Besluit van de dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard houdende regels omtrent subsidie (anti-afhaak subsidieregeling)

Geldend van 09-08-2016 t/m heden

Intitulé

Besluit van de dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard houdende regels omtrent subsidie (anti-afhaak subsidieregeling)

Dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard;

Gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.3 van de Algemene Subsidie Verordening Schieland en de Krimpenerwaard,

B E S L U I T E N:

Vast te stellen de anti-afhaak subsidieregeling:

Doel

Dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard kunnen op aanvraag een subsidie verlenen aan bedrijven die op de afvalwaterzuiveringsinstallaties (awzi’s) lozen en voornemens zijn om zelf te gaan (voor)zuiveren of te laten (voor)zuiveren, met als doel om deze bedrijven te behouden voor de awzi. Naast bedrijven die voornemens zijn om af te haken, staat deze subsidieregeling ook open voor bedrijven die willen aanhaken, dus bedrijven die nu zelf zuiveren en deze taak willen overdragen aan het hoogheemraadschap.

Circulaire

De wet biedt mogelijkheden om subsidie te verlenen. De Europese Commissie heeft de anti-afhaakregeling, voor het eerst in 2002 vastgesteld, bij besluit van 16 oktober 2013 met 10 jaar verlengd. Subsidie, verleend onder de specifieke voorwaarden van de anti-afhaakregeling, kenmerk IENM/BSK-2015/231804 wordt niet als staatssteun aangemerkt. Tot uiterlijk 16 oktober 2023 kan een subsidiebeschikking worden verleend. De anti-afhaakregeling is mogelijk op grond van art. 122d, vijfde lid, van de Waterschapswet. In de circulaire van oktober 2013 en ook de aanvulling hierop van december 2015 heeft het ministerie van I&M de voorwaarden opgenomen waaraan voldaan moet worden om voor subsidie in aanmerking te komen.

Voorwaarden

  • 1.

    Omvang lozing

    • a.

      Het aantal vervuilingseenheden dat door het belastingplichtig bedrijf op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap wordt gebracht, bedraagt minimaal 5% van de zuiveringscapaciteit van die installatie dan wel minimaal 5000 indien de zuiveringscapaciteit van die installatie meer dan 100.000 vervuilingseenheden bedraagt.

    • b.

      Voor het afvalwater van het bedrijf waaraan subsidie wordt verleend, bestaat voor het hoogheemraadschap geen of tijdelijk geen vergelijkbare alternatieve benutting van de zuiveringscapaciteit op de zuiveringsinstallatie.

  • 2.

    Reële mogelijkheid zelf (voor)zuiveren

    • a.

      Het bedrijf dat voor subsidieverlening in aanmerking wil komen, dient aan te tonen dat het laten (voor)zuiveren van zijn afvalwater voor het bedrijf per vervuilingseenheid financieel voordeliger is dan het tarief per vervuilingseenheid van de zuiveringsheffing van het hoogheemraadschap.

    • b.

      Het bedrijf dient aan te tonen dat het zelf (voor)zuiveren van zijn afvalwater binnen de geldende wettelijke eisen kan plaatsvinden.

    • c.

      Het bedrijf dient aan te tonen dat het financieel in staat is om de voorzuivering van zijn afvalwater daadwerkelijk te realiseren.

  • 3.

    Hoogte van de individuele subsidie

    • a.

      De aan een bedrijf verleende jaarlijkse subsidie bedraagt per vervuilingseenheid ten hoogte 50% van het tarief per vervuilingseenheid.

    • b.

      De aan een bedrijf verleende jaarlijkse subsidie bedraagt per vervuilingseenheid ten hoogste het verschil van het tarief per vervuilingseenheid van de zuiveringsheffing van het hoogheemraadschap en de kosten van het zelf (voor)zuiveren per vervuilingseenheid, zoals door het bedrijf dient te worden aangetoond.

  • 4.

    Duur van de subsidieverlening

  • De subsidie voor het bedrijf wordt verleend voor een periode van 10 jaar of minder.

  • 5.

    Terugvordering bij niet voldoen aan subsidievoorwaarden

    • a.

      De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat het bedrijf het daarbij per kalenderjaar bepaalde aantal vervuilingseenheden op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap brengt.

    • b.

      De verleende subsidie wordt verminderd indien het bedrijf minder dan het onder a bedoeld aantal vervuilingseenheden op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap heeft gebracht. Deze vermindering is gebaseerd op het daadwerkelijk aantal vervuilingseenheden dat door het bedrijf op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap is gebracht.

    • c.

      Het bedrag aan subsidie dat ingevolge het bepaalde onder b ten onrechte aan het bedrijf is betaald wordt door het hoogheemraadschap teruggevorderd.

  • 6.

    Jaarlijkse rapportage

  • Het hoogheemraadschap rapporteert aan de Directeur-Generaal Ruimte en Water van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu over ieder kalenderjaar:

    • a.

      De identiteit van de steunverlenende autoriteit of autoriteiten;

    • b.

      De identiteit van de individuele begunstigden;

    • c.

      De provincie waarin de begunstigde is gevestigd;

    • d.

      De voornaamste economische sector waarin de begunstigde actief is (op IMACE-groepsniveau);

    • e.

      Of de begunstigde kwalificeert als een mkb- onderneming zoals gedefinieerd in punt 19 onder 17 van de richtsnoeren staatssteun ten behoeve van milieubescherming en energie 2014-2020 (PB C 200/01 van 28 juni 2014);

    • f.

      De datum waarop de subsidie is toegekend;

    • g.

      Het verwachte subsidiebedrag over de gehele looptijd in de volgende tranches (in miljoen EUR): [0,5-1]; [1-2]; [2-5]; [5- 10]; [10-30]; [30 en meer].

    • h.

      De looptijd van de subsidie.

De aanvraag en vaststelling

Om voor subsidie in aanmerking te komen zal het bedrijf eerst een aanvraag moeten doen.

Het hoogheemraadschap beoordeelt de aanvraag en daartoe betrekt het in de overwegingen of het ongezuiverd lozen door het betreffende bedrijf op een awzi voor het hoogheemraadschap doelmatig en efficiënt is. Indien dat het geval is wordt de procedure met het bedrijf vervolgd.

Na verlening van de subsidiebeschikking zal jaarlijks de procedure als volgt zijn:

  • Voorlopige aangifte van het bedrijf voor de Zuiveringsheffing

  • Betaling door het bedrijf van de voorlopige aanslag Zuiveringsheffing

  • Na ontvangst van de betaling zal het hoogheemraadschap de betreffende subsidie verlenen aan het bedrijf

  • Na definitieve vaststelling van de aanslag zal een eventuele verrekening plaatsvinden.

Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 9 augustus 2016 en heeft een looptijd die gelijk is aan de looptijd van de circulaire.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als anti-afhaak subsidieregeling.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van dijkgraaf en hoogheemraden van 12 juli 2016

Dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard ,

secretaris-directeur, M.J.H. van Kuijk

dijkgraaf, J.H. Oosters

TOELICHTING OP DE VOORWAARDEN

Ad 1 en 2

De subsidies worden verleend om een optimale benutting van de afvalwaterzuiveringsinstallaties van het hoogheemraadschap te bewerkstelligen. Op deze wijze wordt kapitaalvernietiging en stijging van het tarief voor gebonden lozers zo veel mogelijk voorkomen.

De subsidie dient in de eerste plaats te worden verleend onder de voorwaarde dat het bedrijf een bepaald aantal vervuilingeenheden op de zuivering van het hoogheemraadschap brengt. Dit aantal dient minimaal 5% van de zuiveringscapaciteit van die installatie dan wel 5000 vervuilingseenheden indien dit minder is, te bedragen.

Het hoogheemraadschap dient in de tweede plaats pas tot subsidieverlening over te gaan indien er geen of tijdelijke alternatieve benutting van de capaciteit van de afvalwaterzuiveringsinstallatie kan worden verkregen. Het bedrijf aan wie subsidie wordt verleend, dient in de derde plaats aan te tonen dat het beschikt over een reëel alternatief voor de zuivering van zijn afvalwater door het hoogheemraadschap. Het bedrijf moet daartoe aantonen dat het per vervuilingseenheid zijn afvalwater tegen lagere kosten kan (laten) (voor)zuiveren dan tegen het tarief van de zuiveringsheffing per vervuilingseenheid. Het bedrijf dient bovendien aan te tonen dat het (voor)zuiveren van zijn afvalwater binnen de geldende wettelijke voorschriften plaats kan vinden. Er kan hierbij gedacht worden aan de voorschriften ingevolge de Wet Milieubeheer, de Waterwet en de gemeentelijke wet- en regelgeving op het gebied van bouwen. Het bedrijf dient tenslotte aan te tonen dat het over voldoende financiële middelen beschikt om de (voor)zuivering te realiseren.

Ad 3

De hoogte van de subsidie dient aan twee voorwaarden te voldoen. De verleende subsidie mag per vervuilingseenheid niet meer bedragen dan 50% van het geldende tarief van de zuiveringsheffing. De verleende subsidie mag bovendien per vervuilingseenheid niet meer bedragen dan het verschil tussen het tarief van zuiveringsheffing en de door het bedrijf aangetoonde kosten van het zelf (laten) (voor)zuiveren. Indien de subsidie voor twee of meer jaren wordt verleend dient in elk jaar aan de twee voorwaarden te worden voldaan.

Ad 4

De periode waarover de subsidie aan een bedrijf wordt verleend bedraagt ten hoogste tien jaren.

Ad 5a, 5b en 5c

Zoals reeds eerder vermeld dient de subsidie te worden verleend onder de voorwaarde dat een daarbij bepaald aantal vervuilingseenheden op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap wordt gebracht. Indien het bedrijf een lager aantal vervuilingseenheden op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap heeft gebracht, dient de subsidie te worden verminderd. Deze vermindering dient gebaseerd te zijn op het daadwerkelijk aantal vervuilingseenheden dat door het bedrijf op de afvalwaterzuiveringsinstallatie van het hoogheemraadschap wordt gebracht.

Het bedrag aan betaalde subsidie dat ingevolge de vermindering van de verleende subsidie ten onrechte is betaald, dient door het hoogheemraadschap te worden teruggevorderd.

Ad 6

De gegevens bedoeld in 6a tot en met 6h, zijn voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu noodzakelijk om aan de jaarlijkse rapportageverplichting en de transparantieverplichting jegens de Europese Commissie te kunnen voldoen. Het niet voldoen aan de jaarlijkse rapportageverplichting kan ertoe leiden dat de Europese Commissie haar goedkeuring aan de regeling intrekt.