Regeling vervallen per 31-12-2019

Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland

Geldend van 01-03-2017 t/m 30-12-2019

Intitulé

Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland

Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland,

Gelet op artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening Delfland, de

Algemene wet Bestuursrecht en het Waterbeheerplan 2016-2021 van het

Hoogheemraadschap van Delfland,

Overwegende dat het gewenst is het treffen van klimaatadaptieve maatregelen te stimuleren;

Besluiten vast te stellen

Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene subsidieverordening: Algemene subsidieverordening Delfland, in werking getreden op 1 juli 2008.

  • 2.

    Stimuleringsbijdrage: een aanspraak op financiële middelen als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Delfland: het Hoogheemraadschap van Delfland.

  • 4.

    College: Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland.

  • 5.

    Bebouwd gebied: terrein in gebruik voor wonen, werken, winkelen, uitgaan, cultuur en openbare voorzieningen, minimaal bestaand uit een cluster van gebouwen van verschillende eigenaren.

  • 6.

    Klimaatadaptief: aanpassend aan klimaatverandering, het proces waardoor de kwetsbaarheid voor klimaatverandering vermindert of waardoor wordt geprofiteerd van de kansen die een veranderend klimaat biedt.

  • 7.

    Projectkosten: alle kosten die redelijkerwijs toe te schrijven zijn aan het project en die bijdragen aan het realiseren van de doelen van deze regeling.

  • 8.

    Functionele eenheid: een ruimtelijk ontwikkelingsplan dat ontwikkeld wordt door één partij (bijvoorbeeld bij herstructurering of nieuwbouw van wijk, buurt, straat) of een aaneengesloten complex van gebouwen of percelen, dat in eigendom en/of beheer is van één partij, bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie of een vastgoedexploitant.

Artikel 2 Doelstelling

Een stimuleringsbijdrage op grond van deze regeling is gericht op het stimuleren van klimaatadaptieve maatregelen met als doel:

  • 1.

    het bij een breder publiek versterken van de kennis en bewustzijn over de opvang en verwerking van hemelwater, en

  • 2.

    het versterken van groen en water in bebouwd gebied, en/of

  • 3.

    het vergroten van het watervasthoudend vermogen en het verminderen van de hoeveelheid regenwater op de riolering, en/of

  • 4.

    het bijdragen aan het klimaatadaptief inrichten van de leefomgeving.

Artikel 3 Plafond stimuleringsbijdrage

  • 1.

    Het college stelt voor de uitvoering van deze regeling een plafond voor de stimuleringsbijdrage vast.

  • 2.

    Voor 2017 geldt voor de uitvoering van deze regeling een plafond van € 250.000,00.

  • 3.

    Het beschikbare bedrag wordt conform artikel 2.2 van de Algemene subsidieverordening verdeeld op basis van binnenkomst van de aanvragen.

Artikel 4 Kosten die wel en kosten die niet voor een stimuleringsbijdrage in aanmerking komen

  • 1.

    Alle projectkosten komen in aanmerking voor een stimuleringsbijdrage, met uitzondering van:

  • a.

    Kosten voor werkzaamheden die niet bijdragen aan de in artikel 2 genoemde doelstelling.

  • b.

    Kosten voor werkzaamheden die van overheidswege zijn opgelegd.

  • 2.

    Arbeidskosten worden vergoed tot een maximum van € 90,00 inclusief btw per uur.

Artikel 5 Hoogte stimuleringsbijdrage

De stimuleringsbijdrage bedraagt:

  • 1.

    Bij projectkosten tussen de € 0,00 en € 50.000,00 inclusief btw: 25% van de projectkosten met een maximum van € 10.000,00.

  • 2.

    Bij projectkosten hoger dan € 50.000,00 inclusief btw: 20% van de kosten met een maximum van € 15.000,00.

Artikel 6 Aanvraag stimuleringsbijdrage

  • 1.

    Een stimuleringsbijdrage kan worden aangevraagd door een ieder, met uitzondering van overheidspartijen. Overheidspartijen kunnen wel voor een derde partij – zijnde een niet-overheidspartij - als intermediair optreden en voor deze derde partij een stimuleringsbijdrage aanvragen.

  • 2.

    De aanvrager dient de aanvraag in met een aanvraagformulier dat juist en volledig ingevuld en ondertekend is.

  • 3.

    In aanvulling op artikel 3.3 van de Algemene subsidieverordening gaat de aanvraag voor een stimuleringsbijdrage vergezeld van offertes voor de te maken kosten.

  • 4.

    Voor verschillende uitvoeringsfasen van een project kunnen afzonderlijke aanvragen voor een stimuleringsbijdrage worden ingediend, met dien verstande dat de stimuleringsbijdrage voor het totale project, dat wil zeggen alle uitvoeringsfasen tezamen, nooit meer bedraagt dan de in artikel 5 genoemde percentages en maxima.

  • 5.

    Voor verschillende projecten die onderdeel uitmaken van een functionele eenheid, kunnen afzonderlijke aanvragen worden ingediend, met dien verstande dat de totale stimuleringsbijdrage voor een functionele eenheid nooit hoger is dan in artikel 5 genoemde percentages en maxima.

Artikel 7 Beoordeling van de vraag om een voorschot

De beoordeling van een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage gebeurt met inachtneming van paragraaf 4 van de Algemene subsidieverordening. In aanvulling daarop geldt:

  • 1.

    Een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage wordt ingediend ten minste 4 weken voordat met de realisatie van het project wordt gestart.

  • 2.

    Het college beslist op de aanvraag binnen 6 weken na ontvangst van een complete aanvraag.

  • 3.

    Op verzoek van de aanvrager wordt een voorschot verleend ter hoogte van maximaal 50% van de stimuleringsbijdrage, genoemd in het besluit tot verlening van deze bijdrage.

  • 4.

    Om voor een stimuleringsbijdrage in aanmerking te komen dient het project te passen binnen de doelstelling uit artikel 2 en moet worden voldaan aan àlle volgende voorwaarden:

    • a.

      Het project wordt uitgevoerd binnen het beheergebied van Delfland.

    • b.

      Het project voldoet aan geldende wet- en regelgeving of beleid.

    • c.

      Aan het project ligt een realistische en sluitende projectbegroting ten grondslag met onderbouwing en offertes.

Artikel 8 Vaststelling stimuleringsbijdrage

  • 1.

    In afwijking van artikel 6.1 van de Algemene subsidieverlening is de termijn voor het indienen van een aanvraag om vaststelling van een stimuleringsbijdrage 6 weken na realisatie van het project waarvoor deze bijdrage is verleend.

  • 2.

    De aanvrager dient de aanvraag om vaststelling van een stimuleringsbijdrage in met een aanvraagformulier dat juist en volledig ingevuld en ondertekend is. Het aanvraagformulier gaat vergezeld van een activiteitenverslag, een financieel verslag en beeldmateriaal dat de situatie vóór en ná uitvoering van het project weergeeft.

  • 3.

    De vaststelling van de stimuleringsbijdrage gebeurt op basis van de werkelijk gemaakte kosten. De stimuleringsbijdrage is gemaximeerd tot het bedrag dat in besluit tot toekenning van deze bijdrage staat.

  • 4.

    In afwijking van artikel 6.4 van de Algemene subsidieverordening besluit het college op een aanvraag om vaststelling van de stimuleringsbijdrage binnen 6 weken na ontvangst van een complete aanvraag.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    Een stimuleringsbijdrage wordt geweigerd indien:

  • a.

    Door de verstrekking van de subsidie het in artikel 3 genoemde plafond zou worden overschreden.

  • b.

    De realisatie van een project is gestart vóór indiening van de volledige aanvraag.

  • c.

    De realisatie van een project niet binnen 6 maanden ná toekenning van de stimuleringsbijdrage is gepland.

  • d.

    Werkzaamheden in het project niet zijn toegestaan op grond van wet- en regelgeving of beleid.

  • e.

    Voor het project al eerder een stimuleringsbijdrage uit deze regeling is ontvangen, tenzij sprake is van gefaseerde uitvoering van een project als genoemd in artikel 6.4.

  • f.

    Het project behoort tot de reguliere projecten of werkzaamheden van de aanvrager.

  • g.

    De aanvrager in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beslissing op de aanvraag zou hebben geleid.

  • 2.

    Artikel 9.1, sub b. is niet van toepassing, wanneer een project waarvan de realisatie reeds gestart is, aantoonbaar wordt uitgebreid met een klimaatadaptieve maatregel waarvoor op grond van deze regeling een stimuleringsbijdrage kan worden verleend.

 

Artikel 10 Intrekking en wijziging niet vastgestelde stimuleringsbijdrage; terugvordering voorschot

  • 1.

    Het college kan zo lang de stimuleringsbijdrage niet is vastgesteld het besluit tot toekenning van een stimuleringsbijdrage intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen, indien:

  • a.

    Met de realisatie van een project waarvoor de stimuleringsbijdrage is verleend geen begin is gemaakt uiterlijk 6 maanden na verlening van de subsidie.

  • b.

    De ontvanger van de stimuleringsbijdrage niet heeft voldaan aan de aan de stimuleringsbijdrage verbonden verplichtingen.

  • c.

    De ontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraagt tot subsidieverlening zou hebben geleid.

  • d.

    De verlening van de stimuleringsbijdrage anderszins onjuist was en de ontvanger ervan dit wist of behoorde te weten.

  • 2.

    Indien de activiteiten waarvoor de stimuleringsbijdrage is verleend niet doorgaan en/of indien geen aanvraag tot vaststelling van de stimuleringsbijdrage wordt ingediend, is het college bevoegd een betaald voorschot terug te vorderen.

Artikel 11 Activiteiten niet verricht / niet aan de verplichting voldaan

De ontvanger van een stimuleringsbijdrage doet melding aan het college, zodra aannemelijk is dat het project, waarvoor de stimuleringsbijdrage is verstrekt, niet of geheel zullen worden verricht of dat niet of geheel aan de verplichtingen kan worden voldaan die zijn opgelegd bij de verstrekking van de stimuleringsbijdrage.

Artikel 12 Inwerkingtreding en werkingsduur

  • 1.

    Deze regeling treedt, na bekendmaking op de wettelijk voorgeschreven wijze, in werking op 1 maart 2017 en eindigt op 31 december 2019.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland”.

  • 3.

    Aanvragen tot verlening van een stimuleringsbijdrage kunnen uiterlijk tot 31 december 2019 worden ingediend.

  • 4.

    Aanvragen tot vaststelling van een stimuleringsbijdrage dienen uiterlijk op 1 juli 2020 te worden ingediend.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 28 februari 2017.
de secretaris
mr. drs. P.I.M. van den Wijngaart
de dijkgraaf
mr. M.A.P. van Haersma Buma

Toelichting behorende bij de Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland

Help onze regio klimaatbestendiger te maken

Wateroverlast door hoosbuien is een groeiend probleem in het stedelijk gebied, ook in Delfland. Het is een van de gevolgen van de klimaatveranderingen. De overheid kan deze gevolgen niet allemaal alleen verhelpen, daar zijn bewoners, bedrijven en organisaties ook bij nodig. Samen kunnen we er voor zorgen dat wijken klimaatbestendiger worden. Meer groen en minder tegels, waterbergende of groene daken en regenwateropvang maken uw omgeving een betere 'spons' voor een plotseling teveel aan water. Wilt u daar met uw tuin, terrein, dak of straat aan bijdragen, dan betaalt Delfland mee. Vraag een bijdrage uit de Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland aan.

Ook in onze regio merken we dat het klimaat verandert. Extreme weersomstandigheden als hoosbuien en hittegolven komen steeds vaker voor. Daar is de bebouwde omgeving in veel gevallen niet goed op berekend, met als gevolg wateroverlast of juist een uitgedroogde bodem. Hierdoor neemt de kans op schade en andere ongewenste gevolgen toe. Bij droogte bijvoorbeeld klinkt de bodem te veel in, waardoor gebouwen, wegen en dijken schade op kunnen lopen. Bij hevige buien raakt de riolering overbelast met als gevolg wateroverlast op straat, kans op schade aan bebouwing en vervuild water in de sloot of gracht.

Ook u kunt bijdragen aan een klimaatbestendige inrichting van uw omgeving

Delfland doet er samen met andere lokale overheden alles aan om deze problemen zo veel mogelijk te voorkomen. Toch is dat niet voldoende. De ruimte voor het opvangen en tijdelijk vasthouden van regenwater is schaars. Zeker in de dichtbebouwde dorpskernen en steden. Om in de toekomst droge voeten te houden is de hulp van bewoners, bedrijven en organisaties nodig. Ook u kunt veel doen. Denk aan ‘groenblauwe’ maatregelen bij de (her)inrichting van: uw bedrijfsterrein, de buitenruimte van uw wooncomplex, uw dak, uw tuin of schoolplein. Zo zorgt u dat uw omgeving een fijn plek blijft om in te wonen en werken.

Delfland betaalt mee

Als inwoner, stichting of vereniging, organisatie of onderneming in Delfland bent u van harte uitgenodigd om mee te doen. Heeft u een goed idee om uw buurt, wijk, straat, gebouw of perceel klimaatbestendiger te maken, dan helpt Delfland u graag op weg. U kunt hiervoor een beroep doen op de Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland. Deze stimuleringsbijdrage is bedoeld voor groenblauwe maatregelen zoals:

  • -

    het aanleggen van waterdoorlatende terreinverharding, zodat regenwater gemakkelijker en beter verspreid in de bodem sijpelt;

  • -

    het ontharden van tuinen (meer groen en minder tegels);

  • -

    de aanleg van waterbergende of groene daken, waardoor het water niet meteen het riool instroomt en er veel minder kans is op overbelasting van het afvoersysteem;

  • -

    het afkoppelen van daken en terreinen van de riolering en het aansluiten op specifiek daarvoor aangelegde wateropvangvoorzieningen, van waaruit het water langzaam wegsijpelt. (bijvoorbeeld infiltratievoorzieningen);

  • -

    het aanleggen van groenblauwe (school)pleinen;

  • -

    het plaatsen van regentonnen.

 

Klimaatbestendige maatregelen hebben veel voordelen

Klimaatbestendige maatregelen hebben veel voordelen. Niet alleen helpen ze om nu en in de toekomst schade door droogte of wateroverlast te voorkomen, ze dragen ook bij aan de leefbaarheid. Een groene en blauwe omgeving is aantrekkelijker en gezonder om in te wonen en werken. Als alle huis- en grondeigenaren meehelpen met het treffen van deze ‘groenblauwe’ maatregelen, hoeft er minder regenwater afgevoerd en gezuiverd te worden. Waardoor er in de toekomst minder dure investeringen nodig zijn voor grote gemalen of waterbergingen.

 

Dien uw project of maatregel in!

Meer dan de helft van al het verharde oppervlakte in ons gebied is private ruimte. Daar kunnen wij als overheid dus geen maatregelen treffen. Dat betekent dat de hulp van inwoners, ondernemers en organisaties nodig is om onze regio klimaatbestendiger te maken, zodat we ook in de toekomst onze voeten droog en ons water schoon houden. Dus draag bij en maak nu gebruik van stimuleringsregeling van Delfland. Deze regeling loopt tot 31 december 2019.

 

De procedure

Het verkrijgen van stimuleringsbijdrage bestaat uit twee fases:

  • 1.

    Vooraf: u dient uw projectaanvraag in met het Aanvraagformulier Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie. U voorziet de aanvraag van een projectbegroting met onderbouwing en offertes. Desgewenst kunt u ook een voorschot aanvragen. Als uw aanvraag wordt toegekend, ontvangt u van ons uiterlijk binnen 6 weken een toekenningsbeschikking. Waarna wij gelijk het eventuele voorschot uitbetalen.

  • 2.

    Achteraf: U dient een vaststellingsaanvraag in, voorzien van betalingsbewijzen van alle gemaakte kosten en andere bewijsstukken. Daarmee stellen wij de hoogte van de uit te betalen stimuleringsbijdrage definitief vast en betalen het (resterende) bedrag uit.

De Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland, inclusief de hierboven genoemde aanvraagformulieren, staan op de website van Delfland. U kunt deze op www.hhdelfland.nl vinden.

 

Basisvoorwaarden voor het indienen van een aanvraag:

  • a.

    Het project wordt uitgevoerd binnen het gebied van Delfland.

  • b.

    Het project voldoet aan geldende wet- en regelgeving of beleid.

  • c.

    Aan het project ligt een realistische en sluitende projectbegroting ten grondslag met onderbouwing en offertes.

  

Toelichting per artikel

    

Artikel 1: Definities en begripsbepalingen

Dit artikel bevat definities en de uitleg van termen die in de Stimuleringsregeling zijn gebruikt.

 

Artikel 2: Het doel van deze regeling

Alleen een goed watersysteem volstaat niet om klimaatproblemen te ondervangen; ook aanpassingen aan gebouwen, tuinen en terreinen zijn nodig. Daarom is de inzet van bedrijven, bewoners en organisaties onmisbaar bij het klimaatbestendig maken van de regio Delfland. Met deze stimuleringsregeling willen wij bewoners, ondernemers en organisaties financieel ondersteunen bij het treffen van klimaatbestendige maatregelen.

 

Artikel 3: Het beschikbare geldpotje

Per jaar is een maximaal bedrag beschikbaar voor deze stimuleringsregeling. In totaal bevat het 'potje' dat Delfland in 2017 beschikbaar heeft € 250.000,00. We behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Zorg dus dat u tijdig uw aanvraag indient. Als het geld op is, wordt uw aanvraag niet meer in behandeling genomen.

 

Artikel 4: Welke kosten in aanmerking komen voor de regeling (en welke niet)

In principe komen alle soorten kosten die u gaat maken om uw project te realiseren, in aanmerking voor de regeling (uiteraard op voorwaarde dat ze bijdragen aan de doelstelling van de regeling). U kunt dus zowel planvormings-, voorbereidings- en/of uitvoeringskosten opvoeren op de begroting, maar ook arbeidskosten. Een korte toelichting op deze kostensoorten:

  • -

    Planvorming: alles wat nodig is voor het maken van een ontwerp (zoals arbeidskosten en materiaalkosten voor de verkenning, het ontwerp, overleg met omgeving en belanghebbenden).

  • -

    Voorbereiding: alles wat nodig is om te komen tot uitvoering van een maatregel of project (zoals arbeidskosten en materiaalkosten voor het opstellen van een bestek, opstellen van offertes voor de uitvoering, communicatie met de omgeving en belanghebbenden (zoals voorlichting en educatie), aanbesteding en opdrachtverstrekking).

  • -

    Uitvoering: het realiseren van het project, het aansturen en begeleiden van de uitvoering, het uitvoeren van een opleveringscontrole en de communicatie met belanghebbenden, technische en andere voorzieningen, materiaalkosten, arbeidskosten).

  • -

    Arbeidskosten worden vergoed tot een maximum van € 90,- per uur (inclusief btw).

  

Kosten die niet onder de regeling vallen, zijn activiteiten/werkzaamheden die van overheidswege zijn opgelegd. Denk aan:

  • -

    kosten die worden gemaakt om aan wettelijke regels te voldoen (bijv. Bouwbesluit, gemeentelijke bouwverordening, hemelwaterverordening, Activiteitenbesluit, of Algemene regels bij de Keur van Delfland);

  • -

    kosten die worden gemaakt om een vergunning te verkrijgen (bijv. compensatie waterberging bij de toename van verhard oppervlak of het dempen van een sloot).

 

Artikel 5 Waarom deze stimuleringsbijdrage

Delfland wil klimaatadaptieve initiatieven stimuleren; initiatiefnemers krijgen van ons een financieel steuntje in de rug. Om zoveel mogelijk initiatieven te kunnen ondersteunen hebben wij de bijdrage per project gemaximaliseerd. De bijdrage is zodanig 'gestaffeld', dat kleinere projecten in verhouding meer steun krijgen. Dat maakt de regeling toegankelijk voor iedereen.

 

Artikel 6 Hoe u de aanvraag indient

Een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage doet u met het daarvoor bestemde aanvraagformulier, te vinden op de website van Delfland. Vul het volledig in, voeg de benodigde bijlagen bij en onderteken het. U kunt het per post (Postbus 3061, 2601 DB Delft) of e-mail (loket@hhdelfland.nl) aan het Hoogheemraadschap van Delfland sturen.

 

Iedereen kan een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage indienen (bewoners, verenigingen, organisaties, bedrijven etc.), behalve andere overheidspartijen. Andere overheidspartijen zijn uitgezonderd omdat van hen verwacht mag worden dat zij het goede voorbeeld stellen bij de uitvoering van hun taken en zelf – binnen hun taakstelling en verantwoordelijkheden – de nodige maatregelen treffen die bijdragen aan het klimaatbestendig maken van de regio.

 

Fasering

Als u uw project gefaseerd wilt uitvoeren - bijvoorbeeld eerst de planvormingsfase en daarna de uitvoeringsfase - staat het u vrij om voor elke fase apart een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage in te dienen. Houdt u er dan rekening mee dat de bedragen van de verschillende fasen bij elkaar opgeteld niet boven de gestelde maxima (zie artikel 5) uit mogen komen. Voor deze stimuleringsregeling betreffen de fases dus gezamenlijk één project.

 

Wel of geen functionele eenheid?

Dat geldt ook voor projecten die deel uitmaken van een zogeheten ‘functionele eenheid’. Onder een functionele eenheid verstaan we hier:

  • -

    een ruimtelijk ontwikkelingsplan dat ontwikkeld wordt door één partij (bijvoorbeeld bij herstructurering of nieuwbouw van wijk, buurt, straat);

  • -

    een aaneengesloten complex van gebouwen of percelen, dat in eigendom/beheer is van één partij, bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie of een vastgoedexploitant.

 

Initiatiefnemers die deel uitmaken van zo'n functionele eenheid mogen voor ieder project een afzonderlijke aanvraag voor een stimuleringsbijdrage indienen, maar bij elkaar opgeteld mogen de projecten die samen een functionele eenheid vormen, de gestelde maxima (zie artikel 5) niet overschrijden.

Betreft het project echter een aaneengesloten complex van gebouwen of percelen (bijvoorbeeld een huizenblok of een straat met huizen), waar elk gebouw/perceel een andere eigenaar heeft, beschouwen we het niet als functionele eenheid. Hier kan elk project individueel in aanmerking komen voor een stimuleringsbijdrage. Bijvoorbeeld: een bewonerscollectief waarvan elke bewoner een stimuleringsbijdrage voor het eigen waterbergende of groene dak aanvraagt. Voorwaarde is wel dat iedereen zelf een eigen aanvraag indient.

 

Artikel 7 Als u een voorschot aan wilt vragen

Vooruitlopend op de vaststelling van de stimuleringsbijdrage kunnen wij u een voorschot verlenen (maximaal 50%). Uiteraard op voorwaarde dat redelijkerwijs te verwachten is dat wij uw aanvraag daadwerkelijk goedkeuren. Het kan zijn dat u eerst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om een voorschot te ontvangen. De beslissing om een voorschot te verlenen valt onder de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

 

Artikel 8 Vaststelling stimuleringsbijdrage: hoe stellen we vast wat u krijgt uitgekeerd?

De stimuleringsbijdrage wordt betaald op basis van de kosten die u werkelijk gemaakt heeft voor uw project. Daarom dient u na de realisering van de werkzaamheden een verzoek tot vaststelling van de stimuleringsbijdrage in bij Delfland. Daarvoor gebruikt u het aanvraagformulier Vaststelling Stimuleringsbijdrage, te vinden op de website van Delfland. Vul het volledig in en voorzie het van de gevraagde bewijsstukken, zoals een activiteitenverslag, een financieel verslag (incl. facturen) en beeldmateriaal van de situatie voor en na uitvoering van het project. Onderteken het formulier en stuur het inclusief alle bijlagen per post (Postbus 3061, 2601 DB Delft) of e-mail (loket@hhdelfland.nl) aan het Hoogheemraadschap van Delfland.

 

Uw verslag wordt door Delfland beoordeeld en na de definitieve vaststelling van het bedrag volgt de uitbetaling op het door u aangegeven rekeningnummer. Uiteraard wordt een eventueel voorschot hierin verrekend.

 

Om te voorkomen dat meerkosten in een project tot overschrijding van het stimuleringsplafond leiden, is bepaald dat het vastgestelde bedrag nooit hoger kan zijn dan het toegekende bedrag.

    

Artikel 9 Weigeringsgronden

U moet de aanvraag hebben ingediend voordat u start met de uitvoering van het project. Daar is echter wel een uitzondering op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw project in eerste instantie geen klimaatbestendige maatregelen bevatte, maar dat u gedurende de uitvoering besloot dat het project goede mogelijkheden bood om zulke maatregelen te treffen. In zo'n situatie kunt u alsnog een aanvraag doen, op voorwaarde dat u nog even wacht met de uitvoering van de klimaatadaptieve elementen in uw project.

 

Delfland wil voorkomen dat aanvragen voor stimuleringsbijdragen worden ingediend voor projecten die 6 maanden of later na toekenning starten. Bijvoorbeeld: een aanvraag in 2017 voor een stimuleringsbijdrage voor een project dat pas in 2019 wordt uitgevoerd, wordt niet gehonoreerd.

 

Aanvragen die in strijd zijn met wet- en regelgeving, of aanvragen voor stimuleringsbijdragen voor de uitvoering van klimaatbestendige maatregelen die behoren tot de reguliere projecten of werkzaamheden van de aanvrager, worden niet gehonoreerd.

 

U kunt niet meerdere aanvragen doen voor één project, tenzij er sprake is van een gefaseerde uitvoering van het project (zie artikel 7).

 

Artikel 10 Intrekking en wijziging niet vastgestelde stimuleringsbijdrage; terugvordering voorschot

Delfland is bevoegd om de verlening in te trekken indien u uiterlijk 6 maanden na de verlening nog niet bent begonnen met de uitvoering. Een eventueel voorschot wordt dan teruggevorderd.

 

Artikel 11 Als u activiteiten niet verricht of anderszins niet aan de verplichting voldoet

Wordt een activiteit uit uw project niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd? Dan bent u als aanvrager volgens de Algemene subsidieverordening verplicht om Delfland als subsidieverlener zo spoedig mogelijk te informeren. Ook als u verwacht dat u niet kan voldaan aan opgelegde verplichtingen, moet u dit direct aan ons melden.

 

Artikel 12 De geldigheidsduur van de regeling

De Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland treedt op 1 maart 2017 in werking. Vanaf die datum kunnen aanvragen worden ingediend. De regeling eindigt op 31 december 2019. Aanvragen tot het verlenen van een stimuleringsbijdrage kunnen uiterlijk tot die datum worden ingediend. Per jaar stellen wij een maximaal bedrag voor deze regeling beschikbaar.

 

Als aanvrager moet u binnen 6 weken na afronding van uw project een verzoek tot definitieve vaststelling van de stimuleringsbijdrage bij Delfland indienen. Is de start van de uitvoering van uw project eind 2019 of begin 2020 gepland? Dan geldt – met inachtneming van de termijn van 6 weken – dat uw vaststellingsaanvraag uiterlijk op 1 juli 2020 bij Delfland binnen moet zijn.

 

Algemeen

Algemene subsidieverordening Delfland

De Algemene subsidieverordening Delfland is juridische basis voor deze stimuleringsregeling. Deze verordening biedt Delfland de mogelijkheid om stimuleringsbijdragen of subsidies te verstrekken voor ondersteuning van activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan het door Delfland gevoerde beleid met betrekking tot de aan Delfland opgedragen taken op het gebied van de zorg voor het watersysteem en de zorg voor de zuivering van stedelijk afvalwater.

 

In de Algemene subsidieverordening en in de Algemene wet bestuursrecht staan regels die voor alle door Delfland te verstrekken stimuleringsbijdragen of subsidies gelden. In de Algemene subsidieverordening zijn voorts verplichtingen opgenomen voor de ontvangers van stimuleringsbijdragen, zoals het bijhouden van de uitgaven en het overleggen van gegevens die van belang kunnen zijn voor wijziging, intrekking of vaststelling van de stimuleringsbijdrage. De Algemene subsidieverordening biedt Delfland ook de mogelijkheid om in de beschikking van de stimuleringsbijdrage andere verplichtingen op te leggen die bijdragen aan het doel van de stimuleringsbijdrage.

 

Voordat Delfland daadwerkelijk kan besluiten tot verlening van een subsidie of een stimuleringsbijdrage, moet Delfland daarvoor eerst een specifieke subsidie- of stimuleringsregeling vaststellen.

 

De Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland is zo'n specifieke regeling. Alle bepalingen van de Algemene subsidieverordening zijn van toepassing, tenzij de Stimuleringsregeling Klimaatadaptatie Delfland anders vermeld. De stimuleringsregeling kan bovenop de Algemene subsidieverordening aanvullende regels stellen. Dan is dit vermeld in deze stimuleringsregeling.