Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten

Geldend van 17-07-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van 27 juni 2013, kenmerk 13ADV00349;

gelet op het bepaalde in artikel 125, n Ambtenarenwet;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Regeling elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    elektronisch verzenden: versturen door middel van ICT-middelen van een e-mailbericht dat de medewerker een rechtspositioneel besluit in een beveiligde omgeving kan inzien en/of downloaden;

  • -

    ict-middelen:alle huidige en toekomstige elektronische communicatie faciliteiten en ict-apparatuur;

  • -

    medewerker:

    • 1.

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling; of

    • 2.

      de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling is aangegaan;

  • -

    rechtspositionele besluiten: alle besluiten die op grond van Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Kampen of andere wettelijke regelingen ten aanzien van de rechtspositie van een medewerker kunnen worden genomen, met uitzondering van aanstellingsbesluiten en ontslagbesluiten. 

Artikel 2 Elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten

  • 1.

    Rechtspositionele besluiten kunnen uitsluitend elektronisch worden verzonden naar het zakelijk e-mailadres.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat iedere medewerker een eigen zakelijk e-mailadres ter beschikking krijgt.

Artikel 3 Afwijkingen

  • 1.

    In afwijking van artikel 2, eerste lid kunnen rechtspositionele besluiten in onvoorziene gevallen ook anderszins worden verzonden.

  • 2.

    In afwijking van artikel 2, eerste lid kunnen op verzoek van de medewerker e-mailberichten ook naar het privé e-mailadres verzonden worden.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het college.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling Elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten”.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen d.d. 9 juli 2013.
de secretaris, de burgemeester,
J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

Toelichting

Wettelijke basis voor deze regeling is artikel 125, n Ambtenarenwet.

Artikel 1

Het aanstellingsbesluit is van elektronische verzending uitgesloten o.g.v. artikel 2:4:1 van de CAR-LAR gemeente Kampen, die weer is gebaseerd op de wet van 2 december 1993 tot uitvoering van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenteschappen betreffende informatie van de werknemer over zijn arbeidsovereenkomst of arbeidsverhouding (Stb. 1993, 635). In deze wet wordt bepaald dat de overheidswerkgever verplicht is de werknemer een schriftelijke opgave te doen van de aanstelling en welke afspraken / voorwaarden daarbij worden vastgesteld.

Het ontslagbesluit is van elektronische verzending uitgesloten o.g.v. art. 8:15:3 lid 2 van de CAR-LAR gemeente Kampen.

Artikel 2 en 3

Per e-mail zal worden bekend gemaakt dat de betrokken medewerker via zijn eigen portal (met wachtwoord) kennis kan nemen van een rechtpositioneel besluit. Medewerkers kunnen er voor kiezen of zij via hun zakelijk of privé e-mailadres berichten willen ontvangen. De gemeente zorgt dat er voldoende voorzieningen zijn voor alle medewerkers, ook die zonder eigen werkcomputer, om van digitaal verzonden besluiten kennis te nemen.

De dag waarop het e-mailbericht verstuurd wordt, is de dag waarmee gerekend dient te worden ter bepaling van de termijn waarbinnen tegen een rechtspositioneel besluit bezwaar gemaakt kan worden. Artikel 6:8 Awb bepaalt dat de termijn voor het indienen van een bezwaar of beroepschrift aanvangt met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekend gemaakt. In artikel 3:41, eerste lid Awb staat dat bekendmaking van besluiten geschiedt door toezending of uitreiking aan de belanghebbende, onder wie begrepen de aanvrager. Dus de toezending per e-mail geldt als een bekendmaking in de zin van artikel 3:41 Awb ook al is geen sprake van verzending van het besluit zelf, maar van een e-mailmelding dat er ergens op het internet of intranet een besluit in te zien en te downloaden valt. Artikel 2:17, eerste lid Awb is van toepassing: als tijdstip waarop een bericht door een bestuursorgaan elektronisch is verzonden, geldt het tijdstip waarop het bericht toegankelijk wordt voor de geadresseerde, nu het bestuursorgaan en de geadresseerde gebruik maken van hetzelfde systeem voor gegevensverwerking. Wanneer een medewerker echter heeft aangegeven dat zijn privé e-mailadres moet worden gebruikt geldt het tijdstip waarop het bericht een systeem voor gegevensverwerking bereikt waarvoor het bestuursorgaan geen verantwoordelijkheid draagt.

Het woordje “uitsluitend” maakt dat een medewerker met een zakelijk e-mailadres niet kan weigeren om een rechtspositioneel besluit elektronisch toegezonden te krijgen. Het betekent niet dat alle rechtspositionele besluiten alleen maar elektronisch kunnen worden toegezonden. Wanneer bijzondere omstandigheden dit wenselijk maken kunnen rechtspositionele besluiten via de post worden verzonden, bijvoorbeeld bij aangetekende brieven, brieven aan de gemachtigde van een medewerker of aan een zieke medewerker waarvan geen privé e-mailadres bekend is.