Hoogheemraadschap van Delfland – verordening - Archiefverordening Hoogheemraadschap van Delfland 2018

Geldend van 14-03-2018 t/m heden

Intitulé

Hoogheemraadschap van Delfland – verordening - Archiefverordening Hoogheemraadschap van Delfland 2018

Het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland, gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 9 januari 2018;

gelet op de artikelen 35, eerste lid, 36, 37, eerste en derde lid, en 38 van de Archiefwet 1995 en de artikelen 56, eerste lid, en 83, eerste lid, van de Waterschapswet;

Besluit:

Vast te stellen de navolgende “Archiefverordening Hoogheemraadschap van Delfland 2018”

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    archiefbewaarplaats: de archiefbewaarplaats, bedoeld in artikel 36 van de wet;

  • c.

    archiefbescheiden: de archiefbescheiden, bedoeld in artikel 1, aanhef en onder c, van de wet;

  • d.

    waterschapsarchivaris: de archivaris, bedoeld in artikel 37, tweede lid, van de wet.

  • e.

    college: dijkgraaf en hoogheemraden

Hoofdstuk 2 Zorgplicht college

Artikel 2

  • 1.

    Het college draagt zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995, deze verordening en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de organen van het hoogheemraadschap.

  • 2.

    Het college draagt hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het informatiebeleid van het hoogheemraadschap en treft daartoe de nodige maatregelen.

Hoofdstuk 3 Particuliere archiefbescheiden en documentaire verzamelingen

Artikel 3

  • 1.

    De waterschapsarchivaris of, in geval geen waterschapsarchivaris is benoemd dan wel deze is geschorst, de secretaris-directeur is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentaire verzamelingen op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen om daar te berusten, indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis, de geschiedenis van het hoogheemraadschap of de wetenschapsgeschiedenis van belang kan worden geacht.

  • 2.

    Het bepaalde in artikel 35, leden 1 en 2, van de wet en artikel 1 is op de bescheiden en verzamelingen, bedoeld in het vorige lid, van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 4 Aanwijzing archiefbewaarplaats

Artikel 4

Het college wijst de archiefbewaarplaats aan.

Hoofdstuk 5 Benoeming waterschapsarchivaris

Artikel 5

  • 1.

    Het college kan een waterschapsarchivaris benoemen.

  • 2.

    In geval een waterschapsarchivaris is benoemd op grond van het vorige lid, kan het college deze schorsen en ontslaan.

  • 3.

    In geval een waterschapsarchivaris is benoemd en deze niet is geschorst, wordt in artikel 6 voor secretaris-directeur gelezen: waterschapsarchivaris, en is artikel 7, tweede lid, van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 6 Verslaglegging en advisering secretaris-directeur

Artikel 6

  • 1.

    De secretaris-directeur brengt tweejaarlijks en voorts desgevraagd aan het college verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht dan wel, in voorkomend geval, daarin zijn opgenomen.

  • 2.

    De secretaris-directeur kan voorts aan het collegeadvies uitbrengen op eigen initiatief, indien hij zulks nodig of wenselijk acht, over de zorg voor de archiefbescheiden.

Hoofdstuk 7 Toezicht op de niet overgebrachte archiefbescheiden

Artikel 7

  • 1.

    Het college wijst een onafhankelijke deskundige persoon of instantie aan die toezicht houdt op de naleving van hetgeen bij en krachtens de wet is bepaald ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden van de organen van het hoogheemraadschap die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, tenzij een waterschapsarchivaris is benoemd en deze niet is geschorst.

  • 2.

    De op grond van het eerste lid aangewezen persoon of instantie brengt tweejaarlijks en voorts desgevraagd aan het college verslag uit over het in dat lid bedoelde toezicht.

Hoofdstuk 8 Verantwoording door het college

Artikel 8

  • 1.

    Het college informeert de verenigde vergadering tweejaarlijks over de uitoefening van de aan hem opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het hoogheemraadschap en, in voorkomend geval, de in artikel 3, eerste lid, bedoelde bescheiden. Het voegt daarbij in ieder geval het verslag of de verslagen, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en artikel 7, tweede lid, en, in voorkomend geval, het advies of de adviezen, bedoeld in artikel 6, tweede lid.

  • 2.

    Zolang provinciale staten van Zuid-Holland geen verordening hebben vastgesteld als bedoeld in artikel 38 van de wet, gelezen in samenhang met artikel 124h Gemeentewet en artikel 2, tweede lid, Besluit verstrekking systematische toezichtsinformatie, met betrekking tot het systematisch verstrekken van toezichtsinformatie door het college over de aan hem opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het hoogheemraadschap en, in voorkomend geval, de in artikel 2, eerste lid, bedoelde bescheiden, aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland, en een met de provincie Zuid-Holland gesloten overeenkomst daarin evenmin voorziet, zendt het college gedeputeerde staten van Zuid-Holland tweejaarlijks afschrift van de in het vorige lid bedoelde informatie, verslagen en adviezen.

Hoofdstuk 9 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 9

1. De Archiefverordening Delfland 2011 wordt ingetrokken.

2. Deze verordening treedt in werking daags na de bekendmaking ervan in het Waterschapsblad.

3. Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening Hoogheemraadschap van Delfland 2018.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 februari 2018.

De Verenigde Vergadering voornoemd,

de Secretaris, de Voorzitter,

ir. P.C. Janssen mr. M.A.P. van Haersma Buma