Reglement van orde Rekenkamercommissie

Geldend van 29-11-2005 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde Rekenkamercommissie

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: de rekenkamercommissie van de gemeente Kampen die door de gemeenteraad op 24 februari 2005 is ingesteld door vaststelling van de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Kampen 2005;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • c.

    plv. voorzitter: plaatsvervangend voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    secretaris: de persoon die na overleg met de griffier ter beschikking gesteld is van de rekenkamercommissie of bij afwezigheid van een secretaris het lid van de rekenkamercommissie dat door de rekenkamercommissie als waarnemend secretaris is aangewezen;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

  • f.

    griffier: de raadsgriffier van de gemeente Kampen;

Artikel 2 De voorzitter

  • 1. de voorzitter is belast met :

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het bewaken van de uitvoering van onderzoeksopzet en de werkwijze;

    • d.

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming;

    • e.

      het voeren van regelmatig overleg met de secretaris en met de onderzoekers;

    • f.

      het doen naleven van dit reglement;

    • g.

      het woordvoerderschap van de rekenkamer;

  • 2. De rekenkamer wijst uit de leden een plaatsvervangend voorzitter aan. Bij ontstentenis van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter zijn taken over.

Artikel 3 De secretaris

De secretaris draagt zorg voor de voortgang van de activiteiten van de rekenkamer.

Hoofdstuk 2 : De vergaderingen

Artikel 4 Oproep en agenda

  • 1. De vergaderingen van de rekenkamer vinden in de regel maandelijks plaats en worden zoveel mogelijk gehouden in het gemeentehuis. Voor het overige wordt vergaderd zo dikwijls als de meerderheid van de leden dit nodig oordeelt.

  • 2. Ten minste zeven dagen voor een vergadering ontvangen de leden een schriftelijke oproep dan wel een digitaal verstuurde uitnodiging onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 3. De uitnodiging bevat de voorlopige agenda en de bijbehorende stukken.

  • 4. Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten om uiterlijk achtenveertig uur voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden.

Artikel 5 Aanwezigheid, afwezigheid en vervanging leden

  • 1. De vergadering is besloten.

  • 2. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de andere leden weten.

  • 3. Bij verhindering van de voorzitter zit de plaatsvervangend voorzitter de vergadering voor.

  • 4. Bij verhindering van twee of meer leden wordt de vergadering opgeschort.

  • 5. Buiten rekenkamerverband doen leden van de rekenkamer geen uitspraken over het onderwerp van lopend rekenkameronderzoek.

Artikel 6 Verslaglegging

De secretaris stelt het verslag op van de vergadering.

Artikel 7 Wijze van overleg en stemmingen

  • 1. De leden van de rekenkamer streven er naar om over formuleringen, conclusies en

    aanbevelingen consensus te bereiken.

  • 2. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staken van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3. Leden van de rekenkamer kunnen een minderheidsstandpunt laten aantekenen, maar de commissie treedt in zijn conclusies als eenheid naar buiten.

Hoofdstuk 3 : Werkwijze

Artikel 8 Protocol voor de werkwijze

De rekenkamer stelt een protocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze is van de rekenkamer. Daarin wordt aandacht besteed aan de criteria voor de selectie van onderzoeksonderwerpen, de procedure van de selectie van onderwerpen, een jaarplan voor onderzoeken, de werkwijze bij onderzoeken en de verantwoording van de rekenkamer via een jaarverslag,

Artikel 9 Communicatie

  • 1. De onderzoeksrapporten zullen worden aangeboden aan de gemeenteraad, de griffier, het college van burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris en de geïnterviewden. Overige belangstellenden kunnen rapporten tegen kostprijs bestellen of kosteloos via internet downloaden.

  • 2. Het onderzoeksprotocol en overige relevante stukken zullen ter kennisneming worden aangeboden aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de leden van het managementteam.

  • 3. Om de burgers van de gemeente Kampen te bereiken zal periodiek mededeling worden gedaan over de activiteiten van de rekenkamer. Dit geschiedt onder andere in het jaarverslag.

  • 4. Alle relevante openbare informatie van de rekenkamer zal toegankelijk worden gemaakt via de website van de gemeente met een link naar de rekenkamer. De secretaris is webmaster en voert altijd overleg met de voorzitter alvorens er informatie op de site wordt geplaatst.

Artikel 10 Jaarverslag

  • 1. De secretaris stelt een jaarverslag op over de werkzaamheden van het voorgaande jaar.

  • 2. Dit verslag wordt uiterlijk 31 maart na afloop van het verslagjaar door de rekenkamer vastgesteld en wordt aan de gemeenteraad aangeboden.

  • 3. Het eerste jaarverslag wordt uitgebracht over het jaar 2005.

Hoofdstuk 4 : Budget

Artikel 11 Budget en budgethouder

  • 1. De rekenkamer is bevoegd binnen een haar bij de begroting door de raad beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen. Voor de besteding van deze uitgaven is de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.

  • 2. Op voordracht van de rekenkamer benoemt de griffier ten laste van het budget zoveel ambtenaren van de rekenkamer als nodig zijn voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (ambtelijke ondersteuning).

  • 3. De rekenkamer is bevoegd ten laste van het budget externe deskundigen in te schakelen.

  • 4. De rekenkamer is bevoegd na overleg met de griffier ten laste van het budget (tijdelijk) onderzoekmedewerkers als bedoeld in artikel 13 van de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Kampen 2005 aan te stellen.

  • 5. De voorzitter treedt op als budgethouder van het budget voor de rekenkamer.

Artikel 12 Vergoeding externe leden

De vergoeding van leden geschiedt overeenkomstig de regeling in artikel 7 van de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Kampen 2005, zoals deze laatstelijk is gewijzigd.

Artikel 13. Slotbepaling

Alles wat niet bij dit reglement is bepaald, kan bij meerderheid van stemmen door de rekenkamer worden geregeld.