

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Datum einde onderzoek

21.83.30

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ingangsdatum geldigheid

21.85.10

Aangehaakte gegevens

Voorletters persoon

Bijlage 2 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

Verbanden met andere registratie binnen de gemeente worden tot stand gebracht via een tussenbestand, gekenmerkt door de naam “Key2Datadistributie”.

In de onderstaande tabel zijn de rubrieken weergegeven die door “Key2Burgerzaken” aan “Key2Datadistributie” worden aangeleverd.

“Key2Datadistributie” levert op zijn beurt de GBA-gegevens door aan de administraties voor de uitvoering van de uit te voeren opgedragen taken.

Deze zijn:

  • 1.

    De administratie voor belastingen;

  • 2.

    De administratie voor sociale zaken;

  • 3.

    De administratie voor algemene juridische zaken;

  • 4.

    De administratie facilitaire zaken;

  • 5.

    De administratie voor beheer en werken;

  • 6.

    De administratie voor Decos;

  • 7.

    De administratie voor Stroomlijn.

Omschrijving

Rubriek

Key2Datadistributie

Categorie 01 Persoon

A-nummer

01.01.10

x

Burgerservicenummer

01.01.20

x

Voornamen

01.02.10

x

Adellijke titel/predikaat

01.02.20

x

Voorvoegsel

01.02.30

x

Geslachtsnaam

01.02.40

x

Geboortedatum

01.03.10

x

Geboorteplaats

01.03.20

x

Geboorteland

01.03.30

x

Geslachtsaanduiding

01.04.10

x

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

x

Akteaanduiding

01.81.20

x

Categorie 02 Ouder1

A-nummer

02.01.10

x

Burgerservicenummer

02.01.20

x

Voornamen

02.02.10

x

Voorvoegsel

02.02.30

x

Geslachtsnaam

02.02.40

x

Geboortedatum

02.03.10

x

Geslachtsaanduiding

02.04.10

x

Categorie 03 Ouder2

A-nummer

03.01.10

x

Burgerservicenummer

03.01.20

x

Voornamen

03.02.10

x

Voorvoegsel

03.02.30

x

Geslachtsnaam

03.02.40

x

Geboortedatum

03.03.10

x

Geslachtsaanduiding

03.04.10

x

Categorie 04 Nationaliteit

Nationaliteit

04.05.10

x

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.65.10

x

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

A-nummer

05.01.10

x

SoFi-nummer

05.01.20

x

Voornamen

05.02.10

x

Voorvoegsel

05.02.30

x

Geslachtsnaam

05.02.40

x

Geboortedatum

05.0310

x

Geslachtsaanduiding

05.04.10

x

Datum sluiting

05.06.10

x

Plaats sluiting

05.06.20

x

Land sluiting

05.06.30

x

Datum ontbinding

05.07.10

x

Plaats ontbinding

05.07.20

x

Land ontbinding

05.07.30

x

Reden ontbinding

05.07.40

x

Soort verbintenis

05.15.10

x

Categorie 06 Overlijden

Datum overlijden

06.08.10

x

Plaats overlijden

06.08.20

x

Land overlijden

06.08.30

x

Categorie 07 Inschrijving

Datum opschorting bijhouding

07.67.10

x

Omschrijving reden opschorting bijhouding

07.67.20

x

Indicatie geheim

07.70.10

x

Categorie 08 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

08.09.10

x

Datum inschrijving

08.09.20

x

Datum aanvang adreshouding

08.10.30

x

Straatnaam

08.11.10

x

Naam openbare ruimte

08.11.15

x

Huisnummer

08.11.20

x

Huisletter

08.11.30

x

Huisnummertoevoeging

08.11.40

x

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

x

Postcode

08.11.60

x

Woonplaatsnaam

08.11.70

x

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.80

x

Identificatiecode nummeraanduiding

08.11.90

x

Land waarnaar vertrokken

08.13.10

x

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

x

Adres buitenland 1

08.13.30

x

Adres buitenland 2

08.13.40

x

Adres buitenland 3

08.13.50

x

Land vanwaar ingeschreven

08.14.10

x

Datum vestiging in Nederland

08.14.20

x

Categorie 09 Kind

A-nummer

09.01.10

x

SoFi-nummer

09.01.20

x

Voornamen

09.02.10

x

Voorvoegsel

09.02.30

x

Geslachtsnaam

09.02.40

x

Geboortedatum

09.03.10

x

Geboorteplaats

09.03.20

x

Geboorteland

09.03.30

x

Categorie 10 Verblijfstitel

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

x

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

x

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

x

Categorie 11 Gezagsverhouding

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

x

Indicatie curateleregister

11.33.10

x

Categorie 12 Reisdocument

Soort Nederlands reisdocument

12.35.10

x

Nummer Nederlands reisdocument

12.35.20

x

Categorie 21 Verwijzing

A-nummer

21.01.10

x

SoFi-nummer

21.01.20

x

Voornamen

21.02.10

x

Voorvoegsel

21.02.30

x

Geslachtsnaam

21.02.40

x

Geboortedatum

21.03.10

x

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

x

Datum uitschrijving

21.09.20

x

Straatnaam

21.11.10

x

Huisnummer

21.11.20

x

Huisletter

21.11.30

x

Huisnummertoevoeging

21.11.40

x

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

x

Postcode

21.11.60

x

Aangehaakte gegevens

Voorletters persoon

x

Burgerlijke staat

x

Gezinsverhouding

x

Bijlage 3 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

De volgende afdelingen:

  • -

    I&A en Facilitair;

  • -

    Bedrijfsvoering;

  • -

    Ruimtelijke Ontwikkeling;

  • -

    Samenleving;

  • -

    Backoffice;

  • -

    Frontoffice;

  • -

    Veiligheid.

zijn geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA voor de uitvoering van hun taken overeenkomstig Bijlage 1A Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens en hebben toegang tot de rubrieken overeenkomstig Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens.

De overige organisatieonderdelen zijn op grond van hun algemene en administratieve taken geautoriseerd voor een basisset persoonsgegevens, zoals aangegeven in Bijlage 1B Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens onder “Algemeen”.

Bijlage 4 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Er zijn geen binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA en systematisch gegevens krijgen verstrekt.

Bijlage 5 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instanties kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:

  • -

    Advies en Meldpunt Kindermishandeling;

  • -

    Woningcorporaties binnen de gemeente Hollands Kroon;

  • -

    Ziekenhuizen, verpleeghuizen;

  • -

    Universiteiten ten behoeve van wetenschappelijke doeleinden;

  • -

    Werkvoorzieningschap Noorderkwartier te Schagen;

  • -

    Centrum voor Jeugd en Gezin.

Bijlage 6 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van aangehaakte gegevens

Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinde­ren;

Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden en weduwe/weduw­naar);

Gezinsverhouding;

Vorige woongemeente;

Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;

Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;

De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;

Aantekeningenregels;

Selectiecodes.

Bijlage 7 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Autorisatieformulier inzage in de GBA

Verzoek voor inzage in de Gemeentelijk basisadministratie personen

Voor:

Afdeling:

Datum van ingang:

Reden:

(Argumentatie waarom inzage in de GBA is gewenst)

Gewenst profiel:

(Zie de bijlage voor de bijbehorende bevoegdheden per profiel)

Profiel Applicatiebeheer

Profiel Frontoffice

Profiel Raadplegen

Profiel Uitreiking

Profiel Backoffice

Profiel Belastingen

Profiel Ruimtelijke ontwikkeling

Voor akkoord:

(Naam en paraaf afdelingshoofd)

Behandeling backoffice A

Datum verwerking:

Voor akkoord:

(Naam en paraaf behandelend ambtenaar)

Beëindiging van inzage in de Gemeentelijk basisadministratie personen

Beëindiging inzage

Datum verwerking:

Verwerkt:

(Naam en paraaf behandelend ambtenaar)

Geheimhoudingsverklaring

Gegevens medewerker

Naam: ______________________________Geboortedatum: ______________________

Werkzaam bij bureau ___________________ Afdeling: ___________________________

Gedurende de periode: _________________ Naam uitzendorganisatie: _______________

Geheimhoudingsverklaring

Bij besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hollands Kroon, geautoriseerd tot het opvragen van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens met behulp van een PC, verklaart ondergetekende zijn/haar werkzaamheden te zullen verrichten onder de volgende voorwaarden:

  • 1)

    geen andere informatie door middel van de PC uit de gemeentelijke gegevensbestanden en het GBA te zullen opvragen dan die welke voor de hem/haar opgedragen werkzaamheden nodig zijn;

  • 2)

    zich te verplichten tot geheimhouding van al datgene wat hem/haar in zijn/haar dienstverband ter kennis komt, zijnde in dit geval alle gegevens uit de gemeentelijke gegevensbestanden en het GBA die hem/haar ter kennis komen, tenzij enig wettelijk voorschrift mededeling vordert;

  • 3)

    zich ervan bewust te zijn dat indien hij/zij de verplichting tot geheimhouding schendt, disciplinaire maatregelen (straffen) kunnen volgen op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (artikel 2:5);

  • 4)

    geen andere personen gebruik te zullen laten maken van zijn/haar persoonsgebonden identificatiekaarten c.q. unieke gebruikers-code en/of –wachtwoord;

  • 5)

    zonder toestemming van zijn directe afdelingshoofd geen andere personen dan de in dienstverband werkende personeelsleden te zullen toelaten bij de PC;

  • 6)

    de gebruiker draagt er zorg voor dat bij het verlaten van de werkplek, de PC wordt afgesloten;

  • 7)

    de gebruiker draagt er zorg voor dat indien hij/zij de laatste is die aan het einde van de werkdag de ruimte verlaat de ramen en deuren worden gesloten en dat alle PC’s van het systeem zijn afgemeld en zonodig zijn uitgezet;

  • 8)

    deze verklaring blijft van kracht, ook na beëindiging van bovengenoemde werkzaamheden.

Ondertekening

Naam: _____________ Handtekening: _____________ Datum: __________

Toelichting Verordening GBA

Artikel 1. - Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2. - Doel van de inzage of verstrekking

Dit artikel formuleert het doel van de inzage en/of de verstrekking en regelt hoe dit wordt vastgelegd.

De afnemers die de GBA als authentieke registratie moeten gebruiken worden separaat door het college aangewezen.

Artikel 3. - Beheer

Meestal zal het hoofd van de afdeling of dienst Burgerzaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.

Artikel 4. - Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 5. - Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘on line verbinding’ kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren burgerzaken/publiekszaken tot de GBA. Onderdeel. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van woningtoewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze modelverordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Burgerzaken tot het toepassingssysteem.

Artikel 6. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.

Ook hier ligt het voor de hand om een inventarisatie te maken.

Overeenkomstig artikel 96 van de Wet GBA dient de regio politie aangemerkt te worden als een binnengemeentelijke afnemer.

Artikel 7. - Overige verstrekkingen

In dit artikel kunnen de verstrekkingen die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.

– In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.

– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.

– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

– door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;

– vakbonden;

– ouderenbonden;

– stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.

Artikel 8. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken om te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.

In artikel 9 tot en met 15 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven.

De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 6.

Artikel 12. - Verbanden, toegang en verstrekkingen

Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.

Artikel 14. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens

Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden.

Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.

Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.

Artikel 16. - Beveiliging

Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

Artikel 53 Besluit GBA is van toepassing indien een gemeente gebruikmaakt van een bewerker. In dat geval geldt:

– dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 Besluit GBA.

Als laatste geldt in het kader van beveiliging nog wat in paragraaf 7.3.5 staat:

– het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.

Artikel 17. - Terugmelding

In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Daar de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling burgerzaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan burgerzaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen. Gezien het belang van de GBA wordt bij de melding van verschillen geen onderscheid gemaakt tussen authentieke en niet authentieke GBA-gegevens.

Verder regelt dit artikel dat nadere invulling zal worden gegeven aan de wijze van melding aan en terugmelding vanuit de GBA.

Artikel 18. - Bewerker

Via dit artikel wordt de mogelijkheid gecreëerd om gebruik te kunnen maken van een bewerker. In artikel 1b en 1evan de Wet bescherming persoonsgegevens is een definitie gegeven van resp. verwerking van persoonsgegevens en een bewerker.

Artikel 19. - Slotbepaling

De oude verordening dient, indien nodig, te worden ingetrokken.

Tevens wordt geregeld dat het college van B&W veranderingen in de bijlage kan aanbrengen.

Ten slotte is in dit artikel de citeertitel opgenomen en de terinzagelegging geregeld.