Beleidsregels evenementen gemeente Kampen 2017

Geldend van 20-07-2017 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels evenementen gemeente Kampen 2017

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

Gelezen het voorstel van 13 maart 2017, kenmerk 17ADV00067,

Gelet op artikel 1.3 en artikel 2.2.1 e.v. van de Algemene plaatselijke verordening Kampen 2001,

Besluit vast te stellen de

Beleidsregels evenementen gemeente Kampen 2017

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3, tweede lid en artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijk Verordening Kampen. De kaders ten aanzien van de zondag zijn gebaseerd op artikel 4 van de Zondagswet.

Artikel 2 Begripsbepaling

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • -

    dB(A): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd (A)ilter dat corrigeert voor het menselijk gehoor;

  • -

    dB(C): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd (C)ilter dat speciaal geschikt is voor hoge geluidsniveaus in lage frequenties (bass-tonen);

  • -

    dorpsfeest: een dorpsfeest is een jaarlijks terugkerend feest voor het hele dorp;

  • -

    dorpskern: een van de dorpskernen Grafhorst, Wilsum, Zalk, Kamperveen of ’s Heerenbroek;

  • -

    Binnenstad: gebied begrenst tussen IJssel en Burgel

  • -

    evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak al dan niet op of aan de weg, zoals geformuleerd in de APV (artikel 2.2.1);

  • -

    fysieke maatregelen: het plaatsen van afzettingen, bebording etc;

  • -

    geluidsgevoelige objecten: woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen zoals deze zijn gedeinieerd in de Wet geluidhinder;

  • -

    Laeq: gemiddeld geluidsniveau;

  • -

    muziek als achtergrondgeluid: het geluidsniveau is lager of gelijk aan het omgevingsgeluid;

  • -

    oranjefeest: een feest van een oranjevereniging gekoppeld aan een verjaardag of gebeurtenis van één of meerdere leden van het Koninklijk Huis;

  • -

    referentiepunt: meet- of rekenpunt gebruikt als positie om van daaruit voor extrapolatie het geluidniveau op een beoordelingslocatie te bepalen;

  • -

    tappunt: afgeschermde locatie met één of meerdere tapkranen;

  • -

    vergunning: een vergunning voor het houden van een evenement;

  • -

    versterkt geluid: elektrisch en/ of mechanisch versterkt geluid.

Artikel 3 Categorie-indeling

  • 1.

    Evenementen worden verdeeld in vier categorieën:

    • a.

      meldingen (straatfeesten en barbecues in de open lucht);

    • b.

      kleine evenementen (A);

    • c.

      middelgrote evenementen (B);

    • d.

      grote evenementen (C).

  • 2.

    Of een evenement wordt geclassificeerd als klein, middelgroot of groot wordt bepaald aan de hand van een puntenberekening. De puntenberekening is opgenomen in de bijlage.

  • 3.

    Organisatoren van jaarlijks terugkerende evenementen kunnen voor 1 november een evenement aanmelden en een datum reserveren in de evenementenagenda voor het navolgende jaar.

  • 4.

    Grote evenementen in het navolgende jaar moeten voor 1 november worden aangemeld aangezien die op de regionale evenementenagenda worden geplaatst van de Veiligheidsregio.

In schema

Categorie

Omschrijving

Melding

Meldingplichtig (veelal straatfeesten en buurt barbecues)

Categorie klein

Vergunningplichtig

Laag risico evenement, waarbij sprake is van een beperkte impact op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer beperkt zijn

Categorie middelgroot

Vergunningplichtig

Gemiddeld risico evenement, waarbij sprake is van grote impact op de directe omgeving en/of gevolgen voor het verkeer

Categorie groot

Vergunningplichtig

Hoog risico evenement, waarbij sprake is van grote impact op de stad en/of regionale gevolgen voor het verkeer

Artikel 4 Geluidsbelasting

De impact van geluid hangt af van verschillende factoren. Wind is een belangrijke factor maar ook bass-geluiden hebben impact op het geluidservaring. De grootte van een evenement zegt niet alles over de mate van geluid.

  • 1.

    Geen regels worden verbonden aan het ten gehore brengen van onversterkte muziek.

  • 2.

    voor versterkte muziek gelden drie categorieën:

    • a.

      Categorie I: voor evenementen in categorie I geldt voor muziek een maximale geluidsbelasting van 70dB(A) Laeq (equivalent).

Het betreft achtergrondmuziek. Deze geluidvoorwaarden worden opgenomen bij evenementen waarbij nauwelijks muziek ten gehore wordt gebracht (bijvoorbeeld de jaarlijkse Creamarkt);

  • b.

    Categorie II: voor evenementen in categorie II geldt voor muziek een maximale geluidsbelasting van 85 dB(A) Laeq (equivalent).

Het betreft een evenement waarbij het vooral om de muziek gaat (bijvoorbeeld Kamper Kadefestival of Back to heaven tijdens de Kamper Ui(t)dagen);

  • c.

    Categorie III: voor categorie III evenementen wordt maatwerk geleverd betreffende toegelaten geluidsbelasting. Het betreft hier evenementen in de dorpskernen en evenementen die buiten de vastgestelde aangegeven locaties plaatsvinden, die maatwerk vereisen (bijvoorbeeld Full color/ Zoddefestival).

Artikel 5 Locaties

  • 1.

    Grote evenementen zijn niet specifiek aan één locatie gebonden, ze betreffen veelal een groter gebied, bijvoorbeeld de binnenstad.

  • 2.

    Voor het houden van middelgrote evenementen zijn de volgende locaties aangewezen: Van Heutszplein, Nieuwe Markt, Burgemeester Berghuisplein, Markeresplein en Plantage en de plekken t.b.v. oranje-/dorpsfeesten kleine kernen.

  • 3.

    Voor het houden van kleine en middelgrote evenementen, vallend in categorie I (zie artikel 4), zijn naast de locaties genoemd in het tweede lid, alle straten, parken en singels en de omgeving van winkelcentra in de wijken aangewezen.

Ter ondersteuning van grote evenementen kunnen de locaties genoemd in het derde lid eveneens worden gebruikt. Deze locaties dienen dan een ondergeschikte rol te vervullen binnen het evenement.

Artikel 6 Maximum aantal evenementen

  • 1.

    Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, eerste lid geldt:

    • a.

      in totaal zijn maximaal 30 C evenementen per jaar toegestaan;

    • b.

      in totaal zijn maximaal 60 B evenementen per jaar toegestaan;

    • c.

      per locatie zijn maximaal 5 C en maximaal 5 B evenementen per jaar toegestaan.

  • 2.

    Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, tweede lid geldt dat er maximaal 10 evenementen per locatie per jaar zijn toegestaan waarbij gebruik wordt gemaakt van versterkt geluid tot een maximum van 85 dB(A) Laeq (equivalent).

Artikel 7 Evenementen op zondag

Veel kaders ten aanzien van de zondag zijn vastgelegd in de Zondagswet.

De Zondagswet bepaalt dat er voor 13.00 uur geen openbare vermakelijkheden gehouden mogen worden. Na 13.00 uur mag er een evenement worden georganiseerd.

  • 1.

    In de dorpskernen zijn kleine evenementen toegestaan zolang de bepalingen in de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd. In dorpskernen is het niet toegestaan om op zondag middelgrote of grote evenementen te organiseren.

  • 2.

    Maximaal vier keer per jaar kan een middelgroot of groot evenement op zondag worden toestaan in de binnenstad van Kampen op voorwaarde dat dit evenement

    • -

      meer dan 50.000 bezoekers trekt,

    • -

      meerdaags is, en

    • -

      Kampen promotioneel op de kaart zet.

  • 3.

    Kleine evenementen mogen, zolang de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd, worden georganiseerd.

Schematisch overzicht

Kleine evenementen (A)

Middelgrote evenementen (B)

Grote evenementen (C)

Voor 13.00 uur

Alleen erediensten

Alleen erediensten

Alleen erediensten

Na 13.00 uur

In Kampen en dorpskernen mogelijk zolang wordt voldaan aan Zondagswet

Aan versterkte muziek worden specifieke geluidsvoorschriften gesteld (ongestoorde kerkgang)

Alleen mogelijk in de binnenstad van Kampen indien het evenement meer dan 50.000 bezoekers trekt, meerdaags is en Kampen promotioneel op kaart zet.

Op zondag geen grote evenementen in de dorpskernen

Alleen mogelijk in de binnenstad van Kampen indien het evenement meer dan 50.000 bezoekers trekt, meerdaags is en Kampen promotioneel op kaart zet.

Op zondag geen grote evenementen in de dorpskernen

Artikel 8 Eindtijden

  • 1.

    Van zondag tot en met donderdag dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 23.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 23.30 uur dient de tapinstallatie uitgeschakeld te zijn en om 24.00 uur dient het evenement afgelopen te zijn.

  • 2.

    Op vrijdag en zaterdag dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 24.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 0.30 uur dient de tapinstallatie uitgeschakeld te zijn en om 01.00 uur dient het evenement afgelopen te zijn.

  • 3.

    Voor Koningsdag, Hemelvaartsdag, Bevrijdingsdag gelden de eindtijden als bedoeld in het tweede lid.

  • 4.

    In afwijking van het eerste lid gelden voor de Kamper Ui(t)dagen op donderdag de eindtijden vermeld in het tweede lid.

  • 5.

    Op de genoemde regels gelden de volgende uitzonderingen:

    • a.

      oud- en nieuwfeest: muziek mag tot 05.00 uur, om 05.30 uur moet de tapinstallatie uitgeschakeld zijn en om 06.00 uur moet het evenement afgelopen zijn.

    • b.

      oranje-/dorpsfeest kleine kernen: muziek mag tot 00.30 uur. Uiterlijk 01.00 uur moet de tapinstallatie uitgeschakeld zijn en het evenement moet uiterlijk om 01.30 uur eindigen.

Schematisch overzicht:

Dagen

Tijdstip einde muziek

Tijdstip einde drankverstrekking

Tijdstip einde evenement

Evenement (algemeen)

zondag t/m donderdag

23.00 uur

23.30 uur

24.00 uur

vrijdag en zaterdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Oud- en Nieuwfeest

05.00 uur

05.30uur

06.00 uur

Oranje- en dorpsfeesten

0.30 uur

01.00 uur

01.30 uur

Kamper Ui(t)dagendonderdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Artikel 9 Veiligheid en handhaving

  • 1.

    De evenementenorganisator dient één aanspreekpunt aan te wijzen.

  • 2.

    Evenementen of onderdelen daarvan die niet vergund zijn, zijn niet acceptabel en worden niet gedoogd. Op de veiligheid en leefbaarheid wordt gehandhaafd.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Wanneer er sprake is van een bijzondere, eenmalige gebeurtenis van internationaal, nationaal, regionaal of plaatselijk belang, kan worden afgeweken van de bepalingen van deze beleidsregel. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de bepalingen van deze beleidsregels.

Artikel 11 Intrekking

De beleidsregel ‘beleidsregels vergunningen evenementen 2012’ wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking gelijktijdig met de 15e wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Kampen 2001.

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregels Evenementen’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 21 maart 2017.

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Kampen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft.

De secretaris, de burgemeester

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

de burgemeester

drs. mr. B. Koelewijn

Artikelsgewijze toelichting beleidsregels evenementen

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3, tweede lid en artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijk Verordening Kampen.

In deze beleidsregel wordt de bevoegdheid van de burgemeester tot het verlenen van vergunningen voor het houden van evenementen op grond van artikel 2.2.2. van de APV nader uitgewerkt. De beleidsregel evenementen Kampen maakt deel uit van het evenementenbeleid. Hierin wordt uitgewerkt onder welke voorwaarden een vergunning wordt verleend, welke indieningtermijnen worden gehanteerd en welke eindtijden er voor evenementen gelden. Dat geeft duidelijkheid voor de evenementenorganisatoren, en naar de burgers van de gemeente Kampen.

Artikel 2 Begripsbepaling

De gebruikte begrippen worden toegelicht.

Artikel 3 Categorie-indeling

Evenementen worden aangemerkt als meldingplichtig, klein, middelgroot en groot.

Meldingplichtig

In artikel 2.2.2 lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Kampen is bepaald wanneer kan worden volstaan met een melding (straatfeesten en barbecues onder voorwaarden).

Vergunningplichtig

Er zijn drie categorieën vergunningplichtige evenementen. Deze categorieën zijn klein, middelgroot en groot. Aan de hand van een puntenberekening wordt de classiicatie bepaald. Aspecten als geluidsbelasting, de bereikbaarheid, het aantal bezoekers, de duur van het evenement, overlast voor de omgeving, eindtijden,locatie, openbare orde en doelgroep bepalen de classiicering.

Het spreekt voor zich dat een klein evenement een andere aanpak vergt dan een groot evenement.

Grote evenementen hebben dikwijls ook een grote impact op de leefomgeving. Het beslaat vaker een groot gebied, er spelengrote risico’s op gebied van openbare orde en veiligheid en er moeten aanvullende verkeersmaatregelen worden genomen.

Grote evenementen moeten worden voorgelegd aan de Veiligheidsregio en worden aangemeld op de regionale evenementenkalender van de Veiligheidsregio. Kleine en middelgrote evenementen kunnen lokaal worden afgehandeld.

Het is voor organisatoren raadzaam voor 1 november een datum voor het daaropvolgende jaar vast te leggen in de evenementenagenda.

Na 1 november wordt gewerkt met het ‘wie het eerst komt het eerst maalt’ principe. Men volstaat echter niet met het vastleggen van een datum voor het evenement. Er moet ook tijdig vergunning worden aangevraagd (zie artikel 9).

Grote evenementen moeten jaarlijks voor 1 november worden aangemeld in verband met de evenementenagenda van de veiligheidsregio.

Artikel 4 Geluidsbelasting

In het aanvraagformulier wordt aangegeven wat de aard van de muziek is. De aanvraag wordt beoordeeld en het geluidsadvies wordt vertaald in vergunningvoorwaarden. Daarbij wordt de geluidsnorm bepaald. In het handhavingsprogramma van Team Toezicht en handhaving is bepaald op welke wijze deze geluidsnormen worden gecontroleerd.

Artikel 5 Locaties

Om de geluidsoverlast van evenementen te beperken, kiest de gemeente Kampen ervoor om een aantal locaties te benoemen waar middelgrote en grote evenementen georganiseerd kunnen worden.

De vastgestelde locaties (artikel 5) in combinatie met maximum aantal evenementen per locatie (artikel 6) hebben tot doel om mogelijke overlast voor omwonenden binnen aanvaardbare grenzen te houden.

De ervaring heeft, uitgewezen dat de meeste evenementen plaatsvinden in de periode april tot en met september in de binnenstad van Kampen. In dit gebied bevinden zich bovendien de meeste horecagelegenheden. Om een goede balans te vinden tussen een levendige gemeente, de belangen van omwonenden en bedrijven en om draagvlak voor evenementen te behouden is het wenselijk om locaties vast te stellen waar middelgrote en grote evenementen mogen plaatsvinden en tevens het maximum aantal evenementen per locatie (artikel 6).

Schematisch kan dit als volgt worden weergegeven:

Evenementengebieden

Groot C

Middelgroot B

C

B

Van Heutszplein

5

5

Nieuwe Markt

5

5

Burg. Berghuisplein

5

5

Markeresplein

0

5

Plantage

5

5

Andere plekken

5

35

 

Locatie Plantage

Horecaondernemers op de Plantage is een terrasvergunning toegekend. Gedurende het gehele jaar mag men een terras op het plein plaatsen. De terrasindeling op de zaterdag is anders dan op de dagen zondag tot en met vrijdag. Dit heeft te maken met een 112 route over het plein en de marktopstelling op zaterdag op het plein.

In de terrasvergunning is bepaald dat de horeca het recht heeft een terras te plaatsen, maar dat tijdens een evenement alleen van het terras gebruik mag worden gemaakt als men overeenstemming heeft met de organisator van een evenement.

In de marktverordening van de gemeente Kampen wordt het college van B & W de bevoegdheid toegekend de markt tijdelijk geen doorgang te verlenen. Het college kan maximaal vier keer per jaar besluiten de markt op de Plantage te verplaatsen ten behoeve van B en C evenementen. Wanneer een nationaal erkende feestdag op een vrijdag respectievelijk zaterdag valt, verplaatst het college de vrijdagmarkt naar de hieraan voorafgaande donderdag en de zaterdagmarkt naar de hieraan voorafgaande vrijdag.

 

Locatie Van Heutszplein

Het plein is onderverdeeld in een evenementendeel en een deel dat hoofdzakelijk bestemd is voor parkeren. Voor het deel dat is aangewezen als evenementendeel hoeft geen inkomstenderving parkeergeld te worden betaald aangezien de hoofdfunctie “evenementenplein” is. Er kan op dat deel worden geparkeerd als er geen evenement is Op het Van Heutszplein is water en stroom aanwezig

 

Locatie Nieuwe Markt

De Nieuwe Markt is normaliter en parkeerplaats voor kort parkeren. Vergunninghouders mogen tijdens het parkeerregime hier de auto niet parkeren. Het plein is daarom relatief gemakkelijk autovrij te maken. Bovendien is het plein iedere maandag al autovrij in verband met de maandagmarkt. De Nieuwe Markt is een belangrijke parkeerplaats die veelvuldig door bezoekers wordt gebruikt. De inkomstenderving parkeergeld is daarom groot. Direct aan het plein bevindt zich de laad en losruimte van de Stadsgehoorzaal. Afstemming is daarom noodzakelijk.

 

Locatie Burgemeester Berghuisplein

Dit plein is gelegen voor het Stadhuis. Er zijn drie delen (voor sporthal, voor gemeentehuis en deel bij zwembad).Vooral het deel voor de sporthal wordt gebruikt door bezoekers en bewoners van de binnenstad. Op het plein is een stroomvoorziening en watervoorziening. Die zijn speciaal aangelegd voor evenementen op dit plein.

 

Locatie Markeresplein

Centraal plein in IJsselmuiden. Iedere vrijdag is er markt op het plein. Verder zijn er standplaatsen en winkels gelegen aan het plein.

 

Locatie IJsselmuiden

Voor IJsselmuiden wordt nog een locatie aangewezen waar evenementen kunnen worden gehouden.

 

Artikel 6 Maximum aantal evenementen

Op basis van de evenementenlijst is vastgesteld hoeveel middelgrote en grote evenementen er zijn georganiseerd op verschillende locaties in de gemeente Kampen.

De kleine evenementen veroorzaken nauwelijks hinder voor de omgeving en zijn onbeperkt toelaatbaar, mits voldaan wordt aan de voorwaarden.

Om duidelijk te maken aan omwonenden als ook aan evenementenorganisatoren met hoeveel evenementen men rekening kan/moet houden is het gewenst om een maximum aantal middelgrote en grote evenementen vast te stellen.

Voor de bepaling van het maximaal aantal middelgrote en grote evenementen per gebied is de evenementenkalender als leidraad gebruikt. Er is rekening gehouden met een aantal extra middelgrote en grote evenementen per jaar en per locatie die niet zijn voorzien en ook evenementen die niet jaarlijks worden gehouden, zoals Sail Kampen.

 

Artikel 7 Evenementen op zondag

Indien op zondag evenementen plaatsvinden in de nabijheid van kerken en dergelijke gebouwen mag er gelet op de Zondagswet geen sprake zijn van hinder voor godsdienstuitoefening. Uitgangspunt is dat op zondag voor 13.00 uur geen openbare vermakelijkheden (evenementen) plaatsvinden. Van dit verbod kan de burgemeester onthefing verlenen indien er geen verstoring van de zondagsviering of de zondagsrust is te verwachten (bv. evenementen zonder muziek of festiviteiten zonder (geluids)hinder).

Na 13.00 uur mogen er op zondag evenementen georganiseerd worden op voorwaarde dat voldaan wordt aan de voorwaarden op het gebied van o.a. geluidsbelasting, openbare orde, veiligheid en de eindtijden.

Per jaar mogen er maximaal vier middelgrote en grote evenementen worden georganiseerd op zondag na 13.00 uur.

Hier wordt de voorwaarde aan verboden dat moet worden voldaan aan de gestelde voorwaarden, qua eindtijden, geluidsbelasting, openbare orde en veiligheid.

Een middelgroot of groot evenement mag alleen op zondag plaatsvinden als het onderdeel uitmaakt van een meerdaags evenement en meer dan 50.000 bezoekers trekt. Dit geldt alleen voor evenementen die plaatsvinden in de binnenstad.

Kleine evenementen mogen, zolang de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd, worden georganiseerd in de gemeente Kampen.

In de dorpskernen is het op zondag niet toegestaan om middelgrote en grote evenementen te organiseren.

 

Artikel 8 Eindtijden

Eindtijden dienen helder te zijn voor evenementenorganisatoren. Ongeacht in welke categorie het evenement valt, worden er uniforme eindtijden worden gehanteerd.

De afgelopen jaren is er ervaring opgedaan met een gefaseerde afsluiting van evenementen.

Dat houdt in dat bij een evenement met geluidsversterking, het geluid eerder moet zijn afgelopen dan het sluiten van de tapinstallatie en de eindtijd van het evenement. Hierdoor kan een geleidelijk vertrek van bezoekers bewerkstelligd worden.

 

Met name vanuit openbare orde zijn de ervaringen met deze geleidelijke beëindiging van een evenement positief.

Voor Koningsdag, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag worden de eindtijden van de vrijdag en zaterdag gehanteerd.

 

Voor de duidelijkheid zijn de eindtijden in het onderstaande schema opgenomen:

Evenementen

Dagen

Tijdstip

 einde

 muziek

Tijdstip

 einde drankverstrekking

Tijdstip einde evenement

 

Zondag t/m donderdag

23.00 uur

23.30 uur

24.00 uur

*

Vrijdag en zaterdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Oud en Nieuwfeest

 

05.00 uur

05.30 uur

06.00 uur

Oranje- en dorpsfeesten

 

0.30 uur

01.00 uur

01.30 uur

Kamper Ui(t)dagen

Donderdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

* Inclusief Koningsdag, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag

 

Artikel 9 Veiligheid en handhaving

Als de veiligheid in het geding is moet de communicatie bij de evenementenorganisatie op orde zijn. Derhalve dient de evenementenorganisator te organiseren dat er één aanspraakpunt is. Het aanspreekpunt is verantwoordelijk voor de veiligheid.

Het vergunningverleningsproces wordt strikt in acht genomen om een ieders belang in voldoende mate bij de totstandkoming van de evenementenvergunning te kunnen meenemen en om de veiligheid zo goed mogelijk te kunnen waarborgen. Aanvragen voor een evenementenvergunning en verzoeken tot wijzigingen van de vergunning worden om die reden na overschrijding van de indieningstermijn niet meer in behandeling genomen. Er worden geen gedoogbeschikkingen afgegeven. Alle risico’s zijn voor de evenementenorganisatie en preventieve bestuurlijke sancties kunnen worden opgelegd.

 

Artikel 10 Hardheidsclausule

Deze bepaling is opgenomen om speciale gelegenheden met een zeer bijzonder karakter, die eenmalig zijn, mogelijk te maken. Voor dergelijke evenementen moet ruimte (qua aantallen, bezoekers, geluidsbelasting en locatiekeuze) blijven in Kampen.

Het gaat hierbij om gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een huldigingsfeest van een plaatselijke sportheld of sportclub of het houden van een evenement in Kampen met grote landelijke bekendheid of een evenement waardoor Kampen op positieve wijze in de media komt.

 

Kampen, 21 maart 2017

 

Burgemeester en wethouders van Kampen

Burgemeester van Kampen