Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening fractieondersteuning gemeente Kampen 2012

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening fractieondersteuning gemeente Kampen 2012

De raad van de gemeente Kampen;  

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;  

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Kampen 2012

Artikel 1 Recht op en hoogte van financiële bijdrage​

  • 1.

    Een fractie, zoals bedoeld in artikel 9 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Kampen 2006, heeft recht op een jaarlijkse financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat voor elke fractie ten hoogste uit het bedrag waarover de fiscus geen loonheffing vraagt, de zogenaamde “vrijwilligersregeling”, plus een extra bedrag van € 300,-.

Artikel 2 Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    Onder het bepaalde in lid 1 wordt begrepen de vergoeding aan een persoon niet zijnde raads- of commissielid in de gemeente Kampen voor het verrichten van diverse werkzaamheden van de fractie.

  • 3.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven die dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

  • 4.

    In afwijking van lid 3, aanhef en onder b – mag de bijdrage – tot een maximum bedrag van € 250,00 – wel worden gebruikt voor betalingen voor (het onderhoud van) het fractiegedeelte op de partijwebsite.

Artikel 3 Verzoek en voorschot

  • 1.

    Een schriftelijk verzoek om een bijdrage dient voorafgaand aan het kalenderjaar te worden ingediend bij de raadsgriffier.

  • 2.

    Indien een schriftelijk verzoek in het kalenderjaar wordt ingediend, heeft de fractie recht op een evenredig deel van de jaarlijkse bijdrage.

  • 3.

    De bijdrage wordt als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

Artikel 4 Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2.

    Controle van het verslag vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant breng advies uit aan de raad.

  • 3.

    De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

    • b.

      de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

Artikel 5 Intrekking oude verordening

De Verordening op de fractieondersteuning gemeente Kampen 2008 wordt ingetrokken.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012

Artikel 7 Slotbepaling

In die gevallen waarin de verordening niet voorziet, beslist het presidium.

Artikel 8 Citeertitel

De Verordening kan worden aangehaald als: Verordening fractieondersteuning 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Kampen op 23 februari 2012.
 
De voorzitter,                            De griffier,

Artikelgewijze toelichting op de Verordening fractieondersteuning 2012

Artikel 1. Recht op en hoogte van financiële bijdrage

Aangesloten is bij het begrip fractie zoals dat is opgenomen in het Reglement van orde.

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning moet in de gemeentebegroting worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast bedrag. Dit garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen.

Voor de hoogte van de bijdrage is in eerste instantie aangesloten bij het bedrag waarover de fiscus geen loonheffing vraagt, de zogenaamde “vrijwilligersvergoeding”. Die bedroeg lange tijd € 1.500,00 op jaarbasis. Per 1 januari 2019 wordt die echter verhoogd naar € 1.700,00. De fracties zagen graag een verhoging tot een bedrag van € 2.000,00 op jaarbasis. Daarom is de bijdrage van de fractieondersteuning per 1 januari 2019 op jaarbasis bepaald op die vrijwilligersvergoeding plus een bedrag van € 300,00.

Artikel 2. Besteding financiële bijdrage

Voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning wordt de fracties grotendeels de vrijheid gelaten. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning.

Algemene opleidingen voor raads- en commissieleden die meestal worden georganiseerd door de griffie(r) dienen bekostigd te worden uit de gemeentelijke bedrijfsvoering en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning. Deze cursussen worden veelal verzorgd door politiek neutrale instituten. Politiek georiënteerde cursussen zijn een aangelegenheid van de fracties en kunnen daarom bekostigd worden uit de fractieondersteuning en eigen bijdragen van fractieleden.

Daarnaast is het mogelijk een persoon die het secretariaat van de fractie vervult – meestal fractiesecretaris – een vergoeding te geven voor diens werkzaamheden. Uiteraard mogen fracties het gehele bedrag van de fractieondersteuning aan die fractiesecretaris overmaken. Het is echter goed om te beseffen dat de fiscus tot een bedrag van € 1.700,00 op jaarbasis geen loonheffing vraagt, maar daarboven wel. Natuurlijk zijn fracties vrij om een lager bedrag dan die € 1.700,- per jaar aan de fractiesecretaris betaalbaar te stellen.

Deze fractiesecretaris mag geen raadslid of commissielid zijn. Artikel 99 van de Gemeentewet bepaalt namelijk dat aan raads- en commissieleden geen andere vergoedingen en tegemoetkomingen mogen worden toegekend, dan die waarin de wet voorziet (rechtspositiebesluit raads- en commissieleden).

Het komt voor dat een fractie een deel van de website van de partij gebruikt om haar informatie te plaatsen. Daar is niets op tegen. Immers, de kosten van het opstarten en onderhouden van een eigen website kunnen hoger uitvallen. Deze mogelijkheid is dan ook toegevoegd aan de verordening waarbij het maximum bedrag is bepaald op € 250,00. Het betreft hier een uitzondering op de bepaling in lid 3, aanhef en onder b, waar staat vermeld dat de bijdrage niet mag worden gebruikt voor betalingen aan politieke partijen.

 Artikel 3. Verzoek en voorschot

Voorafgaand aan het kalenderjaar kan een fractie een aanvraag voor fractievergoeding indienen. De fractie ontvangt een voorschot van € 2.000 op de jaarlijkse bijdrage. Als een fractie in het lopende kalenderjaar een aanvraag indient, ontvangt zij een evenredig deel van de vergoeding, te rekenen vanaf de maand van indiening. Er wordt dus niet met maandelijkse voorschotten gewerkt.

 Artikel 4. Verantwoording en definitief bedrag bijdrage

De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de controle op de jaarrekening. De fracties wordt geadviseerd een goede administratie te voeren van de uitgaven die zij in het kader van de Verordening fractieondersteuning doen. Die kan dan meegenomen in of bij het verslag dat binnen drie maanden na afloop van het kalenderjaar moet worden ingediend. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen. In kleinere gemeenten waar het om een beperkte bijdrage voor fractieondersteuning gaat, kan wellicht accountantscontrole van het verslag van de fractie achterwege blijven. In dat geval kan het tweede lid vervallen en zal het derde lid aangepast moeten worden.

Het spreekt vanzelf dat de raad sanctiemogelijkheden kan hanteren voor het geval een fractie niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd, wanneer de verantwoording niet tijdig of volledig wordt ingediend, of wanneer teveel ontvangen voorschotten niet tijdig worden terugbetaald. De vermelding in de verordening van de mogelijkheid van terugvordering is strikt genomen overbodig omdat die mogelijkheid ook al bestaat op grond van artikel 4:57 van de Awb. Bestedingen in strijd met deze verordening kunnen worden teruggevorderd voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld, nog geen vijf jaren zijn verstreken.

Artikel 5. Intrekking oude verordening

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 Artikel 6. Inwerkingtreding

Om praktische redenen wordt ervoor gekozen om de verordening per 1 januari 2019 in werking te laten treden.

 Artikel 7. Slotbepaling

Mochten zich situaties voordoen waarvoor deze verordening geen oplossing biedt, dan is het het presidium dat daarover een besluit neemt. Het presidium kan besluiten die beslissing aan de fractievoorzitters te laten.

Artikel 8. Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting.