Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR157486
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR157486/1
Reglement Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK)
Geldend van 01-02-2012 t/m heden
Intitulé
Reglement Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK)Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
commissie: de Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK)
- 2.
beeldend kunstenaar: een natuurlijk persoon die zich beroepsmatig bezighoudt met het vervaardigen van kunstwerken
- 3.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen
- 4.
de gemeente: de gemeente Kampen
- 5.
creatieve stad: Gemeente Kampen met in haar beleid de doelstellingen voor ontwikkeling van een professioneel artistiek en creatief werk- en leefklimaat voor zowel autonome kunstenaars als creatieve dienstverleners.
Artikel 2 Naam en positionering
De commissie draagt de naam Adviescommissie Beeldende Kunst Kampen en is ingesteld ter ondersteuning en advisering van het college
Artikel 3 Taken van de commissie
De commissie adviseert en ondersteunt het college, gevraagd en ongevraagd, over:
- 1.
kunstbeleid in het algemeen
- 2.
(nieuwe) projecten voor kunst in de openbare ruimte
- 3.
Ideeën en initiatieven op het gebied van beeldende kunst en vormgeving
- 4.
gemeentelijke kunstaankopen t.b.v. de gemeentelijke kunstcollectie hedendaagse kunst.
- 5.
de tweejaarlijkse Kamper Kunstprijs
- 6.
specifieke onderwerpen op verzoek van het college
Artikel 4 Uitwerking taken
- 1.
Beleidsadvisering
- a.
De commissie neemt deel aan (beleidsvoorbereidende) bijeenkomsten op het gebied van kunst en cultuur.
- b.
De commissie adviseert en bemiddelt m.b.t. de totstandkoming van de "creatieve stad".
- c.
Desgewenst adviseert de commissie over algemene beleidsvraagstukken en vervult zij een rol bij het volgen en evalueren van activiteiten op het gebied van de beeldende kunst .
- a.
- 2.
Kunstopdrachten
Grote gemeentelijke kunstopdrachten voor de openbare ruimte in de gemeente worden voorbereidt door een ad hoc kunstcommissie. Per kunstopdracht wordt door het college een ad hoc commissie ingesteld. Deze commissie bestaat uit direct belanghebbenden. Afhankelijk van het kunstproject zijn dit: vertegenwoordigers van de commissie, direct omwonenden, de wijkvereniging, de landschapsarchitect, de stedenbouwkundige, medewerkers van bepaalde gemeentelijke diensten, externe adviseurs.
Maximaal twee leden van de commissie nemen zitting in deze ad-hoc kunstcommissie.
De ad hoc kunstcommissie adviseert het college over de locatie van het kunstproject, de werving en selectie van de kunstenaars, het schetsontwerp, het definitief ontwerp en kunstopdracht.
Kleine gemeentelijke kunstopdrachten tot € 5.000,- kunnen worden voorbereidt door de commissie
- 3.
Ideeën en initiatieven op het gebied van beeldende kunst en vormgeving
De commissie reikt ideeën aan op het gebied van beeldende kunst en vormgeving, mede in relatie tot het gemeentelijk beleid betreffende toerisme, recreatie en cultuur
- 4.
Kunstaankopen
De commissie adviseert bij kunstaankopen voor de hedendaagse kunstcollectie van de gemeente.
- 5.
Kamper kunstprijs
De commissie adviseert de gemeente inzake de tweejaarlijkse kunstprijs. Het advies betreft de selectie van de kunstenaars en genomineerden en de voordracht van de winnaar, alsmede de organisatie van de uitreiking conform het hiervoor opgestelde reglement.
Artikel 5 Samenstelling en ondersteuning
- 1.
De commissie bestaat uit 5 leden, bij voorkeur woonachtig in de gemeente.
- 2.
De commissie is als volgt samengesteld:
- a.
twee leden zijn professioneel beeldend kunstenaar;
- a.
-
- b.
drie leden, zijnde geen kunstenaar, hebben aantoonbare kennis van de hedendaagse ontwikkelingen in de beeldende kunst en vormgeving, alsmede van de lokale samenleving. Zij zijn in staat bij te dragen aan een kwantitatieve en kwalitatieve versterking en positionering van kunst in de Kamper gemeenschap;
- c.
de leden kiezen uit hun midden de voorzitter.
- b.
- 3.
Elk lid heeft zitting op persoonlijke titel.
- 4.
De commissie kent een ambtelijk secretaris die tevens fungeert als centraal aanspreekpunt en intermediair tussen commissie en college.
Artikel 6 Benoeming en zittingsduur
- 1.
In principe worden kandidaten voor de commissie aan de hand van een profielschets verworven middels een oproep/advertentie in de plaatselijke media. Een ad hoc commissie, bestaande uit leden van de ABK en het team cultuur van de gemeente, beoordelen de kandidaten en doen een voordracht aan het college.
- 2.
De leden van de commissie worden door het college benoemd voor twee jaar. Aansluitende aan deze periode is nog twee maal een verlenging van twee jaar mogelijk, na goedkeuring van het college.
- 3.
Het lidmaatschap van de commissie eindigt:
- a.
door het aflopen van de periode waarvoor het lid is benoemd;
- b.
door overlijden;
- c.
door vrijwillig ontslag;
- d.
wegens disfunctioneren, middels een daartoe strekkend besluit van het college.
- a.
Artikel 7 Vergadering en werkwijze
- 1.
De commissie komt minimaal 4 keer per jaar bijeen.
- 2.
De vergaderingen van de commissie en de verslagen zijn niet openbaar.
- 3.
De vergaderingen vinden in de regel plaatst in het stadhuis van de gemeente.
- 4.
Besluitvorming:
- a.
De commissie kan slechts besluiten wanneer tenminste 3 leden aanwezig zijn. In het geval art. 2b van toepassing is, is daarnaast de aanwezigheid van tenminste 1 toegevoegd lid noodzakelijk
- b.
Ieder lid heeft één stem.
- c.
Bij het staken van stemmen wordt het besluit op de eerstvolgende vergadering genomen. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist de voorzitter
- d.
Een lid neemt niet deel aan de beraadslaging of de besluitvorming over een onderwerp waarbij het lid persoonlijk betrokken is.
- e.
Bijeenkomsten op uitnodiging: In het kader van haar taak ingevolge art. 4 lid 1 wordt de commissie door het college uitgenodigd wanneer daartoe aanleiding is.
- a.
- 5.
Overige: De commissie maakt actief deel uit van het Kamper bedrijfsleven en culturele leven door het leggen en onderhouden van contacten met bedrijven, culturele instellingen, kunstenaars, vormgevers, non-profitorganisaties, woningbouwcorporaties en andere culturele representanten
- 6.
Voor het overige regelt de commissie zelf haar werkwijze.
Artikel 8 secretariaat
- 1.
De secretaris bereidt samen met de voorzitter de agenda voor en verstuurt agenda en vergaderstukken minimaal één week van tevoren.
- 2.
De secretaris is verantwoordelijk voor de schriftelijke verslaglegging, waaronder voortgangsrapportage en afhandeling van de uitgebrachte adviezen.
Artikel 9 Presentiegeld en overige onkosten
- 1.
De leden ontvangen presentiegeld conform de regeling die ook geldt voor leden van een raadscommissie niet zijnde raadslid.
- 2.
De leden komen in aanmerking voor een onkostenvergoeding voor de door hen t.b.v. de commissie verrichte diensten, dat na voorafgaand overleg met de secretaris. Onkosten kunnen gedeclareerd worden bij de secretaris.
Artikel 10 Bijzondere bepalingen
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.
Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding
- 1.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Reglement Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK).
- 2.
Deze regeling treedt in werking per 1 februari 2012.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl